
Om604 jakoketjun kireys?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Om604 jakoketjun kireys?
Kuinkahan tiukalla lie pitäisi olla?Kuuluu moottori lämpimänä rallatusta ja kun auto sammuksissa ja kokeilee ketjua öljykorkin reijästä niin liikkuu n:3-4mm ..Pumppuremontin tein n:10t sitten ja silloinkin ihmettelin ketjyn löyhyyttä mutta ajattelin sen johtuvan kiristimestä kun auto ei ollut käynnissä ku eikö kiristin toimi öljyn paineella,Mietin myös kiristimen vaihtoa näin alkuun jos auttaisi rallatukseen,Tosin ketjukin varmaan jo venynyt melkeimpä 500t kilometrin jälkeen 

Re: Om604 jakoketjun kireys?
en nyt suorilta osaa sanoa oikein mitään siihen kireyteen, paitsi, että kyllä sen kohtuu kierällä kuuluu olla laitteessa, kun laitteessa. sen verran kuitenkin vinkkinä, että sitä venyneisyyttä pystyy aika paljon katteleen ajotusmerkeistä. jos kampuralla on merkit OT:ssä, niin nokankin pitäis olla sillon merkeissään. samaten pumpun. jos nokat ja pumppu tulee kauheesti jäljessä, niin ketju on sillon venynyt. ja asteista sitten näkee, että paljonko on venymää, kun kääntää sen nokan merkkeihinsä ja kattelee sitten kampuralta asteet.
ja se kiristin toimii tosiaan öljynpaineella. on siellä jousikin, mikä tekee esijännityksen sinne, ettei nyt ihan löysänä se ketju koskaan ole, tai ei ainakaan pitäis olla. mutta sitten, kun koneet lyö tulille ja öljynpaine nousee, niin se sitten hoitaa sen varsinaisen ketjun kiristyksen.
ja se kiristin toimii tosiaan öljynpaineella. on siellä jousikin, mikä tekee esijännityksen sinne, ettei nyt ihan löysänä se ketju koskaan ole, tai ei ainakaan pitäis olla. mutta sitten, kun koneet lyö tulille ja öljynpaine nousee, niin se sitten hoitaa sen varsinaisen ketjun kiristyksen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Jos paikat on kunnossa et saa sormin liikutettua ketjua tosta öljy korkin kautta eikä se liiku vaikka ois venakoppakaan auki.
Tuolla km-määrällä kyllä sanoisin että ketju vaihtoon..tutki ketju pyörien kunto..kiristäjä voi olla ehjäkin mutta ketju liikaa venynyt.
Tuolla km-määrällä kyllä sanoisin että ketju vaihtoon..tutki ketju pyörien kunto..kiristäjä voi olla ehjäkin mutta ketju liikaa venynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Se öljynpaineella toimiva kiristin saattaa olla mennyt "huonoksi", jolloin se ei pidä painetta siellä moottorin sammuttua. Silloin ketju tuntuu löysälle, mutta moottorin käydessä kaikki on silti ok. Yleensä ketju löystyy kyllä ajankuluessa kun moottori on sammutettu ja jäljelle jää vain se jousen aiheuttama voima. Öljynpaineen puutettakaan ei tuossa oikein voi olla, kun silloin myös venttiilit alkavat ääntelmään. Ketju kannattaa kuitenkin vaihtaa jo noilla kilometreilla ja samalla voi ihmetellä sitä kiristintä pumppaamalla siihen öljyä pikkupurkista kun se on irrallaan. Ketjun ohjuritkin voivat jo ääntää...
Helpoin on tietty lyödä vain uutta osaa paikalleen: Ketju ja kiristin ja katsoa auttaako mitään...
Helpoin on tietty lyödä vain uutta osaa paikalleen: Ketju ja kiristin ja katsoa auttaako mitään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Re: Om604 jakoketjun kireys?
No mutta kiitoksia,Kuulunut muutenkin viimekesästä asti pieni rallatus moottorista ..Epäilen kyllä tuota kiristintä jos autosammuksissakin pitäisi olla ketjussa "pieni jännitys" Ei kyllä ole pahentunut minnekään suuntaan,Ketju taitaa kustantaa n:80€ ja kiristin 60€ kieppeillä jos oikein kattelin,Käykös 200D:stä kiristin?Voisi kokeilla onko vaikutusta.
Jospa se parisenviikkoa vielä siellä rallattaa niin ensitilistä ostella osat ja suunnitella vaihtoa,Muutenkin ajatuksissa käyttää pumppu irti
Ainiin mitkä merkit on nokkaakseleissa ne oikeat? pumppuremontissa katsoin vain että ykköspytyn nokat on ylhäällä ..
Jospa se parisenviikkoa vielä siellä rallattaa niin ensitilistä ostella osat ja suunnitella vaihtoa,Muutenkin ajatuksissa käyttää pumppu irti
Ainiin mitkä merkit on nokkaakseleissa ne oikeat? pumppuremontissa katsoin vain että ykköspytyn nokat on ylhäällä ..
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Auttaisiko tuo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Eli se pyöreä reikä siinä nokanpyörässä on se "merkki",Saa tavallaan lukittua pultilla kun laittaa läpi siitä ?? Eiköhän sen ketjun osaa itsekin vaihtaa,Pölkupyöräänkin ketjuja laittanu ..hehe ..
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Polkupyörässä on ketjulukko ja näissä ei toivottavasti edes ketjun vaihdon jälkeen. Ketjulukot mitä on myynnissä on ainoastaan sitä varten, että uusi ketju vedetään sen avulla paikalleen ja sitten ketju niitataan asiaan kuuluvalla työkalulla. Kuulemma joskus on jäänyt ketjulukko paiukallen moottoriinkin vaihdon yhteydessä...en suosittele.
Vaihdossa ei oikeastaan merkkiä tarvita, ainostaan lopuksi säädetään ruiskutushetki oikeaksi.
Vaihdossa ei oikeastaan merkkiä tarvita, ainostaan lopuksi säädetään ruiskutushetki oikeaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Juu kyllä se oli tiedossa
Mitenkäs kun uusi ketju vedetään paikoilleen niin pitääkö kampiakselilta ottaa hinapyörä yms pois vai saako kepluuteltua jotenkin ilman sen purkamista?

Re: Om604 jakoketjun kireys?
Ei hihna pyöriä poisteta.
lyhykäisyydessään venakoppa pois,kiristäjä pois,tai ensin ajoitus kohdilleen että tiedät missä se oikea paikka on,ketjuliitin auki ja uusi perään ja toinen henkilä syöttää ja vetää kun toinen pyöritttää pyörimis suuntaan konetta vähitellen räikkäavaimella kampuran päästä...nokan ratas pitää pyöriä mukana eli sitä ketjua olisi hyvä painaa rattaalle ettei hyppää.
Vanhaketju pois,lukitse jotenkin ketju nokkapyörän ympärille ettei rivahda kotelon sisään.liitin paikalleen ,niittaus,kiristin paikalleen..pyörittelet konetta tarkistaen että on jako oikein ja samalla tunnet ettei männät ota venttiileihin jos sattumalta ei huomaa jos hyppää yli hampaalta.
lyhykäisyydessään venakoppa pois,kiristäjä pois,tai ensin ajoitus kohdilleen että tiedät missä se oikea paikka on,ketjuliitin auki ja uusi perään ja toinen henkilä syöttää ja vetää kun toinen pyöritttää pyörimis suuntaan konetta vähitellen räikkäavaimella kampuran päästä...nokan ratas pitää pyöriä mukana eli sitä ketjua olisi hyvä painaa rattaalle ettei hyppää.
Vanhaketju pois,lukitse jotenkin ketju nokkapyörän ympärille ettei rivahda kotelon sisään.liitin paikalleen ,niittaus,kiristin paikalleen..pyörittelet konetta tarkistaen että on jako oikein ja samalla tunnet ettei männät ota venttiileihin jos sattumalta ei huomaa jos hyppää yli hampaalta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Om604 jakoketjun kireys?
E: Atlas ehti ensin..
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Kannattaa epäilemättä pysytellä polkupyörän ketjujen parissaPimpiläinen_ kirjoitti:Juu kyllä se oli tiedossaMitenkäs kun uusi ketju vedetään paikoilleen niin pitääkö kampiakselilta ottaa hinapyörä yms pois vai saako kepluuteltua jotenkin ilman sen purkamista?

wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Pitää se perkele tuokin itse opetella kun aiemmin roplaillut pumppuja ja pumpunvaihtoja,Ompahan kokemusta rikkaampi ja osaa myöhemmin paremmin,mutta asiapa selvä homma onnistuu noilla!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Kerro sitten tännekin miten onnistui! Mulla on samalla myllyllä ajettu kohta 580 tkm niin voisi harkita kettingin vaihtoa.
Edit: Eikös se kiristinkin pidä täyttää öljyllä ennen paikalleen laittoa? Ainakin Alfamerin opuksessa neuvottiin kyseinen toimenpide joka pitää tehdä jos kiristin irrotetaan
Edit: Eikös se kiristinkin pidä täyttää öljyllä ennen paikalleen laittoa? Ainakin Alfamerin opuksessa neuvottiin kyseinen toimenpide joka pitää tehdä jos kiristin irrotetaan

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: Om604 jakoketjun kireys?
Kertaakaan en ole dieselin kiristimen irroituksen jälkeen täyttänyt mutta mielestäni uusi on pumpattava öljyllä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 05.07.2012 08:07
Re: Om604 jakoketjun kireys?
Jos vanhaa kiristintä näpläilee irti niin ei tarvitse täyttää,Ei ainakaan mitään ongelmia ollut ..Laitampa informaatiota jos ensiviikonlopulle rupeaisi vaihtelemaan,EIkö muka jo rallattele ketju?? Joskus otin videotakin kun kyselin kuuluuko ketjusta,Ei kukaan osannut sanoa mitään vaikka käytin Laakkosen pihallakin kuunnelluttamassa.
http://www.youtube.com/watch?v=wNvdccB5H8g" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuluu vaimeasti rallatus/siritys
http://www.youtube.com/watch?v=wNvdccB5H8g" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuluu vaimeasti rallatus/siritys
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Om604 jakoketjun kireys?
No kappas, piti oikein tarkistaa, eipä sitä sanota Alfamerin opuksessa että vain uusi pitää täyttää
Kiitoksia vinkistä! Tietääpä ensi kerralla kun sen irrottaa ettei turhaan pumppaile 


Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
