Kävin tuossa Sport Car Centerissä Tikkurilassa ihmettelemässä tuontiautoja ja myyjä kertoi kaikkien tuonti mersujen olevan tuotu Italiasta (mm. Milanosta). Kyselin syytä ja kertoi, että ovat parempia, halvempia ja rukkaamattomia. No olihan siellä liki kymmenen Eemeliä ja muutama C. Pisti silmään että kaikki Eemelit oli E 200 tai E 200 Kompressor -malleja, pl. yksi E 430 . Myöskin kaikissa oli manuaaliaski. Ihmetellessäni sitä kertoi äijä että italiaanot kuulemma diggaa enempi manuja ja 200:n on suosituin mylly siellä suunnalla. Tiedä sitten!
Ei kuulemma kannata tuoda Saksasta kun ovat nostaneet siellä hintoja suomalaisten ja ryssien sinne rynnätessä ja ovat vielä mittaritkin on peukaloituja häneen mukaansa. Kaikki lafkan pelit oli siten ajettu alle 100 tkm ja hinnat 30 teuron kahden puolen (-96 ja 97:t). En tullut kyseneeksi, että myyntihintanne ovat silti katossa vaikka väitättekin saavanne ne useita tonneja halvemmalla sieltä Italiasta. Tosin onhan sieltä enempi matkaa roudata!!
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Temperamenttiset latinot ymmärtävät hyvän päälle eli manuaali on serpentiiniteillä kätevämpi. Nooh, mitähän se vanha viisaus sanoikaan ketusta ja pihlajanmarjoista....
200-koneen suosio on peräisin etenkin maan verotuskäytännöstä. Yli 2-litraista rangaistaan jo reippaalla kädellä. Isojenkin autojen moottorit ovat helposti 1.3-1.6-litraisia. Esim. Fiatin aikoinaan suurin korimalli 132 oli saanteissa 1.6 koneella, suurinkin mylly oli vain 1998 cm2. Ja auto oli about W123:n kokoinen. Aikoinaan oli suosittu mm. taksina Kadettin 1.2-koneella "vauhditettu" Ascona (takaveto) ja 1.3 ensimmäinen etuvetomalli).
Taisi mennä jo aavistuksen ooteen puolelle....
Jep, juuri verotuksen takia pienemmät myllyt on suosittuja. Huhujen mukaan täällä Pelkijjassa 95% Mersuista on dieseleitä, niin kuin melkein kaikki muutkin kiesit.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Aivan, ja tuosta syystä W124:ssä oli malli "200 E" saatavilla Italiassa jo paria vuotta ennen kuin muualla sivistyneessä maailmassa. Samoin markkinoille vietiin mallia 200 CE, ja W210:ssakin taisi olla E200 K aikas alusta lähtien.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi