Kardaani

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Kardaani

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Autoni tärisyttää liikkeelle lähtiessä , olisiko mennyt kardaanin kuminivel edestä vai takaa tai tärinänvaimennin, onko kellään kokemusta? Kannatinlaakerin ja kumin olen vaihtanut noin pari vuotta sitten.Autoni on MB 124 300 D -90
Kävin kysyyn kuminiveliä ja niitäkin oli kahdella eri reikäjaolla 80 mm ja 90 mm niinkuin tärinänvaimentimiakin, eivät olleet sataprosenttisen varmoja kumpi olisi käynyt, epäilivät isommalla reikäjaolla olevaa?
Onko tietoa :?:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ysikymppiset rätit pitäisi kolmisatasessa olla.

Jos tärinä tuntuu vain, kun kytkintä nostetaan, vika voi olla kytkimessä.
wiimax.fi
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Tänään konttasin auton alle ja tarkistin reikäjaon se oli se 90 mm, mutta ainakin takapään kumi näytti tosi timmiltä , että en uskoisi siellä olevan vikaa, mutta miten on sitten etupään kumi, kun sitä ei päässyt näkeen kun on suojat edessä,olisko vika mahdollisesti siellä?
Voisiko se vika tosiaan olla kytkimessä, autolla on ajettu 405000 km ja kytkin on alkuperäinen?
Tärinäkään ei tunnu kuin vain nostaessa kytkintä ja varsinkin silloin kun auto joutuu vähän vedätyksille, esim. ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä :?
Viimeksi muokannut Dieselmies, Ma 09.08.2004 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kirjoitin:"Jos tärinä tuntuu vain, kun kytkintä nostetaan, vika voi olla kytkimessä"

Tarkoitin, että mikäli tärisee siinä vaiheessa, kun kytkin vielä hieman luistaa.
Jos tärisee vielä kytkinpoljin ylhäällä, sitten ei.

Kaksoismassavauhtipyörä voi myös rikki ollessaan aiheuttaa tuollaista.
wiimax.fi
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Yleensä etumainen rättinivel kuluu nopeammin. ainakin mulla, ja se aiheutti tärinää kiihdytyksissä. Kannattais tarkistaa se.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Vaivat kuulostavat juuri samalta kuin itse havaitsin kytkimen pettämistä odotellessa. Ota suosiolla laatikko irti ja vaihda kytkinasetelma, -levy, painelaakeri ja silmälaakeri, ainkaan 250td:ssä ne ei juuri tuota pitemmälle kestä mutta siinä onkin pikkukytkin. Esim. silmälaakeri on niin pieni että kytkimestä matkanvarrella irronnut kytkinpöly tuhoaa sen vaikka suojattu laakeri onkin.

Kytkinlevyssä olevat jouset kuoleentuu ja levy alkaa ravistaa etenkin liikkelle lähtiessä. Samoin taajamissa valoissa körötellessä nykimistä tuntuu esiintyvän ikäänkuin perä olisi kovin väljä tms. löysää voimansiirrossa, tämä johtuu osittain kuoleentuneista kytkinlevyn jousista.

Ja kun ostat kytkinlevyn, niin älä osta muovista vaan metallinen ts. kytkinlevyn jousia pitelevät osat olkoot metallia eikä pakeliittia. Ainakin aito Sachsin levy on asiallinen, romuihin heitetty tarvikeLuk ei kestänyt.
Siinä samalla sitten uusit ne kumikiekot kun kardaanin kuitenkin joudut irroittamaan. Laatikkohan on "helppo" irroittaa kun kardaani on jo kädessä jos ajattelit pelkän etukiekon uusintaa.

Kytkin on helpointa ilmata alhaalta päin: esim tippakannulla painat kytkinnestettä työsylinterin ilmaruuvista kohti poljinsylinteriä ja säiliötä kunnes ilmaa ei enää ole.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös kytkimen "irroittajan" saa irti kokonaan laatikosta, 2pultilla->ei tarvitse ilmailla...
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja akuaku »

do dii...
Tulipas tuossa alustaa massatessa tutkiskeltua muutenkin tuota voiman- :lol: siiron, lähinnä kardaanin tilannetta, kun muovitkin olivat kerta irrallaan...

Kardaanin boori kait kuuluu liukua pituusuunnassa, mutta miten on kiertovälyksen laita..sitähän ei sallitane ollenkaan. Omastani löytyi selvä kolahdus tuosta käsinkin puistellessa. Ristinivel ja kumilaipat näyttivät olevan vielä iskussa. Auton oireena nelosella 60-70km/h vedättämisen aikana kuuluva jonkinasteinen jurina.. :?

Kiristysmutteri tuntui olevan aika lujassa noin "jakarilla" kokeiltuna, joten jätin sen toistaiseksi rauhaan parempia työkaluja etsiskelleäkseni.

Miten on..kuinka lujaan tuota keskimutteria sitten uskoltaa mennä kirimään? Onkos tuota keskimutteria erikseen saatavana?..KL-katalogi ei sitä näytä ainaskaan tuntevan..vai onkos edessä koko kardaanin vaihto?

w124 200 D
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Vastaa Viestiin