Auto: W202, bensa -93 manuaalilaatikolla ja ilman ilmastointia, karvalakki siis.
Auto on viimeisen kuukauden aikana juonut kahden viikon välein noin 1l jäähdytinnestettä? Vuotoa olen etsinyt silmämääräisesti, selviä vuotoja tai kosteikkoja ei näy. Syyläri on vaihdettu viime kesänä, joten se ei voine olla syyllinen. Nesteet eivät liene sekaisin, koska öljyn täyttökorkki on puhdas vain öljyssä, samoin mittatikku. Mitään valkeaa töhnää niissä ei ole. Öljyt on muutenkin max-min merkkien välissä. Moottorin lämpötila on ollut koko tämän episodin ajan normaali.
Toissapäivänä kuin laittoin auton tallista käyntiin, niin hetken aikaa kuuluu käyntiäänen mukana nakutus- raksutusääni. Painoin muutaman kerran kaasua, niin lisä-ääni katosi. Eilen sama toistui, mutta lisä-ääni ei enää kadonnut, ***kele. Lisä-äänen nopeus/tiheus menee yksi yhteen kierrosten kanssa.
Oliskos vesipumppu menossa/mennyt? Vai mitä tuumaatte? Kannattaako autolla ajaa metriäkiään, edes korjaamolle?
W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksuttaa?
Re: W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksutt
Oiskohan hydraulinen venttiilinnostin juminut?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksutt
Tattis vinkistä sompio
Eli tästä voisi olla kyse (alla), tiedoksi siis muillekkin tumpeloille. t: tietämätön tumpelo myös itse.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hydrau ... innostimet" onclick="window.open(this.href);return false;
(linkin sisältä alla)
Hydraulisia venttiilinostimia käytetään venttiilikoneistossa monissa uudemmissa moottoreissa. Hydrauliset nostimet ovat itsestään säätyvät ja eivät siksi tarvitse ylimääräisiä välyksiä venttiiliosien välillä tai säännöllistä säätöä, kuten mekaaniset nostajat. Tämä nostinmalli toimii hydraulisylinterin tapaan, eli siinä on ulkoholkki, jonka sisällä on tiivistetty mäntä. Kokonaisuus on täytetty moottoriöljyllä, joka painaa mäntää ja eliminoi täten välyksen venttiilin- ja nokan välillä. Nollavälys taas vähentää moottorin käyntiääntä, ja toimiessaan hydrauliset nostajat eivät pidä samanlaista raksuttavaa ääntä kuin mekaaniset nostajat.
Hyrauliset nostajat saattavat likaantua, jolloin mäntä ei liiku nostajan sisällä riittävän kevyesti ja nostajat pitävät ääntä. Hydraulisille nostajille on myös ominaista, että ne pitävät jonkin verran ylimääräistä ääntä esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin öljynpaine ei vielä ole kohonnut riittävän korkeaksi ja kylmien osien välillä on ylimääräisiä välyksiä.
Hydraulisia nostimia ei voi säätää vaan kulunut nostaja on aina vaihdettava uuteen. Nostimet voi puhdistaa, mutta usein ne tulee ilmata erikseen ennen takaisinasennusta.
Eli tästä voisi olla kyse (alla), tiedoksi siis muillekkin tumpeloille. t: tietämätön tumpelo myös itse.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hydrau ... innostimet" onclick="window.open(this.href);return false;
(linkin sisältä alla)
Hydraulisia venttiilinostimia käytetään venttiilikoneistossa monissa uudemmissa moottoreissa. Hydrauliset nostimet ovat itsestään säätyvät ja eivät siksi tarvitse ylimääräisiä välyksiä venttiiliosien välillä tai säännöllistä säätöä, kuten mekaaniset nostajat. Tämä nostinmalli toimii hydraulisylinterin tapaan, eli siinä on ulkoholkki, jonka sisällä on tiivistetty mäntä. Kokonaisuus on täytetty moottoriöljyllä, joka painaa mäntää ja eliminoi täten välyksen venttiilin- ja nokan välillä. Nollavälys taas vähentää moottorin käyntiääntä, ja toimiessaan hydrauliset nostajat eivät pidä samanlaista raksuttavaa ääntä kuin mekaaniset nostajat.
Hyrauliset nostajat saattavat likaantua, jolloin mäntä ei liiku nostajan sisällä riittävän kevyesti ja nostajat pitävät ääntä. Hydraulisille nostajille on myös ominaista, että ne pitävät jonkin verran ylimääräistä ääntä esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin öljynpaine ei vielä ole kohonnut riittävän korkeaksi ja kylmien osien välillä on ylimääräisiä välyksiä.
Hydraulisia nostimia ei voi säätää vaan kulunut nostaja on aina vaihdettava uuteen. Nostimet voi puhdistaa, mutta usein ne tulee ilmata erikseen ennen takaisinasennusta.
Re: W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksutt
Sinuna katsoisin sillai että yön yli seisonut kone ja otapa varovasti öljynpuotto proppu irti että välistä vähän lirisee...tuleeko nestettä ensin ja sitten öljyä.
Voi olla että nestepisara menee silti nostajiin ja pitää ääntä.
tollai kokeilin kuorma-autosta ja öljystä ei sillai ottanut selvää kun oli 40litran öljy tilavuus mutta joka aamu oli tullut sekaan paridesiä.
ei muuten mutta laakerit tykkää.
Voi olla että nestepisara menee silti nostajiin ja pitää ääntä.
tollai kokeilin kuorma-autosta ja öljystä ei sillai ottanut selvää kun oli 40litran öljy tilavuus mutta joka aamu oli tullut sekaan paridesiä.
ei muuten mutta laakerit tykkää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksutt
Joop käytin pohjalevyn irti ja tarkistin tuon öljyn laadun pohjaropun kautta, mustaa pukkas ja heti. Ei tietoakaan nesteestä. Työkamu tiesi myös kertoa, että jos öljyt menossa vanhaksi tai vähissä niin nuo hydrauliset nostajat saattavat alkaa pitää ääntä, kuulemma tulee kuntoon vain öljyn vaihdolla. Olen yleensä vaihtanut öljyn aina 10000km:n välein. Nyt noilla öljyillä tuli 13000km täyteen. Oisko se siinä sit? Tarkistin vielä öljymäärän joka oli nyt niukin naukin minimin yläpuolella. Ensiavuksi lisäsin myllyyn uutta öljyä, loppui se nakutus- raksutusääni kun ajoi moottorin lämpimäksi. Vaihdan moottoriöljyt ensi viikolla.
Samalla kun pohjalevy oli irti, niin tarkistelin alakautta jäähdytin vuotoa. Huomasin, että syylärin alaosassa oli tippa. Tippa oli juuri siinä päässä missä on syylärin tyhjennysaukko ja sen aukon sulkeva sulku. Vaihdoin syylärin viime kesänä ja nyt en muista tarkistinko / kiristinkö sulun syylärin vaihdon yhteydessä. Voi siis olla, että syylärin sulku on ollut tehdasasetuksissa siitä saakka. Kiristin sulun ja se kirras kiinnipäin noin puolikierrosta. Oisko se siinä sit? No jospa noi ois tuossa, toistaiseksi, kun taasen samaan aikaan toisaalla..
Samalla kun pohjalevy oli irti, niin tarkistelin alakautta jäähdytin vuotoa. Huomasin, että syylärin alaosassa oli tippa. Tippa oli juuri siinä päässä missä on syylärin tyhjennysaukko ja sen aukon sulkeva sulku. Vaihdoin syylärin viime kesänä ja nyt en muista tarkistinko / kiristinkö sulun syylärin vaihdon yhteydessä. Voi siis olla, että syylärin sulku on ollut tehdasasetuksissa siitä saakka. Kiristin sulun ja se kirras kiinnipäin noin puolikierrosta. Oisko se siinä sit? No jospa noi ois tuossa, toistaiseksi, kun taasen samaan aikaan toisaalla..
Re: W202 syöny jonkin aikaa jäähdytinnestettä ja nyt raksutt
Jeep, tiedoksi vaan et ei mennyt kuin elokuvissa.. Nyt se jäähytinnestevuoto paljastu, kannen tiiviste vuotaa ***kele! Jos jotain hyvää tosta hakeepi, niin se vuotaa ulospäin
Vuoto ei juurikaan maahan asti ehdi, kun se valuu/tippuu pitkin moottoria ja siten haihtuu taivaan tuuliin. Nyt etsitään Oulun talousalueelta edullisia kannen tiivisteen vaihtajia
. Itellä loppuu nouhau ja työkalut. Rahat on ollu loppu jo vuosia.

