GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Näyttää olevan paljolti kiinni myös väristä tuon auton näyttävyys. Just äsken kun kävin ruokakaupassa Nummelan Citymarketissa, oli parkkipaikalla valkoinen GLK 320 CDI 4MATIC. Oli kyllä tautisen upea valkoisena sports packagella, eli tämmösenä:
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... ecial.html
tästä configurator ja väri valkoiseksi (calcite white).
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... ecial.html
tästä configurator ja väri valkoiseksi (calcite white).
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Onko porukoiden silmä jo tottunut GLK:hon
. Tahkolla tänä vuonna oli semmoinen ja eilen klubitapahtumassa Kouvolassakin, eilen en tosin ajanut. Ei se nyt enää niin ruma ole...
Kuulin eilen vaan että noita saa pelkästään takavedoillakin, ei ole kait kauheasti niitä markkinoitu (Suomessakaan)?
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/merc ... paivitetty" onclick="window.open(this.href);return false;
Takavedolla auton tarkoitus todellakin alkaa lähestyä sitä turhaketta, nelikkona se menee tähän premium-katumaasturi-genreen ihan mennen tullen mielestäni. Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kuulin eilen vaan että noita saa pelkästään takavedoillakin, ei ole kait kauheasti niitä markkinoitu (Suomessakaan)?
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/merc ... paivitetty" onclick="window.open(this.href);return false;
Takavedolla auton tarkoitus todellakin alkaa lähestyä sitä turhaketta, nelikkona se menee tähän premium-katumaasturi-genreen ihan mennen tullen mielestäni. Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-nelivetokarra kirjoitti:Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
Q5 aina jatkuva neliveto
X3 aina xDrive
Näin siis Suomen mallisto suomalaisten maahantuojien webbisivujen mukaan
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan. Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.
Haluaisin pysyä MB:ssa mutta kun ei ole sopiva auto, lähinnä SUV tai SAV puolella. GLK:n ulkonäkö on jotenkin hieman outo, ja poikkeaan mersun muuten linjakkaista automalleista, joista MB on aina tunnettu. Ehkä nyt kosiskellaan uusia asiakkaita.
Haluaisin pysyä MB:ssa mutta kun ei ole sopiva auto, lähinnä SUV tai SAV puolella. GLK:n ulkonäkö on jotenkin hieman outo, ja poikkeaan mersun muuten linjakkaista automalleista, joista MB on aina tunnettu. Ehkä nyt kosiskellaan uusia asiakkaita.
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Tätä ajoin takaa, eli Q3 on ns etuvetopohjainen kun tas GLK takavetopohjainen. Jos nyt tuollaista termiä voi käyttää mutta sama linja siis kuin henkilöautoissa eli Audi lähtökohtaisesti ollut etuvetoinen ja MB taasen takavetoinen (perinteisesti).tj86430 kirjoitti:Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-neliveto
Tämä oli vaan ns periaatekysymys
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Hyvä ajettava ja ennen faceliftiä myös hyvän näköinen, jos otti ilman liikoja kromikrumeluureja ja normipyörillä. Nykyään uutena hitusen kalliin puoleinen, jos haluaa riittävästi varustellun mallin. Ja näyttävät noista käytetyistäkin pyynnit olevan kohtalaisen suolaisia. Ei mikään taksimalli siis kyseessä. Takatilat ovat riittävät kahden hengen kuormalla mökkireissuille, kun kippaa takapenkit.
MB S500e 5/2015 (työmatka-auto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Edellisen kerran kun olin vaihtamassa autoa, niin pistin tuon nelivetoisuuden yhdeksi must-have kriteeriksi kun metsästysreissuilla on välillä pakko ajaa paikkoihin joista mielellään tulisi ajamalla kotiinkinvenit kirjoitti:Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan. Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
S204 320cdi 4matic
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Sinullle ei ole tainnut sinulle valjeta että, GLK on nimenomaan pieni G. Eli tarkoitus on nimenomaan olla kulmikas ja kun nyt tuo G on pisimmän aikaa tuotannossa ollut malli, joten ei se MB ole tunnettu vain "linjakkaista" automalleista. Minusta tuo GLKn facelift on varsin onnistunut. Tavaratilaa voisi olla enemmän ja onkin mielenkiintoista miten MLA ja uusi pikku G tulevat sijoittumaan tulevaisuudessa tavaratilan suhteen. Näin amatöörinä uskoisin, että seuraava GLK tulee olemaan isompi.venit kirjoitti:Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan....Haluaisin pysyä MB:ssa mutta kun ei ole sopiva auto, lähinnä SUV tai SAV puolella. GLK:n ulkonäkö on jotenkin hieman outo, ja poikkeaan mersun muuten linjakkaista automalleista, joista MB on aina tunnettu. Ehkä nyt kosiskellaan uusia asiakkaita.
Minulla ei ole harmainta aavistusta mitä sisätilojen käyttötehokkuus ja avaruus tässä kontekstissa tarkoittaa, kun onhan nyt uuden MLn takapenkillä enemmän tilaa, kuin X3ssa. Tavaratilasta puhumattakaan. Mersullahan on sitten GL, jos tilantarve on valtaisa. Meille GLK sopisi kakkosautoksi, jolloin siinä tyypillisesti matkustaisi yksi aikuinen ja pari lasta. Tavaratilaan kyllä mahtuvat ostokset ja harrastevälineet. Tällöin tuo on varsin hyvä valinta. Muuten jos X3 on oikeasti paras ajamasi auto niin kannattaa varmaan käydä hieman useammin koeajoilla, kun kyllähän samasta konsernistakin löytyy paremman ajettavuuden autoja. Esim. 5-sarjalainen säädettävällä jousituksella on mielestäni merkittävästi parempi ajaa kuin tuo perus X3. Sinänsä tuo X3 voisi olla itsellekkin mahdollinen valinta tulevaisuudessa, kun noita X3ia saa aika samaan hintaan kuin GLK faceliftiä.venit kirjoitti:Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Autojen tekniikkaratkaisuissakin on eroja.
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Tulihan tuollaisella GLK:lla vuosi / 30 tkm ajeltua, tässä päällimmäisiä kokemuksia .. :
+ hyvä ajoltaan , 220 CDI oli riittävä normiajoon, hyvä radio "käyttöliittymä " . 320 CDI on tosin ehdottomasti parempi valinta, paitsi suorituskyvyn myös tekniikan osalta, ks alla..
+ sähköpenkit tms lisävarusteet todella hyvät ja toimivat
+ hyvä neliveto , eleetön ja pätevä, samoin loota
+ kohtuu kulutuksinen
+ ulkonäköönkin tottui ...
- pieni takakontti , varsinkin syvyyssuunta pykälää liian pieni. Ei mahtunut lapio tai jääkiekkokassi pitkittäin.. koirallakin vaikeuksia sopia ( labbis)
- normi ajovalot heikot ( ei xenon)
Mutta auto lähti kiertoon koskapa vuoden aikana meni osia noin 10 k€ edestä (moottorinohjausboxi x 3 , suuttimet , laturin osia) , menivät takuuseen mutten jäänyt odottelemaan takuun loppumista
. Lienee ollut näitä Delphi-.vaivoja..
+ hyvä ajoltaan , 220 CDI oli riittävä normiajoon, hyvä radio "käyttöliittymä " . 320 CDI on tosin ehdottomasti parempi valinta, paitsi suorituskyvyn myös tekniikan osalta, ks alla..
+ sähköpenkit tms lisävarusteet todella hyvät ja toimivat
+ hyvä neliveto , eleetön ja pätevä, samoin loota
+ kohtuu kulutuksinen
+ ulkonäköönkin tottui ...
- pieni takakontti , varsinkin syvyyssuunta pykälää liian pieni. Ei mahtunut lapio tai jääkiekkokassi pitkittäin.. koirallakin vaikeuksia sopia ( labbis)
- normi ajovalot heikot ( ei xenon)
Mutta auto lähti kiertoon koskapa vuoden aikana meni osia noin 10 k€ edestä (moottorinohjausboxi x 3 , suuttimet , laturin osia) , menivät takuuseen mutten jäänyt odottelemaan takuun loppumista
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.tj86430 kirjoitti:Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-nelivetokarra kirjoitti:Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
Q5 aina jatkuva neliveto
X3 aina xDrive
Näin siis Suomen mallisto suomalaisten maahantuojien webbisivujen mukaan
E350CDI&A180CDI
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Ajelin takavuosina pienen lenkin moisella. Ei herättänyt juuri intohimoja, mutta minusta kynnyskotelot olivat toodella leveät. Tuolloinkin oli loskakeli niin aikamoisen harppauksen olisi saanut joku rouvashenkilö tehdä, ettei pitkä hameenhelma olisi tahriutunut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Vaikka Bemaridiilerit ovat tunnetusti maailman objektiivisinta väkeä ja eivät varmaankaan kaasunkäytöllä tai muilla asetuksilla ole millään tavalla vaikuttaneet tuohon testiin - niin on hyvä muistuttaa, että samanmoinen testi tehtiin TMn toimesta ja siinä ei autojen välille saatu merkittävää eroa. Vaikka Torsen voi teoriassa jäädä paikalleen oheisen kaltaisessa tilanteessa Audi on ratkaissut tuon jarrujen käytöllä. Nyt ilmeisesti laitettiin kaasu pohjaan vähän tarkoitushakuisesti, jotta saatiin auto jäämään paikalleen.venit kirjoitti:Autojen tekniikkaratkaisuissakin on eroja.
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Ei kai sentään?ssuvik kirjoitti: X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.
Tästä jotain faktaakin?
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Nyt näyttää siltä olin väärässä. Jostakin jäänyt takaraivoon kummittelemaan takavetoinen X5Risto113 kirjoitti:Ei kai sentään?ssuvik kirjoitti: X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.
Tästä jotain faktaakin?
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
E350CDI&A180CDI
Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?
Nelivedon pointtihan ei ole pelkästään kiinnijuuttumisen estäminen, vaan se tuo vakautta ajoon liukkaalla kelillä. Ohitukset sujuu ilman lipsumisia, ei tarvi suditella liikennevaloissa jne. Eri asia tietysti jos haluaa lipsutella..
Audilla, jossa on jatkuva neliveto + torsen-lukot (esim Audi Q5) jää kiinni, jos yksi pyörä tai toinen akseli on liukkaalla. Toisin sanoen Torsen- "lukot" eivät juurikaan lukitse. Käsittääkseni GLK tai X3 eivät kärsi tästä ongelmasta (?) koska vskolukot toimii eri periaatteella.
Sinänsä Audinkin systeemi toimii normaaliajossa hyvin, mutta mutaan/kuraiseen mäkeen tai paksuun lumeen ei kannata mennä kahlaamaan. Ei varsinkaan jos on kaksoiskytkinvaihteisto (DSG eli Stronic) koska se sammuttaa moottorin jos juutut kiinni, ilmeisesti siksi ettei kytkinlevyt pala... nimi "kokeiltu on". Jos aiot ajaa maastossa, niin 1. alennusvaihteisto 2. perinteinen automaatti tai manuaaliloota
GLK on kaikin puolin kiva kärry, ja se on mun mielestä hyvä ajaa sekä maantiellä että jääradallakin. Sen ainut vika, mikä löytyy useimmista muistakin SUV:eista, on kovin vaatimattoman kokoinen tavaratila. Ainoaksi perheautoksi se on vähän pieni tiloiltaan.
Ulkonäön suhteen.. no joo makuasia ... onhan se kulmikas![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Audilla, jossa on jatkuva neliveto + torsen-lukot (esim Audi Q5) jää kiinni, jos yksi pyörä tai toinen akseli on liukkaalla. Toisin sanoen Torsen- "lukot" eivät juurikaan lukitse. Käsittääkseni GLK tai X3 eivät kärsi tästä ongelmasta (?) koska vskolukot toimii eri periaatteella.
Sinänsä Audinkin systeemi toimii normaaliajossa hyvin, mutta mutaan/kuraiseen mäkeen tai paksuun lumeen ei kannata mennä kahlaamaan. Ei varsinkaan jos on kaksoiskytkinvaihteisto (DSG eli Stronic) koska se sammuttaa moottorin jos juutut kiinni, ilmeisesti siksi ettei kytkinlevyt pala... nimi "kokeiltu on". Jos aiot ajaa maastossa, niin 1. alennusvaihteisto 2. perinteinen automaatti tai manuaaliloota
GLK on kaikin puolin kiva kärry, ja se on mun mielestä hyvä ajaa sekä maantiellä että jääradallakin. Sen ainut vika, mikä löytyy useimmista muistakin SUV:eista, on kovin vaatimattoman kokoinen tavaratila. Ainoaksi perheautoksi se on vähän pieni tiloiltaan.
Ulkonäön suhteen.. no joo makuasia ... onhan se kulmikas
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu