GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Näyttää olevan paljolti kiinni myös väristä tuon auton näyttävyys. Just äsken kun kävin ruokakaupassa Nummelan Citymarketissa, oli parkkipaikalla valkoinen GLK 320 CDI 4MATIC. Oli kyllä tautisen upea valkoisena sports packagella, eli tämmösenä:

http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... ecial.html

tästä configurator ja väri valkoiseksi (calcite white).
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko porukoiden silmä jo tottunut GLK:hon :lol: . Tahkolla tänä vuonna oli semmoinen ja eilen klubitapahtumassa Kouvolassakin, eilen en tosin ajanut. Ei se nyt enää niin ruma ole...

Kuulin eilen vaan että noita saa pelkästään takavedoillakin, ei ole kait kauheasti niitä markkinoitu (Suomessakaan)?

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/merc ... paivitetty" onclick="window.open(this.href);return false;

Takavedolla auton tarkoitus todellakin alkaa lähestyä sitä turhaketta, nelikkona se menee tähän premium-katumaasturi-genreen ihan mennen tullen mielestäni. Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

karra kirjoitti:Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-neliveto
Q5 aina jatkuva neliveto
X3 aina xDrive

Näin siis Suomen mallisto suomalaisten maahantuojien webbisivujen mukaan
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja venit »

Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan. Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.

Haluaisin pysyä MB:ssa mutta kun ei ole sopiva auto, lähinnä SUV tai SAV puolella. GLK:n ulkonäkö on jotenkin hieman outo, ja poikkeaan mersun muuten linjakkaista automalleista, joista MB on aina tunnettu. Ehkä nyt kosiskellaan uusia asiakkaita.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja karra »

tj86430 kirjoitti:Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-neliveto
Tätä ajoin takaa, eli Q3 on ns etuvetopohjainen kun tas GLK takavetopohjainen. Jos nyt tuollaista termiä voi käyttää mutta sama linja siis kuin henkilöautoissa eli Audi lähtökohtaisesti ollut etuvetoinen ja MB taasen takavetoinen (perinteisesti).

Tämä oli vaan ns periaatekysymys :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
TTL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Pe 06.03.2009 20:50

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja TTL »

Hyvä ajettava ja ennen faceliftiä myös hyvän näköinen, jos otti ilman liikoja kromikrumeluureja ja normipyörillä. Nykyään uutena hitusen kalliin puoleinen, jos haluaa riittävästi varustellun mallin. Ja näyttävät noista käytetyistäkin pyynnit olevan kohtalaisen suolaisia. Ei mikään taksimalli siis kyseessä. Takatilat ovat riittävät kahden hengen kuormalla mökkireissuille, kun kippaa takapenkit.
MB S500e 5/2015 (työmatka-auto)
Opel Vivaro L2H1 107 kW 9/2017 (mökkiauto)
Stinger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 27.09.2011 18:04

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja Stinger »

venit kirjoitti:Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan. Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.
Edellisen kerran kun olin vaihtamassa autoa, niin pistin tuon nelivetoisuuden yhdeksi must-have kriteeriksi kun metsästysreissuilla on välillä pakko ajaa paikkoihin joista mielellään tulisi ajamalla kotiinkin :) Maastoautoa en tarvitse mutta takavetoisela varsinkin lumessa jää liian helposti kiinni. Toinen kriteeri on takakontin koko, kun mukana kulkee usein koira jolla on häkki takana. Ihan vakavissaan kävin GLK:ta katsomassa silloin ja jäi mieleen että sisältä se on kuin C-sarjan farkku mutta se takakontti on pienempi kuin C:ssä - koiran häkki ei pituusuunnassa mahtunut. Mutta sama juttu se on X3:ssakin ja niin monessa muussakin kompaktissa katumaasturissa. GLK:ssa olen kyydissä ollut joitakin satoja kilometrejä ja hyvä siinä on kyyti. Nykyään siis mennään 4matic C farkulla ja se kyllä möyrii kiitettävästi kunhan katsoo ettei liian syvään lumeen aja.
S204 320cdi 4matic
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

venit kirjoitti:Mikäli auton sisämitat mukaan lukien takakontin tilat eivät ole kasvaneet, niin auton käyttö ominaisuuksineen jää laihaksi. Toiseksi ihmettlen miksi sen pitää olla noin kulmikkaan oloinen, muistuttaa näöllisesti Saksan 1.:ssa maailmansodissa käytettyjä miehistönkuljetuspanssariajoneuvoja. Vai mitä ne sitten olivatkaan....Haluaisin pysyä MB:ssa mutta kun ei ole sopiva auto, lähinnä SUV tai SAV puolella. GLK:n ulkonäkö on jotenkin hieman outo, ja poikkeaan mersun muuten linjakkaista automalleista, joista MB on aina tunnettu. Ehkä nyt kosiskellaan uusia asiakkaita.
Sinullle ei ole tainnut sinulle valjeta että, GLK on nimenomaan pieni G. Eli tarkoitus on nimenomaan olla kulmikas ja kun nyt tuo G on pisimmän aikaa tuotannossa ollut malli, joten ei se MB ole tunnettu vain "linjakkaista" automalleista. Minusta tuo GLKn facelift on varsin onnistunut. Tavaratilaa voisi olla enemmän ja onkin mielenkiintoista miten MLA ja uusi pikku G tulevat sijoittumaan tulevaisuudessa tavaratilan suhteen. Näin amatöörinä uskoisin, että seuraava GLK tulee olemaan isompi.
venit kirjoitti:Olen itsekin vaihtamassa autoa, ja korkeampaa kuin nykyinen sedanini ja vielä nelivetoinen. ML sisätilojen käyttötehokkuus auton mittojen mukaan on vajaa. Luulisi että stilat olisivat suuremmat. Etenkin takanaistujilla. Menin ajankuluksi katsomaan BMW:n mallistoja, X5. Samalla katsoin X3, ja hämmästyin oikeasti sisätilojen avaruutta. Eilen kävin jo testaamassa ja auto oli miellyttävä ja hyvä. Ehkä paras ajamani auto.
Minulla ei ole harmainta aavistusta mitä sisätilojen käyttötehokkuus ja avaruus tässä kontekstissa tarkoittaa, kun onhan nyt uuden MLn takapenkillä enemmän tilaa, kuin X3ssa. Tavaratilasta puhumattakaan. Mersullahan on sitten GL, jos tilantarve on valtaisa. Meille GLK sopisi kakkosautoksi, jolloin siinä tyypillisesti matkustaisi yksi aikuinen ja pari lasta. Tavaratilaan kyllä mahtuvat ostokset ja harrastevälineet. Tällöin tuo on varsin hyvä valinta. Muuten jos X3 on oikeasti paras ajamasi auto niin kannattaa varmaan käydä hieman useammin koeajoilla, kun kyllähän samasta konsernistakin löytyy paremman ajettavuuden autoja. Esim. 5-sarjalainen säädettävällä jousituksella on mielestäni merkittävästi parempi ajaa kuin tuo perus X3. Sinänsä tuo X3 voisi olla itsellekkin mahdollinen valinta tulevaisuudessa, kun noita X3ia saa aika samaan hintaan kuin GLK faceliftiä.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja venit »

Autojen tekniikkaratkaisuissakin on eroja.

http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
soikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 19.04.2007 07:47
Paikkakunta: kymi

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja soikka »

Tulihan tuollaisella GLK:lla vuosi / 30 tkm ajeltua, tässä päällimmäisiä kokemuksia .. :
+ hyvä ajoltaan , 220 CDI oli riittävä normiajoon, hyvä radio "käyttöliittymä " . 320 CDI on tosin ehdottomasti parempi valinta, paitsi suorituskyvyn myös tekniikan osalta, ks alla..
+ sähköpenkit tms lisävarusteet todella hyvät ja toimivat
+ hyvä neliveto , eleetön ja pätevä, samoin loota
+ kohtuu kulutuksinen
+ ulkonäköönkin tottui ...
- pieni takakontti , varsinkin syvyyssuunta pykälää liian pieni. Ei mahtunut lapio tai jääkiekkokassi pitkittäin.. koirallakin vaikeuksia sopia ( labbis)
- normi ajovalot heikot ( ei xenon)

Mutta auto lähti kiertoon koskapa vuoden aikana meni osia noin 10 k€ edestä (moottorinohjausboxi x 3 , suuttimet , laturin osia) , menivät takuuseen mutten jäänyt odottelemaan takuun loppumista :) . Lienee ollut näitä Delphi-.vaivoja..
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

tj86430 kirjoitti:
karra kirjoitti:Miten Audin Q3 tai Q5 vetää normaalisti, onko niissä jatkuva neliveto, entäs BMW X3?
Q3:n pienimmän dieselin saa etuvetona, muissa Haldex-neliveto
Q5 aina jatkuva neliveto
X3 aina xDrive

Näin siis Suomen mallisto suomalaisten maahantuojien webbisivujen mukaan
X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.
E350CDI&A180CDI
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ajelin takavuosina pienen lenkin moisella. Ei herättänyt juuri intohimoja, mutta minusta kynnyskotelot olivat toodella leveät. Tuolloinkin oli loskakeli niin aikamoisen harppauksen olisi saanut joku rouvashenkilö tehdä, ettei pitkä hameenhelma olisi tahriutunut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

venit kirjoitti:Autojen tekniikkaratkaisuissakin on eroja.

http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka Bemaridiilerit ovat tunnetusti maailman objektiivisinta väkeä ja eivät varmaankaan kaasunkäytöllä tai muilla asetuksilla ole millään tavalla vaikuttaneet tuohon testiin - niin on hyvä muistuttaa, että samanmoinen testi tehtiin TMn toimesta ja siinä ei autojen välille saatu merkittävää eroa. Vaikka Torsen voi teoriassa jäädä paikalleen oheisen kaltaisessa tilanteessa Audi on ratkaissut tuon jarrujen käytöllä. Nyt ilmeisesti laitettiin kaasu pohjaan vähän tarkoitushakuisesti, jotta saatiin auto jäämään paikalleen.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

ssuvik kirjoitti: X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.
Ei kai sentään?
Tästä jotain faktaakin?
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Risto113 kirjoitti:
ssuvik kirjoitti: X5 sitten taasen on saatavilla takavetoisena.
Ei kai sentään?
Tästä jotain faktaakin?
Nyt näyttää siltä olin väärässä. Jostakin jäänyt takaraivoon kummittelemaan takavetoinen X5 :oops:
E350CDI&A180CDI
OlliT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 25.10.2009 17:03
Paikkakunta: Espoo

Re: GLK, mitä mieltä olette uudesta kompakti-SUVista?

Viesti Kirjoittaja OlliT »

Nelivedon pointtihan ei ole pelkästään kiinnijuuttumisen estäminen, vaan se tuo vakautta ajoon liukkaalla kelillä. Ohitukset sujuu ilman lipsumisia, ei tarvi suditella liikennevaloissa jne. Eri asia tietysti jos haluaa lipsutella..

Audilla, jossa on jatkuva neliveto + torsen-lukot (esim Audi Q5) jää kiinni, jos yksi pyörä tai toinen akseli on liukkaalla. Toisin sanoen Torsen- "lukot" eivät juurikaan lukitse. Käsittääkseni GLK tai X3 eivät kärsi tästä ongelmasta (?) koska vskolukot toimii eri periaatteella.

Sinänsä Audinkin systeemi toimii normaaliajossa hyvin, mutta mutaan/kuraiseen mäkeen tai paksuun lumeen ei kannata mennä kahlaamaan. Ei varsinkaan jos on kaksoiskytkinvaihteisto (DSG eli Stronic) koska se sammuttaa moottorin jos juutut kiinni, ilmeisesti siksi ettei kytkinlevyt pala... nimi "kokeiltu on". Jos aiot ajaa maastossa, niin 1. alennusvaihteisto 2. perinteinen automaatti tai manuaaliloota

GLK on kaikin puolin kiva kärry, ja se on mun mielestä hyvä ajaa sekä maantiellä että jääradallakin. Sen ainut vika, mikä löytyy useimmista muistakin SUV:eista, on kovin vaatimattoman kokoinen tavaratila. Ainoaksi perheautoksi se on vähän pieni tiloiltaan.

Ulkonäön suhteen.. no joo makuasia ... onhan se kulmikas ;)
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Vastaa Viestiin