Vanhojen (W114/115, W116) ohjaustehostimien yhteensopivuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Vanhojen (W114/115, W116) ohjaustehostimien yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Saul »

Onko kenelläkään kokemusta W115 ja W116 tehostettujen simpukoiden yhteensopivuudesta? Käytännön ongelmana on se, ettei omassa W115 ole ohjaustehostinta, mutta W116:n tehostettuja simpukoita roikkuu nurkissa luultavasti muutamakin kappale ja W116:n pummujakin taitaa olla kokonaista yksi kappale. Onko simpukka sama, mutta esim. kiinnikkeet, varret yms. eri mittaisia? Niin, tietysti tähän olisi ainakin jonkun verran auttanut ihan empiirinen tutustuminen siihen romukasaan, mutta kysytään kuitenkin. :D

Toisaalta pärjäähän sitä ilman tehostintakin. Haba kasvaa ja niin kuin päämekaanikko asian ilmaisi: "Siinä olis sitten vain yksi särkyvä osa lisää." :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Omasta tehostimestani senverran että se on rikki. Tehostus toimii valtavan ujelluksen säestämänä.

Sanonpa vaan että mahtaa olla Hel**** raskas vääntää ilman tehostinta, mutta minkäs teet, suomi oli köyhä 70-luvulla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:Sanonpa vaan että mahtaa olla Hel**** raskas vääntää ilman tehostinta, mutta minkäs teet, suomi oli köyhä 70-luvulla.
Se ilman tehostinta vääntäminen on tekniikkalaji. Ei se niin raskasta ole jos on niksit hallussa. Tietysti 5 kierrosta laidasta laitaan...

Ja köyhää täällä on vieläkin. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ujellusta voisi saada pois, jos vaihtaa öljyt ja suodattimen ?
Ainakin juuri kaverilla auttoi vastaavassa viassa.

Suurin ongelma tehostimien yhteensopivuuksissa on ollut pumpun jalan
sovittaminen. Näitä jalkoja on on monenlaisia/ erilaisia.

* Ilman tehostinta on tosiaan tekniikkalaji. Jos auto aina vähänkin liikkuu, niin
vielä kääntää :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ei tainnut kenelläkään olla ainakaan käytännön kokemusta tällasesta W116 - W115 osien päikseen (jussin aikaan ehkä päissään :D ) vaihdosta.

No toisaaltahan W108/109 ja W114/115 on ennemminkin sukua ja W116 ja W123 taas keskenään, ainakin jos sitä etuakselistoa ja ulkonäköäkin miettii... Toisaalta olen kuullut huhuja, että W124:ssa olis samantyyppinen ohjaustehostin kuin ainakin W123:ssa ja Mersun tyyli kun on ollut "mitä sitä hyvää muuttamaan", niin voisivatpa sen puoleen passatakin W115 ja W116 simpukat päikseen. Tai sitten ei...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Veikkailisin ainakin W114, W115 ja W123 tehostimien sopivan verrattain helposti kaikkiin tämän ikäluokan Mersuihin. Lisäksi huomiotava että kampiakselille on saatava yksi hihnapyörä lisää tehostimen pyörittämistä varten. Minulla on W115 ilman tehostinta ja jäykkää on.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Huomasimpa tuossa että mulla on 2-erilaista pumppua, toinen tuli vaihtokoneen mukana (m114)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:Huomasimpa tuossa että mulla on 2-erilaista pumppua, toinen tuli vaihtokoneen mukana (m114)
Eiköhän pumppu käy, kunhan "joku on". ;) Ja luultavasti sitten se simpukkakin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin