W123 renkaat (OLI:W123 vanteiden et-luku)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 renkaat (OLI:W123 vanteiden et-luku)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin, jotta mikä se olikaan W123:een sopivien barokkivanteiden et? Hakutoiminnolla etsiminen ei tuottanut tulosta.

Omia vanteita kun tsiigailin, ainoa sinnepäin oleva merkintä oli "e30"..? Eli mitkä kaikki koot käyvät?
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 23.06.2003 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se e30 on juuri se ET-luku, juuri samanlainen merkintä löytyy omistakin 6x14" barokeista. Tarkoittaa siis sitä, että vanteen kiinnityskohta on 30mm vanteen keskilinjasta ulompana. Jos ET olisi -30, kiinnityskohta olisi 30mm keskilinjasta sisempänä. 7x15" barokeissa ET, on taas 23. Vanteiden sopivuuteen vaikuttaa myös vanteiden leveys yhdessä ET:n kanssa. Esim. 10" leveä vanne ei varmastikaan mene w123:een jos ET on 30.

Meinasitkos laittaa w123:eesi 19" tuuning vanteet, kun pohdiskelet ETlukuja? :wink:
Viimeksi muokannut jarski, Ma 23.06.2003 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos jälleen, tuon viestin printtaan, kehystän ja ripustan seinälle. Noita ekstraterrestiaalia kun en ikinä muista. Eli vanteissa ei ainakaan ole vika vaelteluun. Taidankin mennä jo tänään laitattamaan uudet kumit alle, ei malta odottaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuli tuossa vähän muokattua viestiä.. Niin, onkohan sellaisia barokkeja olemassa, jotka eivät sopisi w123:een?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

UUDET RENKAAT!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voi veenus! Kyllä W123 on mahtava auto! Siis olenko minä joskus muka sanonut, että W123:ssa on kova rengasmelu, se on uraherkkä ja vaeltelee muutenkin?? Ai olen? Eenkä oo... :)

Siis voi kiesus että voi auto muuttua i-h-a-n-a-k-s-i kun sai Siléstonejen tilalle Bridgestonet! Suosittelen mitä lämpimimmin tuntein kaikille W123-kuskeille Brigestone B 330 Evo-kumeja. Saa ajaa vaikka minkälaisiin uriin, paikkauksiin, pikivanoihin tai muihin kurimuksiin, joita Suomen teiltä löytää, vaan W123 menee suoraan. Kiitos Uusien Renkaiden.

Mersumiehet: älkää ajako huonoilla renkailla. Ensinnäkin ne vaarantavat liikenneturvallisuuden, ja toiseksi pilaavat hienon autonne aikaansaaman mahtavan ajonautinnon. W123:sta tuli esiin aivan upea pehmeä puoli... ei sitä osaa edes sanoin kuvata! Kaupunkiajossa hyvällä asvaltilla (kyllä, täälläkin päin on sellaista n. 500 m.) auto suorastaan tuntuu liikkuvan eteenpäin itsekseen! Huhhuh!

P.S. Henry, sinä vanha kettu olit oikeassa :wink: Tästä lähin vannon pyöreäolkaisuuden nimeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mitäs kokoa renkaasi ovat? Oliko minkä hintaiset?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Timo L. kirjoitti:Kiitos jälleen, tuon viestin printtaan, kehystän ja ripustan seinälle. Noita ekstraterrestiaalia kun en ikinä muista. Eli vanteissa ei ainakaan ole vika vaelteluun. Taidankin mennä jo tänään laitattamaan uudet kumit alle, ei malta odottaa.
Lisätään vielä selvyyden vuoksi että jos ostat yhden tuuman, eli 2.54cm leveämmät vanteet samalla ET:llä niin ne siis leviävät yhtä paljon sisäänpäin kuin ulospäin. Eli 2.54 senttiä jaettuna kahdella = 1.27 senttiä kumpaankin suuntaan.

Jos silloin vanne ottaa sisäpuolelta kiinni pyöränripustuksiin niin asia korjataan siten että hommataan vanteet jossa on keskitaso 1.27 senttiä sisäänpäin, eli tässä tapauksessa 30mm - 12.7mm = ET17.3 tai käytännössä lähin vastaava. Tai sitten ostetaan näita kuuluisia levityspalikoita vanteen ja renkaan väliin.


Kuitenkin niin tämän jälkeen ei kääntöpiste (eli siis se kohta renkaan ja asfaltin välissä joka on ajateltu renkaan kääntymisen keskipiste) enää olekaan renkaan keskellä vaan vähän siitä sisäänpäin koska koko vanne/rengas tuli ulospäin.

Eli tämän jälkeen niin ajoradassa olevat epätasaisuudet eivät enää kampea rengasta suoraan taaksepäin vaan pyrkivät kääntämään sitä vähän ulospäin.

Ei ongelmaa jos tie on täysin sileä ja samat epätasaisuudet osuvat molempiin renkaisiin samanaikaisesti jolloin voimat kumoavat toisensa, mutta kun näin harvoin on.

Se että onko tästä käytännössä haittaa on mallikohtaista. Ohjaustehostin ja muilla pyöränkulmilla pyritään kumoamaan tehokkaasti tätä epäkohtaa eikä rattiin saakka vättämättä tunnu mitään. Pahimmassa tapauksessa auto kuitenkin vetelee urissa ihan sairaasti.

Ja lisättäköön vielä että kääntöpiste ei normaalisti edes ole renkaan keskellä vaan vähän siitä sisäänpäin koska silloin saadaan jarruttaessa toisiaan kumoavia voimia joka vähentää vetämistä ohjauspyörässä joka on kiva juttu.


Mutta kovasti ET-vammaisia vanteita kannatta välttää olivat ne sitten kuinka siistinnäköisiä tahansa. Ja vielä lisäyksenä niin poikkeus vahvistaa säännön, eli joskus homma toimii ihan hyvin vaikka teoria on perseellään.

,Tero jolla ei näytä olevan tarpeeksi tekemistä töissä kun jaksaa tällaisia kirjoitella.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jarski kirjoitti:Mitäs kokoa renkaasi ovat? Oliko minkä hintaiset?
Renkaat ovat kokua 195/70-14, eli aivan originaalikoko. Maksoivat asennuksineen 350 euroa. Olivat samanhintaiset Goodyear GT2:n kanssa, Michelinin jotkut olivat 380 e.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Renkaat

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Hommasin omaan W123 farkkuun samalaiset Bridgestonet, kyllä auton ajo-ominaisuudet tosiaan muuttuivat kuin taikaiskusta.
Vastaa Viestiin