Hyvin meni kusevallakin wanhuksella Vantaan reissu, ei se noin kaukana kotoa ole ennen käynytkään.
Tosin paluumatkalla, kun kävin Vuorelasta FinTurbolta hakemassa tuohon farkkuun tulevan OM603 sorvatun ja kunnostetun turbon, alkoi konehuoneesta kuulua outo, ränkättävä ääni. Minä jo että laturin, vesipumpun tai ohjaustehostimen laakeri pasahtaa kohta. En kuitenkaan jaksanut kiinnittää huomiota sen enempää, kun ei kuulunut koko aikaa.
Noh, kävin koppaamassa mukulat entisestä kotoa luokseni (ovat mulla olleet koko kesäloman ajan, kahta parin päivän katkosta lukuunottamatta, kivaa!) ja lähdettiin ajelemaan kohti Rautalampea. Kyliltä sitten kun käännyttiin meille päin, alkoi ääni pahenemaan. Perhana. Pakko vetää bussipysäkille ja vähän tutkia. Pelti auki, kuskin ikkuna auki ja pojanklopille suusanallinen viestintä, että huuda niin helvetisti, jos lämmöt karkaa satasen viivaan, sillon on vesipumppu paskana.
Menin kattomaan ja aikani kaasuvivustosta ryntäyttelin. Huomasin siinä sitten, että laturin kiristyshässäkän mutteri on löysällä ja se resonoi. No piru, ei muuta kuin sormimomenttiin ja matka jatkui äänettömästi lopun 12km. Pitää vissiin kiriä kunnolla huomenissa. Samaten, kuin tehdä jotain tuolle kusennalle, ei tuo tupaöljykään enää NIIN halpaa ole, että sitä viitsis pitkin maanteitä kylvää.
Outo homma muuten niiden lämpöongelmien kanssa. Tänä kesänä niitä ei ole enää ollut. Vaikka tuolla Vantaan reissullakin ajelin ihan reippaasti mennen tullen (varsinkin mennen, oli aika kova kytö päästä perille...

), niin lämmöt ei nouseet enää kuin korkeintaan 90 asteeseen.

Vaikka ulkona oli lämmin keli. Sekin vaiva näkyi korjaantuvan itsekseen. Mikähän siinäkin oikein oli...? Tiiä ei, eikä välitä.
Kestäs nyt vielä jonkun aikaa tämäkin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.