s211 etupyörän välys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rytkönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 29.10.2010 18:15
Paikkakunta: pohojammaa

s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja Rytkönen »

eli eli apparin puolen etupyössä tuntuu pieni välys pystysuunnassa (ylhäältä ja alhaalta kun koittaa käsin heiluttaa) ja taas ohjas suunnassa ei tunnu mtn...mitähän lähtis seuraavaksi kokeilemaan?ajossa ei huomaa mtn.ei kolahtele eikä pidä muutakaan ääntä ainut vain kun vertaa kuskipyörään eron huomaa muuten ei oireita

vaihdettu on jo alapallonivel,yläpallonivel,reaktiotanko,raidetangon pää ..ja nämä kaikki vaihdettu 10tkm sisällä reaktitangot juuri äsken

laakeri vialtakaan ei oikeen vaikuta koska ei välystä tunnu toisinpäin..

ideoita?
s211 320 cdi avantgarde
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jarru satulakin voi pitää toissuuntaisen välyksen.
Normisti tuo laakeri välys kokeillaan niin että pyörä ylös ja toinen painaa jarrua..jos välys häviää niin pyöränlaakeri väljää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1610
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Rytkönen kirjoitti:eli eli apparin puolen etupyössä tuntuu pieni välys pystysuunnassa (ylhäältä ja alhaalta kun koittaa käsin heiluttaa) ja taas ohjas suunnassa ei tunnu mtn...mitähän lähtis seuraavaksi kokeilemaan?ajossa ei huomaa mtn.ei kolahtele eikä pidä muutakaan ääntä ainut vain kun vertaa kuskipyörään eron huomaa muuten ei oireita

vaihdettu on jo alapallonivel,yläpallonivel,reaktiotanko,raidetangon pää ..ja nämä kaikki vaihdettu 10tkm sisällä reaktitangot juuri äsken

laakeri vialtakaan ei oikeen vaikuta koska ei välystä tunnu toisinpäin..

ideoita?
Mä tarkistaisin sen pyörän laakerin. Rasvakuppi pois ja mutteri sormitiukkuuteen. Voipi myös olla, että on vaihtokunnossa. Tuota laakerin välystä on hankalempi havaita ohjaussuunnassa, pystysuunnassa sen huomaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Rytkönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 29.10.2010 18:15
Paikkakunta: pohojammaa

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja Rytkönen »

täytyy koittaa viel kattoa toi laakeri ei oikeen muuta tuu mieleen itellä ainakaan..on vain yleensä muissa autoissa jos on joutunut laakeria kiristämään niin kohta on saanut vaihtaa koko laakerin :) sekin jännä jos laakerissa ois tollanen välys mikä tuntuu noin hyvin niin luulis jotta pitäisi ääntä ajossa..

onko eemeleistä kuinka mennyt noita laakereita?
s211 320 cdi avantgarde
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1610
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ei se välttämättä mitään ääntä pidäkään. Katsastin aikanaan CLK:ta ja vasta katsuri huomasi laakeriväljyyden, ei sitä taho ajossa huomata. Jos välys on laakerissa, niin on melkein turvallisinta vaihtaa uudet laakerit, ei maksaa montaa kymppiä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
märssu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Su 12.03.2006 09:49
Paikkakunta: keskeinen pohojanmaa

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja märssu »

Rytkönen kirjoitti:täytyy koittaa viel kattoa toi laakeri ei oikeen muuta tuu mieleen itellä ainakaan..on vain yleensä muissa autoissa jos on joutunut laakeria kiristämään niin kohta on saanut vaihtaa koko laakerin :) sekin jännä jos laakerissa ois tollanen välys mikä tuntuu noin hyvin niin luulis jotta pitäisi ääntä ajossa..

onko eemeleistä kuinka mennyt noita laakereita?
Omasta (s211 -05) meni kyllä varoittamatta, ei ulvonu eikä huutanu mutta hajosi kerrasta kovalla rytinällä..
Pihassa muutama vanha tähtinokka
Rytkönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 29.10.2010 18:15
Paikkakunta: pohojammaa

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja Rytkönen »

märssu kirjoitti:
Rytkönen kirjoitti:täytyy koittaa viel kattoa toi laakeri ei oikeen muuta tuu mieleen itellä ainakaan..on vain yleensä muissa autoissa jos on joutunut laakeria kiristämään niin kohta on saanut vaihtaa koko laakerin :) sekin jännä jos laakerissa ois tollanen välys mikä tuntuu noin hyvin niin luulis jotta pitäisi ääntä ajossa..

onko eemeleistä kuinka mennyt noita laakereita?
Omasta (s211 -05) meni kyllä varoittamatta, ei ulvonu eikä huutanu mutta hajosi kerrasta kovalla rytinällä..

oliko kova homma vaihtaa uus tilalle?onko noi laakerin ulkokehät helposti otettavis irti navasta?ilmeisesti kaksi kartiolaakeria sielä,

ei kellään oisi kuvaa navasta :)

joskus tuli vaihdettua eemeliin taakse laakeri oli kyllä tympiä homma ja oli vielä turhaa koko homma loppujen lopuksi :D
s211 320 cdi avantgarde
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1610
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Rytkönen kirjoitti:
märssu kirjoitti:
Rytkönen kirjoitti:täytyy koittaa viel kattoa toi laakeri ei oikeen muuta tuu mieleen itellä ainakaan..on vain yleensä muissa autoissa jos on joutunut laakeria kiristämään niin kohta on saanut vaihtaa koko laakerin :) sekin jännä jos laakerissa ois tollanen välys mikä tuntuu noin hyvin niin luulis jotta pitäisi ääntä ajossa..

onko eemeleistä kuinka mennyt noita laakereita?
Omasta (s211 -05) meni kyllä varoittamatta, ei ulvonu eikä huutanu mutta hajosi kerrasta kovalla rytinällä..

oliko kova homma vaihtaa uus tilalle?onko noi laakerin ulkokehät helposti otettavis irti navasta?ilmeisesti kaksi kartiolaakeria sielä,

ei kellään oisi kuvaa navasta :)

joskus tuli vaihdettua eemeliin taakse laakeri oli kyllä tympiä homma ja oli vielä turhaa koko homma loppujen lopuksi :D
Juu, kaksi kartioo löytyy. Mä naputtelin tuurnalla ja vasaralla navasta irti. Melko kivuttomasti irtos, mutta ulosvedin tietenkin olis nopee.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Teeseitsesäästä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 30.09.2012 11:10

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja Teeseitsesäästä »

Menee varmasti laakeri paskaksi jos sormitiukkuuteen vääntää.. Herkkää herkkää
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1610
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Teeseitsesäästä kirjoitti:Menee varmasti laakeri paskaksi jos sormitiukkuuteen vääntää.. Herkkää herkkää
No eipä ole menny.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Rytkönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 29.10.2010 18:15
Paikkakunta: pohojammaa

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja Rytkönen »

vähän tutkin lisää ja kyllä se löysäksi laakeriksi osoittautui..aika löysällä oli laakerin kiristys panta kiristin sormin sen verran jotta renkaassa ei tuntunut juuri välystä ..tuntui samalta kuin toinen puoli :) en vetänyt sitä sormin aivan niin tiukalle kuin saa


taitaa toi oikea oppinen laakerin tiukkuus aina sama puheen aihe :D

aika näyttää saako vaihtaa uuden laakerin tilalle mutta tällä hetkellä ei oireita kiristyksen jälk eikä ennen sitäkään myös rasvakuppi oli hyvin puhdas jne.
s211 320 cdi avantgarde
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1610
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: s211 etupyörän välys?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Rytkönen kirjoitti:vähän tutkin lisää ja kyllä se löysäksi laakeriksi osoittautui..aika löysällä oli laakerin kiristys panta kiristin sormin sen verran jotta renkaassa ei tuntunut juuri välystä ..tuntui samalta kuin toinen puoli :) en vetänyt sitä sormin aivan niin tiukalle kuin saa


taitaa toi oikea oppinen laakerin tiukkuus aina sama puheen aihe :D

aika näyttää saako vaihtaa uuden laakerin tilalle mutta tällä hetkellä ei oireita kiristyksen jälk eikä ennen sitäkään myös rasvakuppi oli hyvin puhdas jne.
No niinhän siitä aina kinataan. Mutta mun autoon WIS kertoo, että ohjevälys on 0,01-0,02mm. Kuka noita alkaa heittokellolla tarkistelee, tuskin edes vehon huollossa. Noita sormimomenttejakin on niin paljon erilaisia, kuin on asentajiakin. Kutakuinkin noin olen itsekin kirrannut, sen minkä kevyesti sormilla menee ja lukitsee siihen.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Vastaa Viestiin