
Ongelman kuvaus:
Auto siis käy ja kulkee ihan mainiosti suurimman osan ajasta, mutta toisinaan taas kone ravistelee välillä kunnolla. Varsinkin liikkeellelähdöissä probleema nostaa päätään, pahin tuntuu olevan kun hidastaa vauhdin muutamaan kymmeneen kilometriin tunnissa ja polkaisee pedaalin lattiaan (automaatilla kakkonen päällä sillä hetkellä, ei kick-downia): lähtee kiihtymään, mutta tuntuu kuin vähintään puolet tehoista olisi kadoksissa ja kone täristää, käy ilmeisesti neljällä tai viidellä. Ongelma on pahin kierroslukualueella 2000-4000rpm, mutta tuon alueen jälkeen yleensä viimeistään loputkin sylinterikatraasta palaavat toimintaan, mikä tuntuu jo potkuna kiihtyvyyden lisääntyessä.
Hurjimpana oireena oli tosiaan edelläkuvatussa kiihdytyksessä, kun alakierroksilla paukahti putkessa

Vastaavasti kick-downilla lähdettäessä samaa oireilua tapahtuu ykkösellä, mutta ei yleensä enää kakkosella. Käytännössä normaalissa ajossa tuo ei haittaa, mutta kyllähän se päähän ottaa kun ei toimi niin kuin pitäisi

Mutta ei se aina tuota täyskaasuakaan tarvitse nykiäkseen. Kone nytkähteli tänään satunnaisesti tyhjäkäynnillä, varsinkin silloin kun ilmastoinnin kompura oli käynnissä ja vaati voimaa. Samaten pintakaasukiihdytyksetkin saattavat aiheuttaa nykimistä, varsinkin lämpimällä koneella jos kone on hetken ollut sammuksissa. Vaihde P- tai N-asennossa nopea kaasunpolkaisu tyhjäkäynniltä aiheuttaa sen, että kaikki pytyt eivät ehdi mukaan keräämään lisää kierroksia. Pintakaasulla sen sijaan ottaa tasaisesti kierroksia.
En tiedä yhtään mistä lähtisin vikaa hakemaan. Voisiko se olla M104:n pahamaineinen johtosarja, josta eristeet halkeilevat, joku sytytyspuolista, tulpista tai niihin liittyvistä johdoista... aivoboksi? Bensapumppu? Polttoaineen suodatin tai ruiskupumppu? Oktaaniluvun vaihtumiseen liittyvä nakutuksentunnistin? Olisi hyvä saada jotain informaatiota, pajalle en sitä vie osienvaihtoleikkiin, tulee hieman liian tyyriiksi...
Mutta kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti tämän vuodatuksen...