w123 vanhuksen twinturbo piristys

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko tuohon 340 km/h mukaan laskettu myös Mersun reippaasti suurempi ilmanvastuskerroin kuin mitä Supralla on? Vai onko vain välitysten ja kierrosten mukaan laskettu? Tod.näk. alustan ominaisuudet loppuu siinä ~220 km/h kun autosta alkaa muistuttamaan lentokonetta :crazy:

Äänestän ylempää rattia, sopii paremmin.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Woee han Hashiwokakero mikä pel :x :P :o

Wuan kuinka sujjuu Jaappanin kiel? :ugeek: :geek:
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Pakardinen kirjoitti:
JTY kirjoitti:nykyisellään tuon auton huippunopeus olis laskelmien mukaan yli 340km/h :oops:
:lol:
Millanenhan olis vanha manne tuossa vauhdissa ajaa...? :D

Varmasti aivan hirvee :D
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Kipsu kirjoitti:Onko tuohon 340 km/h mukaan laskettu myös Mersun reippaasti suurempi ilmanvastuskerroin kuin mitä Supralla on? Vai onko vain välitysten ja kierrosten mukaan laskettu? Tod.näk. alustan ominaisuudet loppuu siinä ~220 km/h kun autosta alkaa muistuttamaan lentokonetta :crazy:

Äänestän ylempää rattia, sopii paremmin.

Niinkun aikasemmin kirjotin niin laskettu (välitysten ja kierrosten mukaan), tarvis aika paljon lisää voimoo et pystyis tommosta hirviöö kiihdyttää niihin nopeuksiin :crazy:
Nykyisellä alustalla en lähtis paljoa yli 200km/h kokeilemaan :) Ehkä sitten kun saadaan alusta hieman nykyaikasemmaksi.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Juhnus kirjoitti:Todella hatun noston arvoinen projekti! :clap: Onko siellä päin halvempaa rakennella,osien hinnat? :roll:
Kiitoksia :)
Euro autot on todella kalliita, vanhojen mersujen osat kiven alla ja hinnat sen mukasia :roll:
Mut kaikki muu onkin sitten halpaa, varsinkin JDM kamat ja viri palikat on todella halpoja :clap:
Vähänajetun (50-90tkm) 1JZ täydellisen tekniikan loota+motti+sähköt (halfcutti) saa jollain tonnilla.
Viimeksi muokannut JTY, To 17.07.2014 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Sopiiko kysyä missäpäin mualmaa me ollaa?

On kyllä komia mannelavetti, hieman omaakin turbokuumetta lisää :|
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

nj^ kirjoitti:Sopiiko kysyä missäpäin mualmaa me ollaa?

On kyllä komia mannelavetti, hieman omaakin turbokuumetta lisää :|
Malesia on lokaatio.

Kiitoksia, ei muuta kun turboa pellin alle :D
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Hitaasti etenee, en saanu jarru hilpeittä kun kiinalainen uusi vuosi iski päälle nyt on kaikki seis ja kiinni seuraavat 14päivää :clap:

Mut tässä odotellessa osia niin ruuvasin PLX SM-AFR widebandin ja PLX DM-6 touchscreenin kiinni.

Väliaikainen paikka ennenkuin saa loput mittari osat, mut sopii
aika hyvin tohon väliin nyt kun mersun oma ratti ei oo häiritsemässä:
Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Nyt jarrut päivitetty eli "big" brake konversio tehty :)

Vakiona tuossa on ne umpinaiset 278mm joilla jarrutusvoima hävis jo parin jarrutuksen jälkeen ja tuntuma oli hyvin heikko. Asensin tilalle uudemman 560 ässän jäähdytettyihin jarruihin, levyn paksuus nousi 10mm -> 28mm ja halkaisija 300mm. Aluksi isoa eroa ei huomannu, mutta sisäänajon jälkeen alkoi isompia jarrujen purevuus tuntua ja nyt tuolla uskaltaa jo päästellä kun pysähtyy kuin seinään.
Kokonaisuudessaa konversio oli kannattava, uudemman ässän jarru osat on halvempia ja löyty kaikenlaisia aftermarket levyjä ja paloja.

Jarrujen vertailu kuvia (jäähdytetty 278mm ja isompi 300mm), omat kuvat tulee myöhemmin:

Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites se 560:sen jarrutehostin, sehän taitaa olla kaks kalvonen peli ja sopis hyvin ton vanahan paikalle, saisit sellaset "varvas jarrut" :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

touhottaja kirjoitti:mites se 560:sen jarrutehostin, sehän taitaa olla kaks kalvonen peli ja sopis hyvin ton vanahan paikalle, saisit sellaset "varvas jarrut" :thumbup:
Joo sitä oon pohtinu vanhan tilalle kun olis bolt-on päivitys, ainooa vaan et jostain semmosen sais edukkaasti :lol:
Olis se komeeta kun vähän koskee poljinta niin niskat menee nurin :think:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Jarruihin tuli uutta osaa koska käytetyt satulat on aina käytettyjä.
Sopivia jarrukilpiä ei löytyny joten orkkikset moddattu jotta levyt menivät paikoilleen

Kuva
Kuva
Kuva
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olishan tuohon känyt 420:sen jarrukilipi, ei olis tarvinu pientä kilipee leikellä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

JTY kirjoitti:uudemman ässän jarru osat on halvempia ja löyty kaikenlaisia aftermarket levyjä ja paloja.
Mistä löysit aftermarketti levyjä kaupan? Ite katellu sellasia uritettuja ja rei'itettyjä, mut ei oikein pikaisella etinnällä oo kohtuuhintaan tullu vastaan...rapakon takaa löysin yhen paikan ja muistaakseni sinne mailailin, mutten saanu vastausta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

touhottaja kirjoitti:olishan tuohon känyt 420:sen jarrukilipi, ei olis tarvinu pientä kilipee leikellä :wink:
Joo olisin laittanu jos olis ollu 420:n käytettyjä osia tarjolla :lol:
Täällä kun noita jarrukilpiä ei tarvii koskaan vaihdellat toisin kuin suomen suolateillä niin ei niitä myöskään
oo hylly tavarana :roll:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Antti M. kirjoitti:
JTY kirjoitti:uudemman ässän jarru osat on halvempia ja löyty kaikenlaisia aftermarket levyjä ja paloja.
Mistä löysit aftermarketti levyjä kaupan? Ite katellu sellasia uritettuja ja rei'itettyjä, mut ei oikein pikaisella etinnällä oo kohtuuhintaan tullu vastaan...rapakon takaa löysin yhen paikan ja muistaakseni sinne mailailin, mutten saanu vastausta.

Muutamia firmoja on jotka noita tekee, jenkeissä pari ja aasiassa myös.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Aika hurja laitos.. :thumbup:
Kelpaa ajella? Olisko hieman kiukkuisempikin kun vakio 230e :D
ON kalustoa jos jonkin laista..
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt kun kattelin tuota kuvaa etujarru satulasta, onko siinä erilliset kitinänvaimennus levyt, kun näyttäs olevan rosteriset kitinä levyt :roll: tälltä taas ei saa sellasia kaiketi ollenkaan :shifty:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

touhottaja kirjoitti:nyt kun kattelin tuota kuvaa etujarru satulasta, onko siinä erilliset kitinänvaimennus levyt, kun näyttäs olevan rosteriset kitinä levyt :roll: tälltä taas ei saa sellasia kaiketi ollenkaan :shifty:

On sulla tarkka silmä :thumbup:
Semmosethan ne on, täältä noita saa hyllystä johtuen ilmastosta ja liikenne kulttuurista johtuen, ilman noita ei tulis mitään :wtf:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

ClubKRP kirjoitti:Aika hurja laitos.. :thumbup:
Kelpaa ajella? Olisko hieman kiukkuisempikin kun vakio 230e :D
Kiitos :)
Kyllä kelpaa, ei tarvii enää muodostella jonoja vuoristo teillä.
Tommonen tekniikka näissä olis pitäny olla vakiona, ihmettelen vieläkin miten pärjäsin sen w123 200D niin monta vuotta
:lol:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JTY kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:nyt kun kattelin tuota kuvaa etujarru satulasta, onko siinä erilliset kitinänvaimennus levyt, kun näyttäs olevan rosteriset kitinä levyt :roll: tälltä taas ei saa sellasia kaiketi ollenkaan :shifty:

On sulla tarkka silmä :thumbup:
Semmosethan ne on, täältä noita saa hyllystä johtuen ilmastosta ja liikenne kulttuurista johtuen, ilman noita ei tulis mitään :wtf:
mitähän nuo mahtas siellä maksaa ja hommaisikko mulle niitä muutaman sarjan eteen ja taakse :roll: just noihin isoihin jarruihin mitä nyt laitoit ittelles, laita vaikka yv:llä mulle vastaus, kiitos :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

JTY kirjoitti:
ClubKRP kirjoitti:Aika hurja laitos.. :thumbup:
Kelpaa ajella? Olisko hieman kiukkuisempikin kun vakio 230e :D
Kiitos :)
Kyllä kelpaa, ei tarvii enää muodostella jonoja vuoristo teillä.
Tommonen tekniikka näissä olis pitäny olla vakiona, ihmettelen vieläkin miten pärjäsin sen w123 200D niin monta vuotta
:lol:
Olisko siinä nyt mersun ja toyotan parhaat osat? :lol:
ON kalustoa jos jonkin laista..
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

ClubKRP kirjoitti:
Olisko siinä nyt mersun ja toyotan parhaat osat? :lol:
Heh taitaa olla :lol:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
pulu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 09.11.2010 21:53
Paikkakunta: lahti

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja pulu »

erittäin mielen kiintoinen rojekti sulla!aina kiehtonnu kun muutetaan toisen merkkistä tekniikkaa autoon mitä kori on..!itellä meni toiste päin,eli toyotaan meni mesen tekniikka.
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

Ei tahdo rättinivelet ja kardaani kestää, taas meni rätti :crazy:
Orkkis perä meni jo kerran ja tilalle tuli facelift w126 perä modatulla apurungolla joka on toistaiseksi kestäny.

Tietäjät kertokaa kuinka paljon isommat rätit ja kardaani oli 123 300 turbodieselissä versus 230E, itellä oli semmosia
kätösissä vuosia sitten en muista enää koko eroja muuta kun et isommat oli :?:
Onko 280 isompi kuin pikku bensassa :?:
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tartteepas käyvä tallista kattoo koko :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Itsellä oli kardaanin keskitys holkki entinen, ja rättejä meni 1 per viikko. Nyt vakio 90mm reikävälillä oleva motonetin rätti ja hyvin kestänyt, vaikka vääntöäkin ihan kohtalaisesti menossa mukana (777nm)

Kannattaa se tarkistaa ensmäisenä.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

aniemiko kirjoitti:Itsellä oli kardaanin keskitys holkki entinen, ja rättejä meni 1 per viikko. Nyt vakio 90mm reikävälillä oleva motonetin rätti ja hyvin kestänyt, vaikka vääntöäkin ihan kohtalaisesti menossa mukana (777nm)

Kannattaa se tarkistaa ensmäisenä.
Okei kiitos vinkistä, pitää holkki tarkistaa. Tänään heitin uuden vakio 123 rätin paikoilleen, kattoo kauan kestää.
Eli sulla on siell se paksumpi kiekko ?
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JTY kirjoitti:Ei tahdo rättinivelet ja kardaani kestää, taas meni rätti :crazy:
Orkkis perä meni jo kerran ja tilalle tuli facelift w126 perä modatulla apurungolla joka on toistaiseksi kestäny.

Tietäjät kertokaa kuinka paljon isommat rätit ja kardaani oli 123 300 turbodieselissä versus 230E, itellä oli semmosia
kätösissä vuosia sitten en muista enää koko eroja muuta kun et isommat oli :?:
Onko 280 isompi kuin pikku bensassa :?:
w123 280E :ssä on ainakin jytkympi keppi ja voi olla myös orkkis TDT:ssä, mutta rättikumit on samaa kokoa aina 200D:stä 280E:hen. Onhan perä varmasti samassa linjassa kardaanin kans, jos kerran apurunkoa on modattu? Jos ei oo suorassa niin ei varmasti kestä minkäänlainen kumirätti kun vääntää jokasuuntaan
IG: @pyrytakkunen
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Re: w123 vanhuksen twinturbo piristys

Viesti Kirjoittaja JTY »

PTracing kirjoitti:
JTY kirjoitti:Ei tahdo rättinivelet ja kardaani kestää, taas meni rätti :crazy:
Orkkis perä meni jo kerran ja tilalle tuli facelift w126 perä modatulla apurungolla joka on toistaiseksi kestäny.

Tietäjät kertokaa kuinka paljon isommat rätit ja kardaani oli 123 300 turbodieselissä versus 230E, itellä oli semmosia
kätösissä vuosia sitten en muista enää koko eroja muuta kun et isommat oli :?:
Onko 280 isompi kuin pikku bensassa :?:
w123 280E :ssä on ainakin jytkympi keppi ja voi olla myös orkkis TDT:ssä, mutta rättikumit on samaa kokoa aina 200D:stä 280E:hen. Onhan perä varmasti samassa linjassa kardaanin kans, jos kerran apurunkoa on modattu? Jos ei oo suorassa niin ei varmasti kestä minkäänlainen kumirätti kun vääntää jokasuuntaan
Turbodieselissä on kanssa isompi kardaani, ero on huomattava normi dieselin putkeen.
Kyllä se suorassa on mittausten mukaan, mutta kardaani tuntuu vatkaavan vääntöpiikin aikaan joten uskon sen olevan
rätille kohtalokasta.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Vastaa Viestiin