W111 etujousen irrotus, vinkkejä?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W111 etujousen irrotus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli ken joskus on irrottanut siipiautosta etujousen, nostakoon kätösensä. 8)

Meillä olisi tuo vieterienvaihto edessä ja niksejä kaipaamme.
W111;ssahan on edessä eräänlainen "Ferrari-tuenta" eli käytännössä voidaan puhua päällekkäisistä kolmiotuista. Jousi on sitten kolmion "sisällä" ja yläpäästään jousta vastaan on erityinen jousikuppi.

Kysymys yksi kuuluu: mistä kohdasta tukivarsipaketti on järkevintä räjäyttää, että jousen saa välistä pois ja uuden tilalle? Ylätukivarsi korista irti, tukivarret toisistaan (eli laippa-jarrulevy-paketista) vai miten?

Kysymys kaksi kuuluu: ovatko W111:n jouset myös yhtä mersumaisen hankalat kuin myöhemmissä malleissa, eli meneekö vaihto yleismallin puristimella vai pitääkö olla MB:n oma puristin?

Kiittäen otamme vastauksia vastaan kysymyksiin me. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

jos muistan oikein niin W111:n etutukivarsirakennelma on aika vastaava kuin W115:ssa.
Omasta W115:sta irroitin alatukivarren pallonivelen, iskarin alapään ja kallistuksen vakaajan yläpäässä olevan mutterin,kun viime viikolla jousen irroitin auton alta. Sitten vain reilusti alatukivartta alaspäin painaen ja jousta ulospäin kampeamalla sain jousen poistumaan paikoiltaan.
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siinä hallin pihassa on muuten yksi W115:kin... pitääpä tehdä vertailevaa tutkimusta (ja nakittaa sitten koko homma sen sataviistoistasen omistajalle tyyliin "sultahan se käy jo vanhasta tottumuksesta... :twisted: )

Juuh. Kiitosta. Käynemme asiaan. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
arttu220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 27.07.2004 13:00
Paikkakunta: Vantaa

W111 etujouset

Viesti Kirjoittaja arttu220 »

Olen itse purkanut etuakseliston, mutta otin koko akselipaketin pois kerralla. Palkki paikallaan jouset lähtee parhaiten niin, että irrottaa alatukivarren sisemmän kiinnitystapin neljä pulttia ja laskee tukivarren alas tukevan tunkin avulla. Auton keulan täytyy olla aika ylhäällä, jotta onnistuu. Varmistukseksi voi laittaa kierretangot ja pitkät mutterit kahteen neljästä tukivarren kiinnityspaikasta.
Takaisin samalla lailla, kierretangot ohjaavat hyvin tukivarren kiinnityksen paikoilleen.
Mutta varovaisuutta! Jos jousi lähtee liikkeelle vapaana, se tulee lujaa ja pahimmassa tapauksessa on hengenvaarallinen!! :twisted:
Hommaa valmiiksi kumit jousen yläpäähän, ovat yleensä haperoa, eivätkä maksa paljon. Kumeja on kolmea paksuutta, moottorin ja varusteiden määrän mukaan...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jouh. Ensimmäinen viesti arttu220:lta ja heti silkkaa asiaa.
Esimerkiksi noita kumeja en olisi kyllä huomannut hankkia. Jousien vaarallisuudesta on muuten aina hyvä muistuttaa, niissä tosiaan on uskomaton voima.

Tutkimmepa neuvojasi heti kun taas hallille kerkiämme.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin