Turbo sinappi (200D w123)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Turbo sinappi (200D w123)

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Aikomuksissa turbottaa tollanen pelto/jäärata mersu. Malli on 200D W123.

Tietoa/kysymyksiä.

-Mistä saisi otettua Turbolle öljynkierron?

-Turbona: Garrett 1752, Ihan liian iso?

-cooleria ei tule

Sijoittaisinko turbon:

Näin? Että turbo on pakosarjassa kiinni, jolloin voi hyödyntää alkuperäistä pakosarjaa;
Kuva

vai

Näin? Että turbo olisi ihan imusarjassa kiinni, ja pakosarja pitkä;
Kuva


Ja sanokaa jotain muuta huomioon otettavaa. Ja tämä on myös ensimmäinen viestini täällä joten en tiedä onko sopiva tehdä uusi topic tälle. Kyseessä myös ensimmäinen turbotukseni....
Viimeksi muokannut saquzi, To 03.10.2013 19:49. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

saquzi kirjoitti:Aikomuksissa turbottaa tollanen pelto/jäärata mersu. Malli on 200D W123.

Tietoa/kysymyksiä.

-Mistä saisi otettua Turbolle öljynkierron?

-Turbona: Garrett 1752, Ihan liian iso?

-cooleria ei tule

Sijoittaisinko turbon:

Ja sanokaa jotain muuta huomioon otettavaa. Ja tämä on myös ensimmäinen viestini täällä joten en tiedä onko sopiva tehdä uusi topic tälle. Kyseessä myös ensimmäinen turbotukseni....
Minkälaista tehonlisäystä kaavailet? Vakiopumpulla ei taida ahtamisesta juurikaan iloa olla, tapitetulla pumpulla ruutia löytyy kyllä yllättävän hyvin.

Turbolle öljyn ottaisin suodatinjalalta, siellä on sellanen pieni lätkä useammalla 6mm pultilla kii. Siihen on näppärä tehdä painelähtö.
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Omat vaivansa aiheuttaa tuo alipaineohjattu syöttöpumppu.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Tarkoitus olisi saada 80-100heppaa. Ja kaikki vieläpä mahdollisimman pienellä summalla, koska korikin on siinä kunnossa että ei järkee mitenkään suuremmin investoida kys. vehkeeseen.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Minusta halvin ja helpoin/nopein tie tuohon tehotavoitteeseen ois vaihtaa OM617 konehuoneeseen ja siitä vaan vähä ruuvata pumppua, sais alavääntöäki vähä lisää.

Mutta jos laitat tuon turbon niin annan ääneni tuolle aiemmalle sijoituspaikalle, pysyy pakokaasut kuumempana ja pakosarjassa on kuitenki oma hommansa aina vääntää. Pumpuksi koittaisin katella uudemman mallin 240d-pumpun, siinä ois pikkasen isommat elementit ja helpompi ruuvailla. Mutta veikkaan et uudemman mallin 617 ruuvatulla pumpulla ois silti ärhäkämpi, ainakin käytännössä paremman alaväännön vuoksi.

Öljyn paluu turbolta ois hyvä saada sit öljypinnan yläpuolelle(käytännössä ylempään öljypohjaan) ja ilman turhia mutkia/ahistuksia. Joten kuten toimii tosin alemman öljypohjanki ihan yläreunassa...
Millhill Performance
-Built With Pride-
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja make280s »

Toimii muuten täydellisesti peltipohjan yläsivuunkin laitettaessa,on kokemusta asiasta
omassani 616 koneessa.Paluu kun on riittävän suuri, vähintäin 16mm sisämitaltaan.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No mulla oli kans 617kassa peltipohjan yläreunassa ja tuota kokoluokkaa, mut pikkasen söi öljyä ja pöläytti sinistä kylmänä. Turbotuksen yhteydessä tuo "vika" tuli ja ko. turbon seuraavalla omistajalla ei samaa ongelmaa ole ollut, eli ei ite turbosta johtunut. Mut oli toki öljynsyönti nii vähäisstä ettei peltoautossa mitää merkitystä, siks sanoinki et jotenkuten toimii.
Millhill Performance
-Built With Pride-
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Rojekti edennyt hiukan, pakosarja on tullut ainakin tehtyä, akku siirretty takakonttiin ja muuta pientä tehty.

Kuva

Mutta, nyt on vaan niin, että öljyn paluu turbossa on suoraan ylöspäin. Tuleeko toimimaan niin? Ja öljynpaluun laitan öljypohjaan, mutta mistä on helpoin ottaa tuo öljyntulo?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja tomant »

saquzi kirjoitti:Mutta, nyt on vaan niin, että öljyn paluu turbossa on suoraan ylöspäin. Tuleeko toimimaan niin?
Öljyn tulon pitäisi olla yläpuolella ja paluun alapuolella, niin voitelu toimii hyvin. Voiko turbon keskiosaa kiertää turbiini- ja kompressoripesään nähden? Esim. Mitsun TD04-turbossa piti porata uusi reikä ohjaintappia varten, niin kierto onnistui.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Hmm...... Kyllä muuten saa käännettyä. Mutta, miten saan sen pakopesän irti kompressorista(?), kun se on vähä jumittanu siihen. Kumilekaa? Butaanikaasutohoo pakopesälle?

E: Keskiosa käännetty! Vasaralla vähän paukutti pakopesää niin irtosi.
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

Videota sitte ku toimii ja lisää kuvia :P
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Jos kehtaa.... :lol: Tommonen peltorässihän toi on....... Jos tänään ottais kuvia. Pakoputki ainakin tulee uniikilla tavalla :D Itse en ainakaan ole nähnyt samanlaista toteutusta........
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Kuvia en oo ottanu. Mutta otan sitte ku eka käynnistys. Vielä pitää:
-turbon öljynpaluulaippa juottaa messingillä koulussa
-tiivisteet turbolle ja putkelle
-syöttöö ruuvata
-oottaa että tulis se silikonimutka kkdmotorsportilta....
-turbon vesijäähdytys(?)


Onko muuten paha istuttaa om615 kone w124 koriin? Kun ois tiedossa yks hyväkuntonen kori halvalla........ Isompi kone ei ole vaihtoehto :D
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Kysymyksiä om615 turbotukseen liittyen.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Terse!! Tänään suoritettiin eka käynti. Harmittaa vaan kun ei ollut ahtopainemittaria niin ei tiä oliko siellä tarpeeksi ahtoja :think: Tehoo tuli enemmän jo, vielä pitää säätää jotta saahaan silempää :P !


eka käynnistys:
http://www.youtube.com/watch?v=Sj8OlnUb ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän kaasuttelua:
http://www.youtube.com/watch?v=cK9h9Cs1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Syötöt on vakiot vielä. Naapurin äijä sano, että pitääs ilmaläppää säätää että sais enemmän ilmaa? Pitääkös?

Ainiin, ja asentajan ikä on 13v, ja olen joutunut yksin rakentamaan kun kukaan ei ole kiinnostunut näistä autoista :D
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mistä tän koneen pumpusta löytyy säätöruuvit? Ku pitäis tyhjäkäyntiä ja syöttöä säätää.

PIKAISIA vastauksia kiitos!

E: saako näissä säädettyä syöttöä? Jos saa niin mistä?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tyhjäkäynti säädettiin muistaakseni niin että laitettiin kone käymään ja irroitettiin kaasuläpältä pumpulle menevä tanko, tämän jälkeen säädettiin kaasuläpällä oikea tyhjäkäynti ja sen jälkeen säädetään tangon pituus oikeaksi. Syötönsäätöön kannataa perehtyä googlen avulla, tuo alipainesäätöinen pumppu on täysin erilainen säädettävä kuin mikään muu mersun pumppu.
auto w123 200D/300DT vm, -81
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Itte olen muutaman tunnin kattellu, löytyskö noita ohjeita ton pumpun säätämiseen mutta ei. Joku linkkaa jos löytää semmosen sivun missä ohjeet säätöön? Paljonko maksaisi suunnilleen joku muu mersun pumppu, jota ois helpompi säätää?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Laitatko tuon pumpun tyyppinumeron esille niin voisin itekki koittaa googlailla että mitä tuolle pitäis tehä. Yks sopiva piristysruiske tuohon olis kun löytäs jostain samanlaisen mut 240D:n pumpun, siinä olis isommat elementitkin. Uudemman 240D:n pummpukin tuohon muuten sopisi mutta tuossa pitäisi järjestää jotenki ulkoisella putkella öljyntulo pumpulle tai sitten aika ajoin lisäillä sammuttimen reijästä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Eikös semmosella pumpulla voisi ottaa ihan suodattimelta öljyn? Tänään sitten katton sen sarjanumeron. Eikös se sijaitse siinä missä on se bosch kilpi popniiteillä?

Onko se tää?

Kuva

62420443
PES4M 50C320 RS59
0400 114 069

Ainiin, ahtoja oli ilman kuormaa 1,2bar
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuohan se eli, pumppu on pes4m50c320 ja säädin rs59.

Tässä ainakin jotain juttua tuosta pumpusta: http://www.benzworld.org/forums/vintage ... ption.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tällä hakusanalla löytyy lisää juttua säätimistä bosch pneumatic governor
auto w123 200D/300DT vm, -81
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Paskaakaan en tuosta tajunnut ja mistään ei mitään tietoa löydy......
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Joku ystävällinen mersumies vois ettiä ihan kunnollisen säätöohjeen? Se joka ettii mulle semmosen ohjeen niin saa nimensä kissan kokosilla kirjaimilla mun mersun kylkeen :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiedä noista tämän tyypin pumpuista oikeestaan mitään, mutta luuleen, että niitä ei juurikaan ole menty räplään. tommonen tämän tyyppinen pumppu on ilmeisen hankala säädettävä!?!? normaalisti mersuissa on ollu ihan perinteinen rivipumppu ruuvvisäädöillä ilman mitään ilman virtauksia, taikka paine juttuja. tämä pumppu taas toimii jotenkin paineen/alipaineen voimin ainakin jossain määrin. uskoisin, että kokolailla hepreaa lähes kaikille foorumilaisille.

ainut keino on koittaa ulkomaisilta foorumeilta onkia tietoa, taikka sitten kokeilllä ja mennä räplään vaan omin nokkineen ilman tietoo. kyllä siellä pumpussa varmasti jotain säädettävää löytyy. eri asia, tuleeko siitä parempi, vai ei..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuon säätimen toiminta periaatehan on yksinkertainen, elikkä jousi painaa säätötankoa jatkuvasti täyden syötön suuntaan ja kaasuläppäkotelosta tuleva alipaineputki menee alipainekalvon taakse vetäen säätötankoa jousta vastaan pienemmän syöttömäärän suuntaan. Nyt kun kaasuläppää avataan pienenee alipaine kalvon takana jolloin jousi jaksaa painaa säätötankoa suuremman syötön suuntaan.
Tässä esimerkiksi on hyvin havainnoitu miten tuo toimii ja löytyy sieltä ruuvikin mistä syöttöä saa lisää kun vähän pähkäilee: http://www.dieselmotors.info/20110211_m ... rnors.html" onclick="window.open(this.href);return false;
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuota alipaine systeemiä kun oikein miettii niin luulisi että kaasuläppä pitäisi olla ahtimen imupuolella että tuo toimisi kunnolla, alipainekalvoki voi pumpussa tykätä kyttyrää ahtopaineista.
Täällä on pohdittu tuota kaasuläpän sijoitusta http://nissandiesel.dyndns.org/viewtopi ... 360e5a0d07" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jari_w123, Ti 21.05.2013 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Kiitti jarza neuvoista :wink: Huomenna pähkäilen vähän ja irrotan ainakin öljypohjan, että saan sen öljyn paluuputken juottaa messingillä koulussa. Sen kalvo-osankin varmaan aukasen samalla
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Pääs sulamaan akun plussan johto vähä..... Kuulemma ihan palokin kunnolla :D
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos tuon pumpun toiminta on noin helppo niin jättää sen letkun pois :twisted:
w201 om605
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sillon se tahtoo tukehtua liikaan polttoaineeseen koska ilmaa ei tuu tarpeeksi kun läppä on kiinni :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Turbotettu om 615.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

läppä pois, joutavia haittoja :mrgreen:
w201 om605
Vastaa Viestiin