w123:n muutokset 75-85?
w123:n muutokset 75-85?
Haulla en löytäny mitään suoranaista topikkia tästä aiheesta (tai sitten omistan puusilmät)
Eli mitä muutoksia tapahtui w123:n 1. 2. ja 3. sarjan välillä muutakuin moottoreita päiviteltiin, värejä uusittiin sekä poistettiin ja pyöreät lamput vaihtui kantikkaisiin? Oliko muuta?
Jos aiheesta löytyy jo keskustelu tai yllämainittujen lisäksi ei ollut muita uudistuksia niin topikin saa mun puolesta lukottaa.
Eli mitä muutoksia tapahtui w123:n 1. 2. ja 3. sarjan välillä muutakuin moottoreita päiviteltiin, värejä uusittiin sekä poistettiin ja pyöreät lamput vaihtui kantikkaisiin? Oliko muuta?
Jos aiheesta löytyy jo keskustelu tai yllämainittujen lisäksi ei ollut muita uudistuksia niin topikin saa mun puolesta lukottaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Väliaikatietona sen verran, että niitä muutoksia on tässä A4-kokoisessa ulkomaankielisessä kirjassa melko pienellä fontilla tasan kolme sivua - siis melko monta... No, ne on kyllä koko W123:n ajalta - mä yritän tässä suomentaa ja kirjoittaa tänne ne, jotka koskevat noita 1., 2. ja 3. sarjan vaihteessa tehtyjä muutoksia.
Hetkinen...
Hetkinen...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123:n muutokset 75-85?
No niin, kaikista tulkkauksista en sitten ole 100% varma, mutta suurin osa on varmaan ainakin about ok.
Kun 1. sarja muuttui 2. sarjaksi, muuttui tai tuli lisää seuraavaa (alkaen 12.9.1979):
- Uudet maalit
- MB-Tex -verhoilun saumat ommellut (aiemmin hitsatut)
- Muoviosien uusi martiointi (eli se nahan näköinen pinta esim. kojelaudassa on vähän erinäköistä)
- Uudet, pienemmät pääntuet
- Uusi ohjauspyörä ja vaippaputki (en tiedä, onko vaippaputki oikea käännös sanalle Mantelrohr tässä kohdassa...)
- Valojen korkeussäätö sisältä
- Mittaristossa uudet symbolit, lämmityslaitteen käyttöpaneeli uusiksi (oma huomio: yksi vipu ilman ohjaamiseen lisätty ja symbolit muutettu)
- Takaistuimen muutos
- Molempien etuistuimien korkeussäätö
- Velourverhoilun yhteyteen velourmatot (aiemmin olleen Tufting-maton tilalle; en siis tiedä, mitä tuo Tufting on suomeksi, mutta se oli sellainen perinteinen kokolattiamattotyyppinen juttu niissä autoissa)
- Väliseinä ja pyöräkotelo muutettu (muutos USA:ta varten)
- Perä- ja sivupellit ohuemmat painon vähentämiseksi
- Tavaratilan väliseinä tekstiiliä kumin sijaan (Mun mielestä kyllä ykkössarjan 300D:ssä se oli peltiä...)
- Alumiininen, pyöreäputkinen jäähdytin
- Jarrulinja ja pidike muutettu (Tai jotain sellaista, alkuperäiskielellä "Bremsschläuche und Halter geändert", joku kieli- ja W123-taitoisempi voinee paikata...)
Ja seuraavan vaiheen muutoksia piakkoin, hetkinen...
EDIT: poistettu yks väärään kohtaan heilahtanut rivi ja korjattu tuohon keskivaiheille Etuistuin --> Takaistuin
EDIT2: Edellä kommentoin tuosta peltisestä tavaratilan väliseinästä, niin aluksi se tosiaan oli peltinen ja muuttui verhoilluksi ennen kakkossarjaa. Tarkemmin ottaen tuo muutettiin 31.03.1977, ja kakkossarjan muutoksessa sitten vaihtui verhouksen materiaali.
Kun 1. sarja muuttui 2. sarjaksi, muuttui tai tuli lisää seuraavaa (alkaen 12.9.1979):
- Uudet maalit
- MB-Tex -verhoilun saumat ommellut (aiemmin hitsatut)
- Muoviosien uusi martiointi (eli se nahan näköinen pinta esim. kojelaudassa on vähän erinäköistä)
- Uudet, pienemmät pääntuet
- Uusi ohjauspyörä ja vaippaputki (en tiedä, onko vaippaputki oikea käännös sanalle Mantelrohr tässä kohdassa...)
- Valojen korkeussäätö sisältä
- Mittaristossa uudet symbolit, lämmityslaitteen käyttöpaneeli uusiksi (oma huomio: yksi vipu ilman ohjaamiseen lisätty ja symbolit muutettu)
- Takaistuimen muutos
- Molempien etuistuimien korkeussäätö
- Velourverhoilun yhteyteen velourmatot (aiemmin olleen Tufting-maton tilalle; en siis tiedä, mitä tuo Tufting on suomeksi, mutta se oli sellainen perinteinen kokolattiamattotyyppinen juttu niissä autoissa)
- Väliseinä ja pyöräkotelo muutettu (muutos USA:ta varten)
- Perä- ja sivupellit ohuemmat painon vähentämiseksi
- Tavaratilan väliseinä tekstiiliä kumin sijaan (Mun mielestä kyllä ykkössarjan 300D:ssä se oli peltiä...)
- Alumiininen, pyöreäputkinen jäähdytin
- Jarrulinja ja pidike muutettu (Tai jotain sellaista, alkuperäiskielellä "Bremsschläuche und Halter geändert", joku kieli- ja W123-taitoisempi voinee paikata...)
Ja seuraavan vaiheen muutoksia piakkoin, hetkinen...
EDIT: poistettu yks väärään kohtaan heilahtanut rivi ja korjattu tuohon keskivaiheille Etuistuin --> Takaistuin
EDIT2: Edellä kommentoin tuosta peltisestä tavaratilan väliseinästä, niin aluksi se tosiaan oli peltinen ja muuttui verhoilluksi ennen kakkossarjaa. Tarkemmin ottaen tuo muutettiin 31.03.1977, ja kakkossarjan muutoksessa sitten vaihtui verhouksen materiaali.
Viimeksi muokannut Nozki, Ke 02.01.2013 23:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123:n muutokset 75-85?
Ja sama meininki jatkuu,
Kun 2. sarja muuttui 3. sarjaksi, muuttui tai tuli lisää seuraavaa (alkaen 01.09.1982):
- Uudet maalit
- Levennetyt lian leviämisen estolistat (tai jotain sinnepäin) A-pilariin
- Takapääntuet kiinnitetty viistoon
- Muutettu keskikonsolin peitelevy EDIT: Niin siis nythän mä sen vasta keksin, että tällä tarkoitettaneen sitä, että vaihdekepin ympärillä olevan paneelin nappulat muutettiin vallan toisennäköisiksi kolmossarjaan. Enää ei ollut mahdottoman (tai ainakin massiivisen) kokoista hätävilkkukatkaisijaa eikä kromikehyksiä lasinnostimien nappien ympärillä, vaan kaikki olivat keskenään samankokoisia keinukytkimiä; samankaltaisia kuin esim. takalasinlämmittimen ja kattoluukun kytkimet ovat siinä lämmityslaitteen paneelin yläpuolella.
- Jalkatuet verhoilun värin mukaiset
- Uudet verhoilukuvioinnit (Neue Polsterbezüge, tarkoittaako kuvioita? Ainakin ne muuttuivat.)
- Kangasverhoiluissa istuinten reunatkin kangasta MB-Texin sijaan
- Etuistuinten selkänojien takaosaa muutettu, jotta saadaan enemmän jalkatilaa taakse
- Sisävalo sammuu viiveellä
- Ritilät tuulilasin etupuolella mustaa muovia myös yläpään malleissa (oma huom.: aiemmin kromatut)
- Leveäkaistaiset etu-umpiot myös pienempiin malleihin (ne kantikkaat siis)
- Reunasuojus oviin muutettu (Siis muutettu sellaista, joka on saksaksi Kantenschutz Türausschnitt)
- Hattuhylly kaiutinritilät verhoilun väriset (oma huom.: aiemmin mustat)
- Oviverhoiluissa kankainen keskiosa myös pienemmissä malleissa (oma huom.: aiemmin MB-Texiä)
- Puulista kojelaudassa myös pienemmissä malleissa
- Puupaneeli keskikonsolissa isommissa malleissa
- Bensamalleihin Economy- näyttö mittaristoon
- Oikea ulkopeili sähköllä ohjattava, erikoisvaruste (farmarimallit)
- Ikkunaveivit W201:stä
- Ohjaustehostin kaikkiin malleihin vakiovarusteeksi
- Lisäaukko takapilarin tuuletukseen (Ja tämä epävarma tulkinta ilmaisusta: zusätzliche Blende Hecksäulenentlüftung)
- Kattoverhous ylipainekuvioitua keinonahkaa (Hi mmelkunstleder mit Überdruckstruktur)
- Lämmityslaitteen käyttöpaneelin valaistusta vähennetty
- Hattuhylly velourin kaltaista neulottua huopaa
- Erikoisvarusteena saatavilla valaistu meikkauspeili
- TZ 25 I sytytysjärjestelmä malleihin 200 / 230 E/ CE/ 250
Ja tosiaan, ennen ja jälkeen näitä muutoksia sekä niiden välillä on tehty melkoinen määrä yksittäisiä muutoksia myös.
EDIT: Muutettu tekstiä neljänteen kohtaan, liittyen keskikonsolin muutokseen siis.
Kun 2. sarja muuttui 3. sarjaksi, muuttui tai tuli lisää seuraavaa (alkaen 01.09.1982):
- Uudet maalit
- Levennetyt lian leviämisen estolistat (tai jotain sinnepäin) A-pilariin
- Takapääntuet kiinnitetty viistoon
- Muutettu keskikonsolin peitelevy EDIT: Niin siis nythän mä sen vasta keksin, että tällä tarkoitettaneen sitä, että vaihdekepin ympärillä olevan paneelin nappulat muutettiin vallan toisennäköisiksi kolmossarjaan. Enää ei ollut mahdottoman (tai ainakin massiivisen) kokoista hätävilkkukatkaisijaa eikä kromikehyksiä lasinnostimien nappien ympärillä, vaan kaikki olivat keskenään samankokoisia keinukytkimiä; samankaltaisia kuin esim. takalasinlämmittimen ja kattoluukun kytkimet ovat siinä lämmityslaitteen paneelin yläpuolella.
- Jalkatuet verhoilun värin mukaiset
- Uudet verhoilukuvioinnit (Neue Polsterbezüge, tarkoittaako kuvioita? Ainakin ne muuttuivat.)
- Kangasverhoiluissa istuinten reunatkin kangasta MB-Texin sijaan
- Etuistuinten selkänojien takaosaa muutettu, jotta saadaan enemmän jalkatilaa taakse
- Sisävalo sammuu viiveellä
- Ritilät tuulilasin etupuolella mustaa muovia myös yläpään malleissa (oma huom.: aiemmin kromatut)
- Leveäkaistaiset etu-umpiot myös pienempiin malleihin (ne kantikkaat siis)
- Reunasuojus oviin muutettu (Siis muutettu sellaista, joka on saksaksi Kantenschutz Türausschnitt)
- Hattuhylly kaiutinritilät verhoilun väriset (oma huom.: aiemmin mustat)
- Oviverhoiluissa kankainen keskiosa myös pienemmissä malleissa (oma huom.: aiemmin MB-Texiä)
- Puulista kojelaudassa myös pienemmissä malleissa
- Puupaneeli keskikonsolissa isommissa malleissa
- Bensamalleihin Economy- näyttö mittaristoon
- Oikea ulkopeili sähköllä ohjattava, erikoisvaruste (farmarimallit)
- Ikkunaveivit W201:stä
- Ohjaustehostin kaikkiin malleihin vakiovarusteeksi
- Lisäaukko takapilarin tuuletukseen (Ja tämä epävarma tulkinta ilmaisusta: zusätzliche Blende Hecksäulenentlüftung)
- Kattoverhous ylipainekuvioitua keinonahkaa (Hi mmelkunstleder mit Überdruckstruktur)
- Lämmityslaitteen käyttöpaneelin valaistusta vähennetty
- Hattuhylly velourin kaltaista neulottua huopaa
- Erikoisvarusteena saatavilla valaistu meikkauspeili
- TZ 25 I sytytysjärjestelmä malleihin 200 / 230 E/ CE/ 250
Ja tosiaan, ennen ja jälkeen näitä muutoksia sekä niiden välillä on tehty melkoinen määrä yksittäisiä muutoksia myös.
EDIT: Muutettu tekstiä neljänteen kohtaan, liittyen keskikonsolin muutokseen siis.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123:n muutokset 75-85?
No huhhuh, kiitettävä määrä tavaraa vaihtunut.
Suurkiitos valaistuksesta
Suurkiitos valaistuksesta
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Muistakaahan sitten ne muutokset, mitä tapahtui 0,5-sarjasta ykkössarjalaiseksi .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123:n muutokset 75-85?
Niin oliko niitä mm.Timo L. kirjoitti:Muistakaahan sitten ne muutokset, mitä tapahtui 0,5-sarjasta ykkössarjalaiseksi .
-Kellon näytössä minuuttiviivat
-Takakontin "lukkopellin" muovilista
-280&280E mallien takavalolistojen kromireunus korkeampi
-Vaihdekepin nuppi lyhyempi
-Konepellin saranoille kotelot
-Valokatkaisin ei ole enää asetettu W116 tyyppisesti
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: w123:n muutokset 75-85?
Kuten todettua muutoksia tullut lukuisat määrät pikkulhiljaa ja varmaan suurin osa löytyisikin vanhempia keskusteluja hakemalla. Kaikkien tapahtumien listaaminen menisi jo melko mahdottomaksi. Moni muutoksista tuli pikkuhiljaa tuotannon edetessä eikä suoraan mallisarjojen vaihtumisen yhteydessä (0,5-1-2-3).
Nozki listannut kiitettavästi tapahtumia, mutta tarkennetaan ja viilataan esille tulleita hieman
- Lisävipu ilmansuuntaukseen tuli vasta loppukesästä 1980 ja jo syyskuussa 1981 se pienempi hätävilkkukatkaisija ja ne mustat alakeskikonsolin käyttökytkimet
- Tufting taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa suomeksi silmukkaneule
- Korkeudensäädön on saanut molempiin etuistuimiin jo 1.sarjassa. Jäin miettimään mitähän nahkahousut kirjassaan on mahtanut tuossa kohtaa yrittää sanoa..
- Apparin sähköpeili tuli 3.sarjaan lisävarusteeksi kaikkiin versioihin. Paitsi farmareissa (ja kaikkiin Suomeen tilatuissa autoissa) se oli vakiona
- zusätzliche Blende Hecksäulenentlüftung tarkoittanee c-pilarin ilmanpoistoaukkojen yhteyteen tullutta lisäilmanohjainta
Nozki listannut kiitettavästi tapahtumia, mutta tarkennetaan ja viilataan esille tulleita hieman
- Lisävipu ilmansuuntaukseen tuli vasta loppukesästä 1980 ja jo syyskuussa 1981 se pienempi hätävilkkukatkaisija ja ne mustat alakeskikonsolin käyttökytkimet
- Tufting taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa suomeksi silmukkaneule
- Korkeudensäädön on saanut molempiin etuistuimiin jo 1.sarjassa. Jäin miettimään mitähän nahkahousut kirjassaan on mahtanut tuossa kohtaa yrittää sanoa..
- Apparin sähköpeili tuli 3.sarjaan lisävarusteeksi kaikkiin versioihin. Paitsi farmareissa (ja kaikkiin Suomeen tilatuissa autoissa) se oli vakiona
- zusätzliche Blende Hecksäulenentlüftung tarkoittanee c-pilarin ilmanpoistoaukkojen yhteyteen tullutta lisäilmanohjainta
Re: w123:n muutokset 75-85?
0.5->1 sarjan vaihtuessa tulivat helmaan kumitiivisteet ja samalla alalistoihin pidennykset, jotka painuvat ko. tiivisteitä vasten.
Poikittainen etupalkki puskurin takana keveni huomattavasti jossain vaiheessa, ilmeisesti joskus 80l. alussa.
Poikittainen etupalkki puskurin takana keveni huomattavasti jossain vaiheessa, ilmeisesti joskus 80l. alussa.
Re: w123:n muutokset 75-85?
Jep. Mutta vanhempaa alalistaa tehtiin vielä hyvän matkaa 1.sarjaa ja helman kumitiivisteet + uudet koria vasten tiivistyvät pitkät listat tulivat vasta 17.10.1977.
Kevyempi poikittaispalkki eteen tuli tarkalleen 1.10.1980.
Kevyempi poikittaispalkki eteen tuli tarkalleen 1.10.1980.
Re: w123:n muutokset 75-85?
Ok, sieltä tuli faktaa. Alatiivisteistä luulisi olevan jotain hyötyä ajomelun suhteen, mutta miksiköhän näihin piti mennä laittamaan ne saranakotelot konehuoneeseen keräämään roskaa kompostiksi asti?
Re: w123:n muutokset 75-85?
Nyt täytyy tämäkin kysyä vielä kun muistaa: muuttuiko w123:n antennin sijoitus 0,5 - faceliftin aikana kertaakaan? 1-2. sarjoissa oon nähny antennin olevan apukuskinpuoleisesssa etulokarissa kiinni kuin taas faijan ex. 200 faceliftissä se antenni oli muistaaksenki takana?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Jaa'a. Itselläni on '77 220D:ssä antenni kuskinpuolella takana kun taas molemmissa farmareissa se on apukuskinpuolella etulokasuojassa. Vm. 1980 farmarissa se oli myös kuskinpuolella takaposkessa.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: w123:n muutokset 75-85?
Mullakaan ei nyt juuri ole tässä kirjaa katsottavana, että voisin tarkistaa, mutta faijan ex 300D -76:ssa antenni oli vasemmassa takalokasuojassa. En kyllä tiedä, kuka sen siihen oli laittanut (siis tehtaalla tehty vai ite)...
Omassa kakkossarjalaisessa -81 coupessa antenni on tehtaan jäljiltä takalokasuojassa.
Omassa kakkossarjalaisessa -81 coupessa antenni on tehtaan jäljiltä takalokasuojassa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w123:n muutokset 75-85?
Tehdasasenteisena on saanut sekä etu- että takalokariin, mutta melkeinpä kaikki tehtaalla laitetut radioantennit ovat vasemmassa takalokasuojassa. WISsissä on millintarkat mitat oikeille asennuskohdille.. en nyt vaan saa ohjelmaa auki.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w123:n muutokset 75-85?
Tuli tuosta Lekan kommentista mieleen,että kirjassa Mercedes So wird´s gemacht on juurikin kuvat oikealta puolelta 123 koria joissa millintarkat mittaus ohjeet kumpaisellekin korille ja siina apparin etuloksu ja farkussa apparin takakulmaan on nuo antennien mitta paikat sijoitettu.Olisikohan noissa varhaisemmissa esitteissä näkyvillä antennit olisi ainakin heti tehtaan jäljiltä!?Täytynee kaivella esille ja tutkailla...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w123:n muutokset 75-85?
Mites tuota noin missäs vaiheessa se dieselin tyhjäkäynninsäätönuppi(? vai mikä nyt olikaan) muuttui pienemmäksi malliksi? 1. sarjalaisissa oon nähnyt sen isomman ruuvin
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Kaikissa 1.sarjalaisissa dieseleissä on ollut se iso tyhjäkäynninsäätönupikka jossa on myös ollut käsihehku. 300D:ssä (ja 2.sarjasta lähtien muissakin dieseleissä) on ollut pieni säätöruuvi. Turbodieselissä sitä nuppia ei ole ollenkaan.Hage kirjoitti:Mites tuota noin missäs vaiheessa se dieselin tyhjäkäynninsäätönuppi(? vai mikä nyt olikaan) muuttui pienemmäksi malliksi? 1. sarjalaisissa oon nähnyt sen isomman ruuvin
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: w123:n muutokset 75-85?
Laitetaas vielä yksi kymysys lisää taas teidän riesaks kun uni ei tuu ja huomenna taas vapaapäivä. Taino oikeastaan haluaisin vain saada vahvistuksen mietteisiini: Ilmanputsarikotelo muuttui myös 2. sarjaan 79-80 tienoilla pikkudieseleihin eikö? Tai ainakin sellaisen käsityksen saa kun vertailee näitä w123:n 1. sarjan dieselkoneita koneita 2 ja 3. sarjaan. 300D:n näytti pysyvän jokseenkin samanlaisena. Alla parisen kuvaa niistä. Kuvat lainattu mobile.de:stä.
220D 1979
200D 1977
300D 1979
240D 1984
200D 1984
300D 1985
Mutta miks tälläinen uudistus tehtiin ja minkälainen muutos tapahtui vanhaan systeemiin verrattuna?
Onko tuo muuten ykkössarjalaisen ilmansuodatus sillä öljysysteemillä vai onko se jo tässä paperisessa muodossa
220D 1979
200D 1977
300D 1979
240D 1984
200D 1984
300D 1985
Mutta miks tälläinen uudistus tehtiin ja minkälainen muutos tapahtui vanhaan systeemiin verrattuna?
Onko tuo muuten ykkössarjalaisen ilmansuodatus sillä öljysysteemillä vai onko se jo tässä paperisessa muodossa
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Joo 1.sarjan 200D,220D ja 240D malleissa oli öljykylpyputsari. Ja miksi uudistus? No on kai se tuommonen paperifiltteri huoltovapaampi.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: w123:n muutokset 75-85?
Jälleen yksi kysymys on tullut mieleen että onks tuo käsinoja etupenkkien väliin ollut koko tuotannon aikana lisävarusteena ja löytyiskö semmoseen asennusohjeet jostain? Klubilainen kun en ole niin ei ole mahdollisuutta käyttää WIS:iä jne enkä laittomastikkaan kehtaisi ladata.
Tähän mennessä todella iso kiitos kaikille vastanneille. Luulis että tästä topikista on myös hyötyä muillekkin uusavuttomille kuin mulle
Tähän mennessä todella iso kiitos kaikille vastanneille. Luulis että tästä topikista on myös hyötyä muillekkin uusavuttomille kuin mulle
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Mikset liittyisi klubiin? 65 e liittyessä ja sitten 40 e vuosittain.Hage kirjoitti:Jälleen yksi kysymys on tullut mieleen että onks tuo käsinoja etupenkkien väliin ollut koko tuotannon aikana lisävarusteena ja löytyiskö semmoseen asennusohjeet jostain? Klubilainen kun en ole niin ei ole mahdollisuutta käyttää WIS:iä jne enkä laittomastikkaan kehtaisi ladata.
Tähän mennessä todella iso kiitos kaikille vastanneille. Luulis että tästä topikista on myös hyötyä muillekkin uusavuttomille kuin mulle
No joo, lisävaruste se keskikyynärnoja on ollut. Siihen tarvitsee nojan lisäksi vain asennusraudan ja verhoilun reiälle verhoilulevyn. Huomioi että 1. ja 2. sarjassa oli se paksumpi kyynärnoja, joka muuttui ohuemmaksi ja säädettäväksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123:n muutokset 75-85?
Kaheksankymmenluvun alussa taksia ajaessani oli 123:n rekisteröity joko 1+4 tai 1+5 elikkä etupenkille oli tehty istuinpaikka keskelle jossa kyynärnoja mikä taipui selkänojaksi keskellä istujalle ja myös keskikonsolissa oli jonkinsorttinen "tyyny"persauksille...HUOM nämä mursut olivat taksimalleja joissa oli rattivaihteet!!!!Ja kyseessä olivat viimeiset OIKEAT mersut!Timo L. kirjoitti:Mikset liittyisi klubiin? 65 e liittyessä ja sitten 40 e vuosittain.Hage kirjoitti:Jälleen yksi kysymys on tullut mieleen että onks tuo käsinoja etupenkkien väliin ollut koko tuotannon aikana lisävarusteena ja löytyiskö semmoseen asennusohjeet jostain? Klubilainen kun en ole niin ei ole mahdollisuutta käyttää WIS:iä jne enkä laittomastikkaan kehtaisi ladata.
Tähän mennessä todella iso kiitos kaikille vastanneille. Luulis että tästä topikista on myös hyötyä muillekkin uusavuttomille kuin mulle
No joo, lisävaruste se keskikyynärnoja on ollut. Siihen tarvitsee nojan lisäksi vain asennusraudan ja verhoilun reiälle verhoilulevyn. Huomioi että 1. ja 2. sarjassa oli se paksumpi kyynärnoja, joka muuttui ohuemmaksi ja säädettäväksi.
Re: w123:n muutokset 75-85?
Olikos muuta näiden lisäksi? 0.5 sarja oli unohtunut kokonaan kysyä..kerosiini kirjoitti:Niin oliko niitä mm.Timo L. kirjoitti:Muistakaahan sitten ne muutokset, mitä tapahtui 0,5-sarjasta ykkössarjalaiseksi .
-Kellon näytössä minuuttiviivat
-Takakontin "lukkopellin" muovilista
-280&280E mallien takavalolistojen kromireunus korkeampi
-Vaihdekepin nuppi lyhyempi
-Konepellin saranoille kotelot
-Valokatkaisin ei ole enää asetettu W116 tyyppisesti
Kyllähän tuo klubiin liittyminen on monesti käynyt mielessä, lupasin itselleni että liityn klubilaiseksi heti kun olen saanut hommattua sen w123 dieselin Suomeen ja se on päässyt ensimmäisestä katsastuksestaan läpiTimo L. kirjoitti:Mikset liittyisi klubiin? 65 e liittyessä ja sitten 40 e vuosittain.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Tämä iski silmään nyt kun löysin yhden 123:n missä tälläinen oli (ainakin) apukuskin häikäisylipassa, onkohan tuokin sitten kuinka harvinainen varuste olevinaan?Nozki kirjoitti: - Erikoisvarusteena saatavilla valaistu meikkauspeili
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Harvemmassa niitä on. Olisikohan se tullut vasta 3. sarjaan, en muista ihan tarkasti. Oliko auto muutenkin poikkeuksellisen hyvin varusteltu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: w123:n muutokset 75-85?
Kolmossarjalainen oli joo kyseessä, oli kyllä tosin suht karvalakkiversio eli ortopedit, tasonsäätö, ilmastointi, penkinlämmittimet, turvatyyny ja webasto puuttuivatTimo L. kirjoitti:Harvemmassa niitä on. Olisikohan se tullut vasta 3. sarjaan, en muista ihan tarkasti. Oliko auto muutenkin poikkeuksellisen hyvin varusteltu?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Mites muuten noiden keltaisten sumuvalojen kanssa, oliko ne 3. sarjan erikoisuus kun en pyöreälamppuisissa (euro) malleissa ole semmosia nähnyt? Ja mikähän mahtaa olla niiden varustekoodi?
Sitten vielä tuosta kattoluukusta; onko se tyhmä aurinkolippa tehtaan varuste vai joku tarvike? Onko semmosen irrottaminen minkälainen homma
Sitten vielä tuosta kattoluukusta; onko se tyhmä aurinkolippa tehtaan varuste vai joku tarvike? Onko semmosen irrottaminen minkälainen homma
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: w123:n muutokset 75-85?
Mitä meinasit sillä Kattoluukulla Tarkoitatko alkuperäisen luukun aurinko suojaa vai sitä tummaa tarvike mötikkää
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: w123:n muutokset 75-85?
Ns. pappalippaa ei saanut tehtaalta lisävarusteena, joko original zubehörinä tai tarvikkeena. Keltaiset sumuvalot ovat Ranskan malleissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi