Vanha päätös on tallessa, prosentti on juuri tuo 32,7 ja päästö 228.JarkkoN kirjoitti:Onko sinulla nuo vanhat veroprosentit tallessa? Nelivetoinen S211 2006/7?tj86430 kirjoitti:Tämä hyvä. Piti oikein kaivaa vanhat paperit esille ja katsoa, suunnilleen 1900 voisi vaatia palautettavaksi.sjvirt kirjoitti:Jorma_L kirjoitti:Onkohan tähän vireillä EU:ssa jotain oikeusjuttuja valtiota vastaan. Johan valtion piti alistua siihen, ettei tuontiautoissa voi olla enempää veroja kuin maassa jo olevissa vastaavissa autoissa on jäljellä. Näissä jo maassaolevista ei ole maksettu aikoinaan mitään CO2 veroa.Kouvolan hallinto-oikeus on antanut tällä viikolla kaksi päätöstä, joissa CO2-veron aikana maahantuotuja, mutta ennen CO2-veroon siirtymistä ensirekisteröityjä (ennen 1.1.2008 rekisteröityjä) autoja ei voitu verottaa CO2-verolla. Syynä juurikin se, että niistä olisi kannettu enemmän autoveroa kuin vastaavissa Suomessa jo olevissa autoissa veroa olisi jäljellä.
http://www.oikeus.fi/11686.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... skaytannon" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokaisen 1.1.2010 jälkeen verotetun vähänkin suurempi päästöisen ja ennen 1.1.2008 ensirekisteröidyn auton tuoneen kannattaa nyt tehdä verovalitus! Ja Jorma, ei muuta kuin CLS:ää etsimään..
Se on sitten mielenkiintoisempi juttu, suostuuko tulli oikaisemaan muita päätöksiä tuon perusteella, vai haluavatko että niitä katsotaan enemmänkin hallinto-oikeudessa.
e: ja vievätkö nuokin caset KHO:een
211.289 on otettu käyttöön 14.11.2006 ja tuotu maahan niin, että veropäivä (arvonmääritys ja
vireilletulo) on 13.1.2012. Autoveroprosentti on 32,70%. Tupruttelu 228 g/km.
E: korjasin veropäivämäärän vuodelle 2012.
Eikös tässä ole kyse siitä, että käytettynä maahan tuodun auton vero ei saa olla enempää kuin uutena tuodussa autossa on jäljellä, ts. saa soveltaa enintään samaa veroprosenttia kuin mitä uuteen aikanaan sovellettiin. Ongelmana on, että jälkimmäinen ei välttämättä ole enää selvitettävissä ("Hallinto-oikeus katsoi, että hiilidioksidipäästöihin perustuvassa verotuksessa syrjimättömyydestä aikaisemman lain voimassa ollessa ensirekisteröityihin vastaavanlaisiin ajoneuvoihin verrattuna ei ole voitu varmistua."), ja sen takia noissa Kouvolankin tapauksissa on vedottu valmistushetkellä voimassa olleen autoverolain 6§ pykälään. (minun tapauksessani sama kuin toisessa Kouvolan casessa, eli 266/2003: "henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy;". Tämä todetaan myös Kouvolan päätöksessä: "Samaan aikaan tammikuussa 2007 ensirekisteröidyn samanlaisen ajoneuvon veroprosentti on ollut autoverolain (266/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan 28 vähennettynä 450 eurolla.")
Mielestäni siitä, että autoveron päälle ei saa lisätä arvonlisäveroa on jo EU-päätös, sen seurauksenahan säädettiin joku muu vero, joka ei ollut arvonlisävero, mutta samansuuruinen tjsp. (kuka muistaa?)
e: tässähän se olikin: http://www.pwc.fi/fi/verokonsultointi/a ... oksi.jhtml" onclick="window.open(this.href);return false; eli autoveroa vaan korotettiin arvonlisäveron verran.
e2: täälllä on hieman vastaavantyyppinen case KHO:sta, pitääpä tutustua ajan kanssa (pitkähkö): http://www.kho.fi/paatokset/tulostus/37918.htm" onclick="window.open(this.href);return false;