W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moi,
Mulla on ollut tuo W123 dieseli vuodesta 1995 koko ajan ajossa. Taka-akselistossa olen vaihtanut yli 10 vuotta sitten etukumit runkoon ja kallistuksenvaimentimen koiranluut kerran. Eikö tuolla taka-akselistossa ole oikeasti mitään muuta kuluvaa osaa? Oletteko te joutuneet vaihtamaan taakse mitään muita puslia tms.?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Liikkuvien osien vähyys auttaa asiaa. Tukivarren sisemmät puslat kuluu väljiksi jossain vaiheessa, mutta eivät yleensä kolise. Ajettavuus huononee pikku hiljaa.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Yhteen W123:een piti vaihtaa joku tukivarren hela, kun se rupesi narisemaan. Liekö harvinaista?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja kardaani »

JP74 kirjoitti:Liikkuvien osien vähyys auttaa asiaa. Tukivarren sisemmät puslat kuluu väljiksi jossain vaiheessa, mutta eivät yleensä kolise. Ajettavuus huononee pikku hiljaa.
Tämä on varmaan totta, ja tuota ei katsastuksessa varmaankaan helposti huomata. Ainakin omissa katsastuksissa takapyörä on vaan nostettu ilmaan ja käsin hieman vännelty ja sitten nostettu ylöspäin sorkkaraudalla renkaan alta...toki lampulla katsovat jarrulevyt/letkut, mutta taka-akselistosta ei sen kummempaa. Edestä ovatkin sitten katsoneet tarkemmin nivelet.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Lainataan topicia..

Onko 123 ollut lukkoperää varusteena? Tai onko kukaan sovittanut w124 koko takakelkkaa asd perineen paikalleen?

Edit: Ilmeisesti w126 sopis perä w123 myös ja w126 löytyy lsd jostain v8 malleista?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

1-sarjan W126:sen perä sopii suoraan W123:seen. Mulla on omassa W123 nyt 2.47 välitteinen V8:n perä kiinni. Noita on ollut LSD:llä mutta ne on äärimmäisen harvinaisia ja vaikea löytää.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Sultzi kirjoitti: Tai onko kukaan sovittanut w124 koko takakelkkaa asd perineen paikalleen?
Ei varmasti ole. Ne ovat kaksi täysin eri automallia täysin erimallisilla pohjilla (W123sen raideleveys takana on 1446 mm mm ja W124sen 1491 mm) ja erilaisilla ja -kokoisilla kiinnitysratkaisuilla. Edes koko pohjan takaosan vaihtaminen ei auttaisi, koska esimerkiksi iskarit pitäisi saada jotenkin linjaan ala- ja yläpäästään. W124sen taka-akseli:

Kuva
Ilmeisesti w126 sopis perä w123 myös ja w126 löytyy lsd jostain v8 malleista?
W126 perä on isompi, ja sen vetarit leveämmät. Vaikka taka-akseli on rakenteellisesti samankaltainen, ovat ne autoissa eri kokoiset ja erot raideleveydessä ovat vieläkin suuremmat: W126 raideleveys on takana 1517 mm, eli noin 7,5 cm leveämpi kuin W123sen:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä muuten on laitettu w124 kelkka kokonaisuudessaan w123 alle (löysin juttua tuolta mese.fi ton viestin jälkeen) ja kaveri laittelee juuri m5 bemarin kelkkaa omaa w123. Ei ne kummosia hommia ole, rälläkällä ja hitsillä selviää :) Iskarit nyt ei ole mikään ongelma, tekee uudet iskaritornit vaan koriin kynätolpille.

Ainoa syy siis perän vaihtoon olisi lukkoperän saanti ongelma, hitsattua perää ei tule.

Kiitokset kuitenkin vastauksista, kahtotaan mitä teen..
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Nii juu no onhan niitä kauheita monsteriautojakin, olis kiva kyl tuonkin satakakskutosen alle kurkata:
Kuva

Olikos se mese.fi:n auto tuo:
http://www.speedhunters.com/2012/11/die ... 0td-wagon/" onclick="window.open(this.href);return false;
To get a pretty big 60-degrees of lock a combination of Volvo, Toyota and Mercedes components were used in the steering rack, helping Teemu get those extreme angles we all saw at Gatebil.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei ollu tuo, tossahan on toyota ariston akselit edessä ja takana.

Tossa toi mese.fi topicci http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=33726

Kuvia akselistosta w123 alla
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 7.jpg/full
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 1.jpg/full
http://mustamersu.kuvat.fi/kuvat/w123+2 ... 0.jpg/full

Kyllähän tosiaan kaikki on tehtävissä, ei nää mitään rakettitiedettä ole :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sultzi kirjoitti:Lainataan topicia..

Onko 123 ollut lukkoperää varusteena? Tai onko kukaan sovittanut w124 koko takakelkkaa asd perineen paikalleen?

Edit: Ilmeisesti w126 sopis perä w123 myös ja w126 löytyy lsd jostain v8 malleista?
Tulen mukaan topicin lainaukseen...

Tämähän on mielenkiintoinen ajatus. Omaan W114 Coupe -projektiini ehdotettiin myös W124 5-linkin asentamista (joskin Ausseista, mut kumminkin) eikä kuulemma liian iso homma lainkaan :?
Sultzi kirjoitti:Kyllä muuten on laitettu w124 kelkka kokonaisuudessaan w123 alle (löysin juttua tuolta mese.fi ton viestin jälkeen) ja kaveri laittelee juuri m5 bemarin kelkkaa omaa w123. Ei ne kummosia hommia ole, rälläkällä ja hitsillä selviää :) Iskarit nyt ei ole mikään ongelma, tekee uudet iskaritornit vaan koriin kynätolpille.

Ainoa syy siis perän vaihtoon olisi lukkoperän saanti ongelma, hitsattua perää ei tule.

Kiitokset kuitenkin vastauksista, kahtotaan mitä teen..
Niin Sultzi, oletko muuten rakentamassa katulaillista... 8) ?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kadulle joo.

Kyllähän tonne alle saa vaihtaa toisen kelkan kokonaisuudessaan, kunhan on vähintään samanpainoisesta autosta peräisin (trafin juttuja, että riittää kantavuus). Kiinnikkeet saa tehdä koriin uudet jnejne, kunhan itse kelkkaa ei rajusti muokata. :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
esaheikki1966
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 03.09.2012 20:30

Re: W123 taka-akseliston hyvä kestävyys

Viesti Kirjoittaja esaheikki1966 »

Iltaa.Nykyäänkö saa vaihtaa perän kelkan kans toisesta mallista?Vaihoin joskus vuosituhannen alussa 111 malliin 123 mallin perän .Katsastuksessa eivät hyväksyneet sanovat että eikuulu samaan mallisarjaan.Vaihoin 110 mallin perän siihen.Uusinta katsastuksessa oli toinen mies katsastamassa ja kyseli minulta millainen akseli tähän kuuluu onkose jäykkä akseli .Että sellaista silloin.
Esa Ä
Vastaa Viestiin