A-malli, W168

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Tervehdys

Kakkosauton päivittäminen on tullut ajankohtaiseksi ja yhtenä vaihtoehtona on A-malli, molempia on katseltu 1998- 02 väliltä, sekä 1.4 bensaa ja 1.7 cdi dieseliä. Bensamallia on vähän moitittu hengettömäksi ja miten dieseli, seuraako nämä kuuluisat pumppuongelmat näitäkin? Auton käyttö olisi pääasiassa kaupunkipyörittelyä, vähän maantietä. Automaatti olisi tietekin mieluinen, mutta eipä noita ole hirveästi tarjolla.Täällä on aika vähän juttua noista. Tietenkin kakkosauton budjetti on kakkosauton budjetti. Kilometrejä tulee kuitenkin vain joku tuhat vuodessa, taitaa bensamalli tulla sittenkin edullisemmaksi kuluissa. Dieselissä taitaa olla webasto vakiona. Mielipiteitä?
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
OlliT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 25.10.2009 17:03
Paikkakunta: Espoo

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja OlliT »

Ei varmaan mikään uusi juttu, mutta A-sarjan riesa on ruoste. Tsekkaa ruosteet ovien alareunat, luukkujen reunat ym. Googlaamalla löytyy lisää tietoa "A-series rust problems" "A-klasse rostprobleme".

Koneet kai kestää ihan OK, eikä voimasiirtokaan rasitu, kun sitä voimaakaan ei kamalasti ole, ainakaan perusmalleissa.
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Juu, olihan noita juttuja täälläkin kun vähän kaiveli, dieseli on ainakin pudonnut pois vaihtoehdoista veron takia, tuo bensa 140 on vielä tapetilla.
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja hharri »

Tere,
oma kakkosauto on A-sarjalainen. Oiva peli, varsinkin taajama-ajossa, mutta kyllä sillä on mukava ajaa maantielläkin, vaikka kova sivutuuli tietty tuntuu. Lisäksi h...etisti tilaa kun ottaa muut paitsi kuskin penkin pois. Kannattaa hakea lang mallia, jalkatilaa tulee taakse kymmenen senttiä lisää ja pidempi akseliväli rauhottaa menoa verrattuna lyhyeen malliin.

Bensakoneesta ei ole kokemuksia, mutta 170 cdi dieselin tehoilla ainakin liikkuu ihan tarpeeksi.

Moniurahihna lienee yksi heikko kohta, sillä sen ja hihnapyörien vaihto on aika jumppa, vaikka sen kotikonstein tekeekin.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

No niin, käytiin koeajamassa yksi ehdokas 190 000 ajettu -98 A140, nettiauton kuvien ja omistajan puhelinhaastattelun mukan auto oli huippusiisti ja hyvässä kunnossa (niin ne kuvat valehtelee). Ihan kiitettävästi oli vaihdettu osaa, laturi, polttoainepumppu, puolat, vilkkuviiksi ja etuiskarin laakeria ym. Sisältä auto olikin siisti mutta ruostepeikko oli iskenyt, toinen taka kaari oli puhki ja joku harrastelija oli sen korjannut lievästi sanottuna huonosti, sekä molempien etuovien alanurkissa oli parin sentin kuprut maalin alla. Kytkin ravisti liikkeelle lähdettäessä aivan selvästi? Auto on neljätoista vuotta vanha ja hintakaan ei ollut paha mutta kuitenkin tuntui että kyllä siistimpiäkin on, sinne jäi tämä yksilö :thumbdown: .
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Antera
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 19:48

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Antera »

Meillä on tuollainen A160 -98. Minusta se on jo ainakin aika pirteä ja pääsee aika pienellä kulutuksella. Vajaa 4 vuotta ja n. 55tkm ollaan menty. Ei vikoja varsinaisia mitään matkalla, uusittu on kaikki iskarit, etupalat ja levyt, 1 pyöränlaakeri ja bensapumppu. Turhaan vaihdettiin myös sytkäpuolamoduli, nokan- ja kammentunnistimet ennen kuin pumppuvika paikannettiin, mutta nousipa jatkon toimintavarmuus kai noikin ois vanhuuttaan jo saattanut pian muutenkin oikutella. Mitään mallivikoja ei ole ollu kuten keskuslukkojen tai moniurahihnan kanssa. Moniurahihnoja on ainakin väärin kai asenneltu ja senkin takia niitä on paukahdellu. Samaten löytyy myös iso lamellikattoluukku joka sekin toimii täysin eikä ole koskaan vuotanut. Et ei joka autossa ole kaikki ne painajaiset mitä netti on pullollaan.

Ajettavuus on sinänsä ihan hyvä. Huonoilla tai paremminkin uraisilla teillä auto ei ole oikein kotonaan. Mutta jos on vakiovanteet niin ei ota uriin kovinkaan. Huomasin kylläkin että tarvikeiskareilla ja vakiojousilla ainakin perä on kamala vaappu. Autosta sais varmaan kunnollisella alustasarjalla aika hyvän. Kaupungissa toi mahtuu mihin vaan ja sieltä näkee hyvin kun on hieman korkeammalla jakkarat kuin yleensä ajokeissa. Maantielläkin viihtyy hyvin. Sivutuuleen se töttero jonkun verran ottaa.

Ruosteen vaivaa alkaa tuossakin ilmenemään muutamana kuplana takakaaressa. Käsinpesty ympärivuoden, mutta se vaan alkaa kun se alkaa. Paskaa tekoa peltipuoli. Ei siinä muuta syytä, ja ikä. Mutta kyllä se ihan kiva auto on! Tilaa siinä on ihmeen paljon kyllä lyhkäsenäkin mallina.

Saa tuonkin pois ostaa... :)
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

No joo, tässä katsottu jo muitakin merkkejä, tällä perällä vaan tulee vähän tarjokkaita vastaan oli sitten merkki mikä hyvänsä, etelässä tarjonta monipuolisempaa. Tuntuu vähän -98 jo vanhalta vaikka kakkosauton budjetilla mennääkin. Näkyy tuo kukkivan jo pyörän kaarista ykkösautokin, eihän se maailmaa kaada, joutuu vaan vähän askartelemaan. Miksei jos hyvän löytää, voisihan se olla A-mallikin. Minkälainen Anteran peli on, saisko kuvia ja tietoa vaikka YV:nä :).
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Antera
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 19:48

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Antera »

Tietoa laitettu!
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Ei sitten löytynyt mieleistä A- mallia, pihalla seisoo -02 Citikka C3.
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja The Thing »

PerttiTee kirjoitti:Ei sitten löytynyt mieleistä A- mallia, pihalla seisoo -02 Citikka C3.
Mun mielestä toi C3 on oikeasti parempi kuin ekan sukupolven A-mersu, joka ei minusta ole edes mersu, vaan auto jossa on mersun merkki. Itse kun aikoinaan autoja kattelin niin harkitsin A-mersua(ekan tai tokan sukupolven), mutta ei vaan inspiroinut ostaa Aata niin ostin muun merkin. Uusin A-mersu on ihan OK:n näkönen, mutta tosin muistuttaa jotain Citikan C4:sta ja hinta kalliimpi, mutta onko se sit oikeasti laadukkaampi niin sen aika näyttää.
Antera
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 19:48

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Antera »

The Thing kirjoitti:
PerttiTee kirjoitti:Ei sitten löytynyt mieleistä A- mallia, pihalla seisoo -02 Citikka C3.
Mun mielestä toi C3 on oikeasti parempi kuin ekan sukupolven A-mersu, joka ei minusta ole edes mersu, vaan auto jossa on mersun merkki. Itse kun aikoinaan autoja kattelin niin harkitsin A-mersua(ekan tai tokan sukupolven), mutta ei vaan inspiroinut ostaa Aata niin ostin muun merkin. Uusin A-mersu on ihan OK:n näkönen, mutta tosin muistuttaa jotain Citikan C4:sta ja hinta kalliimpi, mutta onko se sit oikeasti laadukkaampi niin sen aika näyttää.
Pakollinen muistutus joka A-sarja topikkiin A-malli ei ole Mersu...

Saksassa valmistettu Mercedes-Benzin valmistama auto ja ei ole Mersu. Miten? Eikö ole sitten sama nimetä foorumi Mercedes takavetokerhoksi tms?
Mikä on Citroenissa sitten parempaa kun et ole A:ta kuitenkaan sitten omistanut? Olen kyseisestä merkistä itsekin kiinnostunut niin kuulisin mielelläni. Olen samaa mieltä A-sarjan osittaisesta paskuudesta mutta minulla on asialle kyllä edes perusteluita esittää. Omistajana. Kokemuksen puolesta.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä W168 sekä W169 on mersuja ja niistä voidaan keskustella tällä foorumilla.
Varsinkin W168 lang versio on varsin pätevä peli.
Osalle täällä on ainoa mersu on se kotikylän taksista tuttu , mutta aika muuttuu .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kauppalopo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.02.2013 08:52

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »

Tervehdys uudelta foorumilaiselta!

Tuli vaihdettua kauppakassina palvellut smart cabrio suunnilleen samanikäiseen W168-mercedesiin (A140 Lang -03/04). Ensivaikutelma autosta on todella positiivinen, ymmärrän miksi toiset tykkäävät näistä kuin hullu puurosta. Ja oma kommentti edellä käytyyn keskusteluun on se, että mulle on ihan sama pitääkö joku tätä mersuna tai ei. Ei mun Volvokaan ole kuulemma oikea Volvo, koska se on valmistettu nyt kiinalaisomistuksen aikaan. Ranteet auki ja niin edelleen :silent:

Pari newbie-kyssäriä tuli heti mieleen:
1) onko autoon mahdollista aktivoida ajovalojen automaattitoiminto tai onnistuuko se jollain sievällä valmissarjalla helposti? Smartiin myytiin sellaisia DIY-kittejä, miten tähän hiivaversioon?
2) takaluukun lukkoa ei ole käytetty varmaan ikinä, ainakaan avain ei mene sinne kuin sentin. Jossain ohjeita lukon irroittamiseksi? Onhan tossa kauko-ohjattu keskuslukko ja kuskin oven lukkopesä toimii, mutta silti...
3) takapenkillä keskellä on vain lantiovyö. Näitä on myös keskipaikan 3-pistevöillä, mutta muutostyö on ilmeisesti aika iso, koska rullaosa pitäisi saada takakontin kattoon jne... - onko kukaan tehnyt muutosta?
4) Entä miten takapenkin istuinosa vaihtuisi sellaiseen, jossa on integroidut lastenkorokkeet? Penkki irti ja uusi tilalle? Onko lyhyt- ja pitkäakselivälisessä sama takapenkki?
5) Auton huolto on vähän ohjelmaansa jäljessä ja kun huoltokirjassa ei ole täydellistä leimasarjaa, niin huollan auton jatkossa itse. Nyt pitäisi suorittaa iso huolto ja vaihtaa kaikki nesteet (pl jäädytinneste, jonka vaihtoväli on 15 vuotta tai 250 tkm). 5A)Lähtevätkö tulpat ihan normiavaimella irti, vai pitääkö tässä käyttää sitä smartin pervoa erikoisavainta? 5B) Mitä öljyä olette näissä käyttäneet? Joku 0W-30? 5C) Entä sytytystulpat, ihan normit boschit mitä malliin tarjotaan, vai joku ihme-iridium? 5D) Onko kokemuksia aakkosen korjaamokäsikirjoista, tai onko muita vaihtoehtoja kuin englanninkielinen Haynes? Saksaa osaan niin huonosti, että sellaista en ota edes kivojen kuvien vuoksi :oops:

Kiitos :thumbup:
Kauppalopo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.02.2013 08:52

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »

Sainkin yksityisviestillä heti tarjouksen korjaamo-oppaasta, kiitos siitä.

Sytytystulppien johdot ovat ilmeisesti samaa mallia kuin smartissa, eli niiden vetäminen irti johtoa vaurioittamatta on oma hommansa. Tuohon myydään erikoistyökalua ja jotkut näyttävät käyttävän 17 mm avainta kampeamiseen, täytyy katsoa miten nuo lähtevät.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 629
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; <- tuoltakin kannattaa tutkailla.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Antera
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 05.04.2010 19:48

Re: A-malli, W168

Viesti Kirjoittaja Antera »

Kauppalopo kirjoitti:Tervehdys uudelta foorumilaiselta!

Tuli vaihdettua kauppakassina palvellut smart cabrio suunnilleen samanikäiseen W168-mercedesiin (A140 Lang -03/04). Ensivaikutelma autosta on todella positiivinen, ymmärrän miksi toiset tykkäävät näistä kuin hullu puurosta. Ja oma kommentti edellä käytyyn keskusteluun on se, että mulle on ihan sama pitääkö joku tätä mersuna tai ei. Ei mun Volvokaan ole kuulemma oikea Volvo, koska se on valmistettu nyt kiinalaisomistuksen aikaan. Ranteet auki ja niin edelleen :silent:

Pari newbie-kyssäriä tuli heti mieleen:
1) onko autoon mahdollista aktivoida ajovalojen automaattitoiminto tai onnistuuko se jollain sievällä valmissarjalla helposti? Smartiin myytiin sellaisia DIY-kittejä, miten tähän hiivaversioon?
2) takaluukun lukkoa ei ole käytetty varmaan ikinä, ainakaan avain ei mene sinne kuin sentin. Jossain ohjeita lukon irroittamiseksi? Onhan tossa kauko-ohjattu keskuslukko ja kuskin oven lukkopesä toimii, mutta silti...
3) takapenkillä keskellä on vain lantiovyö. Näitä on myös keskipaikan 3-pistevöillä, mutta muutostyö on ilmeisesti aika iso, koska rullaosa pitäisi saada takakontin kattoon jne... - onko kukaan tehnyt muutosta?
4) Entä miten takapenkin istuinosa vaihtuisi sellaiseen, jossa on integroidut lastenkorokkeet? Penkki irti ja uusi tilalle? Onko lyhyt- ja pitkäakselivälisessä sama takapenkki?
5) Auton huolto on vähän ohjelmaansa jäljessä ja kun huoltokirjassa ei ole täydellistä leimasarjaa, niin huollan auton jatkossa itse. Nyt pitäisi suorittaa iso huolto ja vaihtaa kaikki nesteet (pl jäädytinneste, jonka vaihtoväli on 15 vuotta tai 250 tkm). 5A)Lähtevätkö tulpat ihan normiavaimella irti, vai pitääkö tässä käyttää sitä smartin pervoa erikoisavainta? 5B) Mitä öljyä olette näissä käyttäneet? Joku 0W-30? 5C) Entä sytytystulpat, ihan normit boschit mitä malliin tarjotaan, vai joku ihme-iridium? 5D) Onko kokemuksia aakkosen korjaamokäsikirjoista, tai onko muita vaihtoehtoja kuin englanninkielinen Haynes? Saksaa osaan niin huonosti, että sellaista en ota edes kivojen kuvien vuoksi :oops:

Kiitos :thumbup:
Onnea vaan hankinnasta! Ei mulla ole koskaan ollut mitään vikaa A-Mersussa, ei mallivikaa, eikä mitään muutakaan. Kaikki mitä on vaihdettu on kuluvaa osaa. Viimeisimpänä pari päivää sitten laturi hihnansa kanssa. Mitä tarkoitin auton paskuudella aiemmin, on jotkin täysin idioottimaiset tekniset ratkaisut. Mm. se että moottori pitää laskea tai irrottaa esimerkiksi starttia, vesipumppua, tai kytkintä vaihtaakseen. Ja se että ECU:sta ja ilmamassamittarista (bensakoneet) on täytynyt tehdä sama kallis osakokonaisuus. Ja vielä melkein joka yksilössä vikaantuva sellainen. Myös ruostesuojaus tuntuu olevan heppoista tekoa. Muuten on kyllä mukava peli ajella! Ja jossain vaiheessa jotkin spesifiset osat olivat ainoastaan Vehon kamaa ja kallista sellaista, mutta nyt alkaa saamaan kaiken jo muualta halvemmalla. KL-Varaosasta olen löytänyt joskus saman osan kuin Vehossa puolta yli puolta halvemmalla esimerkiksi.

Tuo takaluukun lukko ei minullakaan ole toiminut avaimesta varmaan koskaan. Ei tunnu edes menevän avain sisään pesään. Toistaiseksi mullekin on riittänyt että keskuslukko avaa kaikki lukot. Voishan senkin joskus verytellä toimintaan. Tuolla pitäisi olla ohjetta lukkojen laittoon, kannattaa lukaista muutenkin läpi: http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tulpat pitäisi lähtee ihan normivehkeillä auki. Useamman mittaisia jatkovarsia siinä muistaakseni kuitenkin tarvittiin. Ja tilaa on aika vähän. Puolan päällä on luultavasti myös jokin suojakuori joka on kettumainen irrottaa. Tuossahan itse puolapaketti tulee suoraan tulppiin kiinni, pari pulttia siinä oli (torx?) ja sitten sen saa pois ihan vetäisemällä vaikka tiukka voikin olla. Sitten kun se irtoaa, on rystyset verillä kun lyö lapaset johonkin konehuoneessa...
Tulppina olen käyttänyt Boschin alkuperäistä mallia ja öljynä täyssynteettistä 5W40:tä. Kyllä tuo 0W30:kin varmaan sinne soveltuu. Boschin tulppien tyypin katsoin Boschin sivuilta jostain online-luettelosta. Pitäis löytyä suositukset kun täyttää auton tiedot sinne. Suomenkielistä korjausopasta ei taida olla. Englanniksi ja saksaksi taitaa löytyä. Noihin valo- ja penkkiasioihin en oikein osaa vastata.
Vastaa Viestiin