MesePete kirjoitti:Niin elikkä liittyen siis egr-venttiilin ohjaukseen...?
Niin, sitä tuolla venttiilinsäätö-jutulla tarkoitettiin.
STARilla pystyy tarkastaan EGR-venttiilin toiminnan CDI-järjestelmän ohjauksista.
Siellä on pakokaasujen kierrätykselle oma testi jolla voi ajaa venttiiliä auki ja kiinni.
Jos venttiili ja sen ohjaukset toimii oikein, ilmamäärän ja moottorin käyntiäänen pitäisi muuttua sen mukaan onko venttiili auki vai kiinni.
En tiedä missä se tuossa 320-mallissa on se venttiili mutta 200/220CDI-malleissa se on heti imukanavaan tulevan kumisen ahtoputken jälkeen alumiininen mötikkä johon tulee mm. alipaineletku. Kun sen ahtoputken ottaa irti, näkee myös itse venttiilin ja se mustan karstapaskan määrä antaa osaltaan osviittaa siihen, että se venttiili on jumissa eikä aukene.
Eräällä kaverilla juuri viikko sitten tutkittiin samantyyppistä vikaa kun ei auto kulje ja ilmamassa-anturi antaa korkeita lukuja ja EGR-venttiili ei toimi.
Vaihtoehtoja ei oikeastaan ole kuin että tuo venttiili on mekaanisesti jumissa tai sen venttiilin ohjauslaite, joka reitittää ilmavirtaa EGR:lle, on sökö.
Kannattaa tarkastaa tuo EGR-venttiilin ja samalla imukanavan puhtaus ja jos/kun siellä on sitä karstaa niin putsata se pois.
Sitten kannattaa ajella jonkun velhon tykö joka ohjelmoi tuon EGR-venttiilin pois toiminnasta.