VDO Tempostat napajärjestys?
VDO Tempostat napajärjestys?
Elikkäs aloimpas tässä varmistelemaan tuota VDO:n vakionopeussäätimen keskusyksikön johtojen napajärjestystä. tietääkö kukaan / onko kellään kytkentäkaavaa tuosta vehkeestä. keskusyksikössä on 14 napainen liitin. säätimen malli on KBA-ABE 95.004.
Johtojen järjestys on tiedossa niiltä osin mitä oli autossa kiinni josta ko. laitteen purin. mutta säätimen johtosarjasta löytyi muutama johto jotka ei ollut missään kiinni.
Johtojen järjestys on tiedossa niiltä osin mitä oli autossa kiinni josta ko. laitteen purin. mutta säätimen johtosarjasta löytyi muutama johto jotka ei ollut missään kiinni.
Tempostat
Onko kyseessä tuo pelliboksimalli?Oletko asentamassa laitetta vaiko hakemassa vikaa?
Itse tanistelin joskus pitkään tuon kanssa.Kytkentäkaavio
löytyy tarvittaessa.Muistaakseni tuohon liittimeen on "teipattu" jotain muitakin johtoja,mitä ei tarvita.
Itse tanistelin joskus pitkään tuon kanssa.Kytkentäkaavio
löytyy tarvittaessa.Muistaakseni tuohon liittimeen on "teipattu" jotain muitakin johtoja,mitä ei tarvita.
Tuosta löytyy kytkentäkaaviot ja selostukset tempomatille:
http://cathey.dogear.com/JSLcruise.html
http://cathey.dogear.com/JSLcruise.html
vdo tempostat asiantuntijoille lisäkysymys?
Auto: E300D, W124 korinen, siinä on vaijerilla toimiva nopeusmittari.
Kysymys on nopeustiedon saamisesta
Väittävät, että tiedon saisi mittariston takaa!
Pitääkö tämä paikkansa? Laitan tähän mukaan kuvan mittarin takaa, eli miten tieto tuolta saadaan?
KUVA
Haluaisi asentaa tasanopeussäätimen!
Kysymys on nopeustiedon saamisesta
Väittävät, että tiedon saisi mittariston takaa!
Pitääkö tämä paikkansa? Laitan tähän mukaan kuvan mittarin takaa, eli miten tieto tuolta saadaan?
KUVA
Haluaisi asentaa tasanopeussäätimen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, La 12.01.2013 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Re: vdo tempostat asiantuntijoille lisäkysymys?
Ja siitä tunnistimen ylemmästä liittimestä saa nopeus-signaalin pihalle.felmit kirjoitti:Väittävät, että tiedon saisi mittariston takaa!
Pitääkö tämä paikkansa? Laitan tähän mukaan kuvan mittarin takaa, eli miten tieto tuolta saadaan?
KUVA
Alempi on virtaliitin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vakkari
kytkennät täytyy olla viimeisen päälle.Itse tinasin johdot liittimiin.On kyllä per..leen laite välillä saada pelaan.Monesti vika on kytkimessä.Itse sain joskus pelaamaan ohittamalla hetkes kytkimet.Toinen kytkimistähän oli sulkeva,toinen avaava.Jos on tomaatti,ei ole kuin yksi kytkin.
Itsellä rupes kyseinen laite pomppimaan pois päältä silloin tällöin.Boksin tinausten uudelleenkuumentaminen auttoi.Lopulta lakkas pelaamasta täysin.Sitä ennen teki aikamoista nyppimistä,varsinkin alamäessä.Jotenkin ei saanut hallintaan nopeutta.
Itsellä rupes kyseinen laite pomppimaan pois päältä silloin tällöin.Boksin tinausten uudelleenkuumentaminen auttoi.Lopulta lakkas pelaamasta täysin.Sitä ennen teki aikamoista nyppimistä,varsinkin alamäessä.Jotenkin ei saanut hallintaan nopeutta.
Re: vdo tempostat asiantuntijoille lisäkysymys?
Laite on hankittu VDO tepostat, GC
Nopeustiedon saaminen on nyt selkeänä, kiitos vaan ...
eli
1) kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Säätö välillä 1 200 - 24 000
Forumilta löysin: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km
2) kysymys
Asetushäviö?
Onko E300D moottori teistä:
a: 6 suurta sylinteriä
b: 6 pientä sylinteriä
c: 6 erittäin pientä sylinteriä?
3) kysymys:
Kytkentä kaavio sanoo: Kierroslukusignaali (vapaa, eristä kaapeli)
Siis turha johto?
4) kysymys
jarruvalon katkaisimen kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan, Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jänniteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)
Miten tämä voi toimia?
Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäishän tuo kokeilemalla, mutta...
Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärrtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Saa vastata yhteenkin kysymykseen
Saadut vastaukset lisätty jälkeenpäin muokkaustoiminnolla!
Nopeustiedon saaminen on nyt selkeänä, kiitos vaan ...
Laite haluaa tietää matkavakion?Jani kirjoitti:Ja siitä tunnistimen ylemmästä liittimestä saa nopeus-signaalin pihalle.
Alempi on virtaliitin.
eli
1) kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Säätö välillä 1 200 - 24 000
Forumilta löysin: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km
Tuntui toimivant tuolla arvolla, kytkeytyi päälle noin 40 km /h. Testailut jatkuufelmit kirjoitti:Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km
2) kysymys
Asetushäviö?
Onko E300D moottori teistä:
a: 6 suurta sylinteriä
b: 6 pientä sylinteriä
c: 6 erittäin pientä sylinteriä?
Lisää kysymyksiä elektroniikan ihmemiehille:Aki P kirjoitti:Vastaan B, pieniä sylintereitä nuo vielä ovat.
3) kysymys:
Kytkentä kaavio sanoo: Kierroslukusignaali (vapaa, eristä kaapeli)
Siis turha johto?
Kyllä on turha johtofelmit kirjoitti:Siis turha johto?
4) kysymys
jarruvalon katkaisimen kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan, Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jänniteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)
Miten tämä voi toimia?
Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäishän tuo kokeilemalla, mutta...
Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärrtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
Kytkentä kaavan mukaan toimii!felmit kirjoitti:Miten tämä voi toimia?
virralla, vain virta-avaimen ollessa virta-asennossafelmit kirjoitti:Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ei häiiriiny!felmit kirjoitti:Entäs vikavalo, häiriintyykö?
5) kysymys on enemmän mekaniikkaa
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saa viiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa
Jani kirjoitti:Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
felmit kirjoitti: Kiitos!
Viiksi on paikoillaan!
Haulla löysin myös dealerin hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".
Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprinterissä ja väyrysessa samoilla holleilla, mihin asensin
Saa vastata yhteenkin kysymykseen
Saadut vastaukset lisätty jälkeenpäin muokkaustoiminnolla!
autodidakti
Re: vdo tempostat asiantuntijoille lisäkysymys?
Sain fakta tietoa korimallista W210 300D moottorilla pulssit on 22 500 /kmfelmit kirjoitti:
Laite haluaa tietää matkavakion?
eli
1) kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Säätö välillä 1 200 - 24 000
Forumilta löysin: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km
Dipit 2,5,8,9,10 ja 11 asentoon on ja muut off (paitsi 9 riippuen vaihteistosta, voi olla myös off) ym. autoon.
autodidakti
Keskusteluun liittyen mistä hommasitte noi säätimet? Ostitteko uutena vai jostain romuttamolta? Oon miettiny säätimen asennusta ja sitä että ostaako uutena vai jostain käytettynä. Mikä on halvin hinta uutena? Oon menossa heinäkuussa Saksaan ja tuli mieleen saiskohan sieltä halvalla noita uusia asennussarjoja, kellään kokemuksia?
Auto on W201 2.5D -89
Auto on W201 2.5D -89
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: VDO Tempostat napajärjestys?
Elvytetään vanhaa topiccia kun on 300D farkku 5v-manuaalilootalla ja jälkiasennettu VDO tempomaatti ei toimi.
Viiksikin on asennettu noin klo 1 asentoon ja on tuollainen heinäseipään mittainen soiro. Mielellään siirtäisin ainakin oikeaan paikkaan ellei lyhentäminen onnistu.
-Katsotaan tuleeko koko mööpeliin virtaa
(Asetus-dippien vieressä oleva ledi alkaa näyttämään asioita kun viiksen "memo" asento pohjassa kytketään virrat.)
-Katsotaan onko tuolla 5000ppm, 22500ppm vai jotain aivan satunnaista
-Tarkistetaan kytkinpolkimen kytkimen toiminta
Viiksikin on asennettu noin klo 1 asentoon ja on tuollainen heinäseipään mittainen soiro. Mielellään siirtäisin ainakin oikeaan paikkaan ellei lyhentäminen onnistu.
-Katsotaan tuleeko koko mööpeliin virtaa
(Asetus-dippien vieressä oleva ledi alkaa näyttämään asioita kun viiksen "memo" asento pohjassa kytketään virrat.)
-Katsotaan onko tuolla 5000ppm, 22500ppm vai jotain aivan satunnaista
-Tarkistetaan kytkinpolkimen kytkimen toiminta
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 03.02.2014 17:44
Re: VDO Tempostat napajärjestys?
Oisko jollain kytkentäkaaviota tälläiseen. Tuo vanha linkki ei toimi. Eli vdo KBA-ABE 95.004 otin purkuautosta ja laitoin käyttöautoon niin ei toimi. Tietysti voi olla että ei ole aiemminkaan toiminut
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 24.06.2019 15:11
Re: Kytkentäkaaviota boxille / apuja
UPP! Herätellääs vanhaa lankaa josko joku ois vielä paikalla? Tarvis saada kytkentäkaaviota tolle boxille tai jos joku osais sanoa mitä kannattas tehdä kun ensin ei jaksanu pitää vakkari nopeutta vaan nyki miten sattuu ja sit tiputti kokonaan pois päältä, noh sitten vaihdatin konkat siihen ja nyt kun pistää boxin kiinni niin pistää kaasun pohjaan... mikäs ois ratkaisu tähän ongelmaan?kttopar kirjoitti:Tuosta löytyy kytkentäkaaviot ja selostukset tempomatille:
http://cathey.dogear.com/JSLcruise.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 24.06.2019 15:11
Re: Apuja kaivataan
Pistin sulle YV:tä, apuja tarttis!Mika.T kirjoitti:no niin... nyt on vakkari paikoillaan. Mutta! ei jaksa pitää kaasua päällä... menee 100-200metriä ja löysää... mitkä kondensaattorit kannattaa vaihtaa? ei jaksa alkaa haulla hakemaan vanhoja juttuja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: VDO Tempostat napajärjestys?
Vilkaiseppa arkistosta:
http://web.archive.org/web/200610060013 ... ruise.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.archive.org/web/200610060013 ... ruise.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11