W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Lueskelin kaikki mahdolliset keskustelut läpi, mutten keksinyt mikä olisi mersussa vikana..
Tyhjäkäynnillä lämmettyään n. 80 asteeseen kone tukahtuu kaasua painettaessa sammuksiin niin että kolina käy, siihen asti vastaa kaasuun ihan normaalisti. Tämän jälkeen kone ei enää yleensä käynnisty, kiertää vaan ja yskäisee välillä. Ikäänkuin tulpat olisivat kastuneet? Kuitenkin, jos kerään kierroksia painamalla vain varovaisesti kaasua, pääsen tuon "tukahtumisalueen" yli ja pystyn kierrättämään konetta ihan vapaasti. Kone siis jotenkin tukehtuu kun painan vähänkin reippaammin kaasua tyhjäkäynnillä. Kaikki tämä siis koneen lämmettyä lämpimäksi.
Autossa on aiemminkin ollut pientä käyntihäiriötä lämpimänä, jonka olen paikallistanut lambdaan (antaa tasaista 0,3-0,4 signaalia, edelleen). Kone on ollut lämpimänä tehottomampi ja tyhjäkäynti on seilannut, mutta mitään tämmöistä tukahtumista ei aiemmin ole ollut! Yhteneväisyyttä tähän lambdavikaan on kyllä, kaasu alkaa keplottelemaan vastaan suunnilleen samaan aikaan kun tyhjäkäynti alkaa seilaamaan.
Vika ilmeni ensimmäisen kerran ajossa koneen lämmettyä, auto sammui matalassa vauhdissa kun painoin kaasua. Silloin auto käynnistyi kolme kertaa uudestaan ja kävi aina ihan tavallisesti tyhjäkäyntiä (sytytyspuolella siis tuskin vikaa!), mutta kun käänsin automaattilaatikon vetovaihteelle auto sammui kolahduksien saattelemana. Aluksi epäilin tietenkin laatikko/turbiinivikaa, mutta seuraavana päivänä pystyinkin ajamaan auton kotiin neljän kilometrin matkan ilman mitään ongelmia!
Bensapumpun rele ja yj-rele tinattu, ei vaikutusta..
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mistä etsiä vikaa? Voiko kaikki tosiaan johtua vain lambdasta? Se antaa samaa arvoa nyt kuin aiemminkin. Kiitoksia!
Tyhjäkäynnillä lämmettyään n. 80 asteeseen kone tukahtuu kaasua painettaessa sammuksiin niin että kolina käy, siihen asti vastaa kaasuun ihan normaalisti. Tämän jälkeen kone ei enää yleensä käynnisty, kiertää vaan ja yskäisee välillä. Ikäänkuin tulpat olisivat kastuneet? Kuitenkin, jos kerään kierroksia painamalla vain varovaisesti kaasua, pääsen tuon "tukahtumisalueen" yli ja pystyn kierrättämään konetta ihan vapaasti. Kone siis jotenkin tukehtuu kun painan vähänkin reippaammin kaasua tyhjäkäynnillä. Kaikki tämä siis koneen lämmettyä lämpimäksi.
Autossa on aiemminkin ollut pientä käyntihäiriötä lämpimänä, jonka olen paikallistanut lambdaan (antaa tasaista 0,3-0,4 signaalia, edelleen). Kone on ollut lämpimänä tehottomampi ja tyhjäkäynti on seilannut, mutta mitään tämmöistä tukahtumista ei aiemmin ole ollut! Yhteneväisyyttä tähän lambdavikaan on kyllä, kaasu alkaa keplottelemaan vastaan suunnilleen samaan aikaan kun tyhjäkäynti alkaa seilaamaan.
Vika ilmeni ensimmäisen kerran ajossa koneen lämmettyä, auto sammui matalassa vauhdissa kun painoin kaasua. Silloin auto käynnistyi kolme kertaa uudestaan ja kävi aina ihan tavallisesti tyhjäkäyntiä (sytytyspuolella siis tuskin vikaa!), mutta kun käänsin automaattilaatikon vetovaihteelle auto sammui kolahduksien saattelemana. Aluksi epäilin tietenkin laatikko/turbiinivikaa, mutta seuraavana päivänä pystyinkin ajamaan auton kotiin neljän kilometrin matkan ilman mitään ongelmia!
Bensapumpun rele ja yj-rele tinattu, ei vaikutusta..
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mistä etsiä vikaa? Voiko kaikki tosiaan johtua vain lambdasta? Se antaa samaa arvoa nyt kuin aiemminkin. Kiitoksia!
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Kurkkaapa ensin virranjakajan sisään...monesti vika piilee siellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Itse veikkaisin oiereiden perusteella todennäköisimmäksi vian aiheuttajaksi EHA:ta. 80-asteessa kone menee normaalimoodiin, jolloin EHA:n säätö muuttuu n. 1000-3000 1/min 3-7mA laihentavaksi. Mukaan tulee myös moottorijarrutuksen aikainen seoksen laihennus. Tuohon 80-asteen lämpötilaan saakka EHA pelkästään rikastaa. Myöskin kiihdytysrikastuksen määrä tippuu radikaalisti 80 asteessa. Mikäli auto on katalysaattroimalli, tahtoo se tukehtua tyhjäkäynnillä, kun seossäätö ei toimi oikein käyntilämpöisenä. Myöskin käynnistys vaikeutuu. Useissa aikalailla vastaavissa tapauksissa syy on ollut juuri EHA.
EHA:ta voi säätääkin hieman...netistä löytyy hyviä ohjeita tähän...mutta sitä säätöruuvia voi säätää vain varttikierroksen.
Timppa
p.s. mistä mittasit lambda-arvon?
EHA:ta voi säätääkin hieman...netistä löytyy hyviä ohjeita tähän...mutta sitä säätöruuvia voi säätää vain varttikierroksen.
Timppa
p.s. mistä mittasit lambda-arvon?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Itsekkin mietin että seos voisi mennä vinksalleen.. Virranjakajan kannen putsasin kaksi kuukautta sitten ja uusin pyörijän. Tulpanjohdot myös kunnossa. Otn huomenna tarkasteluun tuon EHA:n..
Mittasin lamdan ohjeiden mukaan vänkärin jalkotilasta, asentamalla pari rautalanganpätkää signalipiuhan liittimen väliin (langanpätkät estivät liitintä uppoamasta mutta työnsin sen verran että pysyi), ja vertaamalla setä istuimen kiskon kautta maahan. Arvohan piti mitata juuri liitin kiinni. Samat tulokset vertaamalla lämmitysvastuksen maapiuhaan.
Kiitos viesteistä!
Mittasin lamdan ohjeiden mukaan vänkärin jalkotilasta, asentamalla pari rautalanganpätkää signalipiuhan liittimen väliin (langanpätkät estivät liitintä uppoamasta mutta työnsin sen verran että pysyi), ja vertaamalla setä istuimen kiskon kautta maahan. Arvohan piti mitata juuri liitin kiinni. Samat tulokset vertaamalla lämmitysvastuksen maapiuhaan.
Kiitos viesteistä!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Voisiko viallinen lämpötila-anturi aiheuttaa tuollaista?
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Ei oikein voi, kun 80-astetta on ECU:n ohjemlan rajapiste jossa arvot muuttuvat. Ja anturi ei ainakaan minun tiedon mukaan lopeta toimintaansa yhdessä pisteesä...ne yleensä näyttävät väärin koko alueella, tai eivät toimi ollenkaan. Anturi selvästi toimii, kun moottori toimii hyvin aina tiettyyn lämpötilaan saakka.
Timo
Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Noniin!
Otin ilmanputsarin kopan pois, putsailin kaikki mahdolliset liittimet ja löin koneen käyntiin. Tarkkailin koneen puolisen tuntia. Huomasin että tyhjäkäynti tasoittuu kun irroitan EHA:n liittimen, ja muuttuu taas epätasaisemmaksi kun laitan liittimen takaisin! Mitähän mahtaa tarkoittaa, tuleeko tuo piuha lambdalta vai mistä?
Jostain syystä tällä kertaa itse päävikaa eli tukahtumista kaasuttaessa ja sammumista ei ollut. Johtuneekohan siitä etten ajanut ja kone ei lämmennyt maksimiin, en tiedä.
EHA:n säätöohjeita en vielä löytänyt, pitää alkaa etsimään ja mennä takaisin konepellin alle..
Tuli vielä mieleen että venttiilikopan tiiviste on vuotanut viime kesästä asti melko reippaasi öljyä vähän joka puolelta. Tämäkinhän voi vaikuttaa johonkin. Ja auto on katalysaattorimalli.
Otin ilmanputsarin kopan pois, putsailin kaikki mahdolliset liittimet ja löin koneen käyntiin. Tarkkailin koneen puolisen tuntia. Huomasin että tyhjäkäynti tasoittuu kun irroitan EHA:n liittimen, ja muuttuu taas epätasaisemmaksi kun laitan liittimen takaisin! Mitähän mahtaa tarkoittaa, tuleeko tuo piuha lambdalta vai mistä?
Jostain syystä tällä kertaa itse päävikaa eli tukahtumista kaasuttaessa ja sammumista ei ollut. Johtuneekohan siitä etten ajanut ja kone ei lämmennyt maksimiin, en tiedä.
EHA:n säätöohjeita en vielä löytänyt, pitää alkaa etsimään ja mennä takaisin konepellin alle..
Tuli vielä mieleen että venttiilikopan tiiviste on vuotanut viime kesästä asti melko reippaasi öljyä vähän joka puolelta. Tämäkinhän voi vaikuttaa johonkin. Ja auto on katalysaattorimalli.
Viimeksi muokannut Jonsered, La 09.02.2013 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
EHAn piuhan jos otat irti tai minkä tahansa sähköiseen ruiskuun liittyvän komponentin se tarkoittaa että tällöin jetti siirtyy mekaaniselle ja sen mukaiset karkeat säädöt....nyt että sähkö jetti pelaa on hyvä.
Ehan säätö joko pistokkeesta pulssisuhteella 38-40% tai säädät vähän yleismittari ehan toisen piuhan väliin ja milli amppeeri puolella säätelet seos ruuvia ehan sisästä niin että säätö alue pysyisi +-0.Sen säätö aluehan on -15 ja +15 välissä.
Jos se jököttää toisessa laidassa on seos tai kammio paine liikaa toisessa reunassa eli eha irti ja pikku kuusiokoloa vähän kerrallaan säätämään ..kokeilua.
piatä yleis mittari tuulilsiin kiinni ja lämpöisenä ajelua ja tarkkailua.
sitä en tiedä miten bosch car servis tämän säätää..ainakin pistokkeen kautta pulssisuhdetta seuraamalla...voisi olla helpoin keino.
paljon vie aikaa tää säätö koti konstein.
Mutta sitten pitää muuten olla tutkittu kaikki alipaine vuodot ettei ole missään vikaa kun sädät muuten menee turhaksi työksi.
Ehan säätö joko pistokkeesta pulssisuhteella 38-40% tai säädät vähän yleismittari ehan toisen piuhan väliin ja milli amppeeri puolella säätelet seos ruuvia ehan sisästä niin että säätö alue pysyisi +-0.Sen säätö aluehan on -15 ja +15 välissä.
Jos se jököttää toisessa laidassa on seos tai kammio paine liikaa toisessa reunassa eli eha irti ja pikku kuusiokoloa vähän kerrallaan säätämään ..kokeilua.
piatä yleis mittari tuulilsiin kiinni ja lämpöisenä ajelua ja tarkkailua.
sitä en tiedä miten bosch car servis tämän säätää..ainakin pistokkeen kautta pulssisuhdetta seuraamalla...voisi olla helpoin keino.
paljon vie aikaa tää säätö koti konstein.
Mutta sitten pitää muuten olla tutkittu kaikki alipaine vuodot ettei ole missään vikaa kun sädät muuten menee turhaksi työksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Tarkoitan tässä EHA:n sisäistä, puhdasta mekaanista säätöä joka tehdään EHA:n sisältä, ruuvista. Eli sii kalibroidun pisteen siirtämistä rikkaamman puolelle. EHA on "väsynyt" eikä enään rikasta seosta alkuperäisellä kalibroidulla määrällä.
Max varttikierros:
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... ter-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Max varttikierros:
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... ter-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Muistin muuten että lambda-anturin liittimet lilluivat nesteen peitossa, kun niitä edellisen kerran mittasin. Kenno vuotaa näimmä aika pahasti, kun takajalkatilan lämmittimestä tuommoisen määrän oli pukannut.. En ensiksi ajattellut että tämä voisi vaikuttaa mitenkään kun kerran koko liittimen irroittaminenkaan ei tunnu vaikuttavan käyntiin eikä tehohin. Tyhjäkäynnillä vikaa ei ole enää tullut, mutta en ole kuitenkaan tohtinut testailla ajamalla lämpimäksia asti ku keskustan tuntumassa asustelen Kuopiossa.
Ruuvvailin EHA:n kulmaa löysemmälle ja suhautti bensat silmille! Kannattaa näimmä muistaa poistaa paineet ennen irroitusta
Ruuvvailin EHA:n kulmaa löysemmälle ja suhautti bensat silmille! Kannattaa näimmä muistaa poistaa paineet ennen irroitusta

Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Auttoiko EHA:n säätö?
Timo
Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Vastaampas vielä vanhaan viestiini, kun oli näimmä vuosi sitten unohtunut!
Vika korjaantui siis täysin lambda-anturin vaihdolla. EHA:n säädöstä en muista.. ei tainnut olla suurempaa vaikutusta tähän. Anturi kuitenkin oli ilmeisesti rikki ja liittimet kaiken lisäksi veden peitossa. Paikkamömmöillä neateen vuoto lattiallekin loppui.
Vika korjaantui siis täysin lambda-anturin vaihdolla. EHA:n säädöstä en muista.. ei tainnut olla suurempaa vaikutusta tähän. Anturi kuitenkin oli ilmeisesti rikki ja liittimet kaiken lisäksi veden peitossa. Paikkamömmöillä neateen vuoto lattiallekin loppui.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Kumpaan suuntaa tuota tuon ruuvin kääntäminen rikastaa?unski kirjoitti:Tarkoitan tässä EHA:n sisäistä, puhdasta mekaanista säätöä joka tehdään EHA:n sisältä, ruuvista. Eli sii kalibroidun pisteen siirtämistä rikkaamman puolelle. EHA on "väsynyt" eikä enään rikasta seosta alkuperäisellä kalibroidulla määrällä.
Max varttikierros:
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... ter-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Re: W124 300E -89 Tukahtuu lämpimänä
Myötäpäivään rikastaa. Mutta maksimissaan säätöruuvia saa kääntää 90 astetta.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.