ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Tervehdys asiantuntijat ja muut uteliaat. :)

Nyt on paha paikka: ML 320cdi, vm. 2008 hyytyi pakkaseen vähitellen. Tapahtui Espoossa ja Helsingissä, ulkoilman lämpötila vaihteli orastavan ongelmajakson aikana n. +2c -> -12c.

Eli, lyhyesti: kolmisen viikkoa sitten autoa piti startata kaksi kertaa jotta lähtee käyntiin. Ensin hehkutus ja startti, ja pyöritti automaattikäynnistysvaiheen avaimenkäännön jälkeen läpi, eli n. 7-10s. Ja sitten toinen startti, ja lähti aivan toisella startilla virheettömästi käyntiin. Tätä jatkui viikon verran, ja tuli suojasää, silti piti tehdä toistona käynnistys jos auto oli kylmä. Huomioivaa: käynnistyi lämpimänä heti kertalaakista, kuten voikin olettaa.

Nyt loppiaisen auto lepäsi, eli oli välipäivä ajossa. Lauantai oli pari astetta pakkasta, ja sitten loppiainen (sunnuntai) oltiin ajamatta. Tänään maanantai sitten klo 6.20 aamutuimaan auto päätti jättää käynnistymättä. Ei auttanut n. 10 starttia, kun uskoin kovasti että kyllä se siitä lähtee. Taksi vei töihin ja tulin etuajassa kotiin irrottamaan polttoainesuodinta, ja sain sen irti ja laitoin tyhjentymään lämmityksen jälkeen. Ulos tuli kirkasta ja suht hajutonta vettä arviolta n. 60%, ja vasta sitten polttoainetta.
Laitoin suotimen taas kiinni ja starttasin niukalla akulla , ja n. 8 starttia, ja ei käynnistynyt. Nyt olen ihmeissäni että vieläkö kantsii startata jotta saa polttoainesuodatin tarpeeksi dieseliä, vai onko parempi viedä pajalle(?). Akku voi mennä pilalle jos vielä jatkaa starttailua, eikä siitä ehkä pääse puusta pidemmälle.

Joten nyt hyvät neuvot kalliit. Osaako joku vihjaista missä lienisi vika? Auto ei anna moottorivikavaloa ja kaikki pelaa kuten ennenkin, mutta käynnistäessä tietty heikko akku antaa vähemmän virtaa ja mittarivaloissa on jo pientä himmennystä kun starttia kääntää. Onneksi nollakelia tiedossa, joten saattaa olla että tallittomana ts. ilman lämmintä tilaa, voin olla pelastettu pian.

Terkuin,
Teemu M, Espoo
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Einsinnäkin akkuun virtaa että ei tule lisä harmeja tuosta alijännitteestä.....vauriot voi olla pahimmallaan se paljon pelätty Start Error näytössä ja sen jälkeen riittääkin puuhaa enempi ja vähempi.....ja tieten eroja alkaa kadota lompsasta melkosta kyytiä....no se siitä....eli sitä virtaa pitäs saada reilusti.....

Kun suodattimelle tulevan putken ottaa irti ja vääntää virrat päälle niin tuleeko putkesta polttoainetta jos ei niin putkisto jäässä tai pumppu rikki/ei saa ohjausta.....jos polttoainetta tulee putkesta niin suodattimeen kiinni ja lähtevä putki auki ja oottaa niin kauan että ilma poistuu ja polttoainetta tulee.....sen jälkeen putki kiinni ja starttausta.
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Koetin vielä startata lyhyesti, n. 4sek., mutta sitten jätin homman sikseen. Akkua kaivelen huomenna esille penkinaluskuopasta aamupäivällä pidempivartisella hylsyllä ja laitan 'laatikon' latautumaan. Jos on hätäinen, illalla voisi kokeilla josko tuo hyvä vihje tuosta polttoaineputkien syötön onnistumisesta toimisi. Jos vaunu lähtee kulkemaan, ei muuta kuin johonkin kauppakeskukseen auto sulamaan.

Kiitos vinkeistä tähän asti. Raportoin miten asia etenee kun ongelmia alkaa tulla.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Temekki kirjoitti:...kotiin irrottamaan polttoainesuodinta, ja sain sen irti ja laitoin tyhjentymään lämmityksen jälkeen. Ulos tuli kirkasta ja suht hajutonta vettä arviolta n. 60%, ja vasta sitten polttoainetta.
Laitoin suotimen taas kiinni ja ...
Jos pa-suotimesta tulee tosiaan n. 60% tilavuudesta vettä, ei ole mitään järkeä ruuvata sitä takaisin. Suodatinpaperi on kyllästynyt sen verran vedellä, ettei sen läpi paljon pakkasella polttoainetta virtaa. Ehdottomasti uusi suodatin tilalle, enennen kuin rupee muuta puuhastelemaan.

Toisaalta, jos pa-suodattimessa on noin paljon vettä, on todennäköistä, että sitä on mennyt jo korkeapainepumpulle asti. Sehän tietää taas huonoa sille pumpulle. *:lla näkisi, tuottaako pumppu enää riittävää painetta.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja oilhand »

ettei vaan ois ohivuotoo suuttimesta.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

oilhand kirjoitti:ettei vaan ois ohivuotoo suuttimesta.
Suuttimien ohivuodot kannattaa tarkistaa ennen uuden pumpun hankkimista. Yleensäkin myös railiputken todellinen paine; paineanturikin voi olla viallinen ja silloin myös * näyttää ihan mitä painetta sattuu.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Polttoainesuodattimen läpi virtaa polttoaine hyvin. Ei silti käynnisty, eli ongelmat jatkuvat: tavoitteena on viedä loppuillaksi auto sulamaan jonnekin kauppakeskushalliin jossa olisi sopivasti lämpöä.

Toivottavasti tässä ei ole ihan kusessa kärryn kanssa jatkossa. :wtf: Juuri siksi hain tämän Saksasta että talvet olisivat luksusta nelivedolla ja toimintavarmuudella. No, ei se ole auton vika vaan käyttäjän, joka ei ymmärrä oireita ajoissa..
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Appeni keksi että laitetaan moottorin päälle sisätilalämmitin ja kyttäillään vähän aikaa vieressä. Näin tehtiin toissa pv:nä ja toisella startilla lähti käymään. Vaati -1c kelissä sellaisen 15min lämmityksen. Käynnistymistä ennen kuului lorinaa ja kuin jään kilahtelua nestevirtausten yhteydessä - ajattelin että jotain tapahtuu, hyvää tai huonoa kun starttaa. Ja siitä se sitten lähti. Ei vikavaloja, tehot kunnossa, ja kaikki pelaa taas.
Nyt on vaihdettu polttoainesuodin. Toivotaan että keväälle jaksaa. Pitänee vaihtaa taas ensi talvea vasten ettei tätä lievää kamaluutta tarvitse kokea uudelleen.
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Temekki kirjoitti:Appeni keksi että laitetaan moottorin päälle sisätilalämmitin ja kyttäillään vähän aikaa vieressä. Näin tehtiin toissa pv:nä ja toisella startilla lähti käymään. Vaati -1c kelissä sellaisen 15min lämmityksen. Käynnistymistä ennen kuului lorinaa ja kuin jään kilahtelua nestevirtausten yhteydessä - ajattelin että jotain tapahtuu, hyvää tai huonoa kun starttaa. Ja siitä se sitten lähti. Ei vikavaloja, tehot kunnossa, ja kaikki pelaa taas.
Nyt on vaihdettu polttoainesuodin. Toivotaan että keväälle jaksaa. Pitänee vaihtaa taas ensi talvea vasten ettei tätä lievää kamaluutta tarvitse kokea uudelleen.

Vinkkinä vaan että varmuuden vuoksi kannattaa käyttää Starin piuhan nokassa ja katsoa että kaikki on kunnossa.......nimittäin jos nyt kävi niin että sisätilalämppäri antoi lämmintä (lämmitti) vaikka nyt esim. moottoriveden lämpötila anturia....joka antaa lämpötiedon moottorin ohjaus poksille (ECU)...ja ECU taasen tekee ohjelmalliset "parametritykset" mitä missäkin tapauksessa (tässä tapauksessa missä veden lämpötilassa) pitää tehdä/minkä arvon on oltava mikäkin että käytnnistymis ehdot täyttyvt ja tulee käynnistymis lupa......Eli jos moottorin vesi liian kylmää niin ohjelma vaatii suurempaa RAIL painetta ja jos autossa on suuttimissa ohivuotoa niin kylmällä ei tuo Rail paine nouse sille tasolle että käynnistymislupa raja ylittyy.......HUIJAAMALLA (tässä tapauksessa lämmittämällä) moottori veden lämpöa RAIL paineen vaade raja täyttyi kun veden lämpötila oli korkeampi....

Ei välttämättä ole kyseistä ongelmaa autossasi mutta hyvin monesti juuri tuo suuttimen/suuttimien ohivuoto on kyseessä kun tuonne moottori tilaan työnnetään lämpöä varsinkin kun ollaan ulkona ja on kylmää.....lämpimässä / puolilämpimässä (parkkihalli) käyttäytyy erillalailla.

Eli seuraavat isommat pakkaset kertoo totuuden.....jatkuu ongelma....

Jos jatkuu niin osaavalle kaverille Starin piuhan nokkaan ja testailemaan arvoja ja suutin ohivuoto testiä tekemään.

PS. Ylläoleva vaan yksi esimerkki mihin lämpö vaikuttaa.....mm. kampi ja nokka-akselin tunnistimiin vaikuttaa lämpö/kylmä kun alkavat oireilla vikaantumisen myötä.....ja nuihin ei pääse kiinni kuin testerillä (kun halutaan oikea diaknoosi) ja näin ollen vaihdetaan OIKEAAN paikkan osa joka on viallinen eikä laidastalukien lähdetä tuhlaamaan euroja osa kerrallaan arvaamalla. Niin ja toi suodatin juttu voi olla ihan oikeakin.....heh...halvin....ja se usein unohdettu eli et turhaan sitä kuiten vaihtanut.
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Kiitos vinkistä, pitää käydä Star-luvussa Motomer'illa heti kun ehtii vapaapäivänä.

Miten nuo ohivuodot muuten mitataan, ja mikä ohivuodolla tarkoitetaan? Jokin venttiili päästää jotain ohi..?
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja koyama »

Temekki kirjoitti:Kiitos vinkistä, pitää käydä Star-luvussa Motomer'illa heti kun ehtii vapaapäivänä.

Miten nuo ohivuodot muuten mitataan, ja mikä ohivuodolla tarkoitetaan? Jokin venttiili päästää jotain ohi..?
Suuttimien paluuletkut irti ja tilalle 7mm sisähalkaisijalta olevaa kirkasta letkua pystyasentoon noin 20 cm.Voi olla,että muistan väärin tuon halkaisijan.Kuitenkin sellaista,joka tulee tiukasti suuttimeen kiinni eikä falskaa yhtään.
Kylmällä moottorilla 1 min tyhjäkäyntiä ja tarkista taso letkuista.Eroa saa olla 20% ja vuoto maks. 20 ml.Tuollaiset arvot kopsasin toisesta topicis
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

AH-auto Espoon Muuralassa teki vikakoodiluvut, 1,4h ja 150,90eur maksoi tämä analyysi:

- hehkurele rikki, siksei käynnisty kylmänä

LISÄKSI löydettiin puolesta:
- vasen ilmamassamittari rikki, antoi vikakoodin (taas, vaikka vaihdettu pari kk sitten uudet tilalle)
- moottori käydessään supsuttelee, eli ruiskusuuttimen tiiviste tai useampi vuotaa? Antoivat arvion että helposti lähtiessään 1h/suutin menee aikaa, jos tiukasti kiinni ja tiukkaan jumiutunut, pahimmillaan 1 työpäivä/suutin. Eli jos tuntiveloitus on (ainakin vianetsintätyössä) 99eur/h, tällöin esim. viallinen suutin maksaa irrotuksen osalta aina vähintään 594eur, jos mennään helppojen irrotusten mukaan. Mitä mieltä olette?

Jatkokysymys hehkureleeseen: mihin sijoitettu autossa, onko kellään rele- ja sulakekaaviokuvaa tarjolla? Otan irti, ja tilaan itse uuden jos jostain vain saan hommattua, koska ei ole todellakaan vaikea homma, kunhan saa vain paikallistettua.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Temekki kirjoitti:Jatkokysymys hehkureleeseen: mihin sijoitettu autossa, onko kellään rele- ja sulakekaaviokuvaa tarjolla? Otan irti, ja tilaan itse uuden jos jostain vain saan hommattua, koska ei ole todellakaan vaikea homma, kunhan saa vain paikallistettua.
Katso keulasta sinne koneen suojamuovin alle: http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=32226" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Temekki kirjoitti:AH-auto Espoon Muuralassa teki vikakoodiluvut, 1,4h ja 150,90eur maksoi tämä analyysi:

- hehkurele rikki, siksei käynnisty kylmänä

LISÄKSI löydettiin puolesta:
- vasen ilmamassamittari rikki, antoi vikakoodin (taas, vaikka vaihdettu pari kk sitten uudet tilalle)
- moottori käydessään supsuttelee, eli ruiskusuuttimen tiiviste tai useampi vuotaa? Antoivat arvion että helposti lähtiessään 1h/suutin menee aikaa, jos tiukasti kiinni ja tiukkaan jumiutunut, pahimmillaan 1 työpäivä/suutin. Eli jos tuntiveloitus on (ainakin vianetsintätyössä) 99eur/h, tällöin esim. viallinen suutin maksaa irrotuksen osalta aina vähintään 594eur, jos mennään helppojen irrotusten mukaan. Mitä mieltä olette?

Jatkokysymys hehkureleeseen: mihin sijoitettu autossa, onko kellään rele- ja sulakekaaviokuvaa tarjolla? Otan irti, ja tilaan itse uuden jos jostain vain saan hommattua, koska ei ole todellakaan vaikea homma, kunhan saa vain paikallistettua.
Kuva[/url]

kuvassa nuoli ositaa hekun releen johtoa
moottorin etureunassa hantin puolella

suutin juttuj knatta kysyä vaikkapa järven päästä app auto huolosta samoin hekun relettä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Pian olen menossa irrottelemaan hehkun relemokkulaa. Se on jonkin purkin alla puolittain, joten tuo osa pitää ensin ottaa irti jotta saada releen irti ja katsottua A..-alkuisen varaosanumeron releen alapuolelta(?).

Eilen ajaessani moottori alkoi naputtaa selvästi viileänä. Eli lieneekö niin että nyt sitten ruiskusuuttimen tiiviste on alkanut enemmän vuotaa, josta korjaamolla vihjattiinkin. Kiihdyttäessä vieno naputus kuuluu sisällekin, aiemmin äänimaailma oli tosi siisti ja tasainen - ei enää.

Toissa päivänä vaihdoin AH-auton löytämän vikakoodi mukaisen vasemman ilmamassamittarin. Laitoin vaihto-osan (jonka muistelin toimivan) viallisen tilalle, ja nyt on ajeltu pari pv. Tänään sitten startatessa alkoi moottorinvikavalo killottamaan mittaristossa. Aiempi kokemus kertoo että vikavalo syttää vasta kun molemmat ilmamassamittarit ovat rikki. Joten nyt alkaa jälleen ilmamassamittarien metsästys. Tietty tämä pitäisi varmistaa vikakoodiluvulla.

Nyt päätin että tämä vikapesäke pitää saada työn alle. Mitä tarvitaan jotta vikakoodilukua voisi harjoittaa läppärillä?
Fiat-konsernin tuotteisiin saa FiatECUScan-ohjelman, ja sopivalla piuhalla löytyy hyvin dataa tuon rajapintaohjelman avulla. Mersulle vastaavaa saatavilla? Vai miten aktiiviharrastajat saavat vikakoodit luettua ja mahd. nollattua? En ensinnäkään ehdi juosta korjaamoilla, ja toisekseen, autoilulle tulee kova hinta jos lähes joka kk pitää olla viemässä kärryä pajalle.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Temekki kirjoitti:Pian olen menossa irrottelemaan hehkun relemokkulaa. Se on jonkin purkin alla puolittain, joten tuo osa pitää ensin ottaa irti jotta saada releen irti ja katsottua A..-alkuisen varaosanumeron releen alapuolelta(?).

Eilen ajaessani moottori alkoi naputtaa selvästi viileänä. Eli lieneekö niin että nyt sitten ruiskusuuttimen tiiviste on alkanut enemmän vuotaa, josta korjaamolla vihjattiinkin. Kiihdyttäessä vieno naputus kuuluu sisällekin, aiemmin äänimaailma oli tosi siisti ja tasainen - ei enää.

Toissa päivänä vaihdoin AH-auton löytämän vikakoodi mukaisen vasemman ilmamassamittarin. Laitoin vaihto-osan (jonka muistelin toimivan) viallisen tilalle, ja nyt on ajeltu pari pv. Tänään sitten startatessa alkoi moottorinvikavalo killottamaan mittaristossa. Aiempi kokemus kertoo että vikavalo syttää vasta kun molemmat ilmamassamittarit ovat rikki. Joten nyt alkaa jälleen ilmamassamittarien metsästys. Tietty tämä pitäisi varmistaa vikakoodiluvulla.

Nyt päätin että tämä vikapesäke pitää saada työn alle. Mitä tarvitaan jotta vikakoodilukua voisi harjoittaa läppärillä?
Fiat-konsernin tuotteisiin saa FiatECUScan-ohjelman, ja sopivalla piuhalla löytyy hyvin dataa tuon rajapintaohjelman avulla. Mersulle vastaavaa saatavilla? Vai miten aktiiviharrastajat saavat vikakoodit luettua ja mahd. nollattua? En ensinnäkään ehdi juosta korjaamoilla, ja toisekseen, autoilulle tulee kova hinta jos lähes joka kk pitää olla viemässä kärryä pajalle.
Ainut oikea vikakoodin lukumersuille on stari jonka harrastajan perse kestää tosin on vielä bosch jota ei harrastelijalla ole varaa hommata
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Temekki kirjoitti:AH-auto Espoon Muuralassa teki vikakoodiluvut, 1,4h ja 150,90eur maksoi tämä analyysi:

- hehkurele rikki, siksei käynnisty kylmänä

LISÄKSI löydettiin puolesta:
- vasen ilmamassamittari rikki, antoi vikakoodin (taas, vaikka vaihdettu pari kk sitten uudet tilalle)
- moottori käydessään supsuttelee, eli ruiskusuuttimen tiiviste tai useampi vuotaa? Antoivat arvion että helposti lähtiessään 1h/suutin menee aikaa, jos tiukasti kiinni ja tiukkaan jumiutunut, pahimmillaan 1 työpäivä/suutin. Eli jos tuntiveloitus on (ainakin vianetsintätyössä) 99eur/h, tällöin esim. viallinen suutin maksaa irrotuksen osalta aina vähintään 594eur, jos mennään helppojen irrotusten mukaan. Mitä mieltä olette?

Jatkokysymys hehkureleeseen: mihin sijoitettu autossa, onko kellään rele- ja sulakekaaviokuvaa tarjolla? Otan irti, ja tilaan itse uuden jos jostain vain saan hommattua, koska ei ole todellakaan vaikea homma, kunhan saa vain paikallistettua.
Mulla oli om642 moottorissa myös hehku- ja suuttimien pohjatiivistehommia. Asiat hoidettiin samalla kertaa. Työn osuus oli about 280e ja osat yht n. 300e.

Yksi hehku oli starin mukaan pimeänä, vaihdatin kaikki. Hehkurele, eli controlleri piti myös vaihtaa ennen kun asia oli kunnossa. Olen lukenut täältä foorumilta että viallinen hehku voi rikkoa controllerin ja valitettavasti myös päinvastoin. Täten kait järkevintä on vaihtaa hehkut ja controlleri samaan aikaan?

Pohjatiivisteiden vaihdossa tämä Vantaalainen paja mokasi ja jätti paluuputkien o-renkaat vaihtamatta. Sieltähän alkoi vuoto heti kohta ja oli palattava korjaamolle. Autosta oikein lorisi naftaa lopulta. Korjasivat kyllä veloituksetta ongelman, mutta en taida toiste tuohon diesel-pajaan mennä.

Milloin sun autoon on vaihdettu ilmansuodattimet? Menevät surkeiksi aika pian näissä veekutosissa. Voisiko likainen suodatin aiheuttaa im-mittarin vaurion?

Star diagnostiikkalaitteista löytyy forumilta paljon juttuja. Työkalun nimi kirjoitetaan täällä myös usein vitsikkäästi * , joten hakua on turha yrittää sillä.. :D Pitäis itekin semmonen laitteisto hankkia, mutta on piheys tässä vissiin vaivana. Star on kuitenkin ainoa millä pääsee kaikkiin Mersun järjestelmiin käsiksi.
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Kiitos vastauksesta. Aika valaisevaa tuo, kertoi hieman jo hintatasoa että missä voidaan liikkua. Tuo vikanippu joka sinulle sattui, _voisi_ olla myös omani kaltainen pitkälti. Mutta ainahan tietty nuo viat ovat sellaisia että on jotain lisää tai vähemmän, joten saas nähdä mihin tässä päädytään.

Ilmansuodattimet vaihdoin marraskuussa 2011, ja nyt auto meni huoltoon tuossa joulukuun alussa. Huollossa (Atoy Oy, Herttoniemi) kerrottiin ettei tarvitse kuin vaihtaa moottoriöljyt ja -suodin - tämä tieto tuli huoltoilmaisimelta ja uskoivat sitä sitten. Itsekin jäi juuri tänään miettimään että voiko ilmansuodatin olla todella niin sontainen että pöly tulee läpi ja särkee ääriherkän ilmam.mittarin. Nyt kun otit puheeksi, niin taitaa juuri olla noin että i.m.m.:n jatko-ongelman estona huoltovaihto-osakohdetta kannattaa etsiä sieltä.

Itselle laitan muistiin: A 642 153 20 79 /000 oli tuo MB-osanumero tuosta kontrolleriyksiköstä (BERU 0 522 140 202), joka siis vähintään on tarpeen vaihtaa. Näemmä siis viallisen hehkun sijainti ei näy Star´issa, kun kerran kaikki piti käydä läpi? Nyt kuitenkin olisi tod. tarpeen päästä ottamaan oikeasti kaikki vikakoodit. Kun vaan joku korjaamo tarjoaisi aikaa lähipäiville, mutta tuntuu että päteviin paikkoihin on helposti aina se 1,5vk jono.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Temekki kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Aika valaisevaa tuo, kertoi hieman jo hintatasoa että missä voidaan liikkua. Tuo vikanippu joka sinulle sattui, _voisi_ olla myös omani kaltainen pitkälti. Mutta ainahan tietty nuo viat ovat sellaisia että on jotain lisää tai vähemmän, joten saas nähdä mihin tässä päädytään.

Ilmansuodattimet vaihdoin marraskuussa 2011, ja nyt auto meni huoltoon tuossa joulukuun alussa. Huollossa (Atoy Oy, Herttoniemi) kerrottiin ettei tarvitse kuin vaihtaa moottoriöljyt ja -suodin - tämä tieto tuli huoltoilmaisimelta ja uskoivat sitä sitten. Itsekin jäi juuri tänään miettimään että voiko ilmansuodatin olla todella niin sontainen että pöly tulee läpi ja särkee ääriherkän ilmam.mittarin. Nyt kun otit puheeksi, niin taitaa juuri olla noin että i.m.m.:n jatko-ongelman estona huoltovaihto-osakohdetta kannattaa etsiä sieltä.

Itselle laitan muistiin: A 642 153 20 79 /000 oli tuo MB-osanumero tuosta kontrolleriyksiköstä (BERU 0 522 140 202), joka siis vähintään on tarpeen vaihtaa. Näemmä siis viallisen hehkun sijainti ei näy Star´issa, kun kerran kaikki piti käydä läpi? Nyt kuitenkin olisi tod. tarpeen päästä ottamaan oikeasti kaikki vikakoodit. Kun vaan joku korjaamo tarjoaisi aikaa lähipäiville, mutta tuntuu että päteviin paikkoihin on helposti aina se 1,5vk jono.
Likainen/vuotava ilman suodatin on ykkös syy ilmamassa mittarin enneaikeselle(alle 60tkm) hajoamiselle
controlerilla varmaan tässä tarkoitetaan pääteastetta

ja kyllä *:ri kertoo mikä hekuista on rikki
seuraava mahdolinen aika kuusenalle on perjantaina(myöhään illala ruotsin keikkan jälkeen) tai viikon loppuna
jos on tutkailulle tarvetta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
T.mupez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 01.07.2011 02:29

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Temekki kirjoitti:Näemmä siis viallisen hehkun sijainti ei näy Star´issa, kun kerran kaikki piti käydä läpi?
Eikäku kyllä se star näytti että yksi hehkuista vain on pimeä. Päätin vaan vaihdattaa kaikki kerralla, ettei tarvi heti palata pajalle. Osa on 20e/kpl, kunhan vaan lähtevät ehjänä irti...
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Ilmamassamittarien elvytys & ilmaputken asennus

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Mietin että ovatkos ilmamassamittarit menetettyä kalua kun ne ovat antaneet vikakoodin(?) Kun puhutaan että näitä voisi yrittää elvyttää, saako niitä auki ja voisi spreijata puhdistusaineilla ja paineilmalla? Jos nuo ilmam.mittarit ovat oikeasti noin herkkiä vikaantumaan kun tapauksessani, niin puhdistusohjeet olisi kiva saada.

Ilmatuloputken, joka siis tulee ilmanpuhdistimilta / suodatinkoteloilta ahtimelle, asennus vaatii kai sitten myöskin suurta tarkkuutta. Olen omasta mielestä aina osannut asentaa putken tiiviisti paikalleen, ja klemmarit kiristäen ei ole tiivistyskumit jääneet mistään väljiksi. Onko kuitenkin jokin keino millä tuon tiiveyden voisi suht varmalla keinolla tarkistaa? Ongelmanahan on ettei sormet mahdu putken alle millään, jotta voisi käsikopelolla tunnistella putken kumien asettuminen ilmanputsarikotelon päälle.
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

CDI203 teki hyvää työtä, löytyi viitteellisiä vikakoodeja:
- mahd. ilmamassamittari (vasen)
- pääteaste
Lisäksi löytyi:
- pääteasteen johtosarja rikki, melkein poikki, maadoittuneena
* jossain huollossa joskus (?) on ruuvattu viereisen mustan muovikoteloisen osan pultti yhden pääteasteen piuhan yli. Oli kyseessä valkoinen.pääteasteen päällä.
- ahtimelle menevän Y-putken tiivisrengas oli karkumatkalla ahtimeen. Herra CDI203 pelasti sen ennen kuin olisi jatkanut matkaa sisemmälle.
- 6. sylinteri, eli kuskin puolen tulipeltiä lähinnä puski mustaa töhkää ulos, siis tuo vuotava ruiskusuuttimen pohjatiivistevuoto tuli vahvistettua
* säätöarvojen mukaan suutin toimii mutta joutuu tasailemaan arvoja tasaisen käynnin aikaansaamiseksi

Että sellaista. Nyt on korjaamo haussa joka vaihtaisi tuon pohjatiivisteen. Pari paikkaa soitettu, toivotaan että löytyy piakkoin kunnon tekijä ettei tule enempää harmeja.

Seuraavat toimenpiteet korjaamon etsimisen lisäksi:
- uusi ilmansuodatinsetti vaihtoon
- haussa uusi Y-putki antureineen
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja venit »

No se on kampiakselin anturi sökö. Halpa osan uusinta.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja arska10 »

venit kirjoitti:No se on kampiakselin anturi sökö. Halpa osan uusinta.
Niin mitä tarkoitit tuossa edellisessä oli viat jo mainittu, ei ollut vikaa kampuran asento tunnistimesta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja venit »

Onko tuossa delphin suuttimet? Ne ovat olleet ongelmallisia. Entä onko pumppu muu kuin Boschin? Jos ei, niin se voi olla ongelma ketju. Ja yleisesti, mikäli diesel ei lähde käyntiin, pitää varmistaa että löpö menee pumpusta eteenpäin.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Temekki kirjoitti:CDI203 teki hyvää työtä, löytyi viitteellisiä vikakoodeja:
- mahd. ilmamassamittari (vasen)
- pääteaste
Lisäksi löytyi:
- pääteasteen johtosarja rikki, melkein poikki, maadoittuneena
* jossain huollossa joskus (?) on ruuvattu viereisen mustan muovikoteloisen osan pultti yhden pääteasteen piuhan yli. Oli kyseessä valkoinen.pääteasteen päällä.
- ahtimelle menevän Y-putken tiivisrengas oli karkumatkalla ahtimeen. Herra CDI203 pelasti sen ennen kuin olisi jatkanut matkaa sisemmälle.
- 6. sylinteri, eli kuskin puolen tulipeltiä lähinnä puski mustaa töhkää ulos, siis tuo vuotava ruiskusuuttimen pohjatiivistevuoto tuli vahvistettua
* säätöarvojen mukaan suutin toimii mutta joutuu tasailemaan arvoja tasaisen käynnin aikaansaamiseksi

Että sellaista. Nyt on korjaamo haussa joka vaihtaisi tuon pohjatiivisteen. Pari paikkaa soitettu, toivotaan että löytyy piakkoin kunnon tekijä ettei tule enempää harmeja.

Seuraavat toimenpiteet korjaamon etsimisen lisäksi:
- uusi ilmansuodatinsetti vaihtoon
- haussa uusi Y-putki antureineen
Lue nyt ensin tuo
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

venit, mistä oikein höpiset edes? En pysy nyt ihan kärryillä. Ei tässä suuttimissa pitäisi olla vikaa, vaan suuttimen pohjatiiviste on vuotavainen. (Ruiskusuutin voi ehkä vikaantua/vaurioitua purkuvaiheessa, mutta vielä toistaiseksi se pelaa.)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mietin että ovatkos ilmamassamittarit menetettyä kalua kun ne ovat antaneet vikakoodin(?) Kun puhutaan että näitä voisi yrittää elvyttää, saako niitä auki ja voisi spreijata puhdistusaineilla ja paineilmalla? Jos nuo ilmam.mittarit ovat oikeasti noin herkkiä vikaantumaan kun tapauksessani, niin puhdistusohjeet olisi kiva saada.
Veekuutosdieseleissä ilmamassamittarin vikakoodin perusteella ei kannata koskaan niitä vaihdella ennen lisätestauksia, useimmiten vika on toisaalla.
Starilla voi testata missä mutta aina ei silläkään selviä vaan tarvitaan tietoa / taitoa.

Kampiakselin asentotunnistimen vioista sen verran että nehän ei aina vikakoodeissa näy.
Testerillä kyllä näkee senkin kun pääsee testaamaan niin että autossa on vika päällä eli ei käynnisty.

Yleensäkin pelkästään vikakoodeja tuijottamalla ei pitkälle pötkitä, tai ainakin saattaa tulla hintoihinsa kun osia vaihtuu turhaan.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
Mietin että ovatkos ilmamassamittarit menetettyä kalua kun ne ovat antaneet vikakoodin(?) Kun puhutaan että näitä voisi yrittää elvyttää, saako niitä auki ja voisi spreijata puhdistusaineilla ja paineilmalla? Jos nuo ilmam.mittarit ovat oikeasti noin herkkiä vikaantumaan kun tapauksessani, niin puhdistusohjeet olisi kiva saada.
Veekuutosdieseleissä ilmamassamittarin vikakoodin perusteella ei kannata koskaan niitä vaihdella ennen lisätestauksia, useimmiten vika on toisaalla.
Starilla voi testata missä mutta aina ei silläkään selviä vaan tarvitaan tietoa / taitoa.

Kampiakselin asentotunnistimen vioista sen verran että nehän ei aina vikakoodeissa näy.
Testerillä kyllä näkee senkin kun pääsee testaamaan niin että autossa on vika päällä eli ei käynnisty.

Yleensäkin pelkästään vikakoodeja tuijottamalla ei pitkälle pötkitä, tai ainakin saattaa tulla hintoihinsa kun osia vaihtuu turhaan.
Näin on moneen on vaihtunut turhaan tuo y putki antureineen
Vaikka kyse on ollut jumivasta egr ventiilistä, ahtovuodosta,
Tukituneensta putkesta ja vaikka mistä mikä ei vika koodeista näy,
Onpajokunen ohjelmisto vikakin osunut kohdalle(päivitämällä poistunut)

Y haaran anturien toimintaa voi selvitellä vaikka
vaihtamalla johdot ristiin(joo ei sovi suoraan mutta väli johdola menee)
Vasen puoli on kytköksissä päästö sytemeihin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Temekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 13.11.2004 22:41
Paikkakunta: Espoo

Re: ML (w164) 320cdi ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Temekki »

Uuden pääteasteen tilasin Yhdysvalloista, saapuu n. 27.3. . Varalle otin toisenkin, jos joku tarvitsee. Tarjouksia kuuntelen, voi saada minulta karvan verran halvemmalla kuin Vehosta.

Laitehan taitaa olla ihan plug-and-play? Eli ei koodinollauksia tarvitse tehdä?
Vastaa Viestiin