Itse totesin tuossa kymmenisen vuotta sitten, ettei akun merkki takaa sen kestävyyttä. Kun Biltema silloin lupasi akullensa 3v takuun ja nykyään hopea-akuille 4v takuun, en ole viitsinyt maksaa tuplahintaa muista akuista!LopenUupunut kirjoitti: Käsittääkseni motonetin ja biilteman akut ovat pärjänneet hyvin jollei mainiosti eri testeissä.
Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Ihan vain yleistin "pohjoisen olot" olisi pitänyt kirjoittaa Suomen/Ruotsin/Norjan yms. olotveskola kirjoitti:En lue tekniikan Maailmaa, joten testituloksella ei ole niin väliä, ja lisäksi asun eteläsuomessa. Ehkä siellä pohjoisessa (=lapissa?) pitää tosiaan huoltaa akkuja, siellä ei etelän uusavuttomat taida pärjätä.
Volkkarilla ajelin 10 vuoden ikäisen vartan kanssa, mutta eihän se ihme kun se on kuulemma mersun akku.

.
*W208*
*W203*
*W202*
*W203*
*W202*
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Niinhän se väyrysenkin akku toimi moitteitta kokoajan, mutta ensimäinen yö muhoksella kun oli -25 ni sepä nyykähti siihen paikkaan. Nyt ko. akku on ollu vuoden puutarhatraktorissa ja hyvin se tänään käyntiin lähti vaikka ulkosalla seissyt aina.veskola kirjoitti:Ehkä siellä pohjoisessa (=lapissa?) pitää tosiaan huoltaa akkuja, siellä ei etelän uusavuttomat taida pärjätä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Mites näihin AGM-akkuihin lisätään nestettä? En ole muita nähnytkään viimeiseen kymmeneen vuoteen eikä noista tuntuisi löytyvän reikiäkään ilman porakonetta. Ja jos niihin jotain lisää, niin tulisiko sen olla tislattua vettä vai valmiiksi sekoitettua elektrolyyttinestettä? Ja paljonko sitä lisätään kuivaan AGM-akkuun?
Eli kuten näkyy, olen juurikin otsikossa mainittu kädetön ja uusavuton.
Eli kuten näkyy, olen juurikin otsikossa mainittu kädetön ja uusavuton.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
kyllähän noissa lyijyakuissa korkit on. Kansi vaa auki. Se oli vähä haastavammin kiinni se kansi kun ite ko. huoltotoimenpiteen tein pariin 3v vanhaan "huoltovapaaseen" akkuun. Minun mielestä tuo on puhtaasti bisnesmaailman idea ettei akkuja huolleta. akun ikä lyhenee, ja näinollen menee enemmän tavaraa kaupaksi eikä tarvi ostaa niin paljon kallista uutta kaivoksen lyijyä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Nyt kaikki porailemaan akkuihin reikiä ja vaihtamaan nesteitä. Tämä toimenpide on varmaankin akkuhuolto joka tulee suorittaa parin vuoden välein kuten joku asiaan perehtymätön on keksinyt ilmastointihuollon.




Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Väänsin väkiste boshin "sylveristä" korkin auki (meni säpäleiksi kun on liimattu ja lujasti) kun ajattelin piruuttani kattoa 7v jälkeen että mikä on taso. Yllätyin kun taso oli normaali
Olen vähä sitä mieltä että jos normi autokäytössä akkuvettä alkaa kulumaan (kait lämpiää?) on se merkki siitä että kohta akkukaupoille Edelliselle ja sitä edelliselle kävi just noin. Kun piti lisätä niin alle puolivuotta ja uutta tilalle.
Ja mitäs sitten... Akku kuitenkin kestää vähintään sen 5v jos ei ole ns. maanantaikappale eikä tapaturma sitä vie. 150€ sijoitus ja taas mennään. Niin pieni sijoitus siitä että mielestäni ei kannata ottaa sitä riskiä että työ-aamuna kärry ei potkaise tulille kun aku on sökö
Meinaan siinä kohtaa se jokatapauksessa maksaa ja sitä v--itutuksen määrää.
Luulin ittekkin Boshia ihan paskaksi mutta toi tosiaan on pelannu hyvin. Vuosi sitten rasitustesti kertoi olevan lähes uudenveroisessa kunnossa sen mitä testerin sanomaan nyt voi luottaa ja tuo akku on purettu kahdesti peräkkäin aivan tyhjäksi yhden tumpelon toimesta ekana käyttövuotena.

Olen vähä sitä mieltä että jos normi autokäytössä akkuvettä alkaa kulumaan (kait lämpiää?) on se merkki siitä että kohta akkukaupoille Edelliselle ja sitä edelliselle kävi just noin. Kun piti lisätä niin alle puolivuotta ja uutta tilalle.
Ja mitäs sitten... Akku kuitenkin kestää vähintään sen 5v jos ei ole ns. maanantaikappale eikä tapaturma sitä vie. 150€ sijoitus ja taas mennään. Niin pieni sijoitus siitä että mielestäni ei kannata ottaa sitä riskiä että työ-aamuna kärry ei potkaise tulille kun aku on sökö

Luulin ittekkin Boshia ihan paskaksi mutta toi tosiaan on pelannu hyvin. Vuosi sitten rasitustesti kertoi olevan lähes uudenveroisessa kunnossa sen mitä testerin sanomaan nyt voi luottaa ja tuo akku on purettu kahdesti peräkkäin aivan tyhjäksi yhden tumpelon toimesta ekana käyttövuotena.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Elkääpäs nyt alkako sotkemaan asiaa. Kyllä ne akut joita voi huoltaa ovat varustettu avattavilla tulpilla jotka ovat peitetty tarralla joissa on ohjeteksti milloin akkua on huollettava. Varsinkin kesäisin akku haihduttaa vettä joten sitä on lisättävä. Niinkuin Sergey kirjoittaa on lyijyakkuissa korkit. Ei tietysti vettä lisätä niihin muihin hyytelö tai muuta ainetta sisältäviin akkuihin. Tuokin akun purkaminen on yksi konsti joka on unohdettu nykyisin. Ei yhtään tee akulle pahaa purkaa sitä kunnolla välillä vaikka poltamalla ajovaloja ja lataamalla laturilla se uudelleen.
Meseillään
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Jari Ke kirjoitti:Yllätyin kun taso oli normaali![]()
Mitenkäs minä en ole yllättynyt kun edelleen veivaan sillä silverillä autoja käyntiin, mutta nyt asiaan. Voisko joku ustävällisesti postata kädet savessa kuvat miten se akkuhuolto tehdään huoltovapaaseen akkuun, sitten kun on veivattu ne korkit auki ?
itse ostelen aina vähän ylikokoisen akun noihin rotteloihin, eli esimerkiksi golffiin 60 Ah tilalle 70 Ah ja diesel audiin 90 Ah ja oikeisiin autoihin sitten 100+ Ah.
AMG:n akkuun pitää tietysti tilata AMG:n tislaamaa vettä, jossa on AMG luokitus

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
mul o kaikissa autoissa tuo exiden 100ah akku. myös polossa ja golffissa
Polo 6N oli vähä ahdasta kun ilmastointiputket oli edessä, mutta kikkailemalla sen sinne sai. Mutta golffissa oli jopa paikka isolle mersun akulle, siinä on ilmastointiputkessa mutkat akkua varten. Hyvä akku kertakaikkiaan, eikä ole kallis, n 1e/A

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Onko sulla joku mahtigolffi kun mun tuoreeseen ja vähän ajettuun kolmoskoriseen golffiin vuodelta 1995 ei kyllä tainnut mahtua kuin 70 Ah, ilman että olisi rälläkän kaivanut esiin. Keula madaltuu miehekkäästi samalla kun laittaa golffiin suuremman akun. Ilmastointi volsussa, porvari !
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Asiaan liittyen muistaako kukaan miten paljon lämpötila vaikuttaa akkuihin tehoa alentavasti? Olen yrittänyt etsiä asiasta tietoa.
Esim. + 20 , +- 0, - 10 , - 20 ja - 30 pakkasta paljonko varaus alenee?

Esim. + 20 , +- 0, - 10 , - 20 ja - 30 pakkasta paljonko varaus alenee?


Meseillään
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
MK3 golffi se on, malliltaan 1997 TDI ja akkujalusta on isolle akulle ihan tehtaan varuste. Liukueste on siirrettävä jotta voi valita kumpaa akkupituutta käyttää.veskola kirjoitti:Onko sulla joku mahtigolffi kun mun tuoreeseen ja vähän ajettuun kolmoskoriseen golffiin vuodelta 1995 ei kyllä tainnut mahtua kuin 70 Ah, ilman että olisi rälläkän kaivanut esiin. Keula madaltuu miehekkäästi samalla kun laittaa golffiin suuremman akun. Ilmastointi volsussa, porvari !
Viimeksi muokannut Sergey, To 31.01.2013 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla on muutenkin hyvää faktaa mikä aiheutta tämän ns. akun huoltotarpeen, eli esimerkiksi liian pieni tai liian suuri latausvirta. eli -20 astetta ja jopa 40% häviää kapasiteetista.
No niin dieselgolffimiehillä on isommat petit
Tuolla on muutenkin hyvää faktaa mikä aiheutta tämän ns. akun huoltotarpeen, eli esimerkiksi liian pieni tai liian suuri latausvirta. eli -20 astetta ja jopa 40% häviää kapasiteetista.
No niin dieselgolffimiehillä on isommat petit

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Katsokaapas tuolta mitä lämpötila ym. vaikuttaa akun varaukseen.
Linkki: http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkki: http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Meseillään
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Korkki kiinni.etrade kirjoitti:Nyt kaikki porailemaan akkuihin reikiä ja vaihtamaan nesteitä. Tämä toimenpide on varmaankin akkuhuolto joka tulee suorittaa parin vuoden välein kuten joku asiaan perehtymätön on keksinyt ilmastointihuollon.![]()
![]()

Olenkin surullisena lueskellut tipattoman tammikuun ajan foorumia jota voisi luulla huumorinpuutteesta johtuen jonkin hautausliikkeen sivustoksi. Toivottavasti alkaa juttu lentää kuten erdatella kun maaliskuussa taas avataan korkit....

.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
No tuntuu lentävän juttu välillä liikaakin. Toivotaan, että tästä akku jutusta on jotain apua niille joilla, ei ole se peukalo keskellä tai peräti takapuolella kämmentä.
Tipatonta Tammikuuta en ole viettänyt ikinä. Se on tarkoitettu niille joilla ei enää ole sitä omaa tahtoa, vaan viina käyttää miestä eikä Mies viinaa.




Meseillään
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Ei tarvi penkilämmittimiä tai puhallinta huuattaa isolla kun on webasto hetken huutanut, ja vaikka huuattaskin niin se tulee suoraan laturilta, ei akusta. Akulle haalarit päälle (lämpöeristekerros) ettei kylmene ja ottaa paremmin virtaa vastaan niin hyvin pärjää... Mikäli akun säästöä ajattelee niin sisätilan puhaltimen voi jättää pois (ainakin w124) päältä niin lämpenee pelkkä moottori ja virtaa ei kulu kun 48W/12v = 4 Amppeeria tunnissa, puolen tunnin lämmityksellä 100A täyteen ladatusta akusta on 98amppeerituntia jälellä...Sepelimies kirjoitti:Näin pohjosen olosuhteisiin tottuneena ihmettelen sitä kun yhä useammalla on vaan weba eli eberi autossa, ei lohko tai letkulämmitintä ollenkaan. Ei se ihme jos akut ei kestä kun lämmitintä huudatetaan yli 30-50 minuuttiakin ja siihen päälle ajoa alle tuon lämmitys ajan. Muutenkin kun autot ottaa pakkasella virtaa aivan erillailla kun kesällä, puhallin isolla, penkin ja peilien lämmitykset sun muut valot.
Onhan se oma vaivansa se johto tökätä pistorasiaan ja ajastin säätää. Tosin kaikilla ei mahdollisuutta oo saada autoa johon päähän.. Mutta järellä pitäs ajatella tuota virran käyttöä.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Tuo tehdas asennettu Webasto nostaa nopeasti moottorin lämmöt ylös, jos sisätilan puhallusta ei pidä päällä. Pistää sen päälle vasta, kun on käynnistänyt koneen. Jos auto on lämmitysroikassa ja jo parin kilometrin ajo Webasto päällä nostaa kovallakin pakkasella koneen lämmöt nopeasti normaaliin ja sisätilat myös lämpiävät nopeasti. 

Meseillään
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
mites ei ole tullut semmoista vaihtoehtoa vielä, että akku irti yöksi ja peiton alle viereen, ettei vaan vilustu 

Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
tulikin mieleeni jostain sellanen lause, että "mitä sitä ehjää korjaileen." huoltakaa te vaan, ketkä kokee akkunsa tarvivan jotain huoltoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Justiin näin ja kun alkaa vaikeasti veivaamaan tai muuten oireilemaan ni kaupasta uus ja vanha mäjellepera8x kirjoitti:tulikin mieleeni jostain sellanen lause, että "mitä sitä ehjää korjaileen." huoltakaa te vaan, ketkä kokee akkunsa tarvivan jotain huoltoa.

Maksaa sunnilleen saman kuin reipas tankillinen dieseliä Mielestäni ei mitään järkeä lähteä pelaamaan.
Pelkopersiissä en ainakaan itte viitti paljon olla kun huoltamalla saa korkeintaan vuoden lisäaikaa. Jos akun takia jättää jonnekkin jeeranperseeseen niinkun siinä helposti käy mun tuurilla ni sillä rahalla mitä sieltä poispääsy maksaa ostaa helposti kaksikin uuta akkua


Tietty jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Jos tollanen akku kestää sen 4-5vuotta ilman "runkkaamista" niin siitä tulee huimat 20€/vuosi kulua....sen verran menee roskikseen viikossa ruokaa joka jää yli.....Tietysti jos on 1000 autoa niin sehän tekee jo mainittavan summan eli 20000€...
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Esitän eriävän mielipiteen tuosta 5:n vuoden kestävyydestä. Tahtoo olla 2-4 realistisempi, kahden tai kokmen vuoden takuusta huolimatta.Jari Ke kirjoitti: ... Akku kuitenkin kestää vähintään sen 5v jos ei ole ns. maanantaikappale eikä tapaturma sitä vie.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Mulla kävi kolmen exiden kanssa tälleen. Kax oli autoissa ja yx as. vaunussa. Autoihin ostin kahtena syksynä peräkkäin toisen 200D:hen ja toisen emännän porollaan. 4v päästä sippas mersun akku ja seuraavana vuonna porollan. Vaunun akku meni 6v joista viimeinen vuosi oli selvää nilkuttamista. Mullon ollu huonoa tuuria exiden kanssa. Silloisia testivoittajia oli noi auton exidet ja vaunun oli sinikuorinen en muista tarkkaa mallimerkintä.Tukala kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteen tuosta 5:n vuoden kestävyydestä. Tahtoo olla 2-4 realistisempi, kahden tai kokmen vuoden takuusta huolimatta.Jari Ke kirjoitti: ... Akku kuitenkin kestää vähintään sen 5v jos ei ole ns. maanantaikappale eikä tapaturma sitä vie.
Toi Boshin Silverin vaihdoin nyt syksyllä pois ja sillä ikää siis noin 7v. Se lienee iskusa. Vaihdoin vain siksi ettei se sippaa pohjoisen reisulla. Se meee seuraavaksi vaunuun. Tämä patteri syväpurkautu kahdesti heti uudekseltaan sen yhden tumpelon takia.
Vartan ikä oli pikkanen arvoitus joka oli tossa E300D:ssä muta auton meilläoloaikana sitä ei ole vaihdettu ja oli siis 5v meillä ja ei ollu uus kun auto hankittiin.
Nyt on kax edelistä TM testivoitaja-akkua

Vebastoa mulla ei ole missään kulkineessa ja se kait rassaa akkua.
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Aiemmin kun ajelin liisareilla ei tullut niin seurattua akkujen kestävyyttä, mutta kyllä ne aina sen 3v liisingjakson kesti.
Viime vuonna myin pois 10v minulla olleen Ducaton, sinä aikana vaihdoin siihen akun kerran, en tiedä minkä ikäinen akku oli minulle tullessa, pois myydessä se oli ihan hyvässä iskussa. Auto oli hyvin vähällä käytöllä, n. 4000km vuodessa, ja siitä lähes kaikki kesäaikaaan.
Viime vuonna myin pois 10v minulla olleen Ducaton, sinä aikana vaihdoin siihen akun kerran, en tiedä minkä ikäinen akku oli minulle tullessa, pois myydessä se oli ihan hyvässä iskussa. Auto oli hyvin vähällä käytöllä, n. 4000km vuodessa, ja siitä lähes kaikki kesäaikaaan.
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Esitän eriävän mielipiteen edellä olevaan ja asian riitauttamista sekä jättämistä pöytälaatikkoon. Koskaan ei ole akku kestänyt vähempää kuin 5 vuotta ja useita on tullut ostettua, olisikohan otos jotain 5 kpl uusia ja käytettyjä samaiset 6 kpl. Hassua että ne käytetytkin on kestänyt 5 vuotta, vaikka ne on ollut jo valmiiksi vanhojaTukala kirjoitti:Esitän eriävän mielipiteen tuosta 5:n vuoden kestävyydestä. Tahtoo olla 2-4 realistisempi, kahden tai kokmen vuoden takuusta huolimatta.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
tuossa coupessa oleva exide on nyt aikatarkalleen 5v vanha. ei ole osoittanut väsymisen merkkejä... Minustakin akkujen kuuluisi sen 5v kestää. Tai sellaiseen olen tottunut. Prätkän Bilteman akku nyykähti viime kesänä, sen ostin 2006
surkea esitys siis kertakaikkiaan. 


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
Noin muistutuksena vielä useasti nuo Webasto ongelmat johtuvat akun liian alhaisesta varaus ja jännitetasosta.
Webaston turva automatiikka ei anna Webaston käynnistyä, jos jännite ei ole muistaakseni yli ( 11 v ) korjatkaa oikeaksi volttimäärä.

Webaston turva automatiikka ei anna Webaston käynnistyä, jos jännite ei ole muistaakseni yli ( 11 v ) korjatkaa oikeaksi volttimäärä.

Meseillään
Re: Uusavuttomuus iskenyt? Huoltakaa akkuja
mulla oli 200D:ssä biilteman 88 ah akku. ostin sen lähes heti, kun autonkin. auto oli mulla 5 vuotta, samaten akku. ainakin sillon joskus kymmenen vuotta sitten biilteman akut oli ihan ok. nykypäivän biltsu akuista en tiiä, kun ei ole ollu tarvetta ostaa akkuja pitkään aikaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E