tervehdys
aloitetaan asia vaikka sillain että lähes uus mesenisti, noin 70 opelin jälkeen aika siirtyä parempiin autoihin.
eli tuli ostettua e320 väyrynen jossa aika paljon vikaa, asr ei toimi ei abs ei vakionopeudensäädin yms.. mutta ilmeisesti nämä kaikki johtuu siittä että nopeusmittari ei toimi? ja siihen nyt tarvis jotain apua/hyviä vinkkejä. tai jos jollain ois vikakoodinluku laite täällä lähellä kainuuta. ja pakko sanoa ettäei ensimmäinen mersu tässä taloudessa
Älä koskaan osta autoa missä vikavalot palaa (ellei sitä nyt saa sulovilen-halvalla) Vika voi olla yllättävän kallis, ihan riitävästi vikoja jää sellaisiinkin kohteisiin mitkä ei mitään valoja sytyttele vaan näkyy pelkästään esim em. vikakoodeissa. Nopeusmittarin toimimattomuus johtuu luultavasti ihan samasta syystä kuin nuo kaikki luettelemasi jutut. Eli pyörimisnopeusantureiden suuntaan osoittaa jos jarruvalokytkin ei noita muita satu aiheuttamaan, mutta kuten jo olet oivaltanut, vikakoodien luvulla nopeutetaan todellisen syyn löytymistä. Ja kun muistaa että pelkkä koodikaan ei aina tee autuaaksi, lisäksi pitää sitten olla sitä hiljaistatietoa (tai foorumitietoa, mitä ei enää yhtä vapaasti/runsaasti ole saatavilla, kiitos rahan voiman ) millä sitten päätellään mitä aletaan vaihtamaan.
tämä auto oli kyllä todella halpa, kun vertaa millä varusteilla on. löytyy automaatti ilmastointi, sähköjakkarat, sähköllä säädettävä ratti, sähköluukku, vakkari, ajotietokone, ortopedi penkit, sisääntaittuvat peilit, yms. ei jaksa kaikkea muistaa. vaikka autoon menis 1000-2000e niin silti tulee halvaksi. onhan siinä paljon muutakin vikaa lähinnä laatikko luistaa 1:llä ja korissa ruostetta. korin ehostus onnistuu ihan itseltäkin ja laatikon vaihto kunhan vaan löytäs jostain edullisesti. mutta jos jollain löytyy jotain tietoa edellisessä viestissä sanomastani viasta niin kertokaahaan ihmeessä, joku jossain puhu sellaista että ois joku boxi jossain joka tekee juuri tälläistä vikaa?
no ehkä se siittä selviää, mitäköhän maksaa veholla koodien luku?
haapio kirjoitti:tämä auto oli kyllä todella halpa, kun vertaa millä varusteilla on. löytyy automaatti ilmastointi, sähköjakkarat, sähköllä säädettävä ratti, sähköluukku, vakkari, ajotietokone, ortopedi penkit, sisääntaittuvat peilit, yms. ei jaksa kaikkea muistaa. vaikka autoon menis 1000-2000e niin silti tulee halvaksi. onhan siinä paljon muutakin vikaa lähinnä laatikko luistaa 1:llä ja korissa ruostetta. korin ehostus onnistuu ihan itseltäkin ja laatikon vaihto kunhan vaan löytäs jostain edullisesti. mutta jos jollain löytyy jotain tietoa edellisessä viestissä sanomastani viasta niin kertokaahaan ihmeessä, joku jossain puhu sellaista että ois joku boxi jossain joka tekee juuri tälläistä vikaa?
no ehkä se siittä selviää, mitäköhän maksaa veholla koodien luku?
Eiköhän noita starin harrastajia ole ympäri Suomea niin ei tarvi aina veholle viedä. Kerro vaan missä päin asustelet niin varmaan joku strin omistaja ottaa yhteyttä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Ehkä ennemminkin pukin pikku apuri, se kun johonkin hurahtaa niitä vaan alkaa kertyyn.
Ei mitään pahaa sanottavaa opeleista, paitsi 2:sta opelista. Niissä riittikin sitten vaivaa ihan riittävästi.
Mutta sitten asiaan eli kyseessä bensa 320 ja asustelen kainuussa (paltamo) pieni välimatka ei haittaa. Jos jostain vaan löytyis joku ystävällinen, joka vois lukea koodit.
Ensiksi xenonin tasonsäätö tanko löytyy oikean takapyörän sisäpuolelta. Sellainen 25cm pitkä ohut tanko tulee josihässäkästä keskellepäin autoa. Mulla oli mennyt poikki se tanko. Itse vaihdoin sen. Vikaluku Veholla maksaa 45€ ja saa varmasti paremmat tiedot kuin joltain remontti reiskalta. Katso vaihdelaatikkoja sellaisesta firmasta kuin MERSUPORI. Löytyy netistä ja siellä on joka lähtöön laatikoita kuten myös muita MBn osia.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Tietokonemersuista voi etsiä sähkövikaa ilman stariakin, perinteiseen tyyliin...
Ensimmäinen homma mersun (tämänkin mallin) oston jälkeen on aina ylijännitereleen aukaisu ja juotosten uusiminen (ks. liitekuvat). Vanhat juotokset pois, piirilevyn ja johdinlankojen puhdistus ja sitten vasta uudet juotokset paikalleen. Ylijänniterele on se kaikkein pienin "tietokoneboxi" muiden joukossa konehuoneessa, josta löytyy myös muutama sulake päältä.
722.6 laatikon kanssa nopeustieto tietääkseni otetaan joko perässä olevasta anturista ja jos sitä ei ole niin pyörien ABS antureilta. Anturin testauksesta yleismittarilla löytyykin sitten hyvää ohjeistusta forumilta, joten eiköhän se onnistu...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
veskola kirjoitti:Tietokonemersuista voi etsiä sähkövikaa ilman stariakin, perinteiseen tyyliin...
Ensimmäinen homma mersun (tämänkin mallin) oston jälkeen on aina ylijännitereleen aukaisu ja juotosten uusiminen (ks. liitekuvat). Vanhat juotokset pois, piirilevyn ja johdinlankojen puhdistus ja sitten vasta uudet juotokset paikalleen. Ylijänniterele on se kaikkein pienin "tietokoneboxi" muiden joukossa konehuoneessa, josta löytyy myös muutama sulake päältä.
722.6 laatikon kanssa nopeustieto tietääkseni otetaan joko perässä olevasta anturista ja jos sitä ei ole niin pyörien ABS antureilta. Anturin testauksesta yleismittarilla löytyykin sitten hyvää ohjeistusta forumilta, joten eiköhän se onnistu...
Eikös se ole helpompaa starilla niin ei tarvitse purkaa autoa pillun päreiksi vikaa etsiessä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Se on kyllä tosiasia, että mersun oston jälkeen ylijännitereleen juottamisen kanssa samaan aikaan kannattaa hankkia se stari, sille kyllä löytyy hommaa, lähes jatkuvasti, ellei omasta niin naapurin autosta.
Onkos kellään tietoa miten se vaijeri toimii/liikkuu siinä w210 virtalukon kyljessä. Voisiko se estää sen toisen johdon menon jännitteelliseksi avaimen run asennossa, vai olisko virtalukko nyt vain loppu vaikka autolla ajettu taxina vast 600 000 km. Ei jaksaisi millään purkuautosta alkaa purkamaan sitä. Laitoin auton käyntiin laittamalla hyppylangan kahden sulakkeen alle sulakepesällä, eli käy se "korjaus" niinkin
tuli käytettyä auto kajaanissa hartikaisella testerissä, kuskinpuolen etu nopeudentunnistin on rikki. uusi osa tilattu, toivottavasti tuolla lähtis jo ongelmat vähän selviään.
Joo olisin voinut arvata tuon etukäteen...tutkippas niitä johdotuksia ja samalla hampaiden kuntoa sieltä navasta.
Ihmettelen tätä star avusteista korjaamotoimintaa kun osa vaihdetaan kun star niin toteaa mutta edes anturin resistanssia ei viitsitä mitata yleismittarilla ennen uuden osan hankkimista. Ei se starikaan mikään selvännäkijä ole, samanlaista sähköä se mittaa kuin ihminenkin yleismittarilla.
Jos varoitusvalo syttyy heti kun virrat kääntää päälle niin siellä on johdotus poikki. Kun katselee niitä boxeille meneviä johtojen laatua konehuoneessa niin ei mikään ihme, ne on sellaisia kovia katkailevia koppuroita, eikä sellaisia joustavia kuten 80 luvulla vielä oli käytössä.
Voi se tietysti olla juotoskin auki ABS boxilla ihan yhtä hyvin, mutta 90% varmuudella vika löytyy aina liittimistä tai johdoista, ellei sitten ole annettu/otettu sähköä toisesta autosta ja saatu virtapiikkiä aikaan, joka on hajottanut elektroniikkaa....tai ukkonen pamahtanut vieressä.
navasta hampaat tuli varmuudeksi puhdistettua, oli aika paljon likaa välissä. tuli tilattua käytetty mutta lähes uusi tuo boxi mitä tuossa aikaisemmin veikattiin. mitä nuo star härvelit mahtaa kustantaa? nyt jo kumminkin jo 2 meseä taloudessa ja isännällä yksi, helpottais vaan tulevaisuudessa.
haapio kirjoitti:navasta hampaat tuli varmuudeksi puhdistettua, oli aika paljon likaa välissä. tuli tilattua käytetty mutta lähes uusi tuo boxi mitä tuossa aikaisemmin veikattiin. mitä nuo star härvelit mahtaa kustantaa? nyt jo kumminkin jo 2 meseä taloudessa ja isännällä yksi, helpottais vaan tulevaisuudessa.
Tässä oli juuri tänään keskustelu jossa joku foorumilainen aikoi tilata C3 stareja nipun, ja myydän ne toimintatakuulla, mutta taas iskee tää ¤#%¤#¤#% foorumin perseily ja threadi on näköjään poistettu
Laita tuonen mistä starit löytyvät ketjuun vaikka kysely, niin ottavat yhteyden YV:llä kun ei asiasta näköjän saa julkisesti keskustella.
Kiinasta tilaten nuo maksaa hinnat alkaen 300$ mutta toimivan paketin kasaaminen onkin sitten eri juttu, eli siitä joutuu vähän maksamaan jos joku ystävällinen sielu laittaa paketin toimintakuntoon.
Ostakaa niitä stareja suoraan ebayn kautta kiinasta, mitä te noita suomen trokareita elätätte. Tommosen starin saa pystyyn alle satasella. Yhtä laitonta on molemmat tavat, vielä enemmän paheksun sitä trokareiden elättämistä.
veskola kirjoitti:Tommosen starin saa pystyyn alle satasella. .
Onpa halpaa Itselleni tilasin Carsoftan ja kyllä sillekin tuli enemmän hintaa, eihän siihen saanut läppäriä samaan rahaan. Läppäri löytyi itseltä mutta pitäähän sillekin jotain arvoa olettaa
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
tuntuu kyllä aika kovilta noi hinnat, kun on tottunut näihin opeleiten hintoihin. lukulaiteet sai läppärin kanssa alta satasen noh toivottavasti sais edes jotain vikoja korjattua tuolla boxilla. jos ei siittä mitään järkevää aikaan saa niin taitaa mennä sormi suuhun. ei kai siinä enään muuta auta kuin alkaa käymään johtosarjoja läpi käymään. käsittääkseni nopeus katsotaan vasemmanpyörän tai perästä. jollain tapaa vois kuvitella että kun ei saa nopeus signaalia niin kaikki kyseiset viat olisivat jollain tapaa yhteyksissä.
nyt ois rele boxi vaihdettu, ei muutoksia. miten nollaantuko vikakoodit kun ottaa akun kengän irti hetkeksi?
nyt on tullut luettua vastaavista vioista ja aikamonessa aiheessa on tullut esiin että olis jarruvalon katkaisija rikki, pystyykö mitenkään tutkimaan on rikki vai ei muutenkin kuin vaihtamalla uuden?
asr valo syttyy samantein kun laittaa auton käymään. ja jarruvalot toimii ihan normaalisti.
sitten tuli huomattu kun vaihdoin sen abs:tunnistimen että oli palojen kuluneisuuden tunnistimen johto poikki, pitää perjantaina hakea uudet.
pikku hiljaa saatu tätäkin autoa eteenpäin, eli useamman tunnin tullut vikoja etsittyä yleismittarin kanssa. ja lopulta löytykin vika, eli abs tunnistimen johdot poikki liittimen sisällä. nyt taas toimii kaikki, mutta sit olisi tämä laatikko vika.
mitään vikakoodia ei tule, mutta kun laatikko vaihtaa 1->2 niin vaihdon aikana luistaa. muuten laatikko ei luista millään tapaa, oisaiskohan joku neovoa asiassa? ja laatikkona näyttää olevan 722.5
kun auton käytin nosturilla laatikon johtosarjassa on yksi johto poikki (musta) olen yrittänyt sähkökaavioita katsella mutta en ole vielä löytänyt laatikosta kuvia.