Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Hei,
löysin tämän foorumin etsiessäni apua Sprintterini käynnistysongelmiin ja kun jotain saa (apua) niin haluaa myös jotain antaa.
En ole mikään mersutietäjä vaikka niitä on muutama itsellä ollutkin mutta kaasuista, varsinkin jälkiasennettuina, tiedän paljon.
Kun kaikki vähänkin aihetta sivuavat ketjut näyttivät olevan aika vanhoja, minua kehotettiin perustamaan uusi.
Tarkoitus ei ole missään nimessä mainostaa itseäni/firmaani vaan vastailla/etsiä vastauksia kysymyksiin sekä tuoda tietoa tällaisesta polttoainevaihtoehdosta niille ketä sattuu kiinnostamaan.
Yleensä tällaisia ovat ne, keillä tankkauspiste on lähellä paivittäistä ajomatkaa ja kilometrejä tulee paljon.
Ehkä ei tehdä tähän liian pitkää alustusta vaan katsotaan mihin tää lähtee kulkemaan.
löysin tämän foorumin etsiessäni apua Sprintterini käynnistysongelmiin ja kun jotain saa (apua) niin haluaa myös jotain antaa.
En ole mikään mersutietäjä vaikka niitä on muutama itsellä ollutkin mutta kaasuista, varsinkin jälkiasennettuina, tiedän paljon.
Kun kaikki vähänkin aihetta sivuavat ketjut näyttivät olevan aika vanhoja, minua kehotettiin perustamaan uusi.
Tarkoitus ei ole missään nimessä mainostaa itseäni/firmaani vaan vastailla/etsiä vastauksia kysymyksiin sekä tuoda tietoa tällaisesta polttoainevaihtoehdosta niille ketä sattuu kiinnostamaan.
Yleensä tällaisia ovat ne, keillä tankkauspiste on lähellä paivittäistä ajomatkaa ja kilometrejä tulee paljon.
Ehkä ei tehdä tähän liian pitkää alustusta vaan katsotaan mihin tää lähtee kulkemaan.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
No ,Venäjältähän saisi lpg systeemejä asennettuna tai saksasta tuonti autoista ja taitaa virossakin olla mutta tämä verotushan on tainnut tappaa hyvän ja halvan polttoaine vaihto ehdon..mitkäs sanktiot lie tämä päivänä näistä kaasu ja bio aineista?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
No niin, eli LPG:n (nestekaasu) käyttö Suomessa on tehty käytännössä mahdottomaksi.
Vero oli jokin kolminumeroinen luku/päivä, sillä ei liene väliä oliko 130 vai 300€.
Maakaasu/Biokaasu eli n.97% metaani sen sijaan on tällä hetkellä vielä ilman käyttövoimaveroa.
Tilanne muuttuu ensi vuoden (2013) alusta niin, että
Jaa niin vielä, tuohon maakaasun hintaan tuli veron korotus 12c/kg muistaakseni 2011 alusta(?)
ja seuraavat korotukset 2013 alussa 4c/kg ja 2015 alussa 4c/kg
Lainauksien lähde http://www.gasum.fi/liikenne/Sivut/Hinta.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vero oli jokin kolminumeroinen luku/päivä, sillä ei liene väliä oliko 130 vai 300€.
Maakaasu/Biokaasu eli n.97% metaani sen sijaan on tällä hetkellä vielä ilman käyttövoimaveroa.
Tilanne muuttuu ensi vuoden (2013) alusta niin, että
Tankkaamisen hinnasta sittenKaasukäyttöisille henkilöautoille käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi noin 250 euroa/ vuosi.
Kaasukäyttöisille pakettiautoille tulee samansuuruinen käyttövoimavero kuin dieselkäyttöisilläkin on eli 0,009 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta.
Kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla verotus on sama kuin dieselkäyttöisilläkin.
Tästä poikkeuksena Mäntsälän ja Haminan St1:set joilla kilohinta on muistaakseni 1,20-1,25 välillä.Tällä hetkellä biokaasu maksaa Gasumin tankkausasemilla 1,48 €/ kg ja maakaasu (CNG) 1,36 €/ kg.
Biokaasun vertailulitrahinta 95 E bensiiniin on 0,947 €/ litra ja maakaasun 0,870 €/ litra.
Kilo maakaasua vastaa energiasisällöltään 1,56 litraa bensiiniä ja 1,39 litraa dieseliä
Jaa niin vielä, tuohon maakaasun hintaan tuli veron korotus 12c/kg muistaakseni 2011 alusta(?)
ja seuraavat korotukset 2013 alussa 4c/kg ja 2015 alussa 4c/kg
Lainauksien lähde http://www.gasum.fi/liikenne/Sivut/Hinta.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Ihan kiinnostaa, että paljonko kaasukäyttöinen kuluttaa polttoaineena vähemmän euroja sataselle, tietenkin jos samanlaisista autoista on kyse.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Jos puhutaan ihan toistaiseksi bensavehkeistä ni se on jossain 50% luokkaa, mikäli pystyt ajamaan koko ajan (poislukien käynnistykset) kaasulla. (riippuu tiestysti sen hetkisestä bensan hinnasta)
Kulutuksia on turha miettiä sen tarkemmin ku tankkauspisteen tolpassa lukee vertailuhinta bensaan eli tuo 0,87€/ltr maakaasulla.
Tehdasvalmisteisissa taasen on kulutus ilmoitettu kiloina mutta jälkiasennuksissa riittää kun tietää monta litraa bensaa menee satasella ja miettii että tankkaisi 0,87€/ltr maksavaa bensaa.
Toivottavasti tuli jotenkin selkeästi.
Kulutuksia on turha miettiä sen tarkemmin ku tankkauspisteen tolpassa lukee vertailuhinta bensaan eli tuo 0,87€/ltr maakaasulla.
Tehdasvalmisteisissa taasen on kulutus ilmoitettu kiloina mutta jälkiasennuksissa riittää kun tietää monta litraa bensaa menee satasella ja miettii että tankkaisi 0,87€/ltr maksavaa bensaa.
Toivottavasti tuli jotenkin selkeästi.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
oho. ruotsissahan kaasu maksaa n. 1,2 eur/kg eli n 1-11kr/kg miten se noin paljon kalliimpaa on suomessa? muiden polttoaineiden hinnat on käytännösä samat.
Minkälaisiin uusiin autoihin noita konversioita voisi tehdä?
Minkälaisiin uusiin autoihin noita konversioita voisi tehdä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Suomessa hinta on siis Gasumin asemilla 1,36€/kg eli bensalitraa vastaava määrä 0,87€
Muistelin että Ruotsissa olisi kalliimpaa koska siellä on käytössä joitain muita kannustimia miljöbilien käyttöön,
en nyt muista mitä kaikkea ku ei ole tarvinnut perehtyä mutta jotain verohelpotuksia jne ne oli.
Suomessa ei tällä hetkellä tietääkseni kenelläkään ole muutossarjaa suoraruiskutusmoottoreihin eli perinteiset ruiskut.
Iällä ei niin väliä, eduksi tietty on jos autossa löytyy obd2-pistoke mutta ilmankin pärjää.
Itte on tullu tehtyä ainakin -01 CLK jollain 4-syl koneella, W124 koppasia ainakin 280 ja 320 koneilla,
joku nelisylinterinen väyrynen ja -92 S500. Itellä oli myös käyttöautona -05 CLS500 joka oli kaasutettu kilpailijan toimesta silloin ku en ite vielä touhunnu näitä, siihen tuli puututtua ainoastaan säiliöiden optimoinnin nimissä ja
tietty poistettua kaasulaitteet siitä kun se tuli myytyä sellaiselle seudulle ettei omistaja voinut kaasua tankata.
Muistelin että Ruotsissa olisi kalliimpaa koska siellä on käytössä joitain muita kannustimia miljöbilien käyttöön,
en nyt muista mitä kaikkea ku ei ole tarvinnut perehtyä mutta jotain verohelpotuksia jne ne oli.
Suomessa ei tällä hetkellä tietääkseni kenelläkään ole muutossarjaa suoraruiskutusmoottoreihin eli perinteiset ruiskut.
Iällä ei niin väliä, eduksi tietty on jos autossa löytyy obd2-pistoke mutta ilmankin pärjää.
Itte on tullu tehtyä ainakin -01 CLK jollain 4-syl koneella, W124 koppasia ainakin 280 ja 320 koneilla,
joku nelisylinterinen väyrynen ja -92 S500. Itellä oli myös käyttöautona -05 CLS500 joka oli kaasutettu kilpailijan toimesta silloin ku en ite vielä touhunnu näitä, siihen tuli puututtua ainoastaan säiliöiden optimoinnin nimissä ja
tietty poistettua kaasulaitteet siitä kun se tuli myytyä sellaiselle seudulle ettei omistaja voinut kaasua tankata.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Mihin se kaasusäiliö Sprintteris tulisi?
Kylmäainepulloja kun täytellään niin aina on puntari mistä katsotaan paljonko voi laittaa ja ainakin 33kg nestekaasupullois on yleensä jollain liiduilla laitettu paino. Eli kun on kylmäainepulloja unohtunu pakuun kuumalla helteellä niin ei saa laittaa liian täyteen ettei ne räjähdä. Miten tuo tankkaus autojen kohdalla tapahtuu? Joku ylipaine/varoventtiili? Meneekö lämpötila ja paine käsi kädes?
Kylmäainepulloja kun täytellään niin aina on puntari mistä katsotaan paljonko voi laittaa ja ainakin 33kg nestekaasupullois on yleensä jollain liiduilla laitettu paino. Eli kun on kylmäainepulloja unohtunu pakuun kuumalla helteellä niin ei saa laittaa liian täyteen ettei ne räjähdä. Miten tuo tankkaus autojen kohdalla tapahtuu? Joku ylipaine/varoventtiili? Meneekö lämpötila ja paine käsi kädes?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Mitenkäs, onko joka vuotiset kaasulaitetestit tehtävä katsastuksiin ?.....kuten asuntovaunuissa jne. (av:ssa tais olla kahden vuoden välein.)
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Etrade,
Sprinter on sikäli "turha" muutettava dieselistä diesel-kaasuseoksella ajeltavaks kun sitä saa ihan mersulta tehdasvalmisteisena
kaasuautona. Tällöin vaan käynnistykset ja jos kaasu loppuu ajetaan bensalla. Tuossa testivehkeessä se laitetaan vaan tavaratilaan.
Tankkauspisteillä on lämpötilakompensointi eli kun 15 asteen lämpötilassa sieltä tulee se n.200 bar ni talvipakkasilla vaan 180 ja kesäkeleillä jopa 220 bar.
Säiliöventtiileissä on sitten tietty vielä 300 bar ylipaineventtiili ja toinen100 asteelle. Nämä, kuten myös kaasulinjat umpinaisissa tiloissa (ohjaamo, tavaratila) sijaitsevat muovisten suojaputkien sisällä jolloin vuoto tai ylipaine menisi auton ulkopuolelle ja ilmaa kevyempänä taivaisiin.
Lopenuupunut,
Kaikkien autoon asennettavien maakaasulaitteiden osien pitää olla R110-hyväksyttyjä,
Säiliöt on tyypitetty/sertifioitu tai miten se nyt sanotaankin, niin että niiden käyttöikä on 20v jonka aikana niitä ei tarvitse tarkastaa.
Viimeinen käyttöpäivä on myös merkitty säiliöihin.
Sprinter on sikäli "turha" muutettava dieselistä diesel-kaasuseoksella ajeltavaks kun sitä saa ihan mersulta tehdasvalmisteisena
kaasuautona. Tällöin vaan käynnistykset ja jos kaasu loppuu ajetaan bensalla. Tuossa testivehkeessä se laitetaan vaan tavaratilaan.
Tankkauspisteillä on lämpötilakompensointi eli kun 15 asteen lämpötilassa sieltä tulee se n.200 bar ni talvipakkasilla vaan 180 ja kesäkeleillä jopa 220 bar.
Säiliöventtiileissä on sitten tietty vielä 300 bar ylipaineventtiili ja toinen100 asteelle. Nämä, kuten myös kaasulinjat umpinaisissa tiloissa (ohjaamo, tavaratila) sijaitsevat muovisten suojaputkien sisällä jolloin vuoto tai ylipaine menisi auton ulkopuolelle ja ilmaa kevyempänä taivaisiin.
Lopenuupunut,
Kaikkien autoon asennettavien maakaasulaitteiden osien pitää olla R110-hyväksyttyjä,
Säiliöt on tyypitetty/sertifioitu tai miten se nyt sanotaankin, niin että niiden käyttöikä on 20v jonka aikana niitä ei tarvitse tarkastaa.
Viimeinen käyttöpäivä on myös merkitty säiliöihin.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Sori,
Höpöttelin testivehkeestä vaikka tuskin siihen viittasitkaan.
Olin siis tuolla Sprinter käynnistyksenestoketjussa maininnut että omaan Sprinteriin tulee testimielessä
Laitteisto joka syöttää dieselin sekaan kaasua. Testi siis lähinnä siksi että saadaan selvitettyä loputkin paperihommat Trafin kanssa
Kun viedään yksi auto muutoskatsastettavaksi, tekniikkapuoli on jo testattu.
Mut siis, säiliöitä on eri kokoisia ja kyllä sinne alustaankin jotain saa mahtumaan jos ei halua tavaratilaa tuhlata.
Kiinnityksessä on tietyt säännöt mutta kun niitä noudattaa ni säiliön voi sijoittaa, poikittain, pitkittäin tai vaikka pystyyn.
Poikittain on yleisin, pari pantaa 10mm pulteilla aluslevyineen riittää, paitsi jos säiliö "roikkuu" pannoilla niin kolme.
Sama tietty jos on pystyssä.
Pitkittäin olevaan säiliöön tarvitaan sitten poikittaistuki säiliön eteen ja alustassa, olikohan se nyt alle 200mm maasta olevat säiliöt on suojattava.
Höpöttelin testivehkeestä vaikka tuskin siihen viittasitkaan.
Olin siis tuolla Sprinter käynnistyksenestoketjussa maininnut että omaan Sprinteriin tulee testimielessä
Laitteisto joka syöttää dieselin sekaan kaasua. Testi siis lähinnä siksi että saadaan selvitettyä loputkin paperihommat Trafin kanssa
Kun viedään yksi auto muutoskatsastettavaksi, tekniikkapuoli on jo testattu.
Mut siis, säiliöitä on eri kokoisia ja kyllä sinne alustaankin jotain saa mahtumaan jos ei halua tavaratilaa tuhlata.
Kiinnityksessä on tietyt säännöt mutta kun niitä noudattaa ni säiliön voi sijoittaa, poikittain, pitkittäin tai vaikka pystyyn.
Poikittain on yleisin, pari pantaa 10mm pulteilla aluslevyineen riittää, paitsi jos säiliö "roikkuu" pannoilla niin kolme.
Sama tietty jos on pystyssä.
Pitkittäin olevaan säiliöön tarvitaan sitten poikittaistuki säiliön eteen ja alustassa, olikohan se nyt alle 200mm maasta olevat säiliöt on suojattava.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
LopenUupunut kirjoitti:Mitenkäs, onko joka vuotiset kaasulaitetestit tehtävä katsastuksiin ?.....kuten asuntovaunuissa jne. (av:ssa tais olla kahden vuoden välein.)
.
Asuntovaunuissa/asuntoautoissa ei ole nestekaasujen osalta pakollista kaasulaitteiden testausta eikä järjestelmän koeponnistusta, vaan suositus on vuoden välein.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
jjk270cdi kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:Mitenkäs, onko joka vuotiset kaasulaitetestit tehtävä katsastuksiin ?.....kuten asuntovaunuissa jne. (av:ssa tais olla kahden vuoden välein.)
.
Asuntovaunuissa/asuntoautoissa ei ole nestekaasujen osalta pakollista kaasulaitteiden testausta eikä järjestelmän koeponnistusta, vaan suositus on vuoden välein.
Kaikki saamarin suositukset minäkin otan todesta ja joka hemmetin vuosi käytin vaunun tarkastuksessa....ja ihan turhaan. No pelottaa noi kaasu vermeet ihan syystä minua. Sammutinkin tuli joka vuosi uusittua
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
LopenUupunut kirjoitti:jjk270cdi kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:Mitenkäs, onko joka vuotiset kaasulaitetestit tehtävä katsastuksiin ?.....kuten asuntovaunuissa jne. (av:ssa tais olla kahden vuoden välein.)
.
Asuntovaunuissa/asuntoautoissa ei ole nestekaasujen osalta pakollista kaasulaitteiden testausta eikä järjestelmän koeponnistusta, vaan suositus on vuoden välein.
Kaikki saamarin suositukset minäkin otan todesta ja joka hemmetin vuosi käytin vaunun tarkastuksessa....ja ihan turhaan. No pelottaa noi kaasu vermeet ihan syystä minua. Sammutinkin tuli joka vuosi uusittua
.
On tuo kaasuhomma syytäkin ottaa todesta, se on kumma kun ei niiden tiiveyden seuraamista ole pakolliseksi asetettu, ilmeisesti ei ole tarpeeksi tapahtunut tapaturmia vielä niiden osalta. Työkseni korjaan/huollan matkailuajoneuvoja ja kyllä niitä kaasuvuotoja aina silloin tällöin löytyy.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Nestekaasuhan on ilmaa raskaampaa ja asuntoauto / vaunu kuuluu olla reikiä täynnä lattias... vai miten se nykyvehkeis menee?
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Pullokotelossa (jossa kaasua max. 25kg) pohja täytyy olla ulos tuulettuva ja tiivis niihin tiloihin nähden joissa yövytään. Ilmareiät lattiassa ovat lähinnä riittävän hapen saamisen varmistamiseksi yöpyjille, kaasuasennukset eivät aina välttämättä ole lähelläkään näitä aukkoja.etrade kirjoitti:Nestekaasuhan on ilmaa raskaampaa ja asuntoauto / vaunu kuuluu olla reikiä täynnä lattias... vai miten se nykyvehkeis menee?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
No johan on menny vaaralliseksi.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
etrade kirjoitti:No johan on menny vaaralliseksi.
Onko ollut joskus toisinkin?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
En usko.jjk270cdi kirjoitti:etrade kirjoitti:No johan on menny vaaralliseksi.
Onko ollut joskus toisinkin?
Itse käytin kaasua vain muutamia kertoja perunoiden keitossa vaikka oli 12/230/kaasu käyttöiset liedet, jääkaappi ja lämmitys...kyllä mieluiten tökkäsi töpselin pylvääseen karavaanialueella.
Mulla varovaisuus kaasuun "alkoi" kun kaverini meinasi lennättää veneensä taivaantuuliin kaasujen kanssa.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Vene onkin ihan eri asia. Toivottavasti sun kaverit ei leiki toholla kaivon pohjalla.
Eihän maakaasuautoillakaan saa ajaa kampinkeskuksen bussiterminaaliin.
Eihän maakaasuautoillakaan saa ajaa kampinkeskuksen bussiterminaaliin.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Toi on muuten ihan naurettava sääntö, mikäli se oikeasti edes on jotain muuta kuin urbaani legenda.
Jos toi on oikeasti vielä voimassa, sen on määrännyt joku joka ei tiedä maakaasuautoista yhtään mitään.
Metaani on oikeasti tosi vaikea saada syttymään, toisin kuin nestekaasu.
Jotta sen ylipäätään saa syttymään, sitä on oltava ilmaan sekoittuneena 5-15%.
Jos on enempi tai vähempi ni ei syty.
Autoissa on magneettiventtiilit paineenalentimessa sekä jokaisessa säiliössä,
mikäli tulee vuoto, nämä napsahtavat kiinni. Sem lisäksi kaikki kaasulinjat kulkevat sisätiloissa
suojaputken sisällä joka pakottaa mahdollisen vuodon sattuessa kaasun ulos ja ilmaa kevyempänä
taivaan tuuliin.
Kolaritilanteessa kaasujärjestelmä on paljon turvallisempi kuin bensatankki.
Jos toi on oikeasti vielä voimassa, sen on määrännyt joku joka ei tiedä maakaasuautoista yhtään mitään.
Metaani on oikeasti tosi vaikea saada syttymään, toisin kuin nestekaasu.
Jotta sen ylipäätään saa syttymään, sitä on oltava ilmaan sekoittuneena 5-15%.
Jos on enempi tai vähempi ni ei syty.
Autoissa on magneettiventtiilit paineenalentimessa sekä jokaisessa säiliössä,
mikäli tulee vuoto, nämä napsahtavat kiinni. Sem lisäksi kaikki kaasulinjat kulkevat sisätiloissa
suojaputken sisällä joka pakottaa mahdollisen vuodon sattuessa kaasun ulos ja ilmaa kevyempänä
taivaan tuuliin.
Kolaritilanteessa kaasujärjestelmä on paljon turvallisempi kuin bensatankki.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
En tarkoittanu syttymistä. Kaivoon kuollaan kun nestekaasu on ilmaa raskaampaa ja kampin bussiterminaali on maan alla.
Ei tietoa minkälaista kaasua bussit käyttävät mutta ainakin lööppeihin pääsee jos kampin kellariin kaasusäiliö tyhjenee.
Ei tietoa minkälaista kaasua bussit käyttävät mutta ainakin lööppeihin pääsee jos kampin kellariin kaasusäiliö tyhjenee.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Bussit ajaa maa- tai biokaasulla eli nimenomaan metaanilla.
Ilmaa kevyempää ja yhdessä bussissa säiliöt täynnä n. 100kg
Mikäli bussi olisi tullut suoraan tankilta (lähin ruskeasuo) ja onnistuisi
jollain ilveellä saamaan kaikki säiliönsä yhtä aikaa tyhjäksi siitä tulisi hmmm..
n. 130 kuutiota kaasua.
Sen kokoinen tila ja sillä ilmanvaihdolla (pakokaasut)
En edelleenkään pysty näkemään tässä vaaratilannetta.
Ilmaa kevyempää ja yhdessä bussissa säiliöt täynnä n. 100kg
Mikäli bussi olisi tullut suoraan tankilta (lähin ruskeasuo) ja onnistuisi
jollain ilveellä saamaan kaikki säiliönsä yhtä aikaa tyhjäksi siitä tulisi hmmm..
n. 130 kuutiota kaasua.
Sen kokoinen tila ja sillä ilmanvaihdolla (pakokaasut)
En edelleenkään pysty näkemään tässä vaaratilannetta.
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Ok. Hyvää infoa. Mitäs kun ne joskus väitti että maakaasu bussit on laiskempia. Johtuuko se kaasun käytöstä polttoaineena vai laiskemmat moottorit?
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Hei taas,
En osaa tuohon laiskuuteen vastata kun ei ole tullut perehdyttyä kaasubussien tekniikkaan tarkemin.
MUTTA olin männä viikolla aamukahvitilaisuudessa/seminaarissa jossa mainittiin tämä kyseinen kielto.
Ongelma on ollut paloviranomaisen mukaan se lasiseinä joka erottaa kyytiä odottavat matkustajat terminaalista.
Tässä ei siis juurikaan pelätä räjähdystä (niinkuin järkevää onkin) vaan lähinnä bussipaloa joka syttyisi jostain muualta ja kun säiliöissä on +100 C lämpöreleet niin tästä on teoriassa mahdollista saada liekinheitin aikaiseksi.
Voin kertoa että nyt ymmärrän paremmin.
Sitten tuli tehtyä "historiaa" muutoskatsastamalla Suomen (tiettävästi) eka dual fuel eli 2001 Sprinter johon syötetään samaan aikaan kahta polttoainetta
Voin kertoa että on ollut hupia ajella ku auto muuttui "hieman" sanoisinko herkemmäksi ja ripeämmäksi.
Valmistajahan lupaa tolle sarjalle n. 20-30% tehon lisäyksen mutta täytynee käyttää tuo rakkine penkissä heti kun on aikaa.
Ensviikolla lähden Joensuuhun konversiotapahtumaan ni tulee vedettyä kunnon testi ja pystyy kertomaan kulutuksesta.
En osaa tuohon laiskuuteen vastata kun ei ole tullut perehdyttyä kaasubussien tekniikkaan tarkemin.
MUTTA olin männä viikolla aamukahvitilaisuudessa/seminaarissa jossa mainittiin tämä kyseinen kielto.
Ongelma on ollut paloviranomaisen mukaan se lasiseinä joka erottaa kyytiä odottavat matkustajat terminaalista.
Tässä ei siis juurikaan pelätä räjähdystä (niinkuin järkevää onkin) vaan lähinnä bussipaloa joka syttyisi jostain muualta ja kun säiliöissä on +100 C lämpöreleet niin tästä on teoriassa mahdollista saada liekinheitin aikaiseksi.
Voin kertoa että nyt ymmärrän paremmin.
Sitten tuli tehtyä "historiaa" muutoskatsastamalla Suomen (tiettävästi) eka dual fuel eli 2001 Sprinter johon syötetään samaan aikaan kahta polttoainetta
Voin kertoa että on ollut hupia ajella ku auto muuttui "hieman" sanoisinko herkemmäksi ja ripeämmäksi.
Valmistajahan lupaa tolle sarjalle n. 20-30% tehon lisäyksen mutta täytynee käyttää tuo rakkine penkissä heti kun on aikaa.
Ensviikolla lähden Joensuuhun konversiotapahtumaan ni tulee vedettyä kunnon testi ja pystyy kertomaan kulutuksesta.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
hyä että sait leiman on systeemi selvillä seuraavanTerra kirjoitti:Hei taas,
En osaa tuohon laiskuuteen vastata kun ei ole tullut perehdyttyä kaasubussien tekniikkaan tarkemin.
MUTTA olin männä viikolla aamukahvitilaisuudessa/seminaarissa jossa mainittiin tämä kyseinen kielto.
Ongelma on ollut paloviranomaisen mukaan se lasiseinä joka erottaa kyytiä odottavat matkustajat terminaalista.
Tässä ei siis juurikaan pelätä räjähdystä (niinkuin järkevää onkin) vaan lähinnä bussipaloa joka syttyisi jostain muualta ja kun säiliöissä on +100 C lämpöreleet niin tästä on teoriassa mahdollista saada liekinheitin aikaiseksi.
Voin kertoa että nyt ymmärrän paremmin.
Sitten tuli tehtyä "historiaa" muutoskatsastamalla Suomen (tiettävästi) eka dual fuel eli 2001 Sprinter johon syötetään samaan aikaan kahta polttoainetta
Voin kertoa että on ollut hupia ajella ku auto muuttui "hieman" sanoisinko herkemmäksi ja ripeämmäksi.
Valmistajahan lupaa tolle sarjalle n. 20-30% tehon lisäyksen mutta täytynee käyttää tuo rakkine penkissä heti kun on aikaa.
Ensviikolla lähden Joensuuhun konversiotapahtumaan ni tulee vedettyä kunnon testi ja pystyy kertomaan kulutuksesta.
onkos tehonlisä aina jotain totaluokaa?
meinnan jos ensin siihen laittaisi ohjelmana mikä nostaa tehoja jo diselinä ja sitten päälle vielä tuon kaasu systeemin
tulis tehoa mukavasti lisää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
pystyisikö tuommoseen mersun 3.0l v6 dieseliin laittamaan lisäksi maakaasulaitteita
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Ei käy dieseliin koska Bio/maakaasu moottorien perustana on bensa/otto moottori.pete k kirjoitti:pystyisikö tuommoseen mersun 3.0l v6 dieseliin laittamaan lisäksi maakaasulaitteita
A170cdi-00 1999-
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Eikös tässä juurikin laitettu maakaasulaitteet dieseliin ja taitaa ne bussitkin dieseliä niellä.Terra kirjoitti:Sori,
Höpöttelin testivehkeestä vaikka tuskin siihen viittasitkaan.
Olin siis tuolla Sprinter käynnistyksenestoketjussa maininnut että omaan Sprinteriin tulee testimielessä
Laitteisto joka syöttää dieselin sekaan kaasua. Testi siis lähinnä siksi että saadaan selvitettyä loputkin paperihommat Trafin kanssa
Kun viedään yksi auto muutoskatsastettavaksi, tekniikkapuoli on jo testattu.
Mut siis, säiliöitä on eri kokoisia ja kyllä sinne alustaankin jotain saa mahtumaan jos ei halua tavaratilaa tuhlata.
Kiinnityksessä on tietyt säännöt mutta kun niitä noudattaa ni säiliön voi sijoittaa, poikittain, pitkittäin tai vaikka pystyyn.
Poikittain on yleisin, pari pantaa 10mm pulteilla aluslevyineen riittää, paitsi jos säiliö "roikkuu" pannoilla niin kolme.
Sama tietty jos on pystyssä.
Pitkittäin olevaan säiliöön tarvitaan sitten poikittaistuki säiliön eteen ja alustassa, olikohan se nyt alle 200mm maasta olevat säiliöt on suojattava.
Joskus soittelen maakaasu firmoihin ja silloin ei ollut vielä heillä laitteita myynnissä henkilöauto dieseleihin mutta he kyllä tiesivät niitä laitetun tuolla Amerikassa.
Minua kiinnostaisi testata kuinka tuo perhe farmari rupeaisi liikkumaan,kun nää tuntuu vaan niin laiskoilta vaikka tekis mitä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: Maakaasu/Biokaasu polttoaineena, kysy mitä tahansa.
Yleensä tuo tehdään jälkiasennettuna bensoihin koska se on helpompi toteuttaa niissä. Suurin osa tämän hetken myytävät bussit ja kuorma autot kulkevat ainoastaan biokaasulla ja ottomoottori periaateella. Muutamaa poikeutta lukuun ottamatta kuten "Flexi" moottorilla varustettu volvo kuorma auto. Joka kylläkin vaatii nestemäistä metaanikaasua jota ei niin vain tankatakkaan vielä joka paikassa, mut kumminkin.pete k kirjoitti: Eikös tässä juurikin laitettu maakaasulaitteet dieseliin ja taitaa ne bussitkin dieseliä niellä.
Joskus soittelen maakaasu firmoihin ja silloin ei ollut vielä heillä laitteita myynnissä henkilöauto dieseleihin mutta he kyllä tiesivät niitä laitetun tuolla Amerikassa.
Minua kiinnostaisi testata kuinka tuo perhe farmari rupeaisi liikkumaan,kun nää tuntuu vaan niin laiskoilta vaikka tekis mitä
http://www.volvotrucks.com/trucks/finla ... iesel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mb sprinter NGT on myös tehtaalta lähtiessään tehty bensa koneen pohjalle.
Eli Biokaasu ja diesel on vaikeampi/kalliimpi toteuttaa muttei mahdoton.
Teknisesti se on mahdollista tilan salliessa mutta suurin ongelma on vielä saada polttoainetta mitä tankata.
http://www.valtra.fi/news/documents/VAL ... GAS_FI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.valtra.fi/news/2286.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisätään vielä että tulevaisuus on synteetisessä Dieselissä ja DME- polttoaineessa jos puhutaan dieseleistä.
A170cdi-00 1999-