W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Ko auto ei siis käynnisty kylmässä ja jäähtyneenä otsikon mukaisissa lämpötiloissa ilman sähköistä lohkolämmitystä. Fyysiset polttoainejärjestelmän ja hehkutuksen vikamahdollisuudet yritetty tutkia ja tarkastettu toimiviksi. Star-diagnoosissa en löydä muuta kuin, että paineensäätöventtiilin (Y74) ohjearvo on pielessä kylmän koneen (viileän) tyhjäkäynnillä. Ohjearvo Starissa on 15 - 19 % ja mittausarvo autossa on 26,3% (mitä lie prosentit ja mistä?). Koneen lämmettyä ohjearvo ja mittausarvo lähenevät toisiaan.

Voiko siis tuo paineensäätöventtiili olla syyllinen auton käynnistymättömyyteen kylmänä? Vastauksia pyydetään!
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Mittaa suuttimien ohivuoto.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eli ilmaa paluuputkissa ei sitten vissiin ole (luin rivien välistä että tätä tarkoittaa 'vikamahdollisuudet yritetty tutkia'). Kato mitä railipaine sanoo startissa (kun ei lähde)? Yleensä nää lämpöriippuvaiset on ruiskujen vuodot (ei nää staarilla, pitää oikeesti mitata), tai kp-pumpun vuoto. Ja ei siis käynnisty kun paine ei nouse tarpeeksi...
Kyllä tuo paineensäädinkin voi kenkkuilla, olikos staarissa sille oma testiproseduuri?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

On sille. Mittaa ensin injektorit ja sen jälkeen paineensäädin.
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Tota noin, mitäs se Starin testissä tarkoittaa tuo suutinten mittausarvo esim. 0,45 mm3/Hub. Raja-arvo on +-5 mm3/Hub. Siis mitä arvo kertoo suuttimen toiminnasta ja kunnosta? Vastausta pyydetään.
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

laita tänne kaikkien suuttimien korjausarvot niin selvennetään lisää. Mittaa se ohivuoto suuttimista. Ei onnistu ihan pelkästään naputtelemalla *:ia
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

No niin nyt mitattu (w220 320cdi vm 2003, ajettu 230000 km, alkuperäiset suuttimet) myös tuo suutinten ohivuodot.

Tulokset:
1 pytty 9 ml/min
2 pytty 9 ml/min
3 pytty 8 ml/min
4 pytty 39 ml/min
5 pytty 57 ml/min
6 pytty 11 ml/min

Lienee nyt sitten itsestään selvää, että nuo 4. ja 5. pyttyjen suuttimet on korjattava tai vaihdettava. Näyttää olevan tuolla Robi-Tec`illä Saksassa tarjouksessa suuttimet á 99,-€. Vielä viime talvena hinta oli 149,-€, kun tilasin W203 220cdi:hin sieltä suuttimia. Omatoiminen korjaushan ei varmaankaan maksa kuin muutaman euron, mutta ei tuo 99 € ole mielestäni kovin kova hinta kunnostetulle ja mitatulle ja testatulle suuttimelle. Viime talven kokemus Robi-Tec´in suuttimista oli hyvä.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä kaikille
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja nautseri »

https://www.google.fi/search?q=diesel+h ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

JoSaa kirjoitti: Omatoiminen korjaushan ei varmaankaan maksa kuin muutaman euron, mutta ei tuo 99 € ole mielestäni kovin kova hinta kunnostetulle ja mitatulle ja testatulle suuttimelle. Viime talven kokemus Robi-Tec´in suuttimista oli hyvä.
Miten tuo Robit-Tec:iltä tilaus toimii, tarvitseeko lähettää vanhoja tilalle?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Tilaus netistä Robi-Tec:in sivuilta ja minä ainakin maksoin suoraan pankkikortilla ja tuote tulee postissa viikon sisällä kunhan maksu näkyy myyjän tilillä. Tuohon tarjoushintaan eikä siihen viime talven hieman kalliimpaan hintaan tarvinnut lähettää vanhoja takaisin, jos ei halunnut. Viime talvena, jos lähetti vanhat, sai 50 € palautusta/suutin. Postimaksu on 9,90€. Minusta homma toimi viime talvena hyvin. Nyt odottelen uutta lähetystä.
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

No niin suuttimet tuli postissa kotiovelle ja kaksi vaihdettu ohivuotavien tilalle - homma onnistui hyvin. Vielä en ole päässyt kokeilemaan pakkaskäynnistystä, mutta ainakin käynnistys tallilämmöstä parani selvästi. Aiemmin starttausvaihe kesti noin 2 sekuntia, mutta remontin jälkeen moottorin käynnistyminen tapahtuu välittömästi starttauksen alettua. Saas nähdä miten käy kunhan saan auton "jäähdytettyä".
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Nyt sain auton jäähdytettyä piilonäytön mittarin mukaan - 5 asteeseen - ja käynnistys kuin kesäkelistä. Suutinten päivitys näytti korjaavan vian. Pitää vielä testailla, kunhan on kovempia pakkasia.

yst. tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Aika bugiset on nuo robitecin sivut, selaimesta riippuen näyttää eriasiota. Mie en osannut vaihtaa maksua pankkisiirrosta visalle /(tai mielellään paypalliin), miten se onnistuu? IE:llä tulee selkeät saksankieliset ehdot, joissa vaaditaan entisten palautusta tai 50€ lisämaksua. Firefoxilla ei näytä niitä, kun se haluaa käyttää sivuston englanninkielistä pohjaa. Ja firefoxilla osaa myös näyttää pankkiyhteystiedot, joita IE:llä ei näy. En tiedä uskaltaako tuolta tilata, jos ne kuitenkin haluaa sen panttimaksun.. :roll:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Minulla myös Firefox näyttää Robi-tecin sivut englanninkielisinä ja IE saksankielisenä, mutta molemmissa hinta suuttimelta on 99,-€ ja vanha hinta on(149,-€) yliviivattu. Mitään palautusjuttuja ei kyllä näy - olen tilannut kolmesti ja aina on onnistunut hyvin enkä ole palautellut mitään. Eka kerralla oli palautusehto ja maksoin silloin silloisen hinnan 149,-€ suuttimesta ja en kuitenkaan palauttanut mitään - en saanut viittäkymppiä näin ollen takaisin. Olen maksanut ennakkoon pankkisiirrolla ja suuttimet ovat tulleet paketissa kotiovelle tilauksesta 8 päivän päästä. Mielestäni tilaus Robi-teciltä on pelannut hyvin.

yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Lainataampas hiukan topikkia, kun samanlaisia ongelmia on tääläkin. Oireet tismalleen samat, kuin topicin aloittajalla. Käynnistys ei onnistu ilman lohkolämppäriä, kun pakkanen laskee alle -5 asteen ja auto on seisonut pidempään paikallaa. Jännää on, että auto kuitenkin lähteen käyntiin jo noin minuutin lämmittämisen jälkeen kuin palmun alta.

Toissa syksynä oli samanlaista ongelmaa, joka kuitenkin korjaantui yhden suuttimen vaihdolla. Nyt ongelma on kuitenkin palannut takaisin. Ajattelin laittaa loput kolme kerralla kuntoon.

Katsoin noita Robi-tec:n sivuja. Ajattelin, että tuolta voisi suuttimet tilata. En kuintenkaan tiedä varaosanumeroa. Mistäs tämän saa selville? Auto on vm 2002 w203 200 cdi.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

suuttimien päällä lukee ainakin niiden numerot.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Noniin. Tulipa hieman pengottua tätä asiaa. Kysäisin parista eri huoltopaikasta autoni suuttimien osanumeroita. Vaihtoehtoisia osanumeroita sain neljä. Pellin alta löytyi:
- Etummaisessa suuttimessa ei ollut numeroa ollenkaan
- 2. oli A611 070 0687
- 3. oli A613 070 0687
- 4. Oli A613 070 0687

Tuo 2. suutin on juurikin se, joka on vaihettu vuosi takaperin. Mikä näiden 2. ja 3./4. sylinterin suuttimien ero oikein käytännössä on? Jos nyt haluan vaihtaa kaikki muut paitsi tuon 2. sylinterin suuttimen niin A611 070 0687 lienee oikea osanumero jolla voin tilauksen laittaa liikenteeseen?
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Osaisiko joku hieman valottaa tuota suutinmaailmaa, jota edellisessä viestissä kysäisin?

Rekisterinumerolla hakiessa tulee seuraavat vaihtoehdot suuttimien osanumeroille:
- A611 070 0687
- A611 070 0987
- A613 070 0687

Mikä näiden eri suuttimien ero on ja voiko niitä sekoittaa keskenään? Ilmeisesti voi, koska tällä hetkelläkin näin on.
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W220 320cdi ei käynnisty kylmänä, alle -4 asteessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Ok. Homma todennäköisesti selvitetty. Vastailen tässä itse itselleni siltä varalta, että jollain muullakin on samaa ongelmaa.

Oikea osanumero on A 613 070 0978. Osanumerot A613 070 0687 ja A611 070 0687 ovat ilmeisesti "vanhat versiot" suuttimista. Näitä voi huollon mukaan kuulema sekoitella keskenään.
Vastaa Viestiin