190 2.5 -16 putkisto

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

190 2.5 -16 putkisto

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Kukaan sattunut törmäämään otsikossa mainitun vermeen viriputkiin? Itse en onnistunut mistään löytämään eikä innosta alkaa "paukkuputkea" rakentamaan. Tietysti jos joku pajakin käy joka putkistoja tekee. Kiittäen jo etukäteen.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Putki

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minun muistin mukaan Marteliuksella on valmis sarja siihen peliin. Ainakin maaliskuussa sanoi olevan.
KUUPPA_VAAN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 01.06.2004 20:55

hmm

Viesti Kirjoittaja KUUPPA_VAAN »

paljonko antanee lisä tehoja 5 vai 15 hp vai peräti enemmän??
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Jostain kuulin että jopa pelkällä katin poistolla sais lähemmäs 10 hepoa lisää. Tiedä sitten paljonko oikeen kunnon putkistolla ilman kattia. Pitäis Marteliuksille soitella mutta on niin pitkissä kantimissa aina nää hommat... :) Pitäis Veholta käydä kyselemässä jonkinnäköstä vastaavuustodistusta että menee päästöistä ilman kattia. Kun ilman kattihan noita on tehty kumminkin. Tiedä sitten paljonkon kehtaavat paperista pyytää.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Yhdeksän heppaa eroa teknisten tietojen mukaan. Miten lie paremmalla putkistolla,kai se jo vakiona aika hengittävä?
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pietu kirjoitti:On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
Perustuuko tuo muuten siihen että (pako)kaasun lämpötila laskee, eikä siten vaadi enää niin paljon tilavuutta kun ollaan autontakapäässä ? vai mihin ?

Nythän tämä tuning suuntaus tekee ihan väärin eli pakoputket laajenevat/avartuvat taakepäin mentäessä :roll:

Entäs onko sellainen huono jos putki, vaikkapa 3", jakautuu kahdeksi 2" putkeksi vaimentimen sisällä, ja ennen vaimentimen ulostuloa kuristetaan taas siihen 3" yhdeksi putkeksi. Näyttävät joissakin vaimentimissä tekevän tuollaisen haaran pöntön sisällä. Saadaan siis leveä mutta matala vaimennin. Vaimentimessa olisi siis suoraan läpi menevä(t) reitetty putki (villalla eristettynä).

Paljonko pakokaasun lämpötila mahtaa ehtiä laskea putkiston läpi mentäessä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:
Pietu kirjoitti:On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
Perustuuko tuo muuten siihen että (pako)kaasun lämpötila laskee, eikä siten vaadi enää niin paljon tilavuutta kun ollaan autontakapäässä ? vai mihin ?

Nythän tämä tuning suuntaus tekee ihan väärin eli pakoputket laajenevat/avartuvat taakepäin mentäessä :roll:

Entäs onko sellainen huono jos putki, vaikkapa 3", jakautuu kahdeksi 2" putkeksi vaimentimen sisällä, ja ennen vaimentimen ulostuloa kuristetaan taas siihen 3" yhdeksi putkeksi. Näyttävät joissakin vaimentimissä tekevän tuollaisen haaran pöntön sisällä. Saadaan siis leveä mutta matala vaimennin. Vaimentimessa olisi siis suoraan läpi menevä(t) reitetty putki (villalla eristettynä).

Paljonko pakokaasun lämpötila mahtaa ehtiä laskea putkiston läpi mentäessä ?
ralliautoissa katalysaattorin sijoitus taakse perustuu just siihen pakokaasujen lämpöön... meän ralli porukan mitsussaki katti on ihan takapuskurissa kiinni...
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Ai kattiko on pakollinen ralliautoissa? Mites WRC-autoissa?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

eiköhän se ole pakollinen siinäkin
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

No mites jormuloissa? :shock:
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kinnunen kirjoitti:No mites jormuloissa? :shock:
Ei kai sentään, toivotaan ettei koskaan tule olemaankaan, vai mitä formulaluokkaa tarkoitit. Rallibileissä varmaan sen takia kun niiden pitää olla 'vakioita' eli vakiotekniikalla toteutettu, ettei mene pelkäksi rahan polttamiseksi. Tavallaan tuon ymmärtää, mutta yhtähyvin se katti voisi olla poiskin...ei se kuitenkaan maapallon pelastumiseen mitään vaikuta, muutama auto ajelee hetken sillon tällön, eikä varmaan sen poisto kauheasti tehoja muuttelisi.

Noi katit on hassuja, mulla on -98 vähäpäästöinen ja se on ilman kattia, se on diesel. Kuitenkin dieseleitäkin on katilla, tosin en tiedä miksi ja mikä raja-arvo pakotti katit niihinkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin