190 2.5 -16 putkisto
190 2.5 -16 putkisto
Kukaan sattunut törmäämään otsikossa mainitun vermeen viriputkiin? Itse en onnistunut mistään löytämään eikä innosta alkaa "paukkuputkea" rakentamaan. Tietysti jos joku pajakin käy joka putkistoja tekee. Kiittäen jo etukäteen.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ti 01.06.2004 20:55
hmm
paljonko antanee lisä tehoja 5 vai 15 hp vai peräti enemmän??
Jostain kuulin että jopa pelkällä katin poistolla sais lähemmäs 10 hepoa lisää. Tiedä sitten paljonko oikeen kunnon putkistolla ilman kattia. Pitäis Marteliuksille soitella mutta on niin pitkissä kantimissa aina nää hommat...
Pitäis Veholta käydä kyselemässä jonkinnäköstä vastaavuustodistusta että menee päästöistä ilman kattia. Kun ilman kattihan noita on tehty kumminkin. Tiedä sitten paljonkon kehtaavat paperista pyytää.

MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Perustuuko tuo muuten siihen että (pako)kaasun lämpötila laskee, eikä siten vaadi enää niin paljon tilavuutta kun ollaan autontakapäässä ? vai mihin ?Pietu kirjoitti:On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
Nythän tämä tuning suuntaus tekee ihan väärin eli pakoputket laajenevat/avartuvat taakepäin mentäessä

Entäs onko sellainen huono jos putki, vaikkapa 3", jakautuu kahdeksi 2" putkeksi vaimentimen sisällä, ja ennen vaimentimen ulostuloa kuristetaan taas siihen 3" yhdeksi putkeksi. Näyttävät joissakin vaimentimissä tekevän tuollaisen haaran pöntön sisällä. Saadaan siis leveä mutta matala vaimennin. Vaimentimessa olisi siis suoraan läpi menevä(t) reitetty putki (villalla eristettynä).
Paljonko pakokaasun lämpötila mahtaa ehtiä laskea putkiston läpi mentäessä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
ralliautoissa katalysaattorin sijoitus taakse perustuu just siihen pakokaasujen lämpöön... meän ralli porukan mitsussaki katti on ihan takapuskurissa kiinni...veskola kirjoitti:Perustuuko tuo muuten siihen että (pako)kaasun lämpötila laskee, eikä siten vaadi enää niin paljon tilavuutta kun ollaan autontakapäässä ? vai mihin ?Pietu kirjoitti:On putki vakionakin jo tosiaan aika hengittävä. Välillä kulkee kahtena ja välillä yhtenä paksumpana putkena. Ainut kapea kohta on takapäässä jossa putki kaartuu toiselle puolelle autoa. Yks mahdollisuus katin suhteen olis siirtää se taaemmas. Joissain ralliautoissa kai on ainakin katti viimesenä pönttönä. Ei pitäisi enää siellä paljon ahdistaa.
Nythän tämä tuning suuntaus tekee ihan väärin eli pakoputket laajenevat/avartuvat taakepäin mentäessä
Entäs onko sellainen huono jos putki, vaikkapa 3", jakautuu kahdeksi 2" putkeksi vaimentimen sisällä, ja ennen vaimentimen ulostuloa kuristetaan taas siihen 3" yhdeksi putkeksi. Näyttävät joissakin vaimentimissä tekevän tuollaisen haaran pöntön sisällä. Saadaan siis leveä mutta matala vaimennin. Vaimentimessa olisi siis suoraan läpi menevä(t) reitetty putki (villalla eristettynä).
Paljonko pakokaasun lämpötila mahtaa ehtiä laskea putkiston läpi mentäessä ?
Ei kai sentään, toivotaan ettei koskaan tule olemaankaan, vai mitä formulaluokkaa tarkoitit. Rallibileissä varmaan sen takia kun niiden pitää olla 'vakioita' eli vakiotekniikalla toteutettu, ettei mene pelkäksi rahan polttamiseksi. Tavallaan tuon ymmärtää, mutta yhtähyvin se katti voisi olla poiskin...ei se kuitenkaan maapallon pelastumiseen mitään vaikuta, muutama auto ajelee hetken sillon tällön, eikä varmaan sen poisto kauheasti tehoja muuttelisi.Kinnunen kirjoitti:No mites jormuloissa?
Noi katit on hassuja, mulla on -98 vähäpäästöinen ja se on ilman kattia, se on diesel. Kuitenkin dieseleitäkin on katilla, tosin en tiedä miksi ja mikä raja-arvo pakotti katit niihinkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi