W204 täräjää alkutaipaleella
W204 täräjää alkutaipaleella
Tervehdys,
Onko kenellekään tuttu ominaisuus, että auto ikään kuin vapisee ensimmäisten parin kilometrin matkalla kulkunopeuden mukaan? Tuntumaa voi tosiaan kuvailla vapinana pienillä nopeuksilla (<40 km/h), mutta maantienopeudessa (>80 km/h) vapina tuntuu enemmän tärinältä, samalta kuin renkaat olisivat epätasapainossa. Renkaat on tasapainotettu äskettäin, lämmettyään auto kulkee kuin sukkasillaan.
Piirre tulee esiin ainoastaan, kun auto on seisonut pidemmän aikaa - esim. yön jälkeen. Muuta vikaa, kolinaa tms. en ole huomannut.
Speksit: W204 vm. 2008, 320 CDI Automaatti (7-vaiht.), 120 tkm., Continental *jokumalli* 225/45/R17 (etu) 245/40/R17 (taka).
Onko kenellekään tuttu ominaisuus, että auto ikään kuin vapisee ensimmäisten parin kilometrin matkalla kulkunopeuden mukaan? Tuntumaa voi tosiaan kuvailla vapinana pienillä nopeuksilla (<40 km/h), mutta maantienopeudessa (>80 km/h) vapina tuntuu enemmän tärinältä, samalta kuin renkaat olisivat epätasapainossa. Renkaat on tasapainotettu äskettäin, lämmettyään auto kulkee kuin sukkasillaan.
Piirre tulee esiin ainoastaan, kun auto on seisonut pidemmän aikaa - esim. yön jälkeen. Muuta vikaa, kolinaa tms. en ole huomannut.
Speksit: W204 vm. 2008, 320 CDI Automaatti (7-vaiht.), 120 tkm., Continental *jokumalli* 225/45/R17 (etu) 245/40/R17 (taka).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
On tuttua itsellä tekee just samalla tavalla auto tosin S211. Renkaat 245/40 18 edessä ja takana. Ihme että tärinä loppuu muutaman kilometrin jälkeen ja on just niinku renkaat ois epätasapainossa.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
Joskus takavuosina vyörenkaat, joissa oli lasikuitu- tms. synteettiset vyöt aiheuttivat samanlaista tärinää. Ne pehmenivät kuumana päivänä ja kovemman ajon jälkeen seistessään paikallaan. Tällöin painumat aiheuttivat tärinää. Ajaessa renkaat taas pyöristyivät normaalimuotoon ja tärinä hävisi. Tälläin tosin profiilit olivat 70...80 % luokkaa eikä teräsvöillä vastaavaa esiintynyt. Mahtaako nykyajan lättyrenkailla olla samanlaisia taipumuksia?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
OK, tavallaan hyvä, että joku muukin on tunnistanut samanlaisen ilmiön.
Eräs rengastestejäkin tehnyt tuttava esitti nimenomaan syyksi tuota renkaan rungon kasaanpainumista. En vaan niin millään osaa uskoa, että ilmiö voisi tulla esiin nykyajan renkaissa - kymmenessä aiemmassa autossa (ja vielä useammassa rengaskerrassa) ei vastaavaa ole tullut esiin. Siinä mielessä se kuitenkin olisi hyvä, ettei autossa kummempaa vikaa silloin olisi.
Nuo renkaat on jo vaihtorajalla (n. 4 mm) ja iän puolestakin varmaan jo kovettuneet. Täytyy seurata, miten matka sujuu sitten talvitassuilla.
Mutta onko muita arvauksia, mistä tuo vapina voi johtua?
Eräs rengastestejäkin tehnyt tuttava esitti nimenomaan syyksi tuota renkaan rungon kasaanpainumista. En vaan niin millään osaa uskoa, että ilmiö voisi tulla esiin nykyajan renkaissa - kymmenessä aiemmassa autossa (ja vielä useammassa rengaskerrassa) ei vastaavaa ole tullut esiin. Siinä mielessä se kuitenkin olisi hyvä, ettei autossa kummempaa vikaa silloin olisi.

Nuo renkaat on jo vaihtorajalla (n. 4 mm) ja iän puolestakin varmaan jo kovettuneet. Täytyy seurata, miten matka sujuu sitten talvitassuilla.
Mutta onko muita arvauksia, mistä tuo vapina voi johtua?
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
Ei se voi johtua mistään muusta kuin renkaista
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Mersumies
- Viestit: 2659
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
Voin vahvistaa renkaan rungon painuman. kotona tallissa on pari autoa ja muita laitteita jonka seurauksena usein täytyy siirtää autoa muutama kymmenen senttiä työntämällä eikä auto meinaa jäädä paikoilleen ellei pidä sitä 5-10 sekuntia uudessa paikassa. Syy on renkaan muotoutuminen.alffis kirjoitti:OK, tavallaan hyvä, että joku muukin on tunnistanut samanlaisen ilmiön.
Eräs rengastestejäkin tehnyt tuttava esitti nimenomaan syyksi tuota renkaan rungon kasaanpainumista. En vaan niin millään osaa uskoa, että ilmiö voisi tulla esiin nykyajan renkaissa - kymmenessä aiemmassa autossa (ja vielä useammassa rengaskerrassa) ei vastaavaa ole tullut esiin. Siinä mielessä se kuitenkin olisi hyvä, ettei autossa kummempaa vikaa silloin olisi.![]()
Renkaat ovat hyväkuntoiset Firestone Firehawkit.
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
Voi johtua myös renkaista ja näin ensimmäisenä ajatellaan mutta ite koitin kolmella eri rengas sarjalla ja ominaisuus oli ja pysyi
Omas tapaukses tärinöitä tulee vaihtelevasti kylmänä ja joskus ei ollenkaan, epäilen moottorinkumillimppuja, jouset/iskarit, kardaani
Omas tapaukses tärinöitä tulee vaihtelevasti kylmänä ja joskus ei ollenkaan, epäilen moottorinkumillimppuja, jouset/iskarit, kardaani
Re: W204 täräjää alkutaipaleella
Moro,
Kiitos kommenteista, nimenomaan uudet ajatukset vievät eteenpäin. Tässä tapauksessa syyllinen löytynee kivikovaksi kovettuneista (erityisesti) takarenkaista. Uusilla nastarenkailla ongelmaa ei enää esiintynyt ja takarenkaat olivat kovat: myös liian isot (245/40/17), ja liian vanhat.
Huomasin muuten, että dieselin hiukkassuodattimen regeneroituminen aiheuttaa vähän vastaavaa nuljahtelua, sillä ei kuitenkaan ole yhteyttä rengasnopeuteen. Tästä tuli mieleen jokin muukin teoria, joihin hc3 edellä viittasi.
Kiitos kommenteista, nimenomaan uudet ajatukset vievät eteenpäin. Tässä tapauksessa syyllinen löytynee kivikovaksi kovettuneista (erityisesti) takarenkaista. Uusilla nastarenkailla ongelmaa ei enää esiintynyt ja takarenkaat olivat kovat: myös liian isot (245/40/17), ja liian vanhat.
Huomasin muuten, että dieselin hiukkassuodattimen regeneroituminen aiheuttaa vähän vastaavaa nuljahtelua, sillä ei kuitenkaan ole yhteyttä rengasnopeuteen. Tästä tuli mieleen jokin muukin teoria, joihin hc3 edellä viittasi.