R129 + Eibachin alustasarja ja pyöränkulmat päin prinkkalaa
R129 + Eibachin alustasarja ja pyöränkulmat päin prinkkalaa
Perskeles,
Kävipä niin, että asiantuntevan (?) saksalaisen rengaspajan jäljiltä pyöränkulmat R129:ssa olivat siinä jamassa, että sekä etu- että takarenkaiden sisäreunat kuluivat huolestuttavaa vauhtia. Siispä mitä tehdä?
Kyseessä on 1993-mallinen R129 jossa on Eibachin alustasarja sekä 245/40/18 renkaat (8.5" vanteilla) edessä ja 275/35/18 renkaat (10" vanteilla) takana. Kävin eräällä suomalaisella pikkupajalla tarkistuttamassa kulmat. No, heti ensimmäiseksi ongelmaksi muodostuivat eri leveyksiset vanteet - mittalaite ei näyttänyt enää oikein, tiedä sitten onko tämä yleistä erikokoisten etu- ja takavanteiden kanssa puuhastellessa. Oli miten oli, uusien säätöjen jälkeen tilanne meni vain huonommaksi...
Eli onko niin, että suh't tunnetun alustasarjan valmistajankin romppeilla voi päätyä siihen, ettei ilman tukivarsien tms. muutoksia pyöränkulmia kertakaikkiaan saa kohdalleen? Toisaalta, R129:a on saanut AMG-versiossa kyseisella rengaskoolla, tietty alusta(sarja) on toisenlainen tehtaan versiossa.
t: Pekka
Kävipä niin, että asiantuntevan (?) saksalaisen rengaspajan jäljiltä pyöränkulmat R129:ssa olivat siinä jamassa, että sekä etu- että takarenkaiden sisäreunat kuluivat huolestuttavaa vauhtia. Siispä mitä tehdä?
Kyseessä on 1993-mallinen R129 jossa on Eibachin alustasarja sekä 245/40/18 renkaat (8.5" vanteilla) edessä ja 275/35/18 renkaat (10" vanteilla) takana. Kävin eräällä suomalaisella pikkupajalla tarkistuttamassa kulmat. No, heti ensimmäiseksi ongelmaksi muodostuivat eri leveyksiset vanteet - mittalaite ei näyttänyt enää oikein, tiedä sitten onko tämä yleistä erikokoisten etu- ja takavanteiden kanssa puuhastellessa. Oli miten oli, uusien säätöjen jälkeen tilanne meni vain huonommaksi...
Eli onko niin, että suh't tunnetun alustasarjan valmistajankin romppeilla voi päätyä siihen, ettei ilman tukivarsien tms. muutoksia pyöränkulmia kertakaikkiaan saa kohdalleen? Toisaalta, R129:a on saanut AMG-versiossa kyseisella rengaskoolla, tietty alusta(sarja) on toisenlainen tehtaan versiossa.
t: Pekka
Re: R129 + Eibachin alustasarja ja pyöränkulmat päin prinkka
Ai niin, unohtui vielä sanoa, että pikkupajan asentajan mukaan säädöt olivat "aivan tapissa" eli että kulmia ei saisi säädettyä millään kohdalleen.Keppa kirjoitti:Perskeles,
Kävipä niin, että asiantuntevan (?) saksalaisen rengaspajan jäljiltä pyöränkulmat R129:ssa olivat siinä jamassa, että sekä etu- että takarenkaiden sisäreunat kuluivat huolestuttavaa vauhtia. Siispä mitä tehdä?
Kyseessä on 1993-mallinen R129 jossa on Eibachin alustasarja sekä 245/40/18 renkaat (8.5" vanteilla) edessä ja 275/35/18 renkaat (10" vanteilla) takana. Kävin eräällä suomalaisella pikkupajalla tarkistuttamassa kulmat. No, heti ensimmäiseksi ongelmaksi muodostuivat eri leveyksiset vanteet - mittalaite ei näyttänyt enää oikein, tiedä sitten onko tämä yleistä erikokoisten etu- ja takavanteiden kanssa puuhastellessa. Oli miten oli, uusien säätöjen jälkeen tilanne meni vain huonommaksi...
t: Pekka
Joskus muistan lukeneeni, että joissain autoissa McPhersonin yläpäätä on voinut siirtää, R129:ssa ei tietenkään "perssoneita" ole, mutta voisiko jousituksen yläosassa silti olla myös jonkinlaiset säädöt - vai säädetäänkö kulmat niin edessä kuin takanakin aina jousituksen "alaosasta" (ja auraus tietysti raidetangoista)?
t: Pekka
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Vastaus lienee Camber-tangot. Porukka foorumilaisia tilasi niitä jenkeistä ja homma ymmärtääkseni korjaantui sillä. Haulla löytyy lisää...
Tämä rengas/vannekoko onkin muuten mielenkiintoinen seikka... Joku asiantuntija voisi valaista. Mittauksessa käsittääkseni kiinnitetään vanteisiin semmoinen "mittari" ja vanteen ja renkaan reunaan sitten sellainen tappi tms... Kun vannekoko kasvaa, silloinhan suuremman vanteen ulkokehä siirtyy normaaleilla säätöarvoilla liikaa, vai osaako kone laskeskella vastakkaisten (siis esim. ylä ja ala) reunojen erotuksen ja siten siis voisi säätää ohjearvoihin?
Perhana joutuuko tässä itsekkin säädättämään kulmat uudelleen...
Ketjun aloittajan kirjoituksessahan kuitenkaan rengaskoko ei vaikuta?
Tämä rengas/vannekoko onkin muuten mielenkiintoinen seikka... Joku asiantuntija voisi valaista. Mittauksessa käsittääkseni kiinnitetään vanteisiin semmoinen "mittari" ja vanteen ja renkaan reunaan sitten sellainen tappi tms... Kun vannekoko kasvaa, silloinhan suuremman vanteen ulkokehä siirtyy normaaleilla säätöarvoilla liikaa, vai osaako kone laskeskella vastakkaisten (siis esim. ylä ja ala) reunojen erotuksen ja siten siis voisi säätää ohjearvoihin?
Perhana joutuuko tässä itsekkin säädättämään kulmat uudelleen...
Ketjun aloittajan kirjoituksessahan kuitenkaan rengaskoko ei vaikuta?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Itsellä on kans takavanne leveämpi(9") kuin etuvanne(8") ja enpä ole asiaa miettinyt että meneekö nuo mittauslaitteet sekaisin jos on erilevyiset vanteet... Renkaan leveys ei vaikuta asiaan, sen tiedän. Mä en oo vielä edes käynyt säädättämässä noita kulmia missään kun on vielä vakioalusta. Ilmotelkaapas ne jotka noista jotain tiedätte että miten tollasesta autosta saa kulmat mitattua jos on erilevyiset vanteet.
Passat Variant 1.9TDI 2001
heh, ja mä kun kysyin kun olin säädöissä, että muuttuuko säädöt jos vaihtaa leveämmät _renkaat_. Ei kuulemma muutu, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä. Ilmeisesti jos vanteen et muuttuu niin sitten myös säätö pitäisi tehdä uusiksi, mutta lienee pilkun jyystämistä. Kunhan nyt saisi normivanteilla aluksi säätöihin, eli ei muuta kun talvirenkaat alle ja säädättämäänkeef kirjoitti:-eikös mittaukseen kuuluis aina laittaa ne alkup. pelti/aluvanteet niin ei mene mittalaitteet/asentajat sekaisin. Kuinkas paljon noi eibarit madalsi? Kyllä pitäis saada säädettyä, tai sitten ei, mutta leveet renkaat/venteet tarvii kyllä eri säädöt kuin vakio nakit.

Lisää tietoa: www.skg.fi
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
NYKYAIKAISILLA mittalaitteilla ei vanteilla ole väliä, koska renkaan leveys,profiili, korkeus ja ilmanpaine ja vanteen leveys tarkistetaan ennen mittauksen aloittamista ja ko tiedot syötetään mittakoneen tietokoneelle.
Vasta kun tarvittavat tiedot on syötetty, antaa kone tiedostostaan oikeat arvot, joilla säädetään.
Vasta kun tarvittavat tiedot on syötetty, antaa kone tiedostostaan oikeat arvot, joilla säädetään.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
No niinpä, kas kun en itse kekannut käyttää alkuperäisiä renkaita/vanteita mittauksen aikana. Toisaalta, tarvikevanteen offset saattaa olla erilainen kuin alkuperäisten 16-tuumaisten.keef kirjoitti:-eikös mittaukseen kuuluis aina laittaa ne alkup. pelti/aluvanteet niin ei mene mittalaitteet/asentajat sekaisin.
Kuinkas paljon noi eibarit madalsi? Kyllä pitäis saada säädettyä, tai sitten ei, mutta leveet renkaat/venteet tarvii kyllä eri säädöt kuin vakio nakit.
Olisko Eibachin sarja madaltanut jotain 25-30 milliä ei ei mitään järisyttävää määrää. En ollut itse paikalla, näin vasta valmiin auton mutta muistaakseni jostain tuollaisesta määrästä oli kyse. Toisaalta jos/kun alustaa laskee näin vähän, pitäisi säätövaraakin olla riittävästi.
Renntechiltä saa myös noita takarenkaitten camberin säätöpalikoita (puslia), mutta hinta on aika suolainen ~500 taalaa:
http://www.renntechmercedes.com/splash/ ... rices.html
t: Pekka
veskola kirjoitti:heh, ja mä kun kysyin kun olin säädöissä, että muuttuuko säädöt jos vaihtaa leveämmät _renkaat_. Ei kuulemma muutu, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä. Ilmeisesti jos vanteen et muuttuu niin sitten myös säätö pitäisi tehdä uusiksi, mutta lienee pilkun jyystämistä. Kunhan nyt saisi normivanteilla aluksi säätöihin, eli ei muuta kun talvirenkaat alle ja säädättämäänkeef kirjoitti:-eikös mittaukseen kuuluis aina laittaa ne alkup. pelti/aluvanteet niin ei mene mittalaitteet/asentajat sekaisin. Kuinkas paljon noi eibarit madalsi? Kyllä pitäis saada säädettyä, tai sitten ei, mutta leveet renkaat/venteet tarvii kyllä eri säädöt kuin vakio nakit.
Aikalailla samanlaisia kokemuksia mullakin.
Mullakin on eibachin alusta konin iskareilla.
Jos on suuntaukset kerran laitettu kohdalleen, niin mulla ei ole ollut ongelmia sen jälkeen, vaikka renkaita (ja vanteita) on kyllä ollut monenkokoisia. Siis missään autossa.
Jos se tuntuu helpommalta, niin käyttää sitten vakiovanteilla, niin ei sen takia mene sormi suuhun.
Olikohan se dealer, joka mielestäni jo monta sataa topiikkia sitten sen sanoi tyhjentävästi, että ensin alusta ja nivelet kuntoon, niin sitten ne rataatkin saa suunnattua.
Keppalla tuntuu olevan siinäkin jotain häikkää, jos säätö, on tapissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-leveissä renkaissa/vanteissa näkyy kuluminen voimakkaammin, joten väärät tai vähän pielessä olevat säädöt kuluttaa leveätä rengasta nopeammin, myös kuluneiden nivelien ja puslien vaikutus korostuu. Kulmat MUN mielestä pitäis säätää ajotyylin ja auton alustaan nähden sopivaksi, näinhän se on tehtykin mutta jos rupee muuttaan alustaa, renkaita, vanteita ei vakio säädöt enään toimi. Ite oon pitänyt etupään harituksen nollassa ja takapäässä vain vähän aurausta, riippuen kuormituksesta. Aurauksen säätöhän vaikuttaa myös camber/caster arvoihin riippuen alustan rakenteesta.
Noi nelipistesuuntaukset antaa joskus ihan levottomia lukemia jos niitä ei "alusteta" oikein tai kone ei "ymmärrä" saatuja arvoja.
Rikkinäiset puslat ja nivelet on sitten eri juttu.
Noi nelipistesuuntaukset antaa joskus ihan levottomia lukemia jos niitä ei "alusteta" oikein tai kone ei "ymmärrä" saatuja arvoja.
Rikkinäiset puslat ja nivelet on sitten eri juttu.