Olen minä tommosenkin muutoksen tehnyt. Siihen "erilaiseen rodiin" tuli hammastanko, tosin se ei ollut mersusta. Mullahan oli siinä käytössä pystärin apurunko, johon tein kiinnikkeeet hammastangolle. Noista kiinnityksistä ja niiden lujuudesta, pitäisi tarvittaessa olla jotain "kättä pitempää", jos katsastaja sitä pyytää. Poikkeuslupaa ei tarvi anoa ohjauslaitteiden muutoksille(menee muutoskatsastuksella), niissä täytyy kyllä huomioida kantavuus ym. juttuja. Semmoinen asia tuli mieleeni, jos alat väyrysen hammastankoa sovittamaan, niin ohjausgeometrian säilyttämiseksi, huomioi raidetankojen pituus. Pystärissä on meinaten aika pitkät alatukivarret, ja ns. pump steering(joston aikana tapahtuva aurauskulmien muutos) on todella ilkeä ominaisuus. Mulla ei ollut näin äkkiä laittaa yhtään kuvaa, missä toi tekemäni kiinnitys olisi järkevästi näkynyt. Toisaalta se tekemäni systeemi oli muutenkin erilainen, kun siinä oli vielä ne 170.sen runkoaisatkin tiellä.
Tuolla tietoa finlexiltä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S. Nämä omakohtaiset tiedot ovat vuodelta 2011, jos on tullut uusia määräyksiä niin silloin perun puheeni.
T: Artsi.