OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Auto on MB 300 TDT originaali OM603 turbomoottorilla. Mersusta löytyy myös HX40Super, Uusin mynän 7mm pumppu, iso cooleri, KKD pakosarja ja Raptecin imusarja. Autoon tehty myös n. 2500km sitten eli ennen viritystä kannentiivisteen vaihto (samalla kansi plaanattiin, koeponnistettiin ja huollettiin.) Tiivisteeksi laitoin 606-metallitiivisteen, porasin ne viisi reikää, käytin uusia pultteja ja asensin VHT Copper Gasketin kanssa. Asennuksen tein mielestäni huolella eli puhdistin lohkontason rasvanpoistoaineella, puhaltelin paineilmalla pulttien reijän puhtaiksi, kiristin kannen Victor Reinzin mukaisiin arvoihin oikeassa järjestyksessä. Kuitenkin alkaa tuntua, että tiiviste falskaa, koska jäähd.nestettä katoaa, Moottorin lämmöt nousee vedättäessä (termari, syyläri, vesipumppu yms kaikki mahdollinen vaihdettu) sekä kabiiniin ei tule lämmintä, kun moottorin lämmöt on korkealla. Tiedän, että kuus-nolla-kutosen tiivistettä on vaikea saada pitämään ilman lohkonpinnan oikaisua, mutta moottorin alakertaa en ala oikaisun vuoksi purkamaan, sekä vakio tiivistekään ei varmaan ole se paras vaihtoehto jos ahtopainetta on 2.5baaria. Mitä arvon raati suosittelee tässä tilanteessa?
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja Tukala »

konstappi kirjoitti:Tiedän, että kuus-nolla-kutosen tiivistettä on vaikea saada pitämään ilman lohkonpinnan oikaisua, mutta moottorin alakertaa en ala oikaisun vuoksi purkamaan, sekä vakio tiivistekään ei varmaan ole se paras vaihtoehto jos ahtopainetta on 2.5baaria. Mitä arvon raati suosittelee tässä tilanteessa?
Terve,

Mulla oli taannoin vastaavia ongelmia kahden "jälki-turbotetun" traktorin kanssa, el tiiviste paloi turhan usein.
Sain kollegalta vinkin laittaa kuparinen tiiviste, joka on ns."käsityötä".

Tiivistengelmat loppui siihen(piste). Nyt en ikävä kyllä saa paikkaa mieleen joka niita tekee, mutta koitanpa saada selville.


Tietysti alan Mersu-miehillä saattaa olla joku muukin ratkaisu ja/tai kokemusta samanmoisesta.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja jytky »

itellä myös om603 ja aika pitkältikkin sama kokoonpano ja sama ongelma.kansi plaanattiin ja VHT Copper Gasketilla ohjearvoilla nippuun.lohkon pintaa ei mullakaan ole tarkistettu.vajaa 20tkm sillä on päästelty ja tuntuma on että hieman tiiviste on valskannut koko ajan ja nyt on tekee jo sen verran painetta että pakko se on jälleen kerran auki ottaa.ekalla kertaa massatiiviste kesti reilu 20tkm VHT Copper Gasketilla kunnes kutosen päädystä nesteet pihalle :D no seuraavaksi kokeillaan taas massatiivisteellä ja VHT Copper Gasketilla ja tehdään lohkoon veriura :roll:
paineet on olleet koko ajan alle 2bar.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei misään tapauksessa kuparitiivistettä. Kokeilin ja se kesti alle 1000 km miedoilla tehoilla.

Kutosen pään massatiivisteen luiskasteluun auttaa ns. veriura, haulla taitaa löytyä paremmin tarinaa mutta ideana on koneistaa pieni ura, joka lukitsee tiivisteen, samanlainen kuin sylintereiden välissä. Eipä tuohon nyt oikein lääkettä taida olla, jos ei tiivisty niin ei tiivisty. Tätä on nyt tapahtunut niin monesti, että en alkaisi itse laittamaan metallitiivistettä, ellei myös lohkoa ole plaanattu ja ilmeisesti plaanauskin pitää olla tietyllä karheudella. Joku voisi oikeastaan kertoa millainen sen pitää olla, liimallekin olisi hyvä jäädä vähän elintilaa sinne.

Tuliko tiiviste purettua levyihin, jokainen levy puhdistettua öljystä ja jokaiseen hentoinen copper gasket pinta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja jytky »

Tuliko tiiviste purettua levyihin, jokainen levy puhdistettua öljystä ja jokaiseen hentoinen copper gasket pinta ?
joo kyllä minä ainakin purin tiivisteen levyiksi ja poistin porauksesta tulleet jäysteet huolellisesti ym ja joka pintaan copper gaskettia.
tuota veriuraa on tarkoitus kokeilla sinne kutosen päätyyn seuraavana.elikkäs esim dremelillä ura lohkoon,kannen ja tiivisteen väliin millinen mig langan pätkä.ilmeisesti tuo ura lohkoon lie fiksuin tehdä hieman sen liekkirenkaan ulkopuolelle?on myös ollut juttua että joskus tiiviste pullahtanut on sieltä jakopään puoleltakin siellähän ei ole myöskään mitään uraa lohkossa?mietin että tekisikö uran sinnekkin ei siitä nyt ainakaan mitään haittaa ainakaan luulis olevan? :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toisessa päässä on se öljykanava kannen puolella, sen kohdalle ei oikein voi tehdä mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja jytky »

aa ookoo no sitä ei parane mennä sitten rälläköimään.
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: OM603 Kannentiiviste vuotaa!

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Noniin! Nyt tässä on tullut mietittyä ihan ajan kanssa, että millä tarvikkeilla kansi laitetaan nippuun, kun alkoi siis tuo 606-peltitiiviste vuotamaan. Siihen tulokseen olen päätyny, että laitetaan 603-massapahvi tiiviste Gasket Copperilla ja tehdään se veriura lohkoon kutosen päätyyn. Tietysti myös kansi plaanataan ja kasataan muutenkin uusilla pulteilla. Minkähänlaisia paineita tämmösellä setillä kestää pitää, kun on se 400hp on tavoitteena :think: ?
Vastaa Viestiin