Vajaa kymppitonni päästelty Mersulla, tässäpä hieman kokemuksia tältä ajalta.
Ostin auton siis viime jouluna, ja se toimi ongelmitta kesäkuulle saakka. Sen jälkeen alkoi tyhjäkäynti vaeltaa, starttaaminen kesti normaalia kauemmin ja loppujen lopuksi auto alkoi nykiä kierrosten pudotessa (noin) alle 2000 rpm. Lisäksi auto alkoi sammuilla risteyksiin, jos ei kierroksia pitänyt kaasulla ylhäällä. Jonkin aikaa tuli ajettua nykimisestä huolimattam, mutta vian pahennuttua autolla ei käytännössä pystynyt ajamaan edes kaasulla kikkailemalla. Auto oli pois ajosta parisen kuukautta, ja koska en itse sille ehtinyt mitään tehdä, vein sen suosista MB Koskiselle Seinäjoelle. Viaksi paljastui määräjakajan kumi/muovikaukalo, jonka vaihdon jälkeen auto on toiminut ongelmitta. Tyhjäkäynti on ehkä hieman alhainen, 600 - 700 rpm, ja risteyksiin lasketellessa saattaa käydä 500 rpm tai hieman alle. Auto pysyy kuitenkin hyvin käynnissä ja tyhjäkäynti on tasainen, joten en ole tuota pitänyt ongelmana. Erikoista on, että vakionopeudensäädin tuntuu toimivan nyt paremmin, eli pitää nopeuden nätimmin eikä nykäise kaasua kerralla pois nopeuden noustessa. Aikaisemmin meno vakkari päällä oli turhan nykivää. En tiedä onko ongelman korjaantumisella mitään tekemistä tuon kumikaukalon vaihtamisen kanssa, mutta oli miten oli, pääasia että nyt toimii kuten pitääkin.
Ajettavuudesta täytyy antaa iso plussa, maantiellä tämä kampe on kuin kotonaan. Jämäkkä, hiljainen ja vakaa. Mukavat penkitkin, vakkari vaan päälle ja kyynärnoja alas niin matka taittuu mukavasti.

Polttoaineenkulutusta en ole sen enempää mittaillut, mutta nyt viime viikonlopun aikana meni lähes tankillinen josta n. 80 % maantieajoa, loppu kaupunki- ja taajamaajoa sekä jonkin verran kylmäkäynnistyksiä -3 - +5 keleissä, ja laskin että keskikulutus oli 9,4 l, mielestäni ei paha.
Pientä hifistelyäkin tuli tehtyä, kasettisoitin vaihtui nykyaikaisempaan ja apumiehen penkin alle tuli 8" aktiivisubi. Kajarit on alkuperäiset, ja vaikka niitä on monet haukkuneet niin subbarilla ryyditettynä oma multakorva kestää kyllä kuunnella. Voisihan nuo toki päivittääkin.
Pissapoika lopetti toimintansa muutama päivä takaperin, mutta heräsi henkiin pumppua koputtelemalla. Edessä on varmaankin perusteellinen puhdistusoperaatio tai jopa pumpun vaihto. Tässäpä ne viat sitten taisi ollakin, ajovalon polttimo meni pimeäksi ja vaihtelin samalla molemmat. Vaihto oli helppo ja konehuoneessa riittävästi tilaa ährätä.
Mitään ehostuksia (kahvojen kiillotusta ym.) en ole valitettavasti saanut aikaiseksi tehdä, niiden aika tulee myöhemmin jos tulee.
Moottoriöljyn tarkastus tuotti iloisen yllätyksen(?), vajaa kymppitonni ajettu öljynvaihdon jälkeen ja pinta oli edelleen samassa tasossa. Öljy oli edelleen myös kirkasta. Moottorin kunto lienee aivan hyvä, ja eiköhän (toivottavasti!) tällä päästellä vielä ainakin satatonnia ilman suurempia remontteja.
