W210 ei kulje kunnolla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

No olisi miulla toinenkin ongelma tuon väyrysen kanssa (ei Paavon :D ) auto on siis 290 turbo diiseli -97.Välillä tuossa on sellainen ongelma että tuntuu kiihdyttäessä että ei olisi turboa ollenkaan eli kulkee kuin 123-200D.Mie epäilen että auto ei saa polttoainetta tarpeeksi kun ahtopaine nousee eli onko siellä nyt joku anturi paskana vai mikä? vai mistä tuollainen voisi johtua?Välillä toimii pitkiäkin aikoja ihan normaalisti.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ilmamassa anturi voi olla rikki tai erg venttiili jumiutunut auki asentoon päästää kaikki paineet läpi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

arska10 kirjoitti:Ilmamassa anturi voi olla rikki tai erg venttiili jumiutunut auki asentoon päästää kaikki paineet läpi
No siihen ilmamassamittarin liittimeen olen suihkutellu elektroniikka spraytä mutta ei se mitään auttanut,mitenkä tuo egr toimii? siis silloin kun se toimii niinkuin on tarkoitettu.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

KPM kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Ilmamassa anturi voi olla rikki tai erg venttiili jumiutunut auki asentoon päästää kaikki paineet läpi
No siihen ilmamassamittarin liittimeen olen suihkutellu elektroniikka spraytä mutta ei se mitään auttanut,mitenkä tuo egr toimii? siis silloin kun se toimii niinkuin on tarkoitettu.
Kannattaa tulpata kokonaan se erg venttiili pane sokea laippa kannen ja erg venttiilin väliin. Oletko katsonut paljonko on imusarjassa paskaa, kannattaa kurkata se voisi olla yksi syy tehottomuuteen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kestä 290:ssä tulpata EGR:ää jos ei ole otettu ohjelmasta pois.

Star testerissähän tuo selviäisi aikalailla suoraan mikä siellä vaivaa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mika.T kirjoitti:Ei kestä 290:ssä tulpata EGR:ää jos ei ole otettu ohjelmasta pois.

Star testerissähän tuo selviäisi aikalailla suoraan mikä siellä vaivaa.
Omasta oon tulpanut tuon erg pois jo 3v sitten ei vika tilaa 300td on eri juttu siinä pamahtaa vikatilaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Mika.T kirjoitti:Ei kestä 290:ssä tulpata EGR:ää jos ei ole otettu ohjelmasta pois.

Star testerissähän tuo selviäisi aikalailla suoraan mikä siellä vaivaa.
Ahtopaineanturin pieni letkulinja tai nippa saattaa olla karstoittunut tukkoon imusarjasta.
Rassaa vaikka se ekaksi auki, josko auttais.

Ja jos ei, niin starin nokkaan, niin selviää miksi menee vikatilaan.

Vika noissa on todennäköisesti akselilla ilmamassamittari - EGR ohjausventtiili - ahtopaineenohjauventtiili. Yleensä noin 120e vika.

Ja se EGR:n tukkiminen laipalla tekee yleensä vikatilan 3/1997 jälkeisissä versioissa, kun imamassamittari huomaa, että pakokaasuja ei pääse imusarjaan riittävää määrää.

Ja miksikö?

Mulla oli myös tuossa allekirjoituksen autossa laippa monta kuukautta, mutta sen jälkeen kun EGR ohjausventtiili hajos lopullisesti, niin uuden asennuksen jälkeen laippa auheutti vikatilan välittömästi. Älkää kysykö, miksi se toimi sillä vanhalla hajoamispisteessä olevalla venttiilillä. Uudella venalla sitä laippaa ei sietänyt enää olla. Umpilaippa pois ja yhtää vikatilaa ei siitä enää tullut.

Eka omistamani vm- 97 290 turbo, 9 vuotta sitten, ei asentamastani laipasta ollut moksiskaan yli 50 000 kilsan aikana, mitä se laippa siellä oli.

Kummassakaan ei ole sitä ilmaläppää imusarjassa ilmamäärää säätämässä, kuten joissakin verisoissa on, joten sekään ei ole selitys.

Jotakin tuohon EGR valvontaan (softa) ilmeisesti lisättiin tuonna vuonna, kun toiset yksilöt on niin tarkkoja venttiilin tukkimisesta ja toiset taas ei.
Onko se raja kiveen hakattu tuohon 3/1997 vai johonkin muuhun, sitä en tiedä. Vai onko softassa aikaisemmissa versioissa väljemmät toleranssit ilmamassataulukoissa tuon EGR suhteen. Vaatis lisää perehtymistä.

Koeajoissa on myös hyvä muistaa, että jotku vikatilat vaatii useamman onnistuneen startin, enne kuin vikatila poistuu päältä. Oliko se 3 vai 5 kertaa, en nyt muista sitäkään.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Harri S kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ei kestä 290:ssä tulpata EGR:ää jos ei ole otettu ohjelmasta pois.

Star testerissähän tuo selviäisi aikalailla suoraan mikä siellä vaivaa.
Ahtopaineanturin pieni letkulinja tai nippa saattaa olla karstoittunut tukkoon imusarjasta.
Rassaa vaikka se ekaksi auki, josko auttais.

Ja jos ei, niin starin nokkaan, niin selviää miksi menee vikatilaan.

Vika noissa on todennäköisesti akselilla ilmamassamittari - EGR ohjausventtiili - ahtopaineenohjauventtiili. Yleensä noin 120e vika.

Ja se EGR:n tukkiminen laipalla tekee yleensä vikatilan 3/1997 jälkeisissä versioissa, kun imamassamittari huomaa, että pakokaasuja ei pääse imusarjaan riittävää määrää.

Ja miksikö?

Mulla oli myös tuossa allekirjoituksen autossa laippa monta kuukautta, mutta sen jälkeen kun EGR ohjausventtiili hajos lopullisesti, niin uuden asennuksen jälkeen laippa auheutti vikatilan välittömästi. Älkää kysykö, miksi se toimi sillä vanhalla hajoamispisteessä olevalla venttiilillä. Uudella venalla sitä laippaa ei sietänyt enää olla. Umpilaippa pois ja yhtää vikatilaa ei siitä enää tullut.

Eka omistamani vm- 97 290 turbo, 9 vuotta sitten, ei asentamastani laipasta ollut moksiskaan yli 50 000 kilsan aikana, mitä se laippa siellä oli.

Kummassakaan ei ole sitä ilmaläppää imusarjassa ilmamäärää säätämässä, kuten joissakin verisoissa on, joten sekään ei ole selitys.

Jotakin tuohon EGR valvontaan (softa) ilmeisesti lisättiin tuonna vuonna, kun toiset yksilöt on niin tarkkoja venttiilin tukkimisesta ja toiset taas ei.
Onko se raja kiveen hakattu tuohon 3/1997 vai johonkin muuhun, sitä en tiedä. Vai onko softassa aikaisemmissa versioissa väljemmät toleranssit ilmamassataulukoissa tuon EGR suhteen. Vaatis lisää perehtymistä.

Koeajoissa on myös hyvä muistaa, että jotku vikatilat vaatii useamman onnistuneen startin, enne kuin vikatila poistuu päältä. Oliko se 3 vai 5 kertaa, en nyt muista sitäkään.
Yleensä 3 peräkäistä toimivaa startia (ajo kertaa minkä välissä auto samutetaan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuossa oman auton koodit toimii tänäpäinäkin erg tulpattuna
Datacard
Identification number: WDB2102171A560797 0
Chassis
Sales designation: E290TT
Order number: 0 7 204 31928
Delivery date: 20 11 1997
Paint code 1: 269 MODEL ID 600 SE/SEL/SEC ON GLOVE BOX
Equipment: 401A BLACK FABRIC / ANTHRACITE
Engine no.: 602982 12 027542
Transmission: 722613 00 655593
SA code 220 249 269 400A 401A 404 405 414 423 512 543 551 570
581 600 611 612 645 656 673 808 873 910 955 988
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla oli vuosia sitten -96 290 joka veti heti eka kiihdytyksen jälkeen vikatilan kun tukki EGR:n
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mika.T kirjoitti:Mulla oli vuosia sitten -96 290 joka veti heti eka kiihdytyksen jälkeen vikatilan kun tukki EGR:n
Taitaa sitten riipua softa versiosta mikä sinne on laitettu. Tuo erg:n poisto on hankalampi juttu kun siellä on kertaalleen poltetteva prommi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu, todennäköisesti kun mullakin oli jälkeenpäin ohjelmoitu niin uudessa ohjelmassa oli varmasti tarkempi tuo ilmamäärämittarin "luku"
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mika.T kirjoitti:Juu, todennäköisesti kun mullakin oli jälkeenpäin ohjelmoitu niin uudessa ohjelmassa oli varmasti tarkempi tuo ilmamäärämittarin "luku"
Ohjelmastahan se rippuu mitä antureilta tulevaa tietoa
valvotaan ja
miten tarkaan,

E:sinnäns outoa jos on ohjelma vaihdettu ja silti jätety kierätys päälle
(Jos siis on joku muu kuin tehdas päivitys)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

arska10 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Mulla oli vuosia sitten -96 290 joka veti heti eka kiihdytyksen jälkeen vikatilan kun tukki EGR:n
Taitaa sitten riipua softa versiosta mikä sinne on laitettu. Tuo erg:n poisto on hankalampi juttu kun siellä on kertaalleen poltetteva prommi
Ovat nuo sopivat prommit
yllätävän arvokaita kappaleittain osteltuna
Jos noita hommailisi isomman läjän niin mahtaisikohan... Ja mihin hintaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Menee OT:ksi, mutta kovasti tekis mieli hiukkasen jalostaa tuota EGR ajatusta.

Mites (missä muodossa) tuossa ilmamassamittarissa tulee paluutieto ECU:lle?

Jos siihen sais tehtyä huijauksen väliin, jota sitten ohjattaisiin sen EGR:n ohjausventtiilin avulla, niin sais tuon muutoksen tehtyä uudempiinkin EGR versioihin ilman prommin polttelua / ohjelmointia.

Tämä toki edellyttäis sitä, että ECU ei vaadi kauhean lineaarista ilmamäärän muutosta kytkeytymisvaiheessa ts. päälle pois rittäisi.
Muutenhan EGR:n poistoboksin teko ja asennus olis varsin simppeli juttu.

Tuossa omassa CDI:ssä kun tutkiskelin sitä ilmamäärän muutosta kytkeytymisvaiheissa, niin aika nopeaahan se oli, mutta mitä raja-arvoja ECU tuolle ilmamäärän muutokselle antaa ja missä tahdissa muutosten pitää alkaa arvoissa näkymään.

Toki uudemmissa (CDI) se eliminointi on ohjelmallisesti helpompaa / järkevämpää, mutta kun noita sähköohjatulla pumpulla (jakaja/rivi) olevia kuitenkin ropataan aika paljon itse.
Omassa ex OM606 vaparissakaan mitään herjoja ei tullut, vaikka laippasin EGR:n ja lemppasin ne kaikki ilmaläpät huit hiiteen sieltä imusarjasta. Tosin tuossa saldona oli vain vähäisempi imarin paskoittuminen ja moottorin ohut vääntö pysyi yhtä ohuena kuin ennenkin.

Toki jos antaa sille autolle sitä kenkää kunnolla, niin ei se imarikaan kamalasti paskoitu, kun EGR ei täysvedolla ole auki kuitenkaan.

Nyt lienee paras lopettaa, kun luisuu aina vaan edemmäs aloituksesta.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Harri S kirjoitti:Menee OT:ksi, mutta kovasti tekis mieli hiukkasen jalostaa tuota EGR ajatusta.

Mites (missä muodossa) tuossa ilmamassamittarissa tulee paluutieto ECU:lle?

Jos siihen sais tehtyä huijauksen väliin, jota sitten ohjattaisiin sen EGR:n ohjausventtiilin avulla, niin sais tuon muutoksen tehtyä uudempiinkin EGR versioihin ilman prommin polttelua / ohjelmointia.

Tämä toki edellyttäis sitä, että ECU ei vaadi kauhean lineaarista ilmamäärän muutosta kytkeytymisvaiheessa ts. päälle pois rittäisi.
Muutenhan EGR:n poistoboksin teko ja asennus olis varsin simppeli juttu.

Tuossa omassa CDI:ssä kun tutkiskelin sitä ilmamäärän muutosta kytkeytymisvaiheissa, niin aika nopeaahan se oli, mutta mitä raja-arvoja ECU tuolle ilmamäärän muutokselle antaa ja missä tahdissa muutosten pitää alkaa arvoissa näkymään.

Toki uudemmissa (CDI) se eliminointi on ohjelmallisesti helpompaa / järkevämpää, mutta kun noita sähköohjatulla pumpulla (jakaja/rivi) olevia kuitenkin ropataan aika paljon itse.
Omassa ex OM606 vaparissakaan mitään herjoja ei tullut, vaikka laippasin EGR:n ja lemppasin ne kaikki ilmaläpät huit hiiteen sieltä imusarjasta. Tosin tuossa saldona oli vain vähäisempi imarin paskoittuminen ja moottorin ohut vääntö pysyi yhtä ohuena kuin ennenkin.

Toki jos antaa sille autolle sitä kenkää kunnolla, niin ei se imarikaan kamalasti paskoitu, kun EGR ei täysvedolla ole auki kuitenkaan.

Nyt lienee paras lopettaa, kun luisuu aina vaan edemmäs aloituksesta.
Niin ja sitten vielä kun pitää mielessä noiten vastus huijausten kanssa että joskus tulevat kovin kaliiksi
(sen jälkeen"ja ennen sitä lukuisi vastus/tuhoboxsilla rikotuja" kun joku laiteli joskus kesällä noista vastus kikailuista juttua cdi koneisiin liityen on tullut pelkästään niistä johtuen 4 ECU:a rikkimennytä ECU:a ensin olivat toimineet kohtalaisesti sitten oli pikku hiljaa tullut toiminta aina vaan huonomaksi ja huonomaksi lopulta"25-15tkm" jälkeen jatkuva vikatila, kupla piirilevyssä...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja Harri S »

CDI203 kirjoitti:... kun joku laiteli joskus kesällä noista vastus kikailuista juttua cdi koneisiin liityen on tullut pelkästään niistä johtuen 4 ECU:a rikkimennytä ECU:a ensin olivat toimineet kohtalaisesti sitten oli pikku hiljaa tullut toiminta aina vaan huonomaksi ja huonomaksi lopulta"25-15tkm" jälkeen jatkuva vikatila, kupla piirilevyssä...)
Tuholastut on nimensä veroisia.
Työllistävä vaikutus. :thumbup:
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

No nyt se vikapaikka on tiedossa,johtosarja moottorin ja vaihteiston välillä.Avasin jo johtoliitimen joka tulee vaihteiston kupeeseen ja puhdistin sen,mutta tuntuu että ei ole vieläkään ihan kunnossa...mitä muuta tuolle osaisi vielä tehdä?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

KPM kirjoitti:No nyt se vikapaikka on tiedossa,johtosarja moottorin ja vaihteiston välillä.Avasin jo johtoliitimen joka tulee vaihteiston kupeeseen ja puhdistin sen,mutta tuntuu että ei ole vieläkään ihan kunnossa...mitä muuta tuolle osaisi vielä tehdä?
Oliko siellä öljyä kun avasit sen jos oli niin öljy on voinut mennä vaihteiston ohjaus boxiin asti, joka taas sijaitsee hantin puolen lattia maton alla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

arska10 kirjoitti:
KPM kirjoitti:No nyt se vikapaikka on tiedossa,johtosarja moottorin ja vaihteiston välillä.Avasin jo johtoliitimen joka tulee vaihteiston kupeeseen ja puhdistin sen,mutta tuntuu että ei ole vieläkään ihan kunnossa...mitä muuta tuolle osaisi vielä tehdä?
Oliko siellä öljyä kun avasit sen jos oli niin öljy on voinut mennä vaihteiston ohjaus boxiin asti, joka taas sijaitsee hantin puolen lattia maton alla
Oli siellä öljyä,puhdistin sen paineilmalla ja elktrosprayllä.En tehnyt vielä muuta,pittääpä kahtoa sieltä maton altakin.Liekköhän tuo ohjausboksi kalliskin jos joutuu vaihtamaan?
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

Enpä löytänyt sitä vaihdelaatikon ohjaus boksia apumiehen jalkatilasta :( enkä kyllä sitten joutanut pitempään tonkimaankaan autoa kun eukko lähti sillä töihin.Missä kohtaa sen boksin pitäisi olla siellä maton alla?En mie tiedä muita paikkoja kuin konehuoneessa apumiehen puolella olevan mustan laatikon jossa noita bokseja on,johtosarja kuitenkin näyttää menevän vaihdelootasta rintapellin läpi tuonne apumiehen jalkatilaan...Auto on 290TD -97 jos sillä on jotain merkitystä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

kyllä se siellä mustassa laatikossa on, muistin väärin se on vasta uudemissa
Viimeksi muokannut arska10, To 11.04.2013 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
kmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 28.02.2013 14:58

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja kmar »

Mulla Sprintterissä290 td(sama kun väykässä) turbon teho-ongelma oli seuraavanlainen:
Siellä Turbon alla(näkyy hankalasti, auto pitää nostaa tai sitten ryömiä alle) on alipainepumppu josta menee tanko pieneen vipuun joka avaa läpän turbossa.
Tämä vipu vanhemmiten juuttuu ja siihen pitää ruiskuttaa(juureen) crc.tä tai vastaavaa niin jo auttaa!
Itsellä ongelma oli tehottomuus ja n.3000 kierroksilla musta savu ja nämä poistui tällä voitelu hommalla.
Ja jos vika on tämä niin tätä vipua pitää rasvata jatkossakin säännöllisesti.(pinnat kuluneet ajankanssa,kuumuus tms)
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

arska10 kirjoitti:kyllä se siellä mustassa laatikossa on, muistin väärin se on vasta uudemissa
No sieltä mie avasin ja puhdistelin kaikki liitokset vaikkei ne likaisia olleetkaan,en kerennyt sitten enemmän kokeilemaan kun eukko lähti sinne töihin,pittää jatkaa remonttia lauantaina kun pääsee töistä kotiin.
kmar kirjoitti:Mulla Sprintterissä290 td(sama kun väykässä) turbon teho-ongelma oli seuraavanlainen:
Siellä Turbon alla(näkyy hankalasti, auto pitää nostaa tai sitten ryömiä alle) on alipainepumppu josta menee tanko pieneen vipuun joka avaa läpän turbossa.
Tämä vipu vanhemmiten juuttuu ja siihen pitää ruiskuttaa(juureen) crc.tä tai vastaavaa niin jo auttaa!
Itsellä ongelma oli tehottomuus ja n.3000 kierroksilla musta savu ja nämä poistui tällä voitelu hommalla.
Ja jos vika on tämä niin tätä vipua pitää rasvata jatkossakin säännöllisesti.(pinnat kuluneet ajankanssa,kuumuus tms)
Pitääpä tutkia tuotakin,kiitoksia vinkeistä :)
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

No ei se kulje vieläkään kunnolla :( auttaisikohan se tieto että kylmänä kulkee vähän aikaa normaalisti mutta sitten vedot häviää.Aamupäivällä suuttimen putki rupesi vuotamaan ihan urakalla :( rupesin sitten irrottamaan sitä ja siinä irrottaessa huomasin että pumpun kiinnitysmutterit olivat hävinneet huitsin nevadaan :shock: mitenkähän tuo kampe on edes voinut toimia kun pumppu heiluu kuin mielettömän m*lkku järjettömän v*tussa?
Niin ja siinä suuttimen putkea irrottessa katkaisin muovisen putkenlähdön :( suodattimelta lähtee kaksi putkea,toinen menee pumpulle ja toinen tähän nippaan minkä katkaisn,mikähän härpäke se mahtaa olla? siinä se on öljynsuodattimen vieressä ja siihen samaan mötikkään menee kaksi vesiputkea.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

KPM kirjoitti:No ei se kulje vieläkään kunnolla :( auttaisikohan se tieto että kylmänä kulkee vähän aikaa normaalisti mutta sitten vedot häviää.Aamupäivällä suuttimen putki rupesi vuotamaan ihan urakalla :( rupesin sitten irrottamaan sitä ja siinä irrottaessa huomasin että pumpun kiinnitysmutterit olivat hävinneet huitsin nevadaan :shock: mitenkähän tuo kampe on edes voinut toimia kun pumppu heiluu kuin mielettömän m*lkku järjettömän v*tussa?
Niin ja siinä suuttimen putkea irrottessa katkaisin muovisen putkenlähdön :( suodattimelta lähtee kaksi putkea,toinen menee pumpulle ja toinen tähän nippaan minkä katkaisn,mikähän härpäke se mahtaa olla? siinä se on öljynsuodattimen vieressä ja siihen samaan mötikkään menee kaksi vesiputkea.
Onkohan siellä pumpussa enää kaikki kunnossa kannattaa otta se pumppu käteen ja tarkistaa kaikki osat siitä pumpun päästä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
KPM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.11.2011 20:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja KPM »

arska10 kirjoitti: Onkohan siellä pumpussa enää kaikki kunnossa kannattaa otta se pumppu käteen ja tarkistaa kaikki osat siitä pumpun päästä
Kyllä mie ajoin sillä tänäaamuna,silloin kyllä toimi niinkuin on tähänastikin toiminut..pumppu oli kyllä kokonaan paikallaan,mutta sitä pystyi vaan pyörittelemään.
Avatar
juxxo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 15.03.2013 12:11

Re: W210 ei kulje kunnolla

Viesti Kirjoittaja juxxo »

Meikäläisen kokemuksia aiheesta: MB 290 TD vm.1998

Ongelma oli, kun ei oikein kulkenut - juuri samanoloinen vika kuin ketjun aloittajallakin. 80 kmh:n jälkeen ei enää tahtonut kiihtyä enää kuin vanha diisseli konsanaan, oli pieniä vaikeuksia liittyä moottoritien jonoihinkin. Kaupunkiajossa kiihtyi ja kulki ihan suhtkoht kivasti. Kone myös kyllä otti kierroksia yli tuon maagisen 3000. Semmoinen fiilis tuli, ikäänkuin turbo ei toimisi ollenkaan.

1) Aloitin ilmamassamittarin vaihdolla - ei auttanut mitään
2) Vaihdoin alipainesysteemin letkuja uusiin turbon ja egr:n lähistöltä => auttoi vähäsen, toimi aina silloin tällöin tosi hyvin, kuin turbon voimalla, mutta enimmäkseen oli sama vetelys kuin ennekin.
3) Putsasin imusarjan - vähän isompi operaatio, mutta hyvin tehtävissä itsekin (vie sellaisen päivän aikaa ja on tosi sottasta hommaa!)
- Meikäläisellä on alumiininen imusarja, jossa oli sitä mustaa möhnää pari-kolme milliä kaikissa rööreissä - ei siis ollut mitenkään kokonaan tukossa.
- Putsasin pullo- ja tiskiharjalla ja astianpesuaineella ja tietysti vedellä ja sain sen mielestäni melko hyväksi.
- Imusarjan toisessa päässä on pieni uloke, josta lähtee ohut alipaineletku sellaiseen pieneen reilun sokeripalasen kokoiseen mötikkään, josta puolestaan lähtee muutama sähköjohto johonkin - tulkitsin se jonkinmoiseksi alipaineeseen perustuvaksi laitteeksi, mutta en tiedä mitä se ohjaa. Putsasin tuon pienen reiän ja nipan myös huolellisesti rautalangalla ja paineilmalla.
- Sitten asensin imusarjan takaisin. Laitoin myös uuden imusarjan tiivisteen (KL-Varaosan myymää tiivistettä joutui hieman fixaamaan, mutta sopi kuitenkin)
- TULOS: kuin UUSI AUTO alla, kulkee tosi nöyrästi ja vilkkaasti kaikilla nopeuksilla. Kiihtyy 80 jälkeenkin mukavasti. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi. Hepat ovat taas kotona jne.
- Suosittelen tätä remonttia muillekin - on suht helppo tehdä itsekin, eikä vie muuta kuin aikaa, kärsivällisyyttä ja pesuaineita.
- Se mikä jäi mietityttämään, että mikä loppujenlopuksi oli se suurin juttu tässä operaatiossa, olisko kenties jo paljon tästä saanut jo pelkällä imusarjan laidassa olleen nipan ja reiän putsaamisella(?)

EGR meikäläisellä on nyt tukittu, tulppa alipaineletkussa. Se oli jo edellinen omistaja tehnyt, mutta jatkan samaa linjaa, josko imusarja pysyisi pitempään puhtaana.

Eli iloisesti taas mennään!
Vastaa Viestiin