ml 320 W163 etenee hyvin maastossa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

ml 320 W163 etenee hyvin maastossa

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Kävinpä viikonloppuna testaamassa oman auton maasto-ominaisuuksia. Auto on siis ML 320 bensa automaatti w163 -02, renkaat jotkut Nokian Hakkapeliitta SUV 255/55/17 nastoilla.
Yllätyin totaalisesti! Takaraivossa on kummitellut epäily, että oliskohan sittenkin pitänyt ostaa Jeep Grand Cherokee, koska siinä on oikeat lukot.
Minun käyttööni ei todellakaan tarvitse. En aio käydä safareilla, vaan minulle riittää veneenvetohommat ja metsäautoteiden koluaminen kesällä ja talvella.
Lunta täälläpäin on jo 20-30 cm, osittain myös kinostanut. Lähdin ensin ajamaan metsäautoteitä. Ja sitten rohkeasti suoraan umpimetsään (lapio oli mukana). Metsä oli hoidettua mäntymetsää eli ei tarvinnut kuitenkaan pusikoiden läpi ajella. Taktiikkana oli, että jos jään kiinni, peruutan omaa jälkeä takaisin.
Auraamattomalla metsäautotiellä en tarvinnut edes hidasta nelivetoa, ei yrittänytkään sutia.
Sitten metsään. Ensin auto seis ja vapaalle, ESP pois päältä ja hidas neliveto päälle.
Nelivetohan tässä on jatkuva 50/50 suhteessa. Oikeita lukkoja ei ole, vaan kun systeemi havaitsee sutivan pyörän, jarruttaa systeemi sutivaa pyörää ja voimaa siirtyy vetäville pyörille. Sutimisen täytyy siis ensin tapahtua ennen kuin systeemi puuttuu asiaan. Joten antaa rohkeasti sutia vaan.
Maastossa tämä systeemi rasittaa paljon jarruja ja jarrut kuumuvat, joten ei tästä ihan safariautoa kannata tehdä.
Ainoa etenemistä hidastava asia oli kannot, niitä piti varoa etteivät osu pohjaan. Kantoja kiertämällä ja hitaasti ajamalla en saanut kunnolla sutimaan. Ylämäissä systeemi puuttui peliin, kun alkoi sutimaan; ja toimi. Eteenpäin vaan mentiin.
Yhden alamäen lopussa törmäsin pieneen kantoon. Jäi etupalkin alle. Mäki oli ehkä 25 astetta jyrkkä. ja eikun vaikeuksitta takaperin omaa jälkeä takaisin. Keula taas menosuuntaan ja kanto kiertämällä eteenpäin.
Sitten 30 astetta jyrkkään lumiseen ylämäkeen. Täysillä en uskaltanut ajaa, koska pari puuta odotti ylhäällä. Hidasta vauhtia ja vähän sutimalla ylöspäin. Koska vauhtia ei ollut paljon, auto pysähtyi. Takaisin alas ja muutamalla uudella yrityksellä sain puskettua lunta edessä ja mäen päällä oltiin.

Sitten täysin auraamattomalle vanhalle futiskentälle, missä myös kentän laidalla mäkiä. Koska tiesin, että täällä ei ole kiviä ja kantoja, sain leikkiä kunnolla. Sladissa ja ympyrää mielinmäärin, ei puhettakaan kiinnijäämisestä. Samoin mäet vauhdilla ylös
Ainoa harmi reissun jälkeen oli vanteisiin ja kuumiin jarruihin jämähtäneet jäät. Yli 80 ei pystynyt ajamaan, kun renkaat täristi. Piti sulatella hallissa.
Kunhan lunta tulee parikymmentä senttiä lisää, aion kokeilla uudestaan. Mutta en epäile, etteikö toimisi.

Eli todella hyvä maastoauto, systeemi toimii sittenkin! Ei tuolla kuitenkaan kauheaan kivikkoon viitsisi mennä, joustovarat tulee vastaan ja alusta on suojaamatta. Bensatankki voi mennä rikki, vetarin suojakumit puhjeta jne. Auraamattomilla metsäautoteillä, pelloilla, mökkiteillä tms. toimii kuitenkin mainiosti. Ja voihan tuolla hinata naapurin vajaavetoisen pois ojasta :lol:

Toivottavasti jollekin on tästä hyötyä, ei kun Mersun ostoon.
Viimeksi muokannut rikugien, Su 13.01.2013 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 200 -84
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ml 320 W163 on oikeesti hyvä maastoauto

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itsellä vastaavan vehe persauksen alla mutta diiselinä

ETS-4 systeemin avulla W163 menee kyllä pahaankin paikkaan, kun tuo tosiaan osaa jarruttaa sitä rengasta jolla pito on huono.
Tuohon ETS-4:sen toimintaan kannattaa kyllä perehtyä oikein "ajettuna" pelastaa monesta pahasta paikasta.
Tasauspyörästöjen lukkoja ei kaipaa. Lasketaan ne oikeat maastoautot vielä kuitenkin erikseen, tosin eipä ole ikävä ex landcruisereita tienpäällä ajellessa.

Maavarahan tuossa loppuu auttamatta kesken vaikka mulla on pari-kolme senttiä korotettukin ja renkaina 275/65/17
Tankki on pahassa paikassa. Kiinnityspannat on heti poikki jos sinne joku tökkää. Muuten siellä ei ole pahasti esillä olevia osia.

Faceliftissä vetosuhde on 48/52 vaikkakin saisi olla enemmänkin takapainotteinen. Puskee talvikelissä herkästi.

Alennusvaihde päällä ajonvakautus ja ETS toimii muuten erilailla.
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: ml 320 W163 on oikeesti hyvä maastoauto

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Mika.T kirjoitti:Itsellä vastaavan vehe persauksen alla mutta diiselinä

ETS-4 systeemin avulla W163 menee kyllä pahaankin paikkaan, kun tuo tosiaan osaa jarruttaa sitä rengasta jolla pito on huono.
Tuohon ETS-4:sen toimintaan kannattaa kyllä perehtyä oikein "ajettuna" pelastaa monesta pahasta paikasta.
Tasauspyörästöjen lukkoja ei kaipaa. Lasketaan ne oikeat maastoautot vielä kuitenkin erikseen, tosin eipä ole ikävä ex landcruisereita tienpäällä ajellessa.

Maavarahan tuossa loppuu auttamatta kesken vaikka mulla on pari-kolme senttiä korotettukin ja renkaina 275/65/17
Tankki on pahassa paikassa. Kiinnityspannat on heti poikki jos sinne joku tökkää. Muuten siellä ei ole pahasti esillä olevia osia.

Faceliftissä vetosuhde on 48/52 vaikkakin saisi olla enemmänkin takapainotteinen. Puskee talvikelissä herkästi.

Alennusvaihde päällä ajonvakautus ja ETS toimii muuten erilailla.
Joo noinhan se systeemi toimii. Itsekin kävin varta vasten harjoittelemassa, että tosi paikan tullen sitten osaan hyödyntää ominaisuuksia. Olisi varmaan pitänyt kirjoitaa, että etenee tosi hyvin maastossa :wink:

Onko joku muuten kokeillut renkaiksi BF Goodrich All terrain T/A KO tai General Grabber AT2. Meinasin laittaa ensi kesäksi BF:t. Jatkan sitten kesän jälkeen BF:llä ajoa myös talvella. Jos pito ei sitten riitä, laitan alle nuo GT:t nastoilla, kun niissä on nastan paikat valmiina. Sitten, kun nastat on joskus GT:stä loppu, nypin ne pois ja ajan kesällä loppuun.
Kuviot olis molemmissa mutaan ja sohjoon sopivat ja kulutuskestoa lupailevat moninkertaisesti normaaleihin verrattuna. Säästyisi rengaskuluissa PALJON rahaa.
Oikeat maasturimiehet ainakin kehuvat molempia., mutta menevätkö liian äänekkäiksi tähän Mersuun?
W123 200 -84
W124-260
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 12.08.2003 18:43

Re: ml 320 W163 on oikeesti hyvä maastoauto

Viesti Kirjoittaja W124-260 »

Täältä kanssa ääni W163 maasto-ominaisuuksille. Täydellistä offiautoa tästä ei saa, eikä tarvitsekaan saada, mutta loistava peli sekalaiseen käyttöön, myös matka-ajoa tällä ajaa mielellään. Ainoa miinus mielstäni 320 bensakoneisessa on suurehko kulutus, mutta vähän tällä ajavana(10.000km/v) ei diisseli kannata suuren veron vuoksi(puhumattakaan dieselin huoltokustannuksista vrt. bensa).
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: ml 320 W163 on oikeesti hyvä maastoauto

Viesti Kirjoittaja rikugien »

rikugien kirjoitti:

Onko joku muuten kokeillut renkaiksi BF Goodrich All terrain T/A KO tai General Grabber AT2. Meinasin laittaa ensi kesäksi BF:t. Jatkan sitten kesän jälkeen BF:llä ajoa myös talvella. Jos pito ei sitten riitä, laitan alle nuo GT:t nastoilla, kun niissä on nastan paikat valmiina. Sitten, kun nastat on joskus GT:stä loppu, nypin ne pois ja ajan kesällä loppuun.
Kuviot olis molemmissa mutaan ja sohjoon sopivat ja kulutuskestoa lupailevat moninkertaisesti normaaleihin verrattuna. Säästyisi rengaskuluissa PALJON rahaa.
Oikeat maasturimiehet ainakin kehuvat molempia., mutta menevätkö liian äänekkäiksi tähän Mersuun?
Laitoin tämän saman kyssärin renkaat-osion alle. Siellä voi vastata, jos kiinnostaa.
W123 200 -84
Vastaa Viestiin