Yllätyin totaalisesti! Takaraivossa on kummitellut epäily, että oliskohan sittenkin pitänyt ostaa Jeep Grand Cherokee, koska siinä on oikeat lukot.
Minun käyttööni ei todellakaan tarvitse. En aio käydä safareilla, vaan minulle riittää veneenvetohommat ja metsäautoteiden koluaminen kesällä ja talvella.
Lunta täälläpäin on jo 20-30 cm, osittain myös kinostanut. Lähdin ensin ajamaan metsäautoteitä. Ja sitten rohkeasti suoraan umpimetsään (lapio oli mukana). Metsä oli hoidettua mäntymetsää eli ei tarvinnut kuitenkaan pusikoiden läpi ajella. Taktiikkana oli, että jos jään kiinni, peruutan omaa jälkeä takaisin.
Auraamattomalla metsäautotiellä en tarvinnut edes hidasta nelivetoa, ei yrittänytkään sutia.
Sitten metsään. Ensin auto seis ja vapaalle, ESP pois päältä ja hidas neliveto päälle.
Nelivetohan tässä on jatkuva 50/50 suhteessa. Oikeita lukkoja ei ole, vaan kun systeemi havaitsee sutivan pyörän, jarruttaa systeemi sutivaa pyörää ja voimaa siirtyy vetäville pyörille. Sutimisen täytyy siis ensin tapahtua ennen kuin systeemi puuttuu asiaan. Joten antaa rohkeasti sutia vaan.
Maastossa tämä systeemi rasittaa paljon jarruja ja jarrut kuumuvat, joten ei tästä ihan safariautoa kannata tehdä.
Ainoa etenemistä hidastava asia oli kannot, niitä piti varoa etteivät osu pohjaan. Kantoja kiertämällä ja hitaasti ajamalla en saanut kunnolla sutimaan. Ylämäissä systeemi puuttui peliin, kun alkoi sutimaan; ja toimi. Eteenpäin vaan mentiin.
Yhden alamäen lopussa törmäsin pieneen kantoon. Jäi etupalkin alle. Mäki oli ehkä 25 astetta jyrkkä. ja eikun vaikeuksitta takaperin omaa jälkeä takaisin. Keula taas menosuuntaan ja kanto kiertämällä eteenpäin.
Sitten 30 astetta jyrkkään lumiseen ylämäkeen. Täysillä en uskaltanut ajaa, koska pari puuta odotti ylhäällä. Hidasta vauhtia ja vähän sutimalla ylöspäin. Koska vauhtia ei ollut paljon, auto pysähtyi. Takaisin alas ja muutamalla uudella yrityksellä sain puskettua lunta edessä ja mäen päällä oltiin.
Sitten täysin auraamattomalle vanhalle futiskentälle, missä myös kentän laidalla mäkiä. Koska tiesin, että täällä ei ole kiviä ja kantoja, sain leikkiä kunnolla. Sladissa ja ympyrää mielinmäärin, ei puhettakaan kiinnijäämisestä. Samoin mäet vauhdilla ylös
Ainoa harmi reissun jälkeen oli vanteisiin ja kuumiin jarruihin jämähtäneet jäät. Yli 80 ei pystynyt ajamaan, kun renkaat täristi. Piti sulatella hallissa.
Kunhan lunta tulee parikymmentä senttiä lisää, aion kokeilla uudestaan. Mutta en epäile, etteikö toimisi.
Eli todella hyvä maastoauto, systeemi toimii sittenkin! Ei tuolla kuitenkaan kauheaan kivikkoon viitsisi mennä, joustovarat tulee vastaan ja alusta on suojaamatta. Bensatankki voi mennä rikki, vetarin suojakumit puhjeta jne. Auraamattomilla metsäautoteillä, pelloilla, mökkiteillä tms. toimii kuitenkin mainiosti. Ja voihan tuolla hinata naapurin vajaavetoisen pois ojasta

Toivottavasti jollekin on tästä hyötyä, ei kun Mersun ostoon.