V*TUN Takaveto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

LopenUupunut kirjoitti:Olet oikeassa, olisi pitänyt pistää siitä seuraavasta mallista eteenpäin. :D mulla oli 2002 tullut uusi mallinen....se oli mainio niin ajettavuudeltaan kuin vetopidoltaan.
No en tiedä, kuinka paljon asiat ehti parantua tuon yhden vuoden aikana, automalli ei ainakaan muuttunut miksikään... :)

Meillä oli siis juuri tämmöinen, samanvärinenkin vielä:
http://www.auto1.fi/b/u717122_ford-mondeo_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikä menny tosiaan talvella mihkään. Meidän sivutieltä kun lähti isommalle väylälle, niin kyllä piti pitkä rako ootella, että uskalsi lähteä sillä sudittelemaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Näissä autoissa missä on uudenaikaista elektroniikka (asr , esp yms ) , pitää ajaa hieman eri tavalla kuin sitä vanhaa 123-mallia.
Esim neliveto vitossa (vm 2011) pitää painaa lisää kaasua tai ainakin pitää kaasupoljin samassa asennossa kun meinaa jäädä kiinni,
tällöin järjestelmä kytkee nelivedon päälle . Aika outo on tunne kun auto lyö tyhjää niin pitää kaasua lisätä..
Tämä tieto ihan auton käyttöönotto koulutuksessa tullut tieto .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Pakardinen kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Olet oikeassa, olisi pitänyt pistää siitä seuraavasta mallista eteenpäin. :D mulla oli 2002 tullut uusi mallinen....se oli mainio niin ajettavuudeltaan kuin vetopidoltaan.
No en tiedä, kuinka paljon asiat ehti parantua tuon yhden vuoden aikana, automalli ei ainakaan muuttunut miksikään... :)

Meillä oli siis juuri tämmöinen, samanvärinenkin vielä:
http://www.auto1.fi/b/u717122_ford-mondeo_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikä menny tosiaan talvella mihkään. Meidän sivutieltä kun lähti isommalle väylälle, niin kyllä piti pitkä rako ootella, että uskalsi lähteä sillä sudittelemaan.

Mettäkaverilla just tuota korimallia (vuosimallia en tiedä, mutta samanlaiset etulyhdyt) ja sillä ollaan päästelty välillä pahojakin teitä. Luistonesto antaa just sopivasti sutia ja eteneminen on huonollakin alustalla hyvää.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tuossa meidän rakkineessa ei ollu luistonestoja eikä muitakaan mokomia. Tiedä sitten, oliko meillä joku maanantaikappale, mutta vetopitoa ei lainkaan. Menihän se sitten eteenpäin kun sen ensin sai ruoskittua vauhtiin, mutta juuri se olikin sitten aika ongelmallista.

Siinä olen LU:n kanssa samaa mieltä, että oikein hyvä auto noin muuten ajaa. Ehdottomasti yksi parhaista, joilla olen itse ajanut. Ohjaus, suuntavakaus ym. asiat todella hyvällä mallilla, ei sitä tarvinnut suoralla tiellä paimentaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Pakardinen kirjoitti:Tuossa meidän rakkineessa ei ollu luistonestoja eikä muitakaan mokomia. Tiedä sitten, oliko meillä joku maanantaikappale, mutta vetopitoa ei lainkaan. Menihän se sitten eteenpäin kun sen ensin sai ruoskittua vauhtiin, mutta juuri se olikin sitten aika ongelmallista.

Siinä olen LU:n kanssa samaa mieltä, että oikein hyvä auto noin muuten ajaa. Ehdottomasti yksi parhaista, joilla olen itse ajanut. Ohjaus, suuntavakaus ym. asiat todella hyvällä mallilla, ei sitä tarvinnut suoralla tiellä paimentaa.
Käsittääkseni tuota mallia ei ole saanut ilman ajonvakautusta ja luistonestoa ?, sata varmaksi en sano.
Mulla ainakin oli molemmat, lumessa eteni todella hyvin ja paikaltaan ei meinannut esim. Kesällä saada renkaita vingahtamaan vaikka oli avustimet pois päältä. Minulle tuli ihan ekoja autoja tuota mallia suomeen tuoduista.
Talvella lähti kuin kärppä muiden etuvetojen ja takavetojen vierestä.

Autohan oli tosiaan kaikilta muilta osin huippu mutta ruostui ovista...

.
E: enpä muuten ole varma oliko ajonvakautusta.....ei muisti riitä sinne asti :think:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ainaki ameriikan malleissa ESP ollu aina vakiona, en euroopan mallistosta tiedä, mutta luulin että ESP on vakiovaruste myös meillä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ei ollu meidän vehkeessä luistonestoja eikä ESP:tä. Tiedä sitten minkä vinkuIntian vientimalli oli, mutta näin oli. Kaupparatsun käytössä se oli ollu kolme vuotta, sitten loppui takuu ja tuli liikkeeseen myyntiin, ostimma pois.

Ruosteen lisäksi meidän "yksilössä" ei takajarrut kestäneet. Tahtoi aina vähän väliä jumittaa ja jäädä laahaamaan. Se sitten väheni, kun kerran emäntää odotellessani jostain paikasta X en keksinyt muuta tekemistä, niin rupesin lukemaan käyttöohjekirjaa. Siellä sanottiin, että seisontajarrun toimintaa tehostaakseen kannattaa ensin polkaista käyttöjarru pohjaan ja sen jälkeen vetää käkkärin kahvasta. Totta tosiaan, paremmin se käkkäri sen jälkeen puri, eikä ihan niin pahasti enää jarrut temppuilleet.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Pakardinen kirjoitti:seisontajarrun toimintaa tehostaakseen kannattaa ensin polkaista käyttöjarru pohjaan ja sen jälkeen vetää käkkärin kahvasta
Et ole ilmeisesti omistanut VAG-konsernin vehkeitä?
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Noo nyt kun ollaan lievällä ot:lla niin Mondeosta.

- rattiputki vaihdettiin, takuuseen.
- nuo takajarrut jumitti ja tosiaan poltti laakerit takaa, kavala vika muuten, takuuseen.
- ovet ja luukku vaihdettiin ruosteesta, takuuseen.
- termari, muistaakseni sähköinen ja n.400€ arvoinen mutta meni takuuseen.
- hydraulinen moottoripukki, takuuseen.
- penkin sähköinen korkeudensäätö, takuuseen.
- takakontin sähkölukko, takuuseen.
- takajarrusatula....450€ omakustannus.

Siinähän sitä.

Vahinko että niin hyvä auto ajoltaan omasi niin paljon vikoja....mutta täydet kymmenen pistettä Fordin takuuasioiden käsittelyyn....ainiin, tunkki hajosi ensimmäisellä nostolla!.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Itselläon ollut kolme mersua ja toinen talvi menossa joten kortti ei ole kauaa ollut :)

Ja kyllä se nyt niin vaan on että nykyinen autoni W124 E200D ilman mitään asd:tä(tosin olisi ihan kiva laite) :D AUTO kulkee VAikka tiellä olisi 20cm lunta ja maavaraa on 7cm!! Jos on joku 20cm niin silloin en todellakaan paina kaasua pohjaan ja kiroa että kun jää jumiin ku silloin mennään maltilla eteen päin. Ja jos on huono keli lumen paljouden vuoksi niin silloin ei saa olla mihinkään kiire hätäilyllä menettää hermonsa ja pahimmillaan joku kuolee!!!

Itsellä on lankussa takana vuoden 2005 BfGoodrich nastat ja edessä 2007 Milestone nastat ja nastoja ei ole liiaksi!! Mutta kun käyttää omaa järkeään ja ajaa maltilla ja OSAA ENNAKOIDA ei ole hätää.

Oma mielipiteeni on että nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla. Ja jos on niin hienohelma että ego ei kestä jumiin jäämistä taikka mitään muutakaan takaiskua joille toiset saattavat nauraa niin sitten nelikko on teille. Tottakai jotkut asuvat sellaisissa paikoissa jolloin nelikko on välttämätön joten en ala sitä sen enempää tuomitsemaan mutta kaupungissa taikka maantiellä ei nelikkoa tartte mihinkään!

Ja LopenUupuneelle sen verran että jos etuveto varoittaa sua liukkaudesta sillä että se puskee, on sulla ihan liikaa tilannenopeutta joka helvetin paikassa! Kai sen nyt näkee että on liukasta kun katsoo ennen lähtöä ikkunasta ulos!

Ja itse korjaan mielummin perän vierelle tulemista kun sitä hankalammin korjattavaa puskemista!

Ja topikin aloittajalle suosittelen että jää kotiin kun on talvi tai menee taksilla koska tuo ei kuulosta turvalliselta että olet liikenteessä!

Terveisin 19v Mersumies
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

pake1 kirjoitti: Oma mielipiteeni on että nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla
Et ole tainnu koskaan ajaa oikeata nelivetoa?
En minäkään, mutta kun olin kaverin subaru impreza sti:n kyydissä niin totesin, että ne vajaavetoset on nössöille 8)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

pake1 kirjoitti:nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla.
No, kunhan ikää tulee vähän lisää, huomaat ettei auto ole muutenkaan tarkoitettu leikkimiseen vaan liikkumiseen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

pake1 kirjoitti:Itselläon ollut kolme mersua ja toinen talvi menossa joten kortti ei ole kauaa ollut :)

Ja kyllä se nyt niin vaan on että nykyinen autoni W124 E200D ilman mitään asd:tä(tosin olisi ihan kiva laite) :D AUTO kulkee VAikka tiellä olisi 20cm lunta ja maavaraa on 7cm!! Jos on joku 20cm niin silloin en todellakaan paina kaasua pohjaan ja kiroa että kun jää jumiin ku silloin mennään maltilla eteen päin. Ja jos on huono keli lumen paljouden vuoksi niin silloin ei saa olla mihinkään kiire hätäilyllä menettää hermonsa ja pahimmillaan joku kuolee!!!

Itsellä on lankussa takana vuoden 2005 BfGoodrich nastat ja edessä 2007 Milestone nastat ja nastoja ei ole liiaksi!! Mutta kun käyttää omaa järkeään ja ajaa maltilla ja OSAA ENNAKOIDA ei ole hätää.

Oma mielipiteeni on että nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla. Ja jos on niin hienohelma että ego ei kestä jumiin jäämistä taikka mitään muutakaan takaiskua joille toiset saattavat nauraa niin sitten nelikko on teille. Tottakai jotkut asuvat sellaisissa paikoissa jolloin nelikko on välttämätön joten en ala sitä sen enempää tuomitsemaan mutta kaupungissa taikka maantiellä ei nelikkoa tartte mihinkään!

Ja LopenUupuneelle sen verran että jos etuveto varoittaa sua liukkaudesta sillä että se puskee, on sulla ihan liikaa tilannenopeutta joka helvetin paikassa! Kai sen nyt näkee että on liukasta kun katsoo ennen lähtöä ikkunasta ulos!

Ja itse korjaan mielummin perän vierelle tulemista kun sitä hankalammin korjattavaa puskemista!

Ja topikin aloittajalle suosittelen että jää kotiin kun on talvi tai menee taksilla koska tuo ei kuulosta turvalliselta että olet liikenteessä!

Terveisin 19v Mersumies

Nyt ei uskalla tällä ajokokemuksella (26v) alkaa edes kinaamaan, voisko joku kokenut auttaa minua ? :shock:
Melkein tuli poikani (on tosin 22v) puheet ajotaidosta mieleen, sekin opetti ukkiaan ja minua tuossa muutama vuosi sitten kortin saatuaan....noo ukki näytti närhen pallit pojalle hiekalla, lumella ja asfaltilla....minä rupulikumeilla.... ei ole sen jälkeen kommentoinut ajotaitoja(an) :D

On hän kuitenkin normaalia parempi (oikeastaan todella hyvä) ajamaan sen voin sanoa kuitenkin, mutta samaa nuoruuden uhoa hänessä on kuin isässään. Poika on ajellut pienestä pitäen crossia, enskaa ja trialia ja kuorma-autoilla melko paljon...niitä kun muutama on tuohon pihalle eksynyt, mutta kyllä silti vieläkin neuvoja kyselee....

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ke 19.12.2012 18:49. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja TompSa »

V*TUN etuvetuveto kitkarenkailla. Sain sijaisautoksi V80 vulvan kitkoilla, aika iso ero kun on nyt tottunut nelivetoon hyvillä nastarenkailla. Talutusvauhtikin on monissa paikoissa ihan liikaa tuolle Volveriinelle. 4maticilla ei ole ollut mitään ongelmia näilläkään liukkailla, vaikka ESP on toimimattomissa ollut mennen tullen ja mm. siksi meni tänän pajalle...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Stinger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 27.09.2011 18:04

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Stinger »

Itselläni on tänä talvena 1. nelivetoauto alla, aikaisemmin olen ajanut takavedoilla. Hämmästyttävä tuo pidon määrä 4matic mersussa, alla olevat Nokian R kitkat ei ole enää parhaassa iskussaan mutta ei tunnu haittaavan. Olen joitakin talvia ajanut vanhemmilla fullsize jenkeillä missä ei ole ollut minkäänlaisia avustimia. Niillä oppi ajamaan perstuntumalla ja arvostamaan hyviä talvirenkaita. Moderni takaveto on lumipöpperössä vähän veemäinen peli kun ajonvakautus leikkaa vedon pois ja sitä ESP:n nappia pitää olla räpläämässä, mutta muutenhan se menee kunhan pitää rengasasiat kunnossa.
S204 320cdi 4matic
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

pake1 kirjoitti:
Oma mielipiteeni on että nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla.



.........






Ja topikin aloittajalle suosittelen että jää kotiin kun on talvi tai menee taksilla koska tuo ei kuulosta turvalliselta että olet liikenteessä!

Terveisin 19v Mersumies
Minusta tuntuu että sinä olet turvallisuusriski liikenteessä. Vähäisellä kokemuksella leikkimässä takavedollasi, ilman mitään kaitsevia ESPejä. Pitäisikö sinun mennä taksilla siihen asti että asenne muuttuu?

PS. Itse asun kaupungissa ja käyttöautoni on nelikko :wave:
E350CDI&A180CDI
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ajoin 9 vuotta joka talvi 202 farkulla kitkarenkain, josta 5 talvea samoilla Nokian 225/50-16 leveillä kitkoilla.
Koskaan ei ollut mitään ongelmaa lumen tai "NS liukkaiden kelien kanssa"...Ei tarvinut hiekkasäkkejä tai edes lapiota kontissa kuljettaa.
Farkku oli karvalakki versio, jossa oli vain ABS jarrut ja se kulki kuin panssarivaunu, jos vertaa 210 mersuun, jossa luistonesto estää etenemisen lumessa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Sergey kirjoitti:muista vensku enskerralla laittaa oikeet paineet renkaisiin. nykyiset ei selkeesti oo oikeat 8)
Mutta kun on. :D

Pyöränkulmat sitä vastoin ei ole...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tabuli kirjoitti:
pake1 kirjoitti: Oma mielipiteeni on että nelikot ovat nössöille ei niillä ole edes kivaa leikkiä paikallisen kaupan pihalla
Et ole tainnu koskaan ajaa oikeata nelivetoa?
En minäkään, mutta kun olin kaverin subaru impreza sti:n kyydissä niin totesin, että ne vajaavetoset on nössöille 8)
Heh, huvittava kommentti pake1:ltä. Vajaa viikko tolla quattrolla leikitty, ja ainakaan takavetoiseen mersuun ei koskaan ole paluuta. Kyllähän se takavedon jälkeen neliveto tuntuu oudolta, menee vähän epäloogisesti esim. kun meinaa pyörähtää niin kaasua pitää painaa lisää. Lisäksi nelivedolla saa (jos osaa) vedettyä kaupan pihassa sellaisia luisuja että siinä takavetokuskit nilkuttaa piiloon. Tosin kaupan pihassa en suosittele vetelemään luisuja muutakuin yöaikaan. Ja mikä hauskinta, nelivetoinen urheiluauto vaan paranee kun talvi tulee, sielä ne on amg:t ja ämmät tallissa kun quattrot mouruaa :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3210
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Hage »

S202 kirjoitti: Lisäksi nelivedolla saa (jos osaa) vedettyä kaupan pihassa sellaisia luisuja että siinä takavetokuskit nilkuttaa piiloon. Tosin kaupan pihassa en suosittele vetelemään luisuja muutakuin yöaikaan. Ja mikä hauskinta, nelivetoinen urheiluauto vaan paranee kun talvi tulee, sielä ne on amg:t ja ämmät tallissa kun quattrot mouruaa :D
Mutta eikös se mene juuri niin että nelikon ostavat ne jotka eivät osaa ajaa takavetosella, ne jotka ajelevat metikössä ja jotka OIKEASTI tarvitsevat niitä tai niille jotka jää aina 2cm lumikinokseen jumiin tilanteesta riippumatta? :wink:

Toki neliveto on parempi talvisin etenkin jos on esim. kotipaikkakunnallaan ei aurata hirveemmin, mutta eikös sillon kannata hankkia semmonen maasturi?
Luulisi suomalaisten jo tottuneen parinkymmenen vuoden aikana liukkaisiin keleihin, mutta silti ihmiset ostaa niitä Vaginan nelikkoja sen vuoksi että pääsee ensimmäisenä liikennevaloista liikkelle :mrgreen:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

pake1 kirjoitti:Itselläon ollut kolme mersua ja toinen talvi menossa joten kortti ei ole kauaa ollut :)

Ja jos on huono keli lumen paljouden vuoksi niin silloin ei saa olla mihinkään kiire hätäilyllä menettää hermonsa ja pahimmillaan joku kuolee!!!

Itsellä on lankussa takana vuoden 2005 BfGoodrich nastat ja edessä 2007 Milestone nastat ja nastoja ei ole liiaksi!! Mutta kun käyttää omaa järkeään ja ajaa maltilla ja OSAA ENNAKOIDA ei ole hätää.

Ja LopenUupuneelle sen verran että jos etuveto varoittaa sua liukkaudesta sillä että se puskee, on sulla ihan liikaa tilannenopeutta joka helvetin paikassa! Kai sen nyt näkee että on liukasta kun katsoo ennen lähtöä ikkunasta ulos!

Ja itse korjaan mielummin perän vierelle tulemista kun sitä hankalammin korjattavaa puskemista!

Terveisin 19v Mersumies
Täytyy kyllä sanoa, että kyllä se ikä muuttaa jännästi ihmistä. Itekin vielä suorastaan märkäkorva siihen nähden mitä täällä on oikeita kuljettajia. 8) Silti tämän kaverin kirjoitukset särähtää kyllä meikäläisenkin korvaan aika rankasti. Nuoruuden uhoa löytyy. :)

Ja ihan lupaava alku viestillä, kovasti puhutaan huonosta kelistä ja puhutaan että joku kuolee kun alkaa hätäilemään liikenteessä jne.. Ja heti sen jälkeen puhutaan, että omassa autossa on 5-7 vuotta vanhat, ei niin kovin merkkirenkaat ainakaan talvirenkaiksi, joissa ei taida enää nastojakaan olla jälellä, paitsi ne 8 ulkoreunassa, mitkä ei oo vielä irronneet suditellessa. :clap:


Mutta se joka pystyy väittämään, että puskeminen on vaikeammin korjattavaa, kun perän vierelle tuova takaveto, täytyy olla joku Vatanen. Kyllähän se jos kummankin osaa, ei siinä mitään, mutta pääasiassa se puskeminen on vaan kaasun ylösnostamista/kytkimen pohjaan painamista. Takavetosessa pitää vielä osata kääntää sopivasti luiston suuntaan ja ajoissa takasin, tarvittaessa jopa heiluriin lähdettäessä taas toiseen suuntaa jne. Kyllä ite, myöskin takavetosen kannalla olevana, väitän että kyllä se puskeminen on helpompi oikaista, kuskin kuin kuskin, varsinkin kokemattomampien. :angel:

Ei sitä kyllä ikkunasta ulos katsottaessa näe suoraan, onko liukasta vai ei. Nyttekin vois kuvitella että on liukasta. No eipä juuri ole. Joku aika sitten olis voinu kuvitella että kuiva talvikeli, ja paskanmarjat, tiet oli niin peilijäässä, että sai ihan pelätä omassakin kyydissä, kun auton perse kokoajan kiemursi. (autossa siis on jotain vikaa, väljää perän tuennoissa, kulmissa jne jne...) Toki, renkaatkin on parhaan teränsä nähneet, ei siinä mitään...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Leikkiessä takaveto mukavampi. Jos lähetään motarinopeudessa menettämään pito vetäviltä rattailta (tuskan)hiki on suurempi takavetoisen kuljettajalla. Mustajää+kesärenkaat+motari+väljä narinapusla takana yhdistelmä nakkasi auton yhtäkkiä kiihdytettäessä miltei poikittain ei tuntunut mukavalta, rauhallisella korjausliikkeellä sai pelastettua. Etuvetoisella voi huoletta suttailla ja kiihdytellä kunhan pitää renkaat haluttuun kulkusuuntaan, kaasua löysätessä auto yleensä menee sinne mihin renkaat näyttää.

Itse en pariin päivään motarilla viihtinyt juuri ajella kun peräpää vikuroi kokoajan puolelta toiselle, narinahela väljänä. Ei tunnu ollenkaan mukavalta.

S211 on jo hieman eri auto talvisessa säässä kuin w124, ESP+parempi painojakauma helpottaa huomattavasti etenemistä.

Onko joku kuullut yhdistelmästä kokematon kuski+takaveto+automaatti? Minä olen istunut kyydissä, ei tuntunut kivalta kun keksittiin kokeilla miten tämä kiihtyy satasen vauhdista: kickdownille asti->kolmonen->teho lisääntyi äkkiseltään liikaa->perä vierelle->onneksi vastaheiton jälkeen oikeni...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Kyllä sillä takavetoisella mersulla pärjää mutta tietenkin riippuu paljon siitä kuinka leveät ja matalat talvirenkaat on alla :lol: niin ja ne rengaspaineet kun pitää polttoaine luukusta loytyvissä lukemissa sekä malttaa olla painamatta sitä kaasupoljinta liikaa :lol:
Eli kapeeta ja korkeeta rengasta maltillisilla paineilla sekä rauhallista kaasua :arrow: menee sinne minne tarvii päästäkkin :clap:
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Heh on ainakin kommentti huomattu :D

Mitään riitä en halua lietsoa enkä muuta mutta kerroin vain oman mielipiteeni esille ja toki nelikko on hieno laite ei siinä mutta takavedossa ittellä ainakin näin nuorempana on se taika :D Ja pahoittelen jos jollekin tuli mielipahaa, se ei ollut tarkoitukseni :angel:

Ja ei, en ole turvallisuusriski mielestäni kaikki tälläinen Auton kanssa leikkiminen tehdään kuitenkin ihan sillälailla järkipäässä ettei aina mennä vain kahva edellä :) Tosin onhan omat renkaanikin hieman vanhahkot ja huonot pitää myöntää mutta kyllä niillä ajetaankin sitten ihan varovaisuutta ja järkeä kun ihan muitten seassa liikutaan ja ite ainakin tulee oltua valppaampi jotenkin kun renkaat ei ole parhaat mahdolliset olenhan aina valppaana mutta nyt ei tule luotettua renkaisiin niin paljoa vaan asioita pyrkii ennakoimaan paljon enemmän. Joku toki kommentoi tuohon sitten että kun tulee kiire pysähtyä ei renkaat auta mitään ja joo kyllä se niin onkin mutta sitten olen pyrkinyt pitämään kunnon välin edellä olevaan ym. joten kyllä asia otetaan ihan vakavasti eli en ole mikään kaistapää tuolla liikenteessä.

Ja mitä puskemisen ja perän vierelle tulemisen korjailuun tulee on vähän niin ja näin, riippuu nopeudesta ja auton vetotavasta tottakai hieman itse en ole vielä kummankaan korjauksessa epäonnistunut ja kumpikaan ei jos se täysin tahatonta on ei ole missään mielessä kivaa. Tosin onnekseni ei ole maantievauhdissa näin käynyt ja se pyritään omalla harkinnalla ja maltilla estämään viimeiseen asti :)

Enkä väitä että olisin maailman paras kuski en tietenkään mutta topikin aloittajalle sanoisin sen vielä että jos takapotkun ostaa pitää sen haitatkin sitten vaan niellä taikka vaihtaa autoa :)

Tulipas tekstiä noh mutta meikä kiittää ja kuittaa :)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.05.2011 10:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Mielenkiintoista luettavaa "Pake1":n kommentit. Nuori mieshän on sisäistänyt autoilun perusajatukset aivan täydellisesti.

Itse olen "harjoitellut itsenäisesti" autolla ajoa kortin saamisesta asti nyt 38 vuotta. Olen omistanut näiden vuosien aikana jonkunlaisen määrän erilaisia autoja.
Minulla on ollut etu-, taka-, ja nelivetoja. On ollut ratti-, lattia,- ja automaattivaihteisia. Pieniä ja isoja, uusia ja vanhoja.
Häpeäkseni täytyy kyllä tunnustaa että on niitä joskus kuitenkin sattunut vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ehkä en ole osannut malttaa tai oivaltaa kaikkia vuosikymmenten eteen tuomia tilanteita, mutta täytyy kyllä tunnustaa että eteeni on sattunut jonkun kerran tapauksia jossa olen muuttunut hetkessä kuljettajasta matkustajaksi...

Hienoa lukea että noinkin nuori kaveri ajattelee ja toimii kuin suoraan "Turvallisen autoilun" oppaasta.
Ei muuta kuin "Turvallista matkaa"

- Artsi -
W203 -01
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä on myös pitkä kokemus etu-, taka- ja nelivedoista.

Kyllähän takaveto on hauska leikkikalu, mutta kaikenlainen urheilu muun liikenteen
joukossa on jäänyt pois jo parin vuoden ajokokemuksen jälkeen. Mitä vanhemmaksi
tulee, sen tärkeämpää on, ettei ketään satu. Ja tarkoitan nimenomaan niitä muita.

Nuorena tuntee hallitsevansa auton niin hyvin, ettei onnettomuuksia tule. Silloin ei
käsitä, että oma vauhti voi olla odottamattoman kova muille, jotka arvioivat tilanteen
väärin. Liikenteessä ei olla omilla ehdoilla ja nöyryyttä tarvitaan.

Muutaman kerran on auto lähtenyt käsistä, mutta hallinta on palautunut ilman onnettomuutta.
Joka kerta kyse on ollut takavetoisesta autosta. Takavetoisen kuljettaminen kylki edellä auto
hallinnassa on eri juttu kuin yllättäen alkavan heittelehtimisen saaminen takaisin hallintaan.

Pari vuotta kortin saamisen jälkeen käytin hidastetöyssyä hyppyrinä autolla, jossa yksi
iskunvaimennin oli rikki. Auto kääntyi alastulossa poikittain ja oikaisuyritykset saivat auton
heiluriliikkeeseen. Vasta kolmas ratinkääntö oli riittävän nopea ja syvä, jotta auto lopulta oikeni.
Tämä oli ainoa kerta, jolloin tilanteessa oli ylinopeutta.

Toisen kerran ajoin jo kokeneena kuljettajana huippuliukkaalla kelillä päätietä huonoilla
renkailla. Yritin varovasti kiihdyttää nopeutta, mutta takapyörien ote irtosi ja auto
tarjosi perää rinnalle. Tilanne tuli niin yllättäen, että auto ehti heilahtaa kerran, ennen
kuin sain sen oikaistua. Tämä yksikin heilahdus olisi voinut viedä vastaantulijan kaistalle.

Kolmannen kerran ajoin tehokkaalla takavetoisella ja automaattivaihteisella autolla moottoritietä,
kun olosuhteet olivat todella liukkaat. Pakkasta oli 15 astetta ja lunta satoi. Hetken mielijohteesta
päätin kokeilla, miten auto käyttäytyisi rivakassa kiihdytyksessä. Takapyörien ote kirposi ja perä tuli
salamannopeasti rinnalle nopeuden olleesa 120 km/t. Auto lähti heittelehtimään kohdassa, jossa
oli kaiteet. Taas onnistuin parin heilahduksen jälkeen oikaisemaan auton osumatta mihinkään.

Neljännen kerran rata-auto pyörähti Ahveniston radalla, kun hidastin mutkaan ja vaihdoin kolmoselle
liiian terävästi. Takapyörät lukkiutuivat ja auto teki piruetin.

Monta kertaa liukkaalla on käynyt niin, että tasaisessa vauhdissa jopa vakiosäätimellä ajaessa
takapyörien pito irtoaa. Tämä tapahtuu yleensä kaarteessa tai mäessä. Uusissa autoissa ajonvakautus
estää hallinnan menetyksen. Vanhoissa autoissa kuljettajan korjaava ohjausliike oikaisee auton helposti
ja auto pysyy hallinnassa. Jos tilanne tulee yllättäen, korjausliike myöhästyy ja auto voi lähteä
heiluriliikkeeseen. Heiluri voi joko voimistua tai vaimentua kuin keinun liike riipppuen ohjausliikkeistä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jm9
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.09.2009 14:50

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja jm9 »

Aikanaan tullu koeteltua aika paljon rattitaitoja takavetoautolla ja tasan kaks kertaa on jääty kiinni. Eka kerralla mentiin perä eellä ojaan, muutama ukko sattu siinä sitten paikalle työnteleen ja sano että kyllä tää on aina tätä näitten takavetosten kans ku mennään sippiliirissä :think: toisella kerralla oli jääradalla sen 20-30cm lunta niin ei muuta ku kokeilemaan jos menis vauhdilla yli mutta eipä menny. Joutu boraki vetohommiin :lol:

sen oppinu että se ennakointi on tärkein näitten vehkeitten kans
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt tarvii kyllä sanoa, että mulle etuvetosella ajaminen on huomattavasti vaikeampaa, kun takavetosella. varsinkin siinä kohtaa, kun pito irtoo renkaista, niin etuvetosen auton ratissa tulee heti sellanen fiilis, että nyt ollaan matkustajana, eikä tiedä mitä pitäis tehdä. auto ei tottele ollenkaan käskyjä yms.

jos nyt pitäisi arvioida tätä autoilun historiaa, niin n. kymmene vuotta olen ajanut autolla, n.40tkm/vuosi. etuvetosia autoja olen omistanu yhteensä n. 3 kuukauden verran. takavetosia 9 vuotta ja 9 kuukautta. kyllä se vaan imeytyy selkärankaan mitenkä auto käyttäytyy. ja jos yht äkkiä tarviikin ajaa etuvetosella, niin sen tietää, että siellä selkärangassa olevalla auton käyttäytymistiedolla ei tee mitään.

moottoritienopeuksissakaan takarenkaiden pidon menetys ei aiheuta mitään paniikkin reaktiota. normaalia pientä korjausliikettä ja kaasun säätelyä. kaikki ok. etuvetosella vois olla kaiteessa. joskus pari vuotta sitten sattu sellanen jännä juttu. oli tällänen kunnon talvikeli, pakkasta ja kaikki tiet peili jäässä. ajelin 80 rajotus alueella, nopeutta varmaan jotain 90-100. sitten yhtäkkiä salamannopeesti auto lähtee poikittain, ihan kylkimyyryä suoralla tiellä. äkkiä korjausliikkeet ja hetken ratin veivaamisen jälkeen auto on taas hallinnassa. ihmettelin, että mitähän tapahtu ja oli pakko vielä mennä tarkistaan asia. aura-auto oli kolannu niin sivusta, että tie näytti leveemmältä, kun olikaan. mekkeri sitten meni sen verran pientareen puolelle, että rengas tipahti asfaltin puolelta ja pitä irtos.

ja sellanen vielä, että ainakin minulle suurin turvallisuus riski liikenteessä on ne, jotka ei ymmärrä kiihdyttää kunnolla ja ajelee varmuuden vuoks 30% alinopeutta jokapaikassa. tuntuu, että etenemiseen menee ikuisuus, kun sellasten perässä ajaa. jossain kohtaa sitten vaan kiehuu ylitte ja painetaan kun raivopäänä ohitte. takarenaat sutien. mikään ei ärsytä liikenteessä enempää. yleensä ne on jotain eläkeläisiä. jos ei se ajaminen suju, niin mennään pussilla, tai taksilla, tai jollain muulla. ja jos on kuitenkin pakko päästä rattiin, niin tekis sitten edes tilaa, kun huomaa, että takana tulee letkaa..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

No nyt alkaa paken jutut kuulostamaan vähän fiksummilta. Silti voisit jättää leikkimiset kokonaan pois yleisillä paikoilla. Hommaa jäärata auto tms, millä purat ne kikkailuhimot. Ei sitten tarvitse julkisilla paikoilla, niin ei sattuisikaan mitään :thumbup: Äläkä ota liian henkilökohtaisesti :)
E350CDI&A180CDI
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

pera8x kirjoitti:ja sellanen vielä, että ainakin minulle suurin turvallisuus riski liikenteessä on ne, jotka ei ymmärrä kiihdyttää kunnolla ja ajelee varmuuden vuoks 30% alinopeutta jokapaikassa. tuntuu, että etenemiseen menee ikuisuus, kun sellasten perässä ajaa. jossain kohtaa sitten vaan kiehuu ylitte ja painetaan kun raivopäänä ohitte. takarenaat sutien. mikään ei ärsytä liikenteessä enempää. yleensä ne on jotain eläkeläisiä. jos ei se ajaminen suju, niin mennään pussilla, tai taksilla, tai jollain muulla. ja jos on kuitenkin pakko päästä rattiin, niin tekis sitten edes tilaa, kun huomaa, että takana tulee letkaa..
Tää pitää niin paikkansa! Erittäin moni vaaratilanne johtuu juuri niistä, jotka junnailee yms matelee liikenteessä, ei osaa mennä liikennevirran mukana, tahi risteyksessä/liikenneympyrässä odotetaan ne seuraavasta kaupungista juuri lähtevät autot. Ympyräkin on erittäin toimiva ratkaisu, kun siinä vaan osattaisiin ja uskallettaisiin ajaa! :evil:
ssuvik kirjoitti:No nyt alkaa paken jutut kuulostamaan vähän fiksummilta. Silti voisit jättää leikkimiset kokonaan pois yleisillä paikoilla. Hommaa jäärata auto tms, millä purat ne kikkailuhimot. Ei sitten tarvitse julkisilla paikoilla, niin ei sattuisikaan mitään :thumbup: Äläkä ota liian henkilökohtaisesti :)
Ei sillä jäärata-autolla paljoa tee, jos ei ole paikkaa, niinkuin monellakaan ei ole mahdollisuutta, missä harjoitella. Joko sellaista ei ole, tai sitten tarvisi olla joku jäsenyys yms, että pääsee johonkin radalle. Ja, talvella taas moottoriratoja ei edes pidetä kunnossa. Kouvolassakin taitaa olla ajokielto radalla talvella?

Ite tulee kikkailtua tuolla normaali teillä (silloin kun tulee kikkailtua, ei siellä nyt mennä todellakaan kokoaikaa kahvassa :D), mutta pidän huolta siitä, että on hiljainen tie, ja varsinkin siitä, että ei ole muita tielläliikkujia silloin. Eli en vaaranna tahallisesti muilla tielläliikkujia. Niitäkin näkee, jotka vetää jossain keskustassa hullussa kahvassa muitten seassa. :clap:

(Kohta tulee varmaan sellaset sättimiset että huh :D )
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin