W202 kardaanin irroitus.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JoHnmes
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 17.12.2012 09:15

W202 kardaanin irroitus.

Viesti Kirjoittaja JoHnmes »

Tere.

Auto W202 2.2D-98. 344tkm.
Auton perä kolisee kiihdyttäessä. Ei aina tee tätä, mutta yleensä just 80km/h nopeudella ja 3 vaihteella. On kylläkin tehnyt pienilläkin nopeuksilla, ja eri vaihteilla silloin tällöin. Mutta ei tee tätä aina?
Kuulin että voisiko olla kardaanin kannatin laakeri? Tai mahdollisesti perä rikki? (Kuinka tällä tehon "määrällä" voi edes mennä rikki). :)
Olisin kovasti kiitollinen, jos täältä löytyisi vastausta.

päivitys...
Nyt tosiaan löyty vika. Kannatin kumi. Miten saan sen vaihdettua?

Kiitoksia etukäteen.
Viimeksi muokannut JoHnmes, Ma 17.12.2012 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tupix
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 15.01.2012 21:49

Re: W202

Viesti Kirjoittaja Tupix »

Kannatin laakeri on yksi vaihtoehto, samoin kardaaninrätit mikäli kolahtaa kun veto laitetaan päälle tai otetaan pois..

Kuitenkin aloittaisin homman tarkistamalla, että perässä on öljyä riittävästi ja ettei se ole märkä (stefat paskana!)... Jos peräöljyjä ei ole viime aikoina vaihdettu, niin vaihto samalla ja huohottimen tarkistus/putsaus...

Noilla lähtisin alkuun...
Puheenjohtaja

Suomen Mercedes autoilijat ry

Exät: w123 200D -84, W202 200D -94,
GD 300D -82, S202 220D -96, GD 300D -82, W124 200D -89, W210 200 CDI -02

Nyksät: W639 109 CDI -06, W202 200E Sport -94, W201 230E -88
JoHnmes
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 17.12.2012 09:15

Re: W202

Viesti Kirjoittaja JoHnmes »

Kiitoksia.

Pitää kattoa onko perässä ensinnäkin öljyä. Se on hieman öljyinen se takamurikka.
Tunteeko sen laakerin rikkinäisyyden, esim. heiluttelemalla?

Kiitoksia.
JoHnmes
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 17.12.2012 09:15

Re: W202

Viesti Kirjoittaja JoHnmes »

Joo tuo kannatintukilaakerin kumi oli revennyt ihan palasiksi. kiitos vinkistä.
Mutta nyt miten saan sen vaihdettua. Pitääkö ottaa koko kardaani edestä ja takaa irti?
Ja miten tuo nivel irtoaa?.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W202

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JoHnmes kirjoitti:Joo tuo kannatintukilaakerin kumi oli revennyt ihan palasiksi. kiitos vinkistä.
Mutta nyt miten saan sen vaihdettua. Pitääkö ottaa koko kardaani edestä ja takaa irti?
Ja miten tuo nivel irtoaa?.
Ei tarvii ottaa kuin takaosa. Merkkaat kartaanin niin että saat etu- ja takapätkät menemään samaan kohtaan asennuksessa. Muuten voi alkaa täristämään. Kartaanin takapätkän irrotusta varten löysäät ensin kartaanin ison keskimutterin ja otat kartaanin irti takimmaisesta rättinivelestä (se pyöreä kumiosa joka on perässä kiinni). Pätkä on todennäkösesti suht tiukassa rättinivelessä kiinni ja irti sen saa helposti niin että lyö talttapäämeisselin kartaanin laipan ja rättinivelen väliin. Rättinivelessä on sellaset putkiholkit jotka menee kartaanin laipan sisään. Kun saat kartaanin irti rättinivelestä niin sitten kampeat sen sivuun ja nykäset irti etupätkästä. Ennen sitä pitää tietenkin tehä se merkki että saat pätkät takasin samaan kohti. Kartaanin kannattimen joutuu myös ottamaan pois ennen kuin kampeat kartaania rättinivelestä irti. Keskimutterin oon ite irrottanut yleensä niin että pidän mutterista kiinni isoilla siirtoleukapihdeillä ja pyöritän isoilla putkipihdeillä kartaania.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 kardaanin irroitus.

Viesti Kirjoittaja multiviri »

202:ssa ei taida olla tuota keskimutteria. Ei ainakaan ole ollut kahdessa 2.5turbossa minkä alla olen katellu :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W202 kardaanin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

multiviri kirjoitti:202:ssa ei taida olla tuota keskimutteria. Ei ainakaan ole ollut kahdessa 2.5turbossa minkä alla olen katellu :D
Eikö tosissaan? :shock: en ole w202 joutunut kartaania käyttämään pois mutta kuvittelin sen olevan samalla tavalla kuin edeltäjässäkin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
mikakuusento
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 04.12.2012 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W202 kardaanin irroitus.

Viesti Kirjoittaja mikakuusento »

Moro! Eli itellä samanlainen yksilö 1997vm ja 2.2d koneella. Mutta sama vika on myös eli rättinivel kolahtelee mullakin, mistähän saisi uuden/uudet? Vaihto onnistuu kyllä :D
W210 290td
S210 220cdi
ex W202 220D
ex W124 E300
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 kardaanin irroitus.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Motone,kl-varaosat,merteil ja varmaan ihan normi fixusliikkeet

Voi sinne laittaa ehjän käytetynkin...
Varmuudeksi mittaa pulttiväli koska voi olla erikokoisia missä vaan korissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin