Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kuukausi sitten oli aamulla jännite 7,6v eikä tietenkään käyntiin, sitten hinaamalla käyntiin ja kotona akku lataukseen, jonka jälkee pelitti ok. Latausjännite on 14v.
Pari viikkoa kaikki kunnossa kunnes taas sama juttu, akku vaihtoon ja taas toimii, kunnes tänään taas jäjjite alhaalla.
No lisävirta akku kiinni konehuoneeseen, jännite 11,6v, mutta startatessa mittarivalot himmenee eikä pyöritä. Lisävirtaa annettiin suoraan akkuun ja sama juttu.
Hinaamalla taas käyntiin, lataus 14v ja parin tunnin käynnin jälkeen taas kaikki ok.

Nyt auto seisonut muutaman tunnin ja jännite on 12,8v.
Otin väykyn talliin ja aloin tutkiskella, yleismittari näyttää auton seistessä jännitteen vaihtelevan 12,2- 12,6v, eli sehlaa eestaas koko ajan??

Mihin se nyt virtaa nielee, eli mistä alan vikaa ettimään? huomenna otan töistä pihtivirtamittarin ja alan hakea, mutta olisko jollain kokemusta vastaavasta?
Tuntuu siltä että tuo hukkaaminen on vain satunnaista :wtf:
------------------------------------------
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6533
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Pelkästä jännitteestä paha sanoa, mutta virtamittarin kanssa olet viisaampi. Yleisiä syitä ovat sähköinen lisälämmitin, sähköpenkit, hälytin jos on, radio varsinkin jälkiasennetut, jne... sitten laturin jännitesäädin/diodit voi olla mennyt. Sulakkeita mittaamalla ja nyppimällä voi alkaa ettimään, kannattaa vaan antaa ensin väylän mennä nukkumaan (jos just se sitten ei jää päälle, niistäkin oon kuullut :) )
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Re: Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja Sape »

No niin, tänään töistä lähtiessä taas sama juttu. Ennen starttia jännite 10,6v ja yritin startata, ei pyoritä, ja seuraavalla starttausyrityksellä jännite putos 7,6v.
Boosteri kiinni akkuun ja jännite 10,6v ei starttaa, eli hinaamalla käyntiin.
Ajelin 15 km kotiin ja mittailin että haukkaa koko ajan n. 9A akulta.
Sama 9A meni konehuoneen plusnavalle tulevasta piuhasta, ja sitten se hukkaanmeno loppui???

Starttailin kymmenkunta kertaa enkä saanut vikaa toistumaan. Irroitin lisälämmittimen piuhan ja kävin puolen tunnin ajelulla.
Näytti lataavan ensin 55A ja lopuksi 15A.
Nyt on auto tallissa ja akulta 0A

Nostin vara akun ja työkalut seuraavaa tilannetta varten takakonttiin, eli nyt odotetaan uutta vikaa. :?
------------------------------------------
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Re: Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja Sape »

Hep :idea:

Nyt tuli flashback, kun lähdin töistä niin viiden kilometrin ajon jälkeen katsoin lämpömittaria ja se näytti 50 astetta!
Eihän tuo ole koskaan niin pian lämmennyt, eli olisko se lisälämmitin paahtanut sittenkin akun kuivaksi :?:
Olisko tuo mahdollista :?:
------------------------------------------
Sape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 23.05.2005 09:07
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Re: Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja Sape »

Nyt on kaksi päivää toiminut moitteetta.

Mitenkäs sitä lisälämmitintä voisi tutkia / testata, vai pitääkö hankkia uusi?
Ajattelin ensin sulloa sellaisen renaultin termarin ylävesiletkuun, ja jos lämpiää tarpeeksi, niin unohdan koko lämmittimen.
Onko kellään kokemuksia?
------------------------------------------
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6533
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mihin katoaa väyrysen sähköt???

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Josse akkua tyhjää niin piuha irti vaan. Ei nitä ole taidettu paljon korjaileen pystyä, eli uutta tilalle jos sen välttämäti sinne haluaa. Mutta auton oma termari kuntoon (tarkistaa ettei oo sitä pikkutermaria), pahvia keulalle niin auttaa jo paljon (jos vielä egr:lle ei ole tehty mitään vaan sekin on mukana talkoissa).

Edit: Niin kyllä testeri kertoo jos lämmitin on oikkarissa.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin