Takaisin bensaan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

jylppy kirjoitti:Saattais olla siirtyminen takaisin bensiini mersuun ja tossa olis ehkä yksi 240 koneinen väyrynen vaihtoehtona, mutta ko. malli olisi sitten taas ihan uusi mersu tuttavuus, joten mitä mielipiteitä ja kokemuksia olisi porukalla tarjota? Mitä kannattaa katsoa, jos lähtee vaihtamaan?

Mikäs muuten olisi mielestänne järkevä bensamersu? Ei ihan viitsisi jotain 1,8 c-mallia ottaa, kun se on koettu ja joku vähän ripeämpi laitos se tarttis olla koska hyppy tosta 270cdi:stä voi olla liian hirveä takaisin 1,8L, mutta ei se tarttis sitten ihan hervottomasti sitä bensaa viedä... Ehdotuksia? Melkein kaikki mallit kyllä käy, et kaikkea voi ehdotella. Tulipas vähän sekavaa tekstiä.... :D
Jos 202-koria niin sitten C280 V6 ja automaatilla. Sellaisella joskus ajelin. Tyytyväinen olin.
Tai sitten väykkä niin kannattaa olla se 320 koska 240 kulutukseen suurtaeroa ei ole mutta kulkupuolessa silti on.
Paljon taloudellisempia nuo V6 bensakoneet kuin vanhat 124-korisen R6-bensa koneet ja jos vielä on automaatti perässä. V6 moottorit tuli suunnilleen -97 vuonna.
Kompressori koneet varmasti myös hyviä mutta vaparissa vähemmän huoltokohteita :thumbup:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
muub
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.07.2012 13:08

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja muub »

jylppy kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Noilla 240 ja 320 bensakoneisilla mersuilla ajetaan vuosittain aika vähän Saksassa ? Tälläisen päältelmään ainakin tulee jos katsoo ed.autojen tarjontaa mobilesta.
Olisko liian janoinen tarkan euron ihmisille ?
Minusta mersulta puuttuu , harmi kyllä , bensaturbo versiot mallistosta ja on vain kompressoriversiot.
Eiköhän se johdu ihan puhtaasti siitä, että saksassa ei ole mitään helvetin typeriä dieselveroja, niin kai ne siellä sitten ajelee huomattavasti tehokkaammilla ja vähemmän kuluttavilla dieseleillä.

Ehkä sitä vois vielä miettiä ja katsoa, jos joku suostuis vaihtamaan kompura-koneelliseen. Tai et sais ton dieselin myytyä. Kilometrit menny niin vähiin, ettei ole mitään järkeä maksaa tota 600€ dieselveroa. Varsinkin kun pumpulla rupee ero olemaan niin mitätön.
Niin. Jos positiivisesti haluaa ajatella, niin tämähän se varmaan on se syy miksi Saksassa kilometrilukemat ovat niin pieniä :D
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

muub kirjoitti:
jylppy kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Noilla 240 ja 320 bensakoneisilla mersuilla ajetaan vuosittain aika vähän Saksassa ? Tälläisen päältelmään ainakin tulee jos katsoo ed.autojen tarjontaa mobilesta.
Olisko liian janoinen tarkan euron ihmisille ?
Minusta mersulta puuttuu , harmi kyllä , bensaturbo versiot mallistosta ja on vain kompressoriversiot.
Eiköhän se johdu ihan puhtaasti siitä, että saksassa ei ole mitään helvetin typeriä dieselveroja, niin kai ne siellä sitten ajelee huomattavasti tehokkaammilla ja vähemmän kuluttavilla dieseleillä.

Ehkä sitä vois vielä miettiä ja katsoa, jos joku suostuis vaihtamaan kompura-koneelliseen. Tai et sais ton dieselin myytyä. Kilometrit menny niin vähiin, ettei ole mitään järkeä maksaa tota 600€ dieselveroa. Varsinkin kun pumpulla rupee ero olemaan niin mitätön.
Niin. Jos positiivisesti haluaa ajatella, niin tämähän se varmaan on se syy miksi Saksassa kilometrilukemat ovat niin pieniä :D
Ei, vaan siksi, että saksassa Mersu maksaa noin euron ja niitten mielestä 300tkm ajettu on jo täysin loppuun ajettu. Niillä kun on hitusen paremmat ehdot vaihtaa autoa ennen sitä 300tkm.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja RH »

jupehalm kirjoitti:Tai sitten väykkä niin kannattaa olla se 320 koska 240 kulutukseen suurtaeroa ei ole mutta kulkupuolessa silti on.
Eikä se pikkukasikaan ole oikeastaan yhtään janoisempi. Jotta... :problem:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

W210 E 240 08/1997-07/1999
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,48 liter
-landeveiskjøring 0,76 liter
-snitt 1,03 liter

W210 E 320 02/1997-07/1999
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,54 liter
-landeveiskjøring 0,75 liter
-snitt 1,03 liter

W210 E 420 02/1996-02/1998
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 0,79 liter
-ved 120 km/t 0,94 liter
-ved bykjøring 1,44 liter

W210 E 430 08/1997-07/1999
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,68 liter
-landeveiskjøring 0,81 liter
-snitt 1,13 liter

W210 E 430 07/1999-03/2002
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,57 liter
-landeveiskjøring 0,80 liter
-snitt 1,08 liter

W210 E 430 4MATIC
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,76 liter
-landeveiskjøring 0,92 liter
-snitt 1,23 liter

http://www.mercefreaken.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Sori, en ymmärrä kreikkaa :P Vai islantiako tuo on? Saako ostaa vokaalin?
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siin sanotaa että o iha sama mil ajat kun kulutus on bensakoneis kaikis käytännös melkee sama 15-17l/100km :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mersuissa vai ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Mites tollanen 320 4Matic väyrynen? Tuleeko ongelmia tuon nelivedon kans vai toimiiko ne hyvin jos toimii? Kuulostais vaan jotenkin sellaselta, että sit jos se ei toimi, niin kuluu hehtomiljoonia euroja, jos haluaa kuntoon?
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

W210 E 320 4MATIC
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,59 liter
-landeveiskjøring 0,83 liter
-snitt 1,11 liter

Kyllä matikillakin pääsee 15-17 kulutuksiin. Nämä ovat neliovisten kulutuksia, farkku vie enemmän.
210:n nelivetotekniikka on aika yksinkertainen.

Kieli on norjaa, joka on niin lähellä ruotsia, ettei pitäisi olla ymmärtämisvaikeuksia.

Eikö yhä nykyäänkin kaikki suomalaiset pakoteta oppimaan ruotsia? Lisäksi ainakin
ennen vanhaan piti istua koulussa kuin vankilassa ja aikansa kuluksi piti valita muitakin
oppiaineita. Mersuharrastaja luonnollisesti valitsi saksan kielen opiskelun, että pääsee
lähemmäksi tiedon alkulähteitä. Näin ei mennyt aika täysin hukkaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaikka en tunnista noita sanoja ruotsikielenopeilla osasin päätellä luvuista mistä on kyse, jotkut nyt vain tahtovat välillä viisastella.

bykjøring 1,59 liter = kaupunkiajo 15,9l / 100km
landeveiskjøring 0,83 liter = maantieajo 8,3l/100km
snitt 1,11 liter = yhdistetty kulutus 11,1 l/100km

Luonnollisesti tuo googlekääntäjänkin käyttäminen on liian vaikeata joillekin :D
http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=w ... %C3%B8ring" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

JarkkoN kirjoitti: Kieli on norjaa, joka on niin lähellä ruotsia, ettei pitäisi olla ymmärtämisvaikeuksia.
Sanotaan näin, että jos yläasteella sai tehdä yhden ylimääräisen ruotsin kokeen, että sai numeroksi 5 ja pääsi luokalta, niin ei sitä kyllä toi norjakaan taivu kuin vessassa :D :D :D

Pakko vielä lisätä sen verran, että englannin numero oli aina tasan 10, eli se kyllä taipuu, mutta ei tota ruotsia tajunnu ikinä millään, vaikka alussa jopa oikeesti yritti. On se vaan niin vatun hämärä kieli.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minun oli myös hyvin vaikea oppia ruotsia ja piti vielä laaja ruotsi lukea peruskoulussa, jotta jatko oli mahdollista. Ei helpottanut ollenkaan, että kävin sitä turun eliittikoulua, jossa lähes kaikki muut oli semmosia silmää tekevien hikipinkolapsia, joille joku ruotsin oppiminen tapahtui jo napanuoraa pitkin :thumbdown: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
GLS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 01.11.2009 18:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja GLS »

C 180 2 L 129 HV. 98 E punpusta 1,65 €/L. Vetäkää köyhät kätöseen! TV. GLS
***
W904 CDI 2.7 Bus vm:2002
ex-W211 CDI200 Classic vm:2005
ex-W203 C180 2.0 L Classic vm:2001
ex-W210 E220D Classic vm:1996
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No eikö 10-20 euroa per 100 kilometriä ole lähinnä tavisautoilua? aika onneton lukema tuolle "vetäkää köyhät käteen" lauseelle. tupla tai tripla lukemat voisi jo teoriassa Riitää tuohon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Sehän on vähän päälle kolme euroa josta on nopea päätellä että 10000 km:lla eroa dieselin eduksi tulee vähän yli 300 euroa jos bensa ja diesel on samanhintaista.
Täällä on nyt bensa 7 senttiä kalliimpaa josta dieselille etua noin 60-80 euroa / 10000 kilometriä, yhteensä päästään noin neljäänsataan euroon.

Tahtoo sanoa että vuotuisen ajosuoritteen ollessa jossain 10tkm nurkilla on jokseenkin makuasia kummalla ajaa.
Jos nykyinen ajopeli, olkoon bensa tai diesel, täyttää tarpeet ja on muutenkin mieluinen ei mielestäni kannata lähteä autokaupoille oli ajoa sitten 5000, 10000 tai 15000 km vuodessa.

Yleensä lasketaan jollain laskurilla, saadaan tulos että ei kannata ajaa dieselillä - ja ero on 50 euroa vuodessa :D
Tai toisinpäin, että ei kannata ajaa bensa-autolla.

Auton vaihtoa kannattaa mielestäni miettiä pelkästään polttoaine- ja verokuluissa säästämisen takia vasta sitten jos eroa alkaa tulla useita satoja euroja vuodessa.
wiimax.fi
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Eli äskeisen laskelman mukaan dieselillä ajo on kalliimpaa noilla ajo määrillä ?
Täällä meillä on yllättäen dieseli samanhintaista kuin E95 ,jossain jopa kalliimpaa . Joten ehkä bensaan vaihtaminen kannattaa jos
on autoa vaihtamassa. Kyllä vuosittaiden dieselvero alkaa tympiä jos maksat sitä autosta joka yleensä seisoo vain pihassa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä vuosittaiden dieselvero alkaa tympiä jos maksat sitä autosta joka yleensä seisoo vain pihassa.
Niin ja nyt kun bensan ja dieselin hinta on lähes samoissa ei tankatessa lompsaan syntyvä lovi ole sen kummempi, noin 60 litraa maksaa noin satasen kumpaa vaan lorottaa.
Ainut ero oikeastaan on siinä että em. kuuttakymmentä litraa tankatessa dieselin tripissä on 1000 kilometriä ja bensan tripissä 500 kilometriä, mutta eipä siihen kannata suurta huomiota kiinnittää :angel:
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

dealer kirjoitti:Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Luultavasti Mersun bensa- ja dieselmallin välillä on se 2-3 senttilitran kulutusero kilometrille,
mutta tilanne muuttuu, jos vertaillaan eri merkkisiä autoja keskenään.

Saksalaisten lähteiden mukaan BMW:n suorasuihkutteinen bensamalli kuluttaisi käytännössä vain puoli
litraa enemmän sadalla kilometrillä kuin Mersun vastaava dieselmalli (vuoden 2008 nelivetofarkku).

M-B E 320 CDI T 4matic 224 hv (diesel)
-ilmoitettu kulutus 8,3
-todellinen kulutus 9,0
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... d7638.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW 530i Xdrive Touring 272 hv (bensiini)
-ilmoitettu kulutus 8,6
-todellinen kulutus 9,5
http://www.autoplenum.de/Auto/BMW/530/T ... 18538.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä kalliimmalla autolla ajaa, sen suuremmat ovat pääomakustannukset ja polttoaineen kulutuksen
merkitys kuluissa sitä pienempi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

JarkkoN kirjoitti:
dealer kirjoitti:Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Luultavasti Mersun bensa- ja dieselmallin välillä on se 2-3 senttilitran kulutusero kilometrille,
mutta tilanne muuttuu, jos vertaillaan eri merkkisiä autoja keskenään.

Saksalaisten lähteiden mukaan BMW:n suorasuihkutteinen bensamalli kuluttaisi käytännössä vain puoli
litraa enemmän sadalla kilometrillä kuin Mersun vastaava dieselmalli (vuoden 2008 nelivetofarkku).

M-B E 320 CDI T 4matic 224 hv (diesel)
-ilmoitettu kulutus 8,3
-todellinen kulutus 9,0
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... d7638.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW 530i Xdrive Touring 272 hv (bensiini)
-ilmoitettu kulutus 8,6
-todellinen kulutus 9,5
http://www.autoplenum.de/Auto/BMW/530/T ... 18538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä on hyvä vertailukohde bemarille:
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... 23711.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbrauch lt. Hersteller
6,0 l/100km
Tatsächlicher Verbrauch
7,4 l/100km
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

dealer kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
dealer kirjoitti:Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Luultavasti Mersun bensa- ja dieselmallin välillä on se 2-3 senttilitran kulutusero kilometrille,
mutta tilanne muuttuu, jos vertaillaan eri merkkisiä autoja keskenään.

Saksalaisten lähteiden mukaan BMW:n suorasuihkutteinen bensamalli kuluttaisi käytännössä vain puoli
litraa enemmän sadalla kilometrillä kuin Mersun vastaava dieselmalli (vuoden 2008 nelivetofarkku).

M-B E 320 CDI T 4matic 224 hv (diesel)
-ilmoitettu kulutus 8,3
-todellinen kulutus 9,0
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... d7638.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW 530i Xdrive Touring 272 hv (bensiini)
-ilmoitettu kulutus 8,6
-todellinen kulutus 9,5
http://www.autoplenum.de/Auto/BMW/530/T ... 18538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä on hyvä vertailukohde bemarille:
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... 23711.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbrauch lt. Hersteller
6,0 l/100km
Tatsächlicher Verbrauch
7,4 l/100km
Jos myyt minulle tuon uudemman Mersun 35 tonnilla, niin sitten kyllä.

Vuoden 2008 Mersu ja BMW ovat samanhintaisia ja samanikäisiä ja keskenään todellisia vaihtoehtoja
ainakin minulle. Vuoden 2011 Mersu on kaksi kertaa kalliimpi eikä siksi mikään vaihtoehto.

Vuoden 2011 Mersun arvon aleneminen on vuodessa noin 5 tonnia enemmän kuin vuoden 2008
Mersun ja sen rinnalla kulutusero mitätöityy.

Sitä paitsi 250 CDI on vain nelipyttyinen eikä siksi samanlainen auto.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Sehän on vähän päälle kolme euroa josta on nopea päätellä että 10000 km:lla eroa dieselin eduksi tulee vähän yli 300 euroa jos bensa ja diesel on samanhintaista.
Täällä on nyt bensa 7 senttiä kalliimpaa josta dieselille etua noin 60-80 euroa / 10000 kilometriä, yhteensä päästään noin neljäänsataan euroon.

Tahtoo sanoa että vuotuisen ajosuoritteen ollessa jossain 10tkm nurkilla on jokseenkin makuasia kummalla ajaa.
Jos nykyinen ajopeli, olkoon bensa tai diesel, täyttää tarpeet ja on muutenkin mieluinen ei mielestäni kannata lähteä autokaupoille oli ajoa sitten 5000, 10000 tai 15000 km vuodessa.

Yleensä lasketaan jollain laskurilla, saadaan tulos että ei kannata ajaa dieselillä - ja ero on 50 euroa vuodessa :D
Tai toisinpäin, että ei kannata ajaa bensa-autolla.

Auton vaihtoa kannattaa mielestäni miettiä pelkästään polttoaine- ja verokuluissa säästämisen takia vasta sitten jos eroa alkaa tulla useita satoja euroja vuodessa.
Tätä bensa vs. diesel keskustelua ei tarvi päässään käydä kun hankkii molemmat... :mrgreen:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarkko kirjoitti:Vuoden 2011 Mersun arvon aleneminen on vuodessa noin 5 tonnia enemmän kuin vuoden 2008
Mersun ja sen rinnalla kulutusero mitätöityy.
Eikös kulutusero mitätöitynyt jo toisaalla:
Jarkko kirjoitti:Mitä kalliimmalla autolla ajaa, sen suuremmat ovat pääomakustannukset ja polttoaineen kulutuksen
merkitys kuluissa sitä pienempi.
Itse en ainakaan juuri piittaisi litran parin erosta jos olisin hankkimassa 35000-50000 euron autoa.
Rahat tiskiin, auto alle ja tankilla käynti aina tarvittaessa.
Jarkko kirjoitti:Sitä paitsi 250 CDI on vain nelipyttyinen eikä siksi samanlainen auto.
Eroa on myös esim. vääntölukemissa, 250 CDI "vain nelipyttyinen" lähtee 1600 paikkeilta, maksimi 500 Nm vastaan BMW bensakoneen säälittävät 320 Nm @ 2750–3000 r/min :thumbdown:
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kalliissa autoissa kulutuseron rahallinen merkitys mitätöityy, kulutus ei häviä minnekään.

Ainahan voi vertailla vaikka vuoden 2005 BMW X5:a bensakasilla uuteen Mersun nelipyttyiseen dieseliin,
jos haluaa vielä selvemmän kulutuseron dieselin hyväksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

JarkkoN kirjoitti:
dealer kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
dealer kirjoitti:Auton käyttövoiman valintaa helpottaa se että bensan ja dieselin välillä on aina kulutuseroa vähintään pari litraa sadalle, usein enemmänkin.
Luultavasti Mersun bensa- ja dieselmallin välillä on se 2-3 senttilitran kulutusero kilometrille,
mutta tilanne muuttuu, jos vertaillaan eri merkkisiä autoja keskenään.

Saksalaisten lähteiden mukaan BMW:n suorasuihkutteinen bensamalli kuluttaisi käytännössä vain puoli
litraa enemmän sadalla kilometrillä kuin Mersun vastaava dieselmalli (vuoden 2008 nelivetofarkku).

M-B E 320 CDI T 4matic 224 hv (diesel)
-ilmoitettu kulutus 8,3
-todellinen kulutus 9,0
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... d7638.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW 530i Xdrive Touring 272 hv (bensiini)
-ilmoitettu kulutus 8,6
-todellinen kulutus 9,5
http://www.autoplenum.de/Auto/BMW/530/T ... 18538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä on hyvä vertailukohde bemarille:
http://www.autoplenum.de/Auto/MERCEDES- ... 23711.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verbrauch lt. Hersteller
6,0 l/100km
Tatsächlicher Verbrauch
7,4 l/100km
Jos myyt minulle tuon uudemman Mersun 35 tonnilla, niin sitten kyllä.

Vuoden 2008 Mersu ja BMW ovat samanhintaisia ja samanikäisiä ja keskenään todellisia vaihtoehtoja
ainakin minulle. Vuoden 2011 Mersu on kaksi kertaa kalliimpi eikä siksi mikään vaihtoehto.

Vuoden 2011 Mersun arvon aleneminen on vuodessa noin 5 tonnia enemmän kuin vuoden 2008
Mersun ja sen rinnalla kulutusero mitätöityy.

Sitä paitsi 250 CDI on vain nelipyttyinen eikä siksi samanlainen auto.
Vuoden 2008 mersun tai bemarin osto on täysin utopistinen ajatus, koska en ole voittanut lotossa :D
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

jylppy kirjoitti:Vuoden 2008 mersun tai bemarin osto on täysin utopistinen ajatus, koska en ole voittanut lotossa
Usko tai älä, jotkut ottavat lainaa auton hankintaa varten :shock:
Itselle ei tulisi mieleenkään laittaa autoon enempää kuin on varaa niin ettei se vaikuta millään tavalla mihinkään muuhun elämiseen, eli köyhyyttäni ajan vanhoilla romuilla :D
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Volvon V60 pistokehybridille (nelivetofarkku) luvataan
-5 sylinteriä / värinätön sähkömoottori
-normikulutus 1,9 litraa sataselle dieseliä
-vääntöä heti nollakierroksista alkaen
-kiihtyvyys 0-100 km/t 6,2 sekuntia
-saa vetää 1800 kg

Ihan hyvin kiinalaiseksi autoksi ja tähän verrattuna vastaavat bensa-autot kuluttavat ainakin 2 litraa sataselle enemmän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Tämäkin topicci karannut täysin käsistä. Harmi, että tuli edes aloitettua koko juttu.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

jylppy kirjoitti:Tämäkin topicci karannut täysin käsistä. Harmi, että tuli edes aloitettua koko juttu.
Kyllä nyt varmasti meni monella vähintään päivä pilalle kun lipsuttiin aiheesta. Tai koko foorumi.
jylppy kirjoitti:Saattais olla siirtyminen takaisin bensiini mersuun ja tossa olis ehkä yksi 240 koneinen väyrynen vaihtoehtona, mutta ko. malli olisi sitten taas ihan uusi mersu tuttavuus, joten mitä mielipiteitä ja kokemuksia olisi porukalla tarjota? Mitä kannattaa katsoa, jos lähtee vaihtamaan?

Mikäs muuten olisi mielestänne järkevä bensamersu? Ei ihan viitsisi jotain 1,8 c-mallia ottaa, kun se on koettu ja joku vähän ripeämpi laitos se tarttis olla koska hyppy tosta 270cdi:stä voi olla liian hirveä takaisin 1,8L, mutta ei se tarttis sitten ihan hervottomasti sitä bensaa viedä... Ehdotuksia? Melkein kaikki mallit kyllä käy, et kaikkea voi ehdotella. Tulipas vähän sekavaa tekstiä.... :D
Nuo vanhemmat bensa veekuutoset ovat kestäviä moottoreita. Ilmamassamittarin ja ka-asentotunnistimen joutuu joskus vaihtamaan ja etunurkassa on yksi öljyvuotopaikka, siitä ikävä että tiputtaa hihnalle joka ennen pitkää lipsahtaa pois päältä ja meno loppuu siihen.
Öljyvuodon korjaus on alle tunnin homma ja tiivisteet maksaa muutaman kympin.
Käyttöominaisuuksiin en ota kantaa, selvinnee jossain määrin kun käyt koeajamassa nykyistä autoasi vastaavan bensakoneisen.
wiimax.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Takaisin bensaan

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:
jylppy kirjoitti:Vuoden 2008 mersun tai bemarin osto on täysin utopistinen ajatus, koska en ole voittanut lotossa
Usko tai älä, jotkut ottavat lainaa auton hankintaa varten :shock:
Itselle ei tulisi mieleenkään laittaa autoon enempää kuin on varaa niin ettei se vaikuta millään tavalla mihinkään muuhun elämiseen, eli köyhyyttäni ajan vanhoilla romuilla :D
Tammikuun alussa menee viimeinen erä käyttöluotosta maksuun. Sitten on taas nuokin romut kokonaan omia. Mihin sen rahan kanssa enää joutuukaan? :wink: :mrgreen:
E: Ja jylpylle sorryt kaikesta OT:sta. 8)
Vastaa Viestiin