w124 200D koneen kunnostuksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Antti K kirjoitti:Niin mielestäni alumiinikansi on syytä oikaista joka kerta kun se on irti, jos haluaa kannentiivisteen kestävän. Olen kyllä kuullut hurjista jotka ovat laittaneet vanhan kannentiivisteenkin takaisin, mutta tuskin on ollut pitkä ikäinen ilo :wink:

Laakereissa joissa ei ole mitään hinkauma jälkiä, naarmuja tahi leikkautumis jälkiä eikä niistä ole pintaa lohjennut irti oljyreijän ympäriltä en vaihtaisi uusiin, mutta uudet on aina uudet ja pidempään ne kestää kuin vanhat suuremmalla todennäköisyydellä.

Kampiakselin särötarkastus ja hionta on aiheellinen kun on selvä laakeri vaurio eli liuskat ovat olleet päälekkäin tai laakerinpinta on kulunut pois jolloin on laakerissa ollut paljon välystä, muutoin melko varmasti turha vaiva.
noilla perusteilla pääteltiin myös, jättää kampi koskematta.

ainoo missä tiedän että vanha kannen tiiviste kestää on suzuki pv, tosin vähän erilaisesta koneesta kyse :roll:


tuli muuten mieleen nyt kun nuo laakerit vaihtaa (pystyykö muuten laakerit+päittäslevyt vaihtaa ilman kangen irroitusta? ) , niin tarviiko sisään ajaa? , pumpuksi tulee muuten tuosta toisesta koneesta mynässä käynyt pumppu, lujaa siis mennään :lol:
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kiertokangen laakerit saa vaihettua kampiakselia irroittamatta, mutta runkolaakereita ja päittaisvälyksestä huolehtivaa ei.

Katso myös oikeat kiristysmomentit kiertokankien muttereille ja runkolaakeripukkien pulteille - niille ei riitä että on vaan kiinni.

Niin ja sisäänajosta aina kannattaa ajaa alkuun nätimmin alkuun kun kone on ollut palasina ja sinne on uusia osia laitettu - laakeripinnat kestää pidempään kun ei heti revi hulluna.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Antti K kirjoitti:Kiertokangen laakerit saa vaihettua kampiakselia irroittamatta, mutta runkolaakereita ja päittaisvälyksestä huolehtivaa ei.

Katso myös oikeat kiristysmomentit kiertokankien muttereille ja runkolaakeripukkien pulteille - niille ei riitä että on vaan kiinni.

Niin ja sisäänajosta aina kannattaa ajaa alkuun nätimmin alkuun kun kone on ollut palasina ja sinne on uusia osia laitettu - laakeripinnat kestää pidempään kun ei heti revi hulluna.

onko motari ajo repivää, eli kun kone kiertää sen 3000 mitä tuo nyt kiertääkään, 4h putkeen :?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tiesikö joku kannattaa sitä öljypumppua avata ? onko siinä huoltoa vaativia kohteita /tuleeko paremmat ö-paineet ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
Antti K kirjoitti:Kiertokangen laakerit saa vaihettua kampiakselia irroittamatta, mutta runkolaakereita ja päittaisvälyksestä huolehtivaa ei.

Katso myös oikeat kiristysmomentit kiertokankien muttereille ja runkolaakeripukkien pulteille - niille ei riitä että on vaan kiinni.

Niin ja sisäänajosta aina kannattaa ajaa alkuun nätimmin alkuun kun kone on ollut palasina ja sinne on uusia osia laitettu - laakeripinnat kestää pidempään kun ei heti revi hulluna.

onko motari ajo repivää, eli kun kone kiertää sen 3000 mitä tuo nyt kiertääkään, 4h putkeen :?
Ei, tuo on normaalia ajoa, sisäänajossa pitäisi välttää täysiä kierroksia ja täyskaasun käyttöä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaha, sit vaikuttaa hyvällä.... pääsee jyskylään.

edelleen kaivataan tuosta öljypumpusta tietoa, kannattaako sitä huoltaa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no voi helv'***** korjaus kirjassa ei ole kiristys momentteja ,

onko jollain tiedossa, om601 kone siis, alakerran kiristys momentit, eli laakeri pukit, öljy pohja yms. ?
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Kyllähän tuon öljypumpun voi avata ja mitata rattaiden/seinämien välykset ja verrata niitä ohjearvoihin, mutta yleensä nuo ovat aika kestäviä...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuskin kannattaa sitä pumppua huvikseen aukoa jos paineet ok ?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Kappas vain! Mutkaraudan pukkien ja kankien momentit puuttuu minunkin oppaista :shock: :evil:

Öljypohja: 6mm / 10 Nm , 8 mm / 25 Nm
Öljypumppu, -proppu ja suodatinkotelon kansi: 25 Nm

Kannenpultit: 25 Nm + 40 Nm + 90 ast. + 90 ast.
järjestys keskeltä vuorotellen päihin päin, ja
joka vaiheen jälkeen pidetään tuumaus-/kahvitauko vähintään 10 min.
Jakopään pikkuruuvit kiristetään vasta tämän jälkeen 25 Nm

Pulteille on annettu maksipituudet: 83,6 mm , 105,6 mm ja 118,6 mm
eli sallittu venymä kaikilla 3,6 mm, ylivenyneet vaihdettava
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

RK-laakerit:
Jos M11= 55nm+90'
M12= 90nm

KK- Laakerit:
Vanhempi kuin 11/90 = 30nm+ 90'-100'
Uudempi kuin 12/90 = 40nm+90'-100'


' = asteita
Joku mersupurkaamo??
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja M.K »

601.911:seen.

Runkopukit
M11-pultit
Vaihe1 55Nm
Vaihe2 90º-100º
M12-pultit
90Nm

Kiertokankien puolikkaat
11/1990 asti
Vaihe1 30Nm
Vaihe2 90º-100º

12/1990 alkaen:
Vaihe1 40Nm
Vaihe2 90º-100º

EDIT: taidetaan agipin kanssa luntata samaisesta opuksesta. :lol:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, mulla oli vain tiedot mitä jormallakin, eli puutteelliset.

Kiitos tiedoista!!!

öljypumppu jää sitten avaamatta, ylipaineventtiiliin vai mikä nyt olikaan, sen siitä tarkistin ja se pelitti hyvin. En oo kyllä kanssa ikinä kuullut että olis mersun diesel koneen öljypumpussa vikaa ollut, oli sitten vaikka miljoonana ajettu 8)

laakerit ja päittäislevyt sai hienosti vaihdettua ilman että otti kangen irti.

tänään sitten alakerta nippuun ja koneen pesu ulkoa->jos tänään saisi paikalle :roll:


edit: miten nuo asteet nyt olikaan ? ,ensin Nm kohilleen, ja sit vielä asteellinen kiristys ??
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

epk kirjoitti:edit: miten nuo asteet nyt olikaan ? ,ensin Nm kohilleen, ja sit vielä asteellinen kiristys ??
Just niin. Muista oikea kiristysjärjestys, ja tarpeeksi pitkät tuumaustauot, eli ei kannata hötkyillä. Ja varmistu, etteivät pultit ole ylivenyneitä.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

epk kirjoitti: öljypumppu jää sitten avaamatta, ylipaineventtiiliin vai mikä nyt olikaan, sen siitä tarkistin ja se pelitti hyvin. En oo kyllä kanssa ikinä kuullut että olis mersun diesel koneen öljypumpussa vikaa ollut, oli sitten vaikka miljoonana ajettu 8)
****Liikkuuko mäntä kevyesti? Muuten vaan kyselen... :roll: :roll: Voipi olla että ei tartte olla miljoonaa mittarissa,riittää että moottorilla ei oo ajettu hetkeen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ylipaineventtiilin mäntä ? se kyllä liikkui kevyesti.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mites muuten olisiko ollut aihellista nostaa hieman öljyn painetta..(kun on kerran turbokin).... öljypumpusta venttiiliä rukkaamalla ja vaihtaa tai ainakin katsoa että minkä näköinen pumppun hammaspyörät ja kehät on en ainakaan itte ole koskaan remonttia tehdessä jättänyt pumppua tukimatta tai käytä koneistamolla ja olen laittanut yleensä aivan uuden muissa paitsi mersuissa... mutta viimeksi kun remppasin M102 koneen laitoin uudet pyörät ja kannattaa vaihtaa se ketju mikä pyörittää diiselissä öljypumppua ettei hyvää hommaa pilaa siihen että paineet ei ole kunnossa ja tule sellainen "amis remontti" Ja puolen vuoden päästä turbo ja laakerit paskana...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

edelleen on kyse 200D vaparista.
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

OT: pääsit epk perille. Oliko onkelmia?
w201 190D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

perttu_n kirjoitti:OT: pääsit epk perille. Oliko onkelmia?

juu perille päästiin, voi vi**u että oli kyllä tuskaa, jani ja kumppanit saa olla tyytyväisiä etteivät olleet samassa "vauhdissa" mukana.

Koko matkan hyytyili vähän väliä, ykskin hyvä oli kun lähin ohittaa 2kaistaisella auto-vaunu comboa, rinnalle pääsin->oma rupes hyytyy ja vierellä kiihdydettiin jo ohitse :lol:



täytyy ens viikolla vielä tarkemmin noita pumpun letkuja katsella, luulisin että vika niissä ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no nii, nyt on kone kantta vaille "osissa". Alapuolelta mitä katseli, niin ei näkynyt männissä/sylintereissä mitään ihmeellistä, tiedä sit mitä yläpuoli näyttää.

On muuten kuin kaupan hyllyltä tuon koneen osat, aikuisten oikeesti todella vähän ajettu :)

Käykö kannen pultteihin noku torx, vai vaatiko erikois avaimen? entä ketjun "ohjauspinnapultit" , vaatikoo raakaa voimaa vaan että lähtee ulos ?? , on meinaan sika piukassa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:no nii, nyt on kone kantta vaille "osissa". Alapuolelta mitä katseli, niin ei näkynyt männissä/sylintereissä mitään ihmeellistä, tiedä sit mitä yläpuoli näyttää.

On muuten kuin kaupan hyllyltä tuon koneen osat, aikuisten oikeesti todella vähän ajettu :)

Käykö kannen pultteihin noku torx, vai vaatiko erikois avaimen? entä ketjun "ohjauspinnapultit" , vaatikoo raakaa voimaa vaan että lähtee ulos ?? , on meinaan sika piukassa.
Ei käy Torxit kannenpultteihin, on omanlainen avaimensa, laahaimen pultit on hankalat, mutta jos saat tuurnalla lyötyä niitä niin varmasti irtoavat.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

laahaimen = ?

onkos kannen pikkupultit siellä sisäpuolella minkä avaimen ?
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:
Antti K kirjoitti:Kiertokangen laakerit saa vaihettua kampiakselia irroittamatta, mutta runkolaakereita ja päittaisvälyksestä huolehtivaa ei.

Katso myös oikeat kiristysmomentit kiertokankien muttereille ja runkolaakeripukkien pulteille - niille ei riitä että on vaan kiinni.

Niin ja sisäänajosta aina kannattaa ajaa alkuun nätimmin alkuun kun kone on ollut palasina ja sinne on uusia osia laitettu - laakeripinnat kestää pidempään kun ei heti revi hulluna.

onko motari ajo repivää, eli kun kone kiertää sen 3000 mitä tuo nyt kiertääkään, 4h putkeen :?

Ei, tuo on normaalia ajoa, sisäänajossa pitäisi välttää täysiä kierroksia ja täyskaasun käyttöä.
Ja suositeltavaa olisi viellä pitää vaihtelevaa nopeutta, eli ei 4h "vakkarilla" vaan kunnon haitari liikettä jonoon..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:laahaimen = ?

onkos kannen pikkupultit siellä sisäpuolella minkä avaimen ?
Niitä laahaimen tappeja = (ketjunohjaus pinnapultit) on 2kpl vaatii jonkin sortin ulosvetäjän tms.. Meillä oli itse tehty putkesta ja ruuvista ja mutterista. Niitten tappien sisällä on 8mm kierre.
Sitten ne pienet (2kpl) kannen etuosassa olevat pultit on tavallisia 8mm kannalla olevia kuusiokoloruuveja. Kannattaa olla tiukka hylsysarja, ettei hilut tipu koneeseen....ainiin sullahan on alakerta auki..eli ei kai niin tarkkaa sitten.

Ne kannen pultit on 10 tai 12mm 12-tähtipäällä. Sellaisen saa työkalukaupasta tai minulta :) Normaalia sellasta hylsyn runkoa joutuu ehkä vähän hiomaan päältäpäin, muuten ei mahdu koloihin.

Voit soitella, jos tarviit apua. On vielä aika hyvin muistissa tuo anopin kansiremppa.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Niistä ketjunohjarien tapeista vielä, että vetovasara on kyllä hyvä laite tuohon pois nyppimiseen ja lämpöhän laajentaa. Vähän voi esim. kuumailmapuhaltimella kantta lämhäyttää siitä tapin ympäriltä, etu ja takapuolelta. En tiä vaikuttaako, mutta tuli hyvä mieli kun, ne sen jälkeen irtosiki.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ookke,

noista laahaimen tapeista, mulla ainakin oli m6 kierteellä, koitinkin jo vetovasaralla, mutta ovat kyllä tautisen piukassa!

täytyy siis antaa lämpöä, vaikka tuolla kuumailmapuhaltimella niin ei vahinkoa....



tuun jokko hakee sulta jyskylästä sen sopivan avaimen, tai no jos lainais vähän lähempää :lol:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onkos tietoa mihin momenttiin tulee kampiakselin päähän tuleva ISO pultti ?

ja nokka-akselin ketjupyörä ?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

epk kirjoitti:onkos tietoa mihin momenttiin tulee kampiakselin päähän tuleva ISO pultti ?
Siis OM601?

Navan pultti:
jos jousialuslevyllä 320Nm
jos lautaslevyllä 200Nm+90astetta

Ketjupyörä:
M10pultti 65Nm
M11pultti Vaihe1 25Nm Vaihe2 90astetta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin