Webasto napista päälle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Webasto napista päälle

Viesti Kirjoittaja Kris »

Mb:t joissa on alkuperäinen webasto, mutta ei kellokytkintä. Ja haluaa saada webaston päälle, ilman että ostaa arvokasta kellokytkinsarjaa. Näissä autoissa on yleensä webaston poiskytkentä-nappi. Tästä napista menee ohjausvirta webastolle. Omassa W202 (cdi -99) oli myös tälläinen nappi ja kytkin napin johtimeen (sini-punainen) +12v napin kautta niin saan webaston sit päälle ennen auton käynnistystä. Ja vieläkun painaa "rest" nappia niin lämpenee sisätilat ja vesikin sitten kiertää.

Tänään testasin ja hyvin toimii. Huvittais vielä jalostaa tätä sen verta eteenpäin että lähtisi webasto päälle, kun painaisi pelkkää rest nappia. Eli onko tietämystä tuleeko rest-napista +12v ja minkävärisestä johdosta. Saan kyl itekin mitattua, kun purkaan vähä keskikonsolia, mutta jos on jollain tietoa niin säästyy tältäkin :) Eli johdin joka antaisi +12v vain kun rest nappi "on"-tilassa. Mitään hirveitä virtamääriä tästä ei mene, kun on kyseessä pelkkä ohjausjännite. :geek:

Ja joo tiedän että saa alkuperäisiä hienoja kellosysteemejä, mutta ei huvittais (eikä oo kyl just varaakaan) tohon alkaa investoimaan 10% auton arvosta kellokytkimeen.
Nykyinen : MB W638 112 CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Webasto napista päälle

Viesti Kirjoittaja UncleK »

Mites tuota...
Mistä otit sen +12v? oisko joku hyvä herätevirtapiuha lähellä sitä nappia, ettei tarttis vetää akulta asti. Ja lähteekö tällä virityksellä siis webasto päälle vaikkei ole autoon virtoja laitettu päälle?
Kuulostaa nimittäin juuri sellaselta viritykseltä jota olen koittanu keksiä. En tarviis kelloja tai muita virityksiä, vaan vois aamulla käydä napsauttamassa vaan tulille aamukaffetta odotellessa, ja sitten olis kone lämmin kun lähtee duuniin. :clap:
"Mikään ei ole niin viisas kun tyhmä kivimies"
tempera
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tempera »

Jos vaan akku kestää sillä webasto vie yllättävän paljon virtaa. Itse en lämmitä kun korkeintaan vartin. Akkuna mulla on 120 ampperin AGM. Mulla on Webastossa kello ja ajastin mutta en käytä niitä. Kaukokäynnistys olis kätevä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

tempera kirjoitti:Jos vaan akku kestää sillä webasto vie yllättävän paljon virtaa. Itse en lämmitä kun korkeintaan vartin. Akkuna mulla on 120 ampperin AGM. Mulla on Webastossa kello ja ajastin mutta en käytä niitä. Kaukokäynnistys olis kätevä.
5kw Webasto ottaa 45W...eli 3,75A.
tempera
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tempera »

Periaatteessa pitäis ajaa yhtä kauan kun on lämmittänytkin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Juu, puoli tuntia maantieajoa on duunimatka, että kyllä siinä akku ehtii elpyä pikku lämmityksistä. Toivottavasti :? Mutta siis mistä siihen herätepiuhaan purkkailis virran, vinkkejä otetaan vastaan, nimim. laiska asentaja :mrgreen:
etrade
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja etrade »

ripuliranne kirjoitti:
tempera kirjoitti:Jos vaan akku kestää sillä webasto vie yllättävän paljon virtaa. Itse en lämmitä kun korkeintaan vartin. Akkuna mulla on 120 ampperin AGM. Mulla on Webastossa kello ja ajastin mutta en käytä niitä. Kaukokäynnistys olis kätevä.
Eli laskennallisesti akku kestäis tuolla webaston kulutuksella 32 tuntia? Käytännös pitää jäädä startillekkin virtaa niin eikö tuo täyteen ladattuna helposti antaisi tunnin käyttää kylmälläkin kelillä?
Kris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Lähtee tällä systeemillä webasto päälle vaikkei ole avaimia virtalukossa tms.. Ite otin tuon +12v mankan takaa(ohjausvirta ei ole paljon). 15-20min on sopiva aika auton esilämmitykselle. Ja autoissa saattaa olla eroja ton kytkennässä. Tää mun ohje on w202 cdi -99 meseen. Saman tyylisesti myös muut saa toimimaan mutta kannattaa hieman yleismittaria ensin käyttää ja tutkia ennenku suinpäin kytkee. Ja kannattaa tosiaan muistaa painaa sitä rest-nappia niin vesi kiertää järjestelmässä ja puhallin lämmittää sisätiloja.
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

etrade kirjoitti:
ripuliranne kirjoitti:
Eli laskennallisesti akku kestäis tuolla webaston kulutuksella 32 tuntia? Käytännös pitää jäädä startillekkin virtaa niin eikö tuo täyteen ladattuna helposti antaisi tunnin käyttää kylmälläkin kelillä?
Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Koska (ehkä?), webasto haistelee jäljellä olevaa jännitettä ja sen laskiessa (muistikuva) alle 11,5V pudottaa webasto itsensä pois pelistä jotta startille jää tarvittava voima. Olen joskus käyttänyt webastoa vajaat kolme tuntia putkeen (kaukosäätimellä) ja vielä lähti auto käyntiin, hetken odottelin viimeisen sammutuksen jälkeen jotta akku kerää voimia.
Viimeksi muokannut ripuliranne, Ma 12.11.2012 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyllä kuluttaa äkkiä akunki huonoksi jos sen syväpurkaa jatkuvasti pitkillä webaston käytöillä. Kyllä tuon 20min webaston päällä pidon jälkeen se pinttyneempikin kermaperse sinne mersuunsa ahterinsa voi lykätä :D Varmasti tarkenee ja auton ku käynnistää niin sieltä tulee lisää lämmintä :D :clap:
UncleK
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hienosti toimii webaston herätys tällä kikalla. Stereon herätteestä kytkimen kautta virtaa ja homma toimii. Paitsi että itse lämmitin ei käynnisty. Yrittää kovasti muttei syty. Jokin tuuletin siellä pyörii muutamia kertoja äänestä päätellen, ja laitteen pakoputkesta puhaltaa ilmaa, mutta siihen se jääkin... Onko kellään tietoa mistä kautta pääsee irroittelemaan kiinnityspultit jos avaisi laitteen ja kattois onko mitään tehtävissä?
VeeVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja VeeVito »

Nostellaas vanhaa. Hienot ohjeet on sekä toimivatkin viellä. Ongelmana vaan että onnistuin varmaan ajamaan ton webaston vikatilaan? Eli virrat radion takaalta keltasesta sulakkeen kytkimen ja diodin kautta sinipunaselle. Koitin ihanvaa suoraa johdolla, hyvin lähti päälle. eiku vehkeet kasaan ja uusinta napista. eipäs käynnistykkään. tossa välissä saatoin säätäessä antaa käynnistyskäskyn webastolle pari kertaa joitain sekunteja jotka ei kuitenkaan kerkeä käynnistämään webastoa. luin jostain että löis johki vikatilaan jos ns turhia startteja antaa sille? omat sulakkeet kontissa ja konepellin alla ehjiä, eikä webastoa mainittuna siellä. onko sille omia sulakkeita jossain? nollais kuulemma sulakkeen irti käyttämällä.
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Auton ohjekirjassa sekä sulakerasian vieressä/kannessa on yleensä mainuttu mikä on webaston sulake. Itse resetoin ottamanlla molemmat (orkkis) sulakkeet pois 10 sek ajaksi HUOM moottorin käydessä tai minuutin sisään sammuttamisesta. Kyseessä Thermotop Z ja sitten kellokytkin pitää vielä asettaa aikaan ennen kun voi käynnistää webastoa. Jos kellokytkin on...

http://www.elektromobily.org/w/images/1/13/Webasto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
VeeVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Terve. Ei ole mainittuna sulakkeita mulla siinä. Joku puhu nro 37. Täytyy kokeilla.
VeeVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Onko kellään tietoa tästä?
VeeVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kokeillut nyt engine residual heat systemin sulakkeita irrotella (3kpl edessä 2kpl kontissa) ei vaikutusta, onkohan tuo nyt sitte oikea vai onko sieltä piirikortti päässy kärähtämään.
VeeVito
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viellä muille vastaus, eli nappasin vaan virrat käynnissä ollessa 15sec irti. Webaston kylestä 2 pinninen liitin. Taas toimii.
Vastaa Viestiin