w124 Coupe katu-projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Eli laitetaanpas oma projekti!

Eli pistin meisselin pois tieliikenteestä tarkoituksena ylimaalaus ja ruosteidevaurioiden korjailu, mutta kohtalo toisin määräsi...

Tällä hetkellä auto seisoo hallissa pukkien päällä, alusta sekä kone purettuna atomeihin, vaalean pappasisustan tilalle asennettu musta nahkasisusta mallia brabus sekä täysi kabiinin uudelleen eristäminen stp alumiinipäällysteisellä bitumimatolla sekä korisarja mallia brabus!

Vanha voimanpesä m102 oli tarkoitus pakokaasuahtaa mutta tässä kyseisessä koneessa on niin matala virityspotentiaali että hetken mielijohteesta hommasin tilalle m112 2.4 v6 moottorin joka olisi tarkoitus pakokaasuahtamisen sijaan ahtaa mekaanisesti, moottorinohjauksen toimii haltech e6s.

Onko m112 moottorin kokemusta omaavilla kertoa tämän koneen virityspotentiaalista ja kestävyydestä?

fiksuja ideoita ja kommentteija projektiin liittyen? :D

Kuvia tulee myöhemmin :thumbup:

tarina jatkuu...
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Kuveja lisätty!




Kuva

Kuvassa auto rojektin alussa. Kirkkaiden vilkkujen ja takavalojen kaveriksi vielä kristalliset ajovalot...alla jonkin sortin alustasarja, jouset passaa mutta iskarit oli senverta väsyneet että sai pistää keinäselle muun romun joukkoon :D , koni iskarit kävin jo paikallisesta varaosaliikkeestä tilaamassa...

Kuva
Kuva
Jarrut hommasin e300 4-maticista ja onnille kiitos maalaulusta! Levyt vielä uritin töissä...

Kuva
Viime viikolla sain apurungon sekä tukivarret polttomaalauksesta! Alatukivarsien väliin hitsailin poikittaistuen...säädettävät cämpperi-tangot sorvailen vielä alkuperäisten tilalle nii saa ajella renkailla pidempää :D

Kuva
Kuvassa vanhankansan herrasmiesmersun jalopuuratti (vm???) sekä tekemäni sovite isompi pooriselle rattiakselille...
Viimeksi muokannut Amiisa, Pe 06.09.2013 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Näitä rojekti kuvia on kiva katella.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Amiisa kirjoitti:...Vanha voimanpesä m102 oli tarkoitus pakokaasuahtaa mutta tässä kyseisessä koneessa on niin matala virityspotentiaali että hetken mielijohteesta hommasin tilalle m112 2.4 v6 moottorin joka olisi tarkoitus pakokaasuahtamisen sijaan ahtaa mekaanisesti, moottorinohjauksen toimii haltech e6s.

Onko m112 moottorin kokemusta omaavilla kertoa tämän koneen virityspotentiaalista ja kestävyydestä?...
Tuossa C32 AMG:ssä on M112:sesta otettu noin 260kW/3,2 litraa (vaparista 160kW), joten siitä saisi varmaan vinkkejä, niistä on täällä foorumilla ollut kirjoituksia. Ilmeisesti AMG-malli ei ole aivan vakio sisäkaluiltaan, mutta tuo pienempi M112-lohko varmaankin kestää kohtuullisen tehonlisäyksen. Tuon 2,4/2.6-moottorin kansien hengityskyvystä ei ole tietoa, niissä on vakiona 125kW tehoa. Kansissa on kaksi tulppaa ja kolme venttiiliä/sylinteri, mitä ratkaisua on sekä kehuttu että haukuttu. Jos vanha M102 oli 2,3-litrainen, niin saattaa tuosta 2,4-litraisesta saada hiukan enemmän tehoa ulos. Tuohon saisi varmaan sovitettua AMG:n tai vastaavan Chryslerin ahtimen, jos pätäkkää riittää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

tomantille kiitokset vinkeistä! täytyypi perehtyä asiaan tarkemmin...ja tuo m112 olis tarkotuksena nyt aluksi porata ylikokoon ja laittaa kestävemmät männät, sisuskalujen kohtaloa en ole vielä miettinyt...ahtimeksi olen suunnitellut jonkinsortin eatonia (m45??) cooleri on keulalla ja 2 1/4" ahtoputket.

jatketaan!
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nuo M112-koneet on tehty siten, että männät ja sylinterit vastaavat toisiaan, joten tuo poraus ja ylikokomännät ei ehkä ole toimiva vaihtoehto.

Guuglaa vähän tuota M112:sta, niin selviää enemmän.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5249
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miksei olis? Onko se tehty vähä niinku japsit että on porattu sellanen ku sattuu tulemaan ja valittu siihen sopiva mäntä?
Jos sen porauttaa tarkasti oikeankoikoiseksi ja siihen vaikka jotku kunnon männät nii en näe kyllä mitää ongelmaa. Säästösyistä se alunperin niin on tehty :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

S202 kirjoitti:Miksei olis? Onko se tehty vähä niinku japsit että on porattu sellanen ku sattuu tulemaan ja valittu siihen sopiva mäntä?
Jos sen porauttaa tarkasti oikeankoikoiseksi ja siihen vaikka jotku kunnon männät nii en näe kyllä mitää ongelmaa. Säästösyistä se alunperin niin on tehty :D


säästösyistä tässäkin rojektissa taitaa olla kyse :D
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

S202 kirjoitti:Miksei olis? Onko se tehty vähä niinku japsit että on porattu sellanen ku sattuu tulemaan ja valittu siihen sopiva mäntä?
Jos sen porauttaa tarkasti oikeankoikoiseksi ja siihen vaikka jotku kunnon männät nii en näe kyllä mitää ongelmaa. Säästösyistä se alunperin niin on tehty :D

ettei sielä olis sylintereissä joku kova pinnoite...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5249
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

No se on myös mahdollista. Sitten poraamisen saa unohtaa. Niin olihan esim. honda nsr sylintereitä 4 eri kokoa, eli tehtiin sellanen ku sattu tulemaan ja valittiin sopiva mäntä.

Kaivelin vähän tietoa netistä ja koko lohkohan taitaa olla alumiinia, ja sinne on painevalettu sylinteriputket joissa on joku nicasil tapainen pinnoite. http://www.marcusfitzhugh.com/CLK/DIY/rebuildable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Joo eli päivitellääs vähän kuveja...välijäähyn uudet päädyt onni virkkasi paikalleen ja tuossa iltavuoron päätteeksi sorvailin polyuretaanitangosta taakse alatukivarsille puslat, tämä olisi tarkoitus tehdä kaikille varsille eteen sekä taakse...btw ei tuo purrintangon työstäminen ole mitään herkkua hommaa... :D hintakin tuli yllätyksenä siinä vaiheessa kun tilausta tekemässä...50mm purrtanko 1m kovuusluokka 7 vai 9 150e , melkosen arvokasta tavaraa :mrgreen:
kuva1.jpg
jäähdyttimen päädyt kokonaan uusiksi lähtö on viistosti alas lamppujen sisäpuolelta ja muutettiin 3" --> 2 1/4"...vieressä, sorvasin supisteen kaasuläpältä 3" ahtoputkille 2 1/4"

kuva2.jpg
purritangosta sorvatut puslat ja 16mm rst-tapit sisälle :shifty:
kuva3.jpg
pusliin liimat ulkopintaan että reikään ja nuijalla sisään ja tappi perään...
kuva4.jpg
lopputulos näyttää tältä...

alkuperäiset tangot tukivarrelta kallustuksentakaajaan jotka ovat muovia tein alumiinista ja rst-tapit sekä nylonipuslat, pitänee laittaa kuveja


jatketaan harjoituksia!!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Amiisa kirjoitti:ahtimeksi olen suunnitellut jonkinsortin eatonia (m45??) cooleri on keulalla ja 2 1/4" ahtoputket.

jatketaan!
unohda heti suosista tuo eaton M45, mutta jos aiot pysyä eatonissa, niin sitten vähintään M90...

mulla olis kyllä tuohon koneeseen "bolt on" sopiva ahdin ylimääräisenä, mutta sitä ei kyllä saa millään M90 hinnalla... eli C32 AMG:n alkuperäinen ruuviahdin + vesicooleri...

edit: niin ja eikö se kone ole 2.6 litrainen... vaikka olisikin "240 mallisesta" autosta... 2.4 litraista versiota M112 koneesta ei käsittääkseni ole tehty, vaan pienin on 2.6 ltr, sitten on 2.8, 3.2 ja suurin on 3.7 litrainen...

edit2: noilla sun jarruilla mitä olet hommannut, ei sitten leimata, kuin max. 188 heppaa, jos haluat papereihin suuremmat hevoset, niin sitten 4 mäntäistä satulaa ja 295 mm levyä eteen ja taakse farkun jarrut...

edit3: tuohon lohkoon sopii kyllä C32 AMG:n männät, niillä laskee sopivasti puristuksetkin ahtamista ajatellen, poraus on molemmissa sama, 2.6 koneessa on vain lyhempi isku...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

napa kirjoitti:
Amiisa kirjoitti:ahtimeksi olen suunnitellut jonkinsortin eatonia (m45??) cooleri on keulalla ja 2 1/4" ahtoputket.

jatketaan!
unohda heti suosista tuo eaton M45, mutta jos aiot pysyä eatonissa, niin sitten vähintään M90...

mulla olis kyllä tuohon koneeseen "bolt on" sopiva ahdin ylimääräisenä, mutta sitä ei kyllä saa millään M90 hinnalla... eli C32 AMG:n alkuperäinen ruuviahdin + vesicooleri...

edit: niin ja eikö se kone ole 2.6 litrainen... vaikka olisikin "240 mallisesta" autosta... 2.4 litraista versiota M112 koneesta ei käsittääkseni ole tehty, vaan pienin on 2.6 ltr, sitten on 2.8, 3.2 ja suurin on 3.7 litrainen...

edit2: noilla sun jarruilla mitä olet hommannut, ei sitten leimata, kuin max. 188 heppaa, jos haluat papereihin suuremmat hevoset, niin sitten 4 mäntäistä satulaa ja 295 mm levyä eteen ja taakse farkun jarrut...

edit3: tuohon lohkoon sopii kyllä C32 AMG:n männät, niillä laskee sopivasti puristuksetkin ahtamista ajatellen, poraus on molemmissa sama, 2.6 koneessa on vain lyhempi isku...

asiaa pitää tutkiskella ku saan sen koneen maanantaina purettua keulalta ja noita jarruja täytyy pohdiskella vielä, takana 4-maticissa on samankokoiset levyt ja satulat kun farkussa eli ne pitäisi riittää ja etusatulat ovat lucasit, katsotaan mitä katsastusmies sanoo...
Viimeksi muokannut Amiisa, To 18.10.2012 00:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Amiisa kirjoitti:

asiaa pitää tutkiskella ku saan sen koneen maanantaina purettua keulalta ja noita jarruja täytyy pohdiskella vielä, takana 4-maticissa on samankokoiset levyt ja satulat kun farkussa eli ne pitäisi riittää ja etusatulat ovat lucasit, katsotaan mitä katsastusmies sanoo...tuo m90 ahdin alkaa olla mielestäni jo melkoisen iso tähän projektiin...mutta pidetään mielessä!
ne etujarrut pitäis riittää kyllä 188 hepalle, eli jos tyydyt leimalla siihen, niin ei niitä sitten ole pakko vaihtaa, eikä niillä 4 mäntäisillä paljoa enempää muutenkaan saa papereihin sitä tehoa... n. 260 heppaa on ihan max. w124 koppaiselle, kun tulee se tehon ja omapainon raja vastaan, eli 7kg/Kw tehopainosuhde...

eaton M90 olis juuri passeli tuollaiselle 2.6 ltr:n koneelle, niin se ei muutu vielä (kovin pahaksi...) lämpöpumpuksi... M62 jää auttamattoman pieneksi ja M45 on jo lähinnä vitsi :D

mutta harkitse tuollaista C32 AMG:n ahdinta mikä esim. mulla on, se olis siis ihan bolt on juttu heittää tuohon M112 koneen päälle... se ei siis ole mikään eaton, vaan IHI:n tekemä ruuviahdin... jos mulla olis mahdollisuus valita käytänkö bolt on sopivaa ahdinta (imusarjat, remmilinjat ym. on tehtaan insinöörien suunnitelemat, joten ei ne kovin kaukana voi hyvästä olla :think: ), vai alanko väsäämään jotain M90 koneen kylkeen, niin ei tarttis kauaa miettiä :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

napa kirjoitti: ne etujarrut pitäis riittää kyllä 188 hepalle, eli jos tyydyt leimalla siihen, niin ei niitä sitten ole pakko vaihtaa, eikä niillä 4 mäntäisillä paljoa enempää muutenkaan saa papereihin sitä tehoa... n. 260 heppaa on ihan max. w124 koppaiselle, kun tulee se tehon ja omapainon raja vastaan, eli 7kg/Kw tehopainosuhde...

eaton M90 olis juuri passeli tuollaiselle 2.6 ltr:n koneelle, niin se ei muutu vielä (kovin pahaksi...) lämpöpumpuksi... M62 jää auttamattoman pieneksi ja M45 on jo lähinnä vitsi :D

mutta harkitse tuollaista C32 AMG:n ahdinta mikä esim. mulla on, se olis siis ihan bolt on juttu heittää tuohon M112 koneen päälle... se ei siis ole mikään eaton, vaan IHI:n tekemä ruuviahdin... jos mulla olis mahdollisuus valita käytänkö bolt on sopivaa ahdinta (imusarjat, remmilinjat ym. on tehtaan insinöörien suunnitelemat, joten ei ne kovin kaukana voi hyvästä olla :think: ), vai alanko väsäämään jotain M90 koneen kylkeen, niin ei tarttis kauaa miettiä :wink:
tarvitsee tuota remmiahdinta vielä katsoa kun saan maanantaina koneen keulalta, itse ahtimen sovittaminen koneen kylkeen ei ole ongelma, mutta tämä ahtimen koko lähinnä kun tällä ahtamisen alalla viel kalkkiviivalla :D mutta tekemällä oppii! senverta olen kerinnyt kaiken kiireen keskellä suunnittelemaan että laittaisi ahtimen ilmastointipumpun tilalle...
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Amiisa kirjoitti:
tarvitsee tuota remmiahdinta vielä katsoa kun saan maanantaina koneen keulalta, itse ahtimen sovittaminen koneen kylkeen ei ole ongelma, mutta tämä ahtimen koko lähinnä kun tällä ahtamisen alalla viel kalkkiviivalla :D mutta tekemällä oppii! senverta olen kerinnyt kaiken kiireen keskellä suunnittelemaan että laittaisi ahtimen ilmastointipumpun tilalle...
noo... kyllä sä sitten ehkä huomaat, mitä mä tarkoitin, kun olet siihen koneen kylkeen hetken sitä ahdinta sovitellut :wink: V6, w124 konehuone ja remmiahdin ei ole se kaikkein miellyttävin yhdistelmä, jos ahdinta ei saa nakattua kansien väliin :problem:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

napa kirjoitti: noo... kyllä sä sitten ehkä huomaat, mitä mä tarkoitin, kun olet siihen koneen kylkeen hetken sitä ahdinta sovitellut :wink: V6, w124 konehuone ja remmiahdin ei ole se kaikkein miellyttävin yhdistelmä, jos ahdinta ei saa nakattua kansien väliin :problem:
joo eihän sinne ihan hirveästi sitä ylimääräistä tilaa jää :lol: ja vielä tuo ohjaussimpukka on pahasti siinä ilmastointipumpun tiellä...kansien väliin sijoittaminen olisi helpoin ratkaisu mutta tarkoitus olis viedä paineistettu ilma jäähdyttimen läpi joka on taas helpompaa kun ahdin on sijoitettu koneen kylkeen...vaihtoehtoja on monia...kiitos vinkeistä!
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Amiisa kirjoitti:tarkoitus olis viedä paineistettu ilma jäähdyttimen läpi joka on taas helpompaa kun ahdin on sijoitettu koneen kylkeen...vaihtoehtoja on monia...kiitos vinkeistä!
lueksä ollenkaan mitä mä kirjoitan :D siinä C32 AMG ruuviahtimessa on kiinteä vesicooleri mukana tai siis se on sitä samaa pakettia... tuumaisen vesiletkun vieminen keulalle kennolle on hieman eri asia, kuin vetää 2" putkea ilma/ilma coolerille sinne keulalle...

toki saa rakentaa kuinka itse haluaa, mutta tuo nyt olis se ehdottomasti nopein ja järkevin tapa (ja luultavasti vielä halvin :think: ) hoitaa remmiahtimella tämä projekti...

googleta hieman C32 AMG konetta, niin alkaa homma selviämään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

napa kirjoitti:
Amiisa kirjoitti:ahtimeksi olen suunnitellut jonkinsortin eatonia (m45??) cooleri on keulalla ja 2 1/4" ahtoputket.

jatketaan!

edit: niin ja eikö se kone ole 2.6 litrainen... vaikka olisikin "240 mallisesta" autosta... 2.4 litraista versiota M112 koneesta ei käsittääkseni ole tehty, vaan pienin on 2.6 ltr, sitten on 2.8, 3.2 ja suurin on 3.7 litrainen...
Ensimmäiset 240 V6 on 2,4 litraisia. 05/2000 ne muuttuivat 2,6 litraisiksi.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

jupehalm kirjoitti:
napa kirjoitti:
Amiisa kirjoitti:ahtimeksi olen suunnitellut jonkinsortin eatonia (m45??) cooleri on keulalla ja 2 1/4" ahtoputket.

jatketaan!

edit: niin ja eikö se kone ole 2.6 litrainen... vaikka olisikin "240 mallisesta" autosta... 2.4 litraista versiota M112 koneesta ei käsittääkseni ole tehty, vaan pienin on 2.6 ltr, sitten on 2.8, 3.2 ja suurin on 3.7 litrainen...
Ensimmäiset 240 V6 on 2,4 litraisia. 05/2000 ne muuttuivat 2,6 litraisiksi.
no niimpäs olikin... ei vain eilen tullut mistään vastaan tuota 2.4 litraista versiota...

http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M_112

jotenkin jäi sellainen paskan maku suuhun tuosta 2.4 litraisesta versiosta viritysaihiona, siinä on pienempi poraus, kuin 3.2, joten eihän siihen sitten sen männätkään sovi :thumbdown:

kyllä se kai niin on, että jos tuollaisen M112 koneen haluaa vaihtaa w124 koriseen, niin tuottaa saksasta sitten C32 AMG:n koko koneen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:...kyllä se kai niin on, että jos tuollaisen M112 koneen haluaa vaihtaa w124 koriseen, niin tuottaa saksasta sitten C32 AMG:n koko koneen...
Jos on aikaa, voisi myös metsästää Chryslerin vastaavaa konetta romiksista Suomesta (taannoin näin AVK:ssa kokonaisen kolaroidun raadon, mutta hinta oli melko kova) tai ulkomailta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

C32 konettahan ei saa w124 keulalle suomen rekisteriin (liikaa tehoa). Mutta tuolla 240 2.6 lohkollahan saisi jälkiahdettuna. Napa eli mitä eroa noissa alakerroissa on C32/240 2.6. Meneekö sisuskalujen vaihto bolton?

Edit: Entäs kansissa onkos niissä paljon eroa?

Edit2:

Vastataan itelle tuosta alakerrasta
Eli poraus sama mutta puristukset eri.

M 112 E 26 89,9 x 68,2 2597 11,0 : 1
M 112 E 32 89,9 x 84 3199 9,0 : 1

Eli jos haluaa mennä budjetilla niin C32 käytetyt männät jostain. Tai sitten teettää männät esim Wiseco. Vakiona tuossa 240 koneessa on jo takokanget.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Noniin päivitellääs topikkia sen verta että tuli griffin alusyyläri tilailtua keulalle kokoa 2" x 27.5" x 15,5" 2-rivinen mutta eiköhän se riittäne tähän rojektiin...ahtoputkien väli ahtaimmillaan 470mm eli joutuupi hieman syylärin päätyjä hifistelemään sopiviksi...paikalle pyydetään hovihitsari onni ja johan mahtuu!!

...säädettävät camberitangot valmiit ja kaikkiin tukivarsiin purripuslat (on muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sorvailen kyseistä ainetta...(jos jollakin kysyttävää purritangon sorvaamisesta APUA löytyy!)...) konin keltaset odottavat noutoa paikallisessa varaosaliikkeessä...perä ja vetarit yms muu pikkusälä sai päälleen hempel polyuretaanimaalin väriä posti tai siis nykyisin itella :D kohta pääsee nostamaan apurunkoa perineen ja varsineen paikalleen :shock:
vakio kallistuksentakaajan sijaan tilalle pitäisi hommata kallistusenVakaaja! tämä vakio on senverta risu että en kehtaa sitä koriin takaisin pultata...onko farmarissa järeämpää vakaajaa taakse? mites tua sportlinen vakaaja, vai ostanko jousitankoa ja itse kampean?

Koneesta senverran että apulaitteet ja laatikko purettu ja konetta sovitettu keulalle, moottorikiinnikkeet ovat pituussuunnassa juuri passelissa paikassa mutta sensijaan leveyttä tarvitsee muuttaa peukalon :thumbup: verta leveämmälle :D remmiahtimen sijoittaminen pelkääjänpuolelle venttiilikopan yläpuolelle on tähän mennessä ollut parahin vaihtoehto...kunhan veräjä mahtuu kiinne :D

Kuvia tulossa!

Homma jatkuu!!
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Joo täässä päri kuvaa

nostovaihe, kone purettiin vm 1999 c280 farmarista
2012-10-24 19.47.54.jpg
koneen sovittelua
2012-10-28 21.02.05.jpg
nylonista sorvaillut puslan apurungon ja murikan väliin
2012-10-23 16.42.09.jpg
alkuperäinen ja säädettävät camberitangot 1mm nousulla ennen nippuun räppäilystä, kiitoksen hovihitsari onnille hitsailusta!
2012-11-02 18.34.18.jpg
Pidetään topiikki kuvarikkaana, senverta huono kirjoittamaan että antaa kuvien puhua puolestaan :D


homma jatkuu!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Noilla säädettävillä cambertangoilla ei hirveesti sladia kannata vetää kanttikiveä vasten.
Tuohon holkkiin kun tuon kierretangon hitsaa kiinni, niin aika pienelle alueelle jännitys kohdistuu ... pelkään että tuo holkki ratkeaa sauman kupeesta.

Anteeksi että lannistan, mutta tuon rakennelman lujuus, verrattuna alkuperäiseen on mitätön...
Tarkotus ei ole lannistaa... Itse joskus vastaavan rakennelman tein ja rikoin.

Mun neuvo: sorvaa nuo holkit jostain ainesputkesta. Tai ainakin paksumpi seinämäisestä. Ja sitten leikkuuta vaikka plasmalla tuohon holkin ympärille vahvikkeet. Sellaset, mitkä hitsataan tuohon kierretankoon kiinni, kohtuu pitkälle matkaa. Eli kannattaa ne lujuusopin tunnit mieleen palauttaa.

Jos tuollasella virityksellä katsastukseen menee, niin aika ajattelematon on katsastusmies, jos ei ajokieltoon laita.
On tuollanen viritelmä jo uhka liikenneturvallisuudelle!
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

Junnu kirjoitti:Noilla säädettävillä cambertangoilla ei hirveesti sladia kannata vetää kanttikiveä vasten.
Tuohon holkkiin kun tuon kierretangon hitsaa kiinni, niin aika pienelle alueelle jännitys kohdistuu ... pelkään että tuo holkki ratkeaa sauman kupeesta.

Anteeksi että lannistan, mutta tuon rakennelman lujuus, verrattuna alkuperäiseen on mitätön...
Tarkotus ei ole lannistaa... Itse joskus vastaavan rakennelman tein ja rikoin.

Mun neuvo: sorvaa nuo holkit jostain ainesputkesta. Tai ainakin paksumpi seinämäisestä. Ja sitten leikkuuta vaikka plasmalla tuohon holkin ympärille vahvikkeet. Sellaset, mitkä hitsataan tuohon kierretankoon kiinni, kohtuu pitkälle matkaa. Eli kannattaa ne lujuusopin tunnit mieleen palauttaa.

Jos tuollasella virityksellä katsastukseen menee, niin aika ajattelematon on katsastusmies, jos ei ajokieltoon laita.
On tuollanen viritelmä jo uhka liikenneturvallisuudelle!
nämä kyseiset tangot ovat tehty 19mm 6kulmaisesta tangosta, eli kyseessä ei ole holkki vaan ainesputki!!!! jos hajuaa niin särkyy heikkouttansa :D :D

katsastus taas on kyseenalaista, katstastaakko vaparina vai ahdettuna...se on enskesän murheita ressataan sitä asiaa sitten myöhemmin :D
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
Amiisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: La 28.01.2012 13:55
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Amiisa »

btw ei kuulu tapoihin nuita kanttikiviä vasten sladitella...tapansa kullakin...
ex w124 200e Facelift vm-93
w124 230ce vm-91 projekti
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Amiisa kirjoitti:
nämä kyseiset tangot ovat tehty 19mm 6kulmaisesta tangosta, eli kyseessä ei ole holkki vaan ainesputki!!!! jos hajuaa niin särkyy heikkouttansa :D :D

katsastus taas on kyseenalaista, katstastaakko vaparina vai ahdettuna...se on enskesän murheita ressataan sitä asiaa sitten myöhemmin :D
Amiisa kirjoitti:btw ei kuulu tapoihin nuita kanttikiviä vasten sladitella...tapansa kullakin...
no, et sitten taas näköjään yhtään tajunnut mistä Junnu tuossa aikaisemmin puhui, mutta eipä se tällä foorumilla mitään uutta ole :think: se näyttää kyllä olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus ja siksi on omakin kirjoittelu käytännössä lopahtanut täysin... ei sitä jaksa hakata päätään seinään määräänsä enempää :evil:

mutta jatkakaa ihan rauhassa samaan malliin (koko foorumi), ei tätä "keharien" (olen nyt n. viikon seurannut sivusta ja ihan apukoulu meinikiä koko foorumi nykyään :o ) keskusteluihin verrattavaa hommaa enää jaksa katsella, kuin ehkä silloin tällöin sivusta huumorilla :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

napa kirjoitti:no, et sitten taas näköjään yhtään tajunnut mistä Junnu tuossa aikaisemmin puhui, mutta eipä se tällä foorumilla mitään uutta ole :think: se näyttää kyllä olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus ja siksi on omakin kirjoittelu käytännössä lopahtanut täysin... ei sitä jaksa hakata päätään seinään määräänsä enempää :evil:

mutta jatkakaa ihan rauhassa samaan malliin (koko foorumi), ei tätä "keharien" (olen nyt n. viikon seurannut sivusta ja ihan apukoulu meinikiä koko foorumi nykyään :o ) keskusteluihin verrattavaa hommaa enää jaksa katsella, kuin ehkä silloin tällöin sivusta huumorilla :D
Älä nyt napa turhaan hermostu 8) . Sulla on niin paljon tietoa ja kokemusta, että "keharien" (mitä lienee) sun muiden olisi pirun hyvä vaan pitää korvaa kiskolla oppiakseen jotain. Uskon, että Junnukin heti tajusi, ettei neuvo oikein resonoinut :)

En ole kovin usein nähnyt näitä säädettäviä cambertanko keloja tällä foorumilla. Ihan mielenkiinnosta seuraisin, miten ne tulee tehtyä oikein :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: w124 Coupe katu-projekti

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Jaahas.. tännehän on kirjoteltu ja vaikka mitä..
Miltei haukuin tuossa Napan liian jyrkkä mielipiteiseksi jne.. Sitten luin asian uudelleen... Napa vaikutti vaan suorapuheiselle..
Ja kolmannen lukemisen jälkeen: Napa on just oikeassa.

Mitäpä sitä. Jos tapoihin ei kuulu kanttikiviä vasten sladitella, niin mitäpä siitä.
Jos tapoihin ei kuulu ajaa kolareita, niin esim. turvavyöt joutaa pois. Yhtäkaikki, turvatyynyt joutaa pois jne. Mitäpä nuilla, taitavat kuskit ei vahinkoja tee...

Tällänen paska kuski, kuten esim. minä, saatta joskus vahingossa talviliukkailla menettää auton hallinnan ja samalla se takarengas osuu kanttariin. Silloin Siperia opetti ja tuollanen putkiviritys repeytyi. Sitten vähän mietin näitä asioita. Tutkin hiema alkuperäistä camber tankoa. Sitten mietin poikkileikkauksia... ja mietin uudelleen.. Ja sain ahaa elämyksen.

Tämä nyt löytyy aivan jo tuosta ajoneuvoille asetuista teknisistä vaatimuksista. Muutetun rakenteen tulee olla vähintään yhtä jäykkä, kun alkuperäisen. Leikkailin alkuperäistä camber tankoa ja mietin sitä poikkileikkaus pinta-alaa. Sen pohjalta tein FEM- mallin. alkuperäinen rakenen vs. muutettu rakenne. Muutaman iteraation jälkeen siitä tuli kohtuu hyvä. Ja ja... katsuri hyväksyi sen! rekisteriotteeseen tuli merkintä niistä tangoista jne.

Amiisan mallissa suurin ongelma on tuo voiman siirtäminen kierretangosta tuohon holkkiin. Siihen pitäisi tehdä sellaset levyt, jotka voiman oikein jakaa. Ja jos puhutaan levyn muotoilusta, niin kannattaa sitä alkup. tukivartta katsoa. Sieltä se vastaus löytyy.

Jos tämä asia jotain aivan oikeasti kiinnostaa, niin voin pikasesti piirustukset piirtää (vanhat kadonneet).
Jos tämä asia oikeasti useampaa kiinnostaa, niin voin ne FEM- laskut tehdä. Verrata sisi lujuutta siinä alkuperäiseen.

Uskon että Napa ymmärsi mitä tarkotin, mutta ymmärsikö muut?
Vastaa Viestiin