Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Elikkä autossani olis sellainen ongelma , että kun kone lämpiää niin kierrokset nousevat tyhjäkäynnillä 2000rpm eivätkä laske ! Elikkä miten sais noita kierroksia tiputettua ? Ja hieman ois kiire kun katsastus painaa päälle
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
säädetään varmaan tuossa mallissa vielä tasapäämeisselillä siitä ilmanputsarin ja venakopan välisestä ruuvista mikä siitä ilmansuodinkotelon urasta näkyy. mutta eikait niitä kannata mennä tiputtelemaan jos kerran ennen ollu ok (?) niin nyt sitten lisäilmaluistissa tai muualla vikaa ja siksi tuo käynti noin ylhäällä. ja muistaakseni vaikuttaa tuonikäisessä vielä suoralla kädellä myös seoksiin eli jos tiputat tyhjäkäynnin tuollaisenaan oikeaksi niin käy ihan p**keleen rikkaalla eikä varmasti mene päästöistä läpi hc:n eikä co:n puolesta. ecun ohjauksen komponenttien ollessa varmistetusti kunnossa kannattaa säätää pakokaasumittarin kanssa tyhjäkäynti ensin normaaliksi siitä ruuvista ja sitten co-taso kohdilleen ja tätä jatkaa niin pitkään että molemmat saletisti natsaa
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Tän vuoden mitä tää nyt mulla on ollu niin niin kyllä tuo on aina korkea ollut ! yj-relettä ja moottorinohjausboxia olen kokeillut vaihtaa toisesta samanlaisesta . Entäs oisko täs autos mitään johto irti kikkaa että sais tyhjäkäynnin väliaikasesti matalaksi ? Katsastusmies sanoi että maksimissaan hän voisi hyväksyä 1400rpm
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
kyllähän se kun yj-releen nappaat kokonaan poies niin ajelet sitten mekaanisen ruiskun varassa ja pitäisi tyhjäkäynnin pudota 800 kantturoille jos nyt tuo kierrostennousu johtuu ecun omista säädöistä. sitten syttyy kyllä tuo absin valokin kojetauluun palamaan jos autosta sellaiset löytyy eli joutuu polttimon nappaamaan pois kokeileppa ottaa tuo rele irti ja katso putoaako kierrokset normaaliksi.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Oisin toivonut että putoaa mutta ei pudonnut abs-valo sytty kyllä !
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Tarkista kaasuvivuston jouset ja kaasuläpänasentotunnistin.Sekä vivustossa oleva mikrokytkin.
Viimeksi muokannut ari y, Ti 12.04.2011 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
eihän kaasuläpänasentotunnistin ole käytössä kun kone käy mekaanisen varassa eli äsken? toisaalta en kyllä ymmärrä että miksi tuo perussäätö tuolle tyhjäkäynnille olis ruuvattu noin pirun ylös
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
tietty ongelman selittäisi myös jumiutunut lisäilmaluisti eli on jäänyt jumiin puoliaukinaiseen asentoon ja ei enää tule alas sieltä ja siksi tyhjäkäynnin perussäätö metsässä sekä mekaanisesti että ecun ohjauksen alla. kokeileppas antaa luistille suoraan vaikka akusta +12 volttia ja naksuttelet sitä useita kertoja ja kokeileppas sitten uudestaan mitä joutokäynti tuumii.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Muistelen ettei tyhjäkäynti ole säädettävissä ollenkaan,vaan ecu huolehtii siitä.Seosruuvi sieltä kylläkin löytyy.
Mun mielestä kaasuvivusto ei palauta kunnolla.Jouset 2kpl pitäisi löytyä vivustosta,jousi voi olla irti,silloin kierrokset jää korkealle.Mikrokytkin hajotessaan jättää kierrokset kans korkealle.
Mun mielestä kaasuvivusto ei palauta kunnolla.Jouset 2kpl pitäisi löytyä vivustosta,jousi voi olla irti,silloin kierrokset jää korkealle.Mikrokytkin hajotessaan jättää kierrokset kans korkealle.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
eikös alkupään ke-jeteissä voinut myös säätää ruuvista tyhjäkäyntiä niinkuin k-jetissäkin? en varma ole mutta mielenkiinnosta kyselen. tuo jousi tosiaan voisi myös aiheuttaa noiden kierrosten jumimisen tai jos on jotain ylimääräistä kaasuvivuston alla tai välissä.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
M103 koneessa vm.90 ke-jetissä ei ollut tyhjäkäynti enään ruuvilla säädettävissä.Muista malleista ei varmaa tietoa.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
M103 koneissa en ole törmännyt säädettävään tyhjäkäyntiin, mutta M102 koneissa niitä on vaihtelevasti...ari y kirjoitti:M103 koneessa vm.90 ke-jetissä ei ollut tyhjäkäynti enään ruuvilla säädettävissä.Muista malleista ei varmaa tietoa.
mulla on 1 kpl M102 tyhjäkäyntimoottoreita jossa on tyhjäkäynnin säätö mekaanisesti (huom. ei myynniissä, eikä lahjoitettavien osien listalla )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Jep pitää huomen tarkistella jouset vielä ja tyhjäkäyntimoottori mullakin ois sellain mis on mekaaninen säätö , mutta ei käy mulle koska siihen tarvis kolme napaisen liittimen
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Sama auto, sama vika. Kylmänä tyhjäkäyntikierrokset nätisti alle 1000rpm, mutta lämpimänä n. 1200rpm. Katsastusmies ei hyväksynyt noin korkeita tyhjäkäyntikierroksia, vaikka itse päästöt olivat ok. Mikä neuvoksi? Tuntuu jotenkin epäoleelliselta nuo kierrokset jos pääasia eli päästöt ovat ok. Uudestaan pitäisi käydä näyttämässä...
EQB 300 4Matic -23
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Minulla taas päinvastoin meinaa tyhjäkäynnillä sammua ja välillä kierrokset käy nopeaa korkealla, ihan niinkuin ecu tai tyhjäkäyntimoottori yrittää sitä korjata.
Jännä homma on se, kun ottaa tankin korkin pois niin tyhjäkäynti tasoittuu, painetta tankkiin kyllä kertyy ja sihahtaa voimakkaasti kun aukasee korkin.
Laitoin korkin käynnissä kiinni niin vähän ajan päästä meinaa taas sammua, kun taas aukaisen korkin niin vähän sihahtaa ja taas tyhjäkäynti korjaantuu.
Lieneekö bensasuodatin tukossa vai bensapumppu loppu.
Jännä homma on se, kun ottaa tankin korkin pois niin tyhjäkäynti tasoittuu, painetta tankkiin kyllä kertyy ja sihahtaa voimakkaasti kun aukasee korkin.
Laitoin korkin käynnissä kiinni niin vähän ajan päästä meinaa taas sammua, kun taas aukaisen korkin niin vähän sihahtaa ja taas tyhjäkäynti korjaantuu.
Lieneekö bensasuodatin tukossa vai bensapumppu loppu.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Mulloli ruuttamallin M102, Siinoli repsikan puolella Seos/Mikälie joutokäynti skruuvi, joka oli putoamaisillaan. Vahingossa oikeestaan huomasin,
kun pöyhiessäni konehuonetta tökkäsin siihen vähän. Edellinen omistaja oli ottanut sen mikrokytkimen pois käytöstä, juurikin korkean joutokäynnin takia.
Tarkasta nysse ainakin.
kun pöyhiessäni konehuonetta tökkäsin siihen vähän. Edellinen omistaja oli ottanut sen mikrokytkimen pois käytöstä, juurikin korkean joutokäynnin takia.
Tarkasta nysse ainakin.
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Nostellaas vanhaa aihetta erilaisella potilaalla, samankaltaisella vaivalla.
190E 2.6 -88 kävi liian kovaa tyhjäkäyntiä (n.2000rpm). Lisäilmaluistin piuhan irroittamisen jälkeen tyhjäkäynti tipahti n.1100rpm tuntumaan.
Vaihdoin seuraavia osia autoon: ecu, yj-rele, potentiometri ja eha. Ei vaikutusta. Sitten vaihdoinkin jo koko määräjakaja/ilmamassamittari härvelin, johon ympättynä sitten nuo yllämainitut osat. Ei vieläkään vaikutusta. Viimeisimpänä vaihtui kaasuläppä sekä asentotunnistin ja vika korjaantui. <- Nämä osat olivat -89 W124 260E:stä.
Ajelin autolla pari päivää ja huomasin, että kierrokset jäävät kuormituksen jälkeen kantamaan hetkeksi aikaa +1000rpm ja sitten tasaantuvat. Myös kylmäkäynnistys hiukan takkusi. Reippaana poikana purin vielä vielä koko roskan, putsasin potentiometrin yms avasin ilmamassamittarin ja putsasin kumikaukaloa myöten koko ruiskun parempaa toimivuutta ajatellen...
EI, se oli virhe! Nyt tuo saatanan kohonnut tyhjäkäynti palasi takaisin! Kaksi päivää on vaihdeltu ja kokeiltu osia tuloksetta. Samat osat, mitkä toimivat viikonlopun, eivät toimineet enää tuon putsauksen jälkeen? Mikä neuvoksi? Mitään en ole mittaillut, koska ei ole vastusarvoja yms tärppejä.
Alkaa mieheltä usko, keinot ja mielenkiintokin loppumaan... Kumpi tilataan, manaaja vai romumies?
190E 2.6 -88 kävi liian kovaa tyhjäkäyntiä (n.2000rpm). Lisäilmaluistin piuhan irroittamisen jälkeen tyhjäkäynti tipahti n.1100rpm tuntumaan.
Vaihdoin seuraavia osia autoon: ecu, yj-rele, potentiometri ja eha. Ei vaikutusta. Sitten vaihdoinkin jo koko määräjakaja/ilmamassamittari härvelin, johon ympättynä sitten nuo yllämainitut osat. Ei vieläkään vaikutusta. Viimeisimpänä vaihtui kaasuläppä sekä asentotunnistin ja vika korjaantui. <- Nämä osat olivat -89 W124 260E:stä.
Ajelin autolla pari päivää ja huomasin, että kierrokset jäävät kuormituksen jälkeen kantamaan hetkeksi aikaa +1000rpm ja sitten tasaantuvat. Myös kylmäkäynnistys hiukan takkusi. Reippaana poikana purin vielä vielä koko roskan, putsasin potentiometrin yms avasin ilmamassamittarin ja putsasin kumikaukaloa myöten koko ruiskun parempaa toimivuutta ajatellen...
EI, se oli virhe! Nyt tuo saatanan kohonnut tyhjäkäynti palasi takaisin! Kaksi päivää on vaihdeltu ja kokeiltu osia tuloksetta. Samat osat, mitkä toimivat viikonlopun, eivät toimineet enää tuon putsauksen jälkeen? Mikä neuvoksi? Mitään en ole mittaillut, koska ei ole vastusarvoja yms tärppejä.
Alkaa mieheltä usko, keinot ja mielenkiintokin loppumaan... Kumpi tilataan, manaaja vai romumies?
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Voi olla se kaasuläpän katkaisin ruikun alla rikki tai joku on ruuvannut sitä sieltä läppää auki...sen kuuluu olla täysin kiinni.
Onkos täysin varma ettei ilmaa vedä mistään..suuttimien tyvi kumit kans.
Onkos täysin varma ettei ilmaa vedä mistään..suuttimien tyvi kumit kans.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Kaasuläpän katkaisin? Siis mikrokytkin? Kaasuläppä on jämerän oloinen ja eilen tuli ruiskittua cleaneria imuvuotojen etsimiseksi..atlas kirjoitti:Voi olla se kaasuläpän katkaisin ruikun alla rikki tai joku on ruuvannut sitä sieltä läppää auki...sen kuuluu olla täysin kiinni.
Onkos täysin varma ettei ilmaa vedä mistään..suuttimien tyvi kumit kans.
Voiko joku lämpöanturi tms? olla rikki, että antaa ruiskulle käskyn antaa lisää ilmaa.. Tämä siksi, koska hurjistuminen alkaa välittömästi, kun tyhjäkäyntipiirin kytkee mukaan.
Voiko lambda tehdä tuon? Lisäilmaluistin moottoriin päin menevä letku on vain silmämääräisesti tutkittu. Purin eilen vielä ilmamäärämittarinkin todetakseni, ettei kumikaukalo jäänyt mistään kohtaan vuotamaan...
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Katkasin ei ole sama mikä mikrokytkin..vaan ruiskun alla on oikea kaasuläppä noin 50mm ja sen päässä on kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynnin ,keski ja täys kaasun.
Jos ecu ei saa tietoa että tyhjis menee päälle niin auto huutaa varmasti sitä 2000rpm.
Jos ecu ei saa tietoa että tyhjis menee päälle niin auto huutaa varmasti sitä 2000rpm.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Sekin tuli jo lauantain remontissa vaihdettua ja silloin toimi sekin. Onko sen kunnon tarkistamiseen jotain mitta-arvoja? Sehän on vissiin tarkka homma saada oikeaan kohtaan, mutta lauantaina tuo tuntui onnistuneen... Eikä sen jälkeen ole avattu/irroitettu.atlas kirjoitti:Katkasin ei ole sama mikä mikrokytkin..vaan ruiskun alla on oikea kaasuläppä noin 50mm ja sen päässä on kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynnin ,keski ja täys kaasun.
Jos ecu ei saa tietoa että tyhjis menee päälle niin auto huutaa varmasti sitä 2000rpm.
Tänään, kun ajattelin ajella vikaa ulos, niin vika muuntui:
1. Kylmänä alkuun kovat kierrokset, lämmetessä tippuu 1000-1300rpm tietämille.
2. Kovan kuormituksen ja vedättämisen jälkeen kaasu höllätessä ja kytkintä painaessa kierrokset seilaa levottomasti 1000-2000 välillä. Ei ihan joka kerta.
3. Koneen ollessa lämmin kierrokset tippuvat jonkin ajan kuluttua tonniin ja siitä aina tyhjäkäyntikierroksille.
4. Liikkeelle lähtiessä ja kaasua painaessa ruisku "hyökkää" ja kierrokset hurjistuvat melkein joka kerta.
5. Ajon jälkeen kierrokset jäävät useasti päälle ja välillä nopea kaasutus n.3000rpm tietämille saa ne laskemaan takaisin tyhjäkäyntialueelle.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Potentiometri on vaikea säätää se kaasuläpän katkaisin on kolmiasentoinen eli vielä uskon että kontaktia ei synny tai toinen jousi kaasulta poikki joka palauttaa molemmilla tällöin kaasun kotiinsa.
Potentio metrin säätö jos pielessä tai likainen niin tekee kanssa tollasta.
Potentio metrin säätö jos pielessä tai likainen niin tekee kanssa tollasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Potentiometrin kiinnityspaikathan ovat hiukan epäkeskot, eli sitä säätelemällä voisi oikea kohta löytyä? Tarvitsenko minkälaisia mittalaitteita ja mitta-arvoja, jos tätä hommaa yritän?atlas kirjoitti:Potentiometri on vaikea säätää se kaasuläpän katkaisin on kolmiasentoinen eli vielä uskon että kontaktia ei synny tai toinen jousi kaasulta poikki joka palauttaa molemmilla tällöin kaasun kotiinsa.
Potentio metrin säätö jos pielessä tai likainen niin tekee kanssa tollasta.
Tarkastan nyt vielä ne jousetkin. Erään kerran oli neloskoneessa se jousi poikki ja kaasu oli silloin todella löysä.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=129746" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Liian korkea tyhjäkäynti w124 e230
Hyvä juttu, saatanpa tuota säätöä huomenna kokeilla.
Nyt vain alkaa tämä projekti menemään siihen pisteeseen, että maanantaina lähtee puhelu Hermuselle.
Alkaisko sitten viimeistään tulemaan kuntoon!
Nyt vain alkaa tämä projekti menemään siihen pisteeseen, että maanantaina lähtee puhelu Hermuselle.
Alkaisko sitten viimeistään tulemaan kuntoon!
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12