200DT huohottaa KUNNOLLA, lopun enteitä ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

200DT huohottaa KUNNOLLA, lopun enteitä ?

Viesti Kirjoittaja epk »

tuossa äsken ajelin motorilla, ja kun parkkiin tuliin, huomasin että kone huohottaa ihan tautisesti :shock:

nythän kun urpo paikalla niin huohotin putki menee suoraan maahan. Ja nyt siis huohottaa putkesta todella reippaan puoleisesti, samalla tavalla kuin eräät autot pakoputken päästä , eli pöt-pöt-pöt-pöt-pöt-pöt-pöt-pöt-pöt-pöt....
Ja auton alta tulee sauhua kuin saunasta :?

missä vika ??

tyhjäkäynti on nyt myös mielestäni piirunverran alempana, ravistaa vähäsen. Käynnistyykin ehkä vähän "miettien".

tehot kuitenkin taitaa olla tallella, ahdot nousee normaalisti yms.

Apuuva :cry:
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Mäntä halki/reikä tms. vastaavaa,ainakin oireet sellaiset. Tutki ennenkuin ajat,ettei tuu katastrofia,vielä voi päästä halvalla :roll:
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Hajonnut / irronnut pakoventtiilin ohjain tekee tuon saman. Imuvettiilin ohjain imee kampikammioon alipaineen.
Kolkutteliko käydessä? Jos kolkutti, niin älä käytä konetta ennen tuon varmistamista. Jos ohjainholkki on irti, niin kansi särkyy. Holkin muruset sylinterissä tekee lisää vaurioita.

Jos vika ilmaantui lyhyessä ajassa ja ilman kolinoita, niin veikkaan minäkin tuota mäntävikaa. Varsinkin kun turpo on kurittanut vähän lisää.

Ensimmäiseksi venttiilikoppa auki ja tarkastat, ettei (pako)venttiilit lepata miten sattuu. Seuraavaksi mittaat puristukset.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jees :roll:

vika tuli erittäin lyhyessä ajassa!

mites kun kone oli varmuudella sellaiset 150-250tkm ajettu, niin kannattaako olettaa että ei tuu kestämään vakiona samaa rääkkiä, eli kannattaako ees korjata ellei "vahvista" konetta samalla ?

nim. kone ylös ja ulos
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Huohotus on kyllä melko varma merkki mäntävauriosta. Jonkinasteinen koneremontti on varmasti edessä...Voihan olla että selviät halvimmillaan yhden männän vaihdolla, jos sylinteri ei ole vaurioitunut. Kymmenen vuotta sitten tein 440tkm ajettuun koneeseen nuukuuksissani remontin, jossa porautin yhden sylinterin ylikokoon, muihin pyttyihin vaihdoin vain männänrenkaat. Sökö suutin oli väsyttänyt männän, sitten, että männänrenkaan väli oli irronnut ja jyystänyt pyttyyn jäljet. Huohotti juuri tuohon kuvailemaasi tyyliin. Näkyy tuo edelleenkin pelaavan, harvasa päivä tulee vastaan ja koneelle ei ole tehty mitään.

Samallahan sun kannattaa vaihtaa koneeseen ne turbon veivinlaakerit, jollet ole jo laittanut. Mun oma turboprojekti jatkuu tiistaina, jolloin saan kl-varaosista 2.5turbon alkuperäiset laakerit. Kelit on vaan niin hyvät, ettei viittis mustata itteensä moottoriöljyllä :)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

JP74 kirjoitti:Huohotus on kyllä melko varma merkki mäntävauriosta.
Nuo venttiilin ohjainten viat on niin harvinaisia, että kannattaa veikata mäntä / männänrengasvikaa kun kone huohottaa.
Hajonneen ohjainholkin näkee jo venttiilikopan avaamalla, kun vaan huomaa tutkia niiden kunnon sieltä jousien välistä, esim. ruuvarilla kampeamalla.
Pahimassa tapauksessa holkkia ei näy lainkaan, mutta silloin se on jo murentunut venttiilin varren paksunnoksessa. Ja muruset männän päällä raklattamassa.

Molemmissa tapauksissa on ainakin kansi avattava.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hiki virtaa....


tehostimen letkuja vaille kone irti. Tuleepahan helppo kytkinpaketin vaihto tällä kertaa :lol: .


Nyt kyllä koneesta rakennetaan sellainen että kestää, mitäs ne isommat elementit maksoikaan ? :twisted:

vika on mitä ilmeisimmin männässä. Selviää tarkemmin kunhan saa kone osiksi.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minä koin tuon saman homman keväällä. Jos saan arvata niin joku mäntä on leikannut kiinni.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä mäntään viittaa.
Ei kai vain ole lähdetty kylmänä vetään... :wink:
Tai vedon jälkeen sammutettu...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Kyllä mäntään viittaa.
Ei kai vain ole lähdetty kylmänä vetään... :wink:
Tai vedon jälkeen sammutettu...
no ei varmasti ! välillä tuntuu että turhankin tarkkaan olen jälkikäyttänyt/kylmänä säästellyt :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No sitten on vaan liian tiukka kone turbotukseen.... :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:No sitten on vaan liian tiukka kone turbotukseen.... :wink:
kävi mielessä, koneella ajettu ~200tkm :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

epk kirjoitti:
agip kirjoitti:No sitten on vaan liian tiukka kone turbotukseen.... :wink:
kävi mielessä, koneella ajettu ~200tkm :roll:
Onko niin vähän ajettua 601 moottoria olemassakaan :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:
epk kirjoitti:
agip kirjoitti:No sitten on vaan liian tiukka kone turbotukseen.... :wink:
kävi mielessä, koneella ajettu ~200tkm :roll:
Onko niin vähän ajettua 601 moottoria olemassakaan :lol:
no eihän noista ikinä tie, toi kone tais aikuisen oikeesti olla vähän ajettu (eli se 200-300tkm), paikallisen autokauppiaan saksantuonnista , ajoi katolleen auton ja ostettiin siitä sit kone pois.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Vastaa Viestiin