ABS ei toimi W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

ABS ei toimi W124

Viesti Kirjoittaja AM »

Aikoinaan jo suoli24:sen puolella kyselin, mutta jospa täällä enemmän tietäjiä!

Eli ABS jarrut lopettivat toimintansa, mittariston ABS valo palaa eivätkä toimi.Jarrut aloittivat temppuilun ABS:in aina välillä kytkeytyessä pois päältä.Aluksi tuntui(ehkä kuvittelin 8) ) auttavan boksin liittimen putsaus mutta nyt ei enää mikään.

Aiemminkin on aihetta täällä sivuttu, latauksessa ei ole vikaa joten olisivatkohan anturit tai boksi pimeä??!

Kellään kokemuksia tai vinkkejä miten/mistä vikaa kannattaa etsiä?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Oletko tarkistanut ABS:n releen?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Threadissa "Tekniikka | C-mallin varoitusvalo?" ehdotin releen tarkistamista. Releen irroittamisella saa ainakin kakkosnelosen ABS:n pois päältä, niin jospa sen rassaamisella saisi mekanismin takaisin kuntoonkin...

-T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kappas. Samantapaista vikaa on meikäläiselläkin parhaillan 300TE:ssä, tosin nelvietoversiossa. Järjestelmä lienee silti samantapainen, eli etupyörissä on anturit, joissa "haistelun" tekee itse asiassa kestomagneetti.
Hovikorjurini esitti, että ensiavuksi voisi yrittää irrottaa anturit ja puhdistaa hyvin sekä ko. magneetin että rattaan, jonka avulla anturi ilmeisesti mittaa pyörän nopeutta. Tämä ratas + magneetti ovat kuulemma usein niin täynnä ruostetta ja kuraa, että ei ihme jos ei hienompi tieto kulje.
Jos on mahdollisuuksia moiseen, niin putsausurakalla voisi aloittaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

jep

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Aku P kirjoitti: Tämä ratas + magneetti ovat kuulemma usein niin täynnä ruostetta ja kuraa, että ei ihme jos ei hienompi tieto kulje.
Jos on mahdollisuuksia moiseen, niin putsausurakalla voisi aloittaa.
Missähän siellä on semmoinen "ratas "
oon jarrupalojakin vaihtanut mutta en mä ole kyllä mitään rattaita
nähnyt ? :o

ABS kyllä toimii hyvin nyt , aikaisemmin kun oli akku huonona niin ABS
ei toiminut .(vaatii paljon sähköä)
vaihdoin laturin hiilet ja akun => loppui ongelmat .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: jep

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Missähän siellä on semmoinen "ratas "
oon jarrupalojakin vaihtanut mutta en mä ole kyllä mitään rattaita
nähnyt ? :o


Se on jarrulevyn takapuolella, löytyy kyllä kun seuraat minne abs:n piuha menee. Vähän hankala selittää näin kirjoittamalla mutta jos otat levyn käteen niin se on tosiaan siellä toisella puolen levyä. Itsellä tuli vikaa 123:n asbeihin, niin kävin vehossa tarkastuttamassa vian joka oli juuri siinä etujarrun kaapelissa. Uusi kaapeli ja ratas olisi maksanut noin 2000mk. Onneksi venetmäeltä löytyi samanlainen ehjä kaapeli hintaan 150mk.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vieläkö muistat mitä tuo vian etsiminen Veholla maksoi?!Jotenkin nimittäin tuntuu että vika on minulla sähköpuolella,niiden päälle en oikein ymmärrä...Helpoimmalla pääsisi jos ei älyttömän hintaista ole.
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

[quote="AM"]Vieläkö muistat mitä tuo vian etsiminen Veholla maksoi?!

Olisiko ollut jotain 150mk?
Piti ihan käydä pihalla katsomassa että mitenkä se johoto meni sinne renkaalle. Ainakin 123:ssa se on kuskin puolella sivusta katsottuna renkaan vasemmalla puolella suunnillen samalla tasolla kuin jarrupalojen varoitusvalo kaapeli. Oli mielestäni kiinni yhdellä kuusiokolo ruuvilla. Joku muu varamaan osaa neuvoa miten yleismittarilla katsotaan onko sähköjohto ehjä. Kai näin isoon porukkaan mahtuu yksi sähkömies?
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

anturit

Viesti Kirjoittaja juha »

Antureille voi tehdä suuntaa antavan tarkastuksen mittaamalla vastusarvot. Jos yksi anturi heittää paljon muista niin on todennäköisesti viallinen. En ole satavarma onko autodatan kirjoissa arvoja absin antureille mutta kannattaa käydä kirjastossa katsomassa.
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 06.06.2003 12:58
Paikkakunta: Nurmijärvi

ABS ei oikeen to--i-mi-i

Viesti Kirjoittaja Pasi R. »

Mulla on W201:n kanssa alkanu viime talvena samankaltaisia oireita. Ihmettelen vaan, että mistä mittaat antureita, ohjauspurkin puoleisesta liittimestäkö? Ja mitä sieltä pitäisi löytyä? Oiskohan jossain ohmi alueella vai jotain muuta? Sehän taitaa joka tapauksessa olla aivan tavallinen magneettianturi.

Tietääkö joku, mitä niistä kannattaa maksaa, josko ostais vaikka huokeen Saksan tuonti purkuosan?
Pasi
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Hei
ABS anturien mittaukset on helpointa suorittaa anturin omasta liittimestä.
Etuanturien liittimet sijaitsevat moottoritilan kummallakin sivustalla sisälokarin
yläpuolella. Liittimet tunnistaa niihin lokarin läpi antureilta tulevista
poikkileikkaukseltaan pyöreistä koaksiaalikaapeleista.

Taka-anturin liitin sijaitsee takapenkin istuinosan alla.
alipainepumpun lähellä.
takana johdotus on toteutettu parikaapelilla ja liitin
on tyypillinen mersun käyttämä.

Vastusmittauksella voi hyvinkin onnistua selvittämään
viallisen anturin, mutta varmin tapa olisi oskiloskoopilla
tapahtuva pulssin mittaus.
Tällöin pystytään havaitsemaan myös tuon aiemmassa viestissä mainitun
"rattaan" mahdollinen puhdistustarve.

Jos ABS valo pysyy pimeänä käynnistyksen jälkeen ja syttyy vasta
liikkeelle lähdettäessä noin 5 km/h nopeudessa
tarkoittaa se yleensä sitä että joku anturi ei anna säännöllistä
pulssia ja on joko viallinen tai puhdistettava.

Jos valo syttyy heti käynnistyksen jälkeen on jotain
vikaa itse ABS- ECU:ssa tai sen virransyötössä.

ECU:n liittimen puhdistus kontaktispraylla lienee ainut
huoltotoimi jonka ilman enempää tietämystä ko. laitteesta
on helposti suoritettavissa.

Virransyöttö ECU:lle tapahtuu jännitesuojareleen kautta.
Jos akkujännite laskee alle 11V. tai nousee liian korkeaksi ?,
tai jos ko. rele on viallinen ei ECU lähde käyntiin vaan
järjestelmä jättää ABS merkkivalon palamaan.
Tällöin myöskään ruiskutusta ohjaava yksikkö ei käynnisty.
(tämän voi huomata moottorin tavallista karkeammasta käynnistä.
kiinteät ruiskutusasetukset käytössä)

Ko. rele sijaitsee lähellä molempia ECU:ja samassa kytkentäkentässä
polttoainepumpun ja (mahdollisesti) ilmastointilaitteen
releiden kanssa. Jännitesuojareleen kansi on yleensä punainen
ja päällä on 10A sulake, jonka kunto kannattaa myös tarkastaa.

Em. releiden sijaintipaikat perustuvat oman W201:n laitteiden
sijoitteluun ja ne saattavat poiketa muissa malleissa jonkin
verran. ABS:n toimintaperiaate on kuitenkin jokseenkin kaikissa
saman ikäluokan (1983 - 1993) malleissa sama.

Omassani oli oikean etupyörän anturi vaurioitunut
ja etenkin kostealla säällä se sytytti ABS valon liikkeellelähdön
jälkeen. Vika korjaantui asentamalla uusi anturi, joka silloin
maksoi KL:la noin 900 mk.
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

ABS

Viesti Kirjoittaja emppu »

Mulla on kanssa samanlaisia ongelmia...Abs valo syttyy aina joskus ja kun kääntää virrat pois ja takas päälle abs on taas kunnossa...aika mystistä.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: ABS

Viesti Kirjoittaja MiTk »

MercedesTuning kirjoitti:Mulla on kanssa samanlaisia ongelmia...Abs valo syttyy aina joskus ja kun kääntää virrat pois ja takas päälle abs on taas kunnossa...aika mystistä.
Mulla oli W201:ssä samanlaista vikaa, aluksi ABS valo syttyili harvakseltaan ja myöhemmin sitten lopetti toimintansa kokonaan. Vika löytyi loppujenlopuksi siitä "ylijännitesuojasta" eli se releennäkönen purkki missä 10A sulake päällä, oli kuulemma juotokset purkin sisältä sulaneet. Korjaus makso Lauritsalan autosähkössä 80€.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Jostain jenkkifoorumista luin että 124:n ylijännitesuoja saattaa auheuttaa ABS toimintaan vikoja (jättää valon palamaan samalla muutakin sähköoikkuja voi tulla). Se sijaitsee 124:ssa akun takana muovisuojan alla. Siinä on kaksi sulaketta päällä siitä sen tunnistaa. Tarkasta sulakkeet ja tarkista että heliseekö ku sitä ravistaa. Enempää en tiedä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tomit1 kirjoitti:Jostain jenkkifoorumista luin että 124:n ylijännitesuoja saattaa auheuttaa ABS toimintaan vikoja (jättää valon palamaan samalla muutakin sähköoikkuja voi tulla). Se sijaitsee 124:ssa akun takana muovisuojan alla. Siinä on kaksi sulaketta päällä siitä sen tunnistaa. Tarkasta sulakkeet ja tarkista että heliseekö ku sitä ravistaa. Enempää en tiedä.
Ei kai, itsellä nimittäin reistailee tuo ylijännitesuoja (ylikuumenemissuoja?), ja se vaikuttaa mm. ilmastointiin, kick-downiiin ja ainakin dieselissä syöttöpumpun elektroniikkaan. Olen irroitellut kyseistä relettä ja sen irroittaminen ei aiheuta ABS:n merkkivalon syttymistä ainakaan... Itse sain kyseisen releen korjattua väliaikaisesti avattuani sen...

nimim. huomenna uuden releen saava.
Vastaa Viestiin