C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako???

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Justus
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 25.03.2004 14:18

C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako???

Viesti Kirjoittaja Justus »

Kävin tänään koeajamassa MB C200T CDI STW A vm-01, eli uudempaa korimallia olevaa autoa.

Mittarissa oli 227000 kilometriä ja auto on ollut Helsingissä entisenä taksina. Auto oli muuten miellyttävä (hyvät varusteet mm. nahkapenkit), eikä ajokilometrejä todellakaan huomannut muuta kuin mittarista. Hintaa autolla on ~32000, joten ihan ok kaikin puolin.

Onko jollain antaa tietoa mitä tuollaisesta autosta kannattaa tsekata ja onko yleensäkin syytä välttää vanhoja takseja vai voiko onko luvassa vielä huolettomia kilometrejä? Olen tottunut VW konsernin "edullisiin" huoltoihin/vakuutuksiin ja olen kuullut että MB on erittäin kallis ylläpitää, joten olisiko jollain myös tästä tietoa/esimerkkejä?
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

vähän on ajettu hesan taksiksi :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Justus kertoikin että on ollut Helsingissä ENTISENÄ taksina, missä lie sitten taksina ollut. :D

Noista on vaikea sanoa senkummempaa, kun auto kulkee ja toimii oikein.

Testerillä pystyy tutkimaan aika hyvin, mutta muistissa voi olla vanhoja vikoja, jotka on jo korjattu eli kertatestauksella homma ei onnistu.
( jos ei ole yhtään vikaa muistissa niin OK.)

Ylläpidon kalleudesta ? Normaalit huollot ei varmasti ole kalliita.

Korjaukset - no, jokaisesta tuonikäisestä autosta löytyy kalliitakin osia.

Karmeita tilanteita voi tietysti tulla eteen; hehkutulppa rikki ; yritetään vaihtaa ja katkeaa sisään; aletaan irrottaa sylinterinkantta mutta suutinta/suuttimia ei saa irti kuin palasina ; uusi suutin montasataa euroa kappale ; tulee KALLIS remontti ja kaikki lähtee yhdestä rikkinäisestä hehkutulpasta...
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

dealer kirjoitti:Karmeita tilanteita voi tietysti tulla eteen; hehkutulppa rikki ; yritetään vaihtaa ja katkeaa sisään; aletaan irrottaa sylinterinkantta mutta suutinta/suuttimia ei saa irti kuin palasina ; uusi suutin montasataa euroa kappale ; tulee KALLIS remontti ja kaikki lähtee yhdestä rikkinäisestä hehkutulpasta...
Onko jotenkin tuon moottorityypin ominaisuus vai puhutko yleisesti dieselestä?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Minun uskomukseni on ainakin se että vanhat taksit ovat teknisesti erittäin hyvä kuntoisia, ottain huomioon, että siinä on ollut yrittäjän leipä kiinni. Asiakkaat, kun ei tykkää istua tienlaidassa odottelemassa hinausautoa, niin ajoneuvot huolletaan suht säännöllisesti. Ruoste ongelmia ei pahemmin ole, kun autoja pestään usein. Sanoisimpa että vanha taksi on turvallisempi ostos, kuin joku kaupparatsun entinen tai huolettoman omistajan jäljiltä oleva ajoneuvo.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako???

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Justus kirjoitti:Kävin tänään koeajamassa MB C200T CDI STW A vm-01, eli uudempaa korimallia olevaa autoa.

Mittarissa oli 227000 kilometriä ja auto on ollut Helsingissä entisenä taksina. Auto oli muuten miellyttävä (hyvät varusteet mm. nahkapenkit), eikä ajokilometrejä todellakaan huomannut muuta kuin mittarista. Hintaa autolla on ~32000, joten ihan ok kaikin puolin.

Onko jollain antaa tietoa mitä tuollaisesta autosta kannattaa tsekata ja onko yleensäkin syytä välttää vanhoja takseja vai voiko onko luvassa vielä huolettomia kilometrejä? Olen tottunut VW konsernin "edullisiin" huoltoihin/vakuutuksiin ja olen kuullut että MB on erittäin kallis ylläpitää, joten olisiko jollain myös tästä tietoa/esimerkkejä?
Varmaan on veholla huollatettu, ja jos on ollut korjattavaa, niin nekin on (takuuseen) tehty samassa paikassa.
Ne kaikki on dokumentoitu kyllä tarkasti sinne vehon tiedostoihin ja varmaan tulostavat ne sulle, kun vaan pyydät.
Siitä näät, onko jonkun asian kanssa ollut ongelmia, ja onko tullut kuntoon.

Kuitenkin parasta, ja maksutonta tietoa saat, kun soitat entiselle omistajalle.

Huoltojen hinnat on vähän halvemmat, kun VAG,n vehkeissä. Vakuutukset audin kanssa samoissa. Kulutusta n. litra enemmän.

Melkeinpä luulen, että jos muutaman päivän pidät koeajussa, ja lähdet sitten entisellä ajamaan, niin palaat takaisin ja ostat.

Hintahan kuulostaa edulliselta. Tervetuloa vaan porukkaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mauri H. kirjoitti:
dealer kirjoitti:Karmeita tilanteita voi tietysti tulla eteen; hehkutulppa rikki ; yritetään vaihtaa ja katkeaa sisään; aletaan irrottaa sylinterinkantta mutta suutinta/suuttimia ei saa irti kuin palasina ; uusi suutin montasataa euroa kappale ; tulee KALLIS remontti ja kaikki lähtee yhdestä rikkinäisestä hehkutulpasta...
Onko jotenkin tuon moottorityypin ominaisuus vai puhutko yleisesti dieselestä?

Tuo dealerin tieto kiinnostas minuakin.

Se cdi,n suutinhan on pitkä ja ohut, kun lyijykynä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

MauriH kysyi;
"Onko jotenkin tuon moottorityypin ominaisuus vai puhutko yleisesti dieseleistä? "

Nimenomaan MB CDI voi käydä näin, muuan tapaus on tullut tietooni.
Mm. Vito jota myös seurasin vierestä.
Hehku katkesi kanteen, siihen en ota kantaa oliko liian innokas irrottaja.
Koneistamolta annettiin ohjeet että kansi irti, muuten ei voi mitään.

No, CDIstä ei saa venttiilikoppaakaan irti ennen kuin suuttimet on irti.
Niiden kiinnitys ja tiivistys on surkeasti toteutettu.
Usein suuttimen ja kannen väliin vuotaa palotilasta sitäsuntätä ja suutin jumittuu kiinni.

Em. Vitossa oli 2 suutinta niin kiinni ettei muuta kuin särkemällä irti.
Tuli hehkun vaihdolle hintaa...

Eilen tuotiin lavetilla korjaamolle Väykky CDI joka oli alkanut savuttaa ja käydä huonosti.
Katseltiin pellin alle; jokapuolella naftaa ym sotkua ?
Hetkinen, moottorin suojakopassa reikä ja koppa halki ????

Koppa pois; kolmosen suutin irronnut ja lyönyt kopan paskaksi.
Jossain oli väännetty suuttimen kiinnitysruuvi poikki tai jengat kannesta ja sitten korjattu laittamalla kanteen n. 10 mm pitkä kierreholkki.
Se holkki oli revennyt kannesta irti.

Kyllä meni auton omistaja noloksi ja hiljaiseksi kun alkoi tajuta että hintaa tulee remontille, mersun oli ostanut n. 1/2 vuotta sitten.
Harmittaa tuollaiset viat asentajaakin, vaikka niistä leipämme tienaammekin.
wiimax.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jos haluat lyhyen vastauksen niin EI KANNATA. Jos Veho tmv tosiaan haluaa paltiarallaa 32000 __227 tkm ajetusta "vanhasta" taksimesestä niin unohda hyvä mies koko juttu. Olen ollut alalla 10 v, ja on puoliksi totta että autot pidetään hyvin huollettuna varsinkin ensimmäiset 2 vuotta, mutta heti kun taksin omistajan omavastuu kasvaa (eli MB taksitakuu loppuu) ei enää viitsitä laittaa penniäkään kiinni autoon, koska jos auto menee vaihtoon 2-3 vuotiaana ei kovin pienistä vioista viitsitä enää korjauttaa. On kyllä pääkaupunkiseudun taksiksi kovin pieni ajomäärä yleensä Helsingissä 100-125 tkm/vuosi ja esim. muualla 80-100 tkm/vuosi. Maaseututaksit erikseen. Suosittelen vähemmän ajetun etsimistä tai sitten Saksasta, saat tosi siistin pelin 32 teurolla verojen jälkeenkin,jossa mittarissa puolet vähemmän ja kunto sen mukainen.Ei välttämättä 2001 malli mutta 99/00 mallia.

Mitä takseihin tulee, kun auto on ajossa lähes koko ajan, niin autolla on oltava 2-3 eri kuskia , usein opiskelijoita tmv keikkaa tekeviä ja silloin annetaan autolle kenkää kun ei ole kyse omasta.C-mallissa menee (taka-) ovien tiivisteet (ollut 98-01 malleissa ainakin laatuongelmia tiivisteiden kestävyyden ja kiinnipysymisen suhteen, diesel-pumppulaitteisto, tuulettaja, mittariston merkkivalot,perämurikka hikoillut
etuiskarit + puslat, pyörän laakerit) ainakin nämä mennyt muutamasta tiedossa olevasta tapauksesta. Ja mersun automaattiloota on sitten ihan oma juttunsa,tuskin tarvii kertoa...

*************************************************

*********************************************************************

Mittarissa oli 227000 kilometriä ja auto on ollut Helsingissä entisenä taksina. Auto oli muuten miellyttävä (hyvät varusteet mm. nahkapenkit), eikä ajokilometrejä todellakaan huomannut muuta kuin mittarista. Hintaa autolla on ~32000, joten ihan ok kaikin puolin.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako

Viesti Kirjoittaja Ekku »

illinois kirjoitti:
autot pidetään hyvin huollettuna varsinkin ensimmäiset 2 vuotta, mutta heti kun taksin omistajan omavastuu kasvaa (eli MB taksitakuu loppuu) ei enää viitsitä laittaa penniäkään kiinni autoon, koska jos auto menee vaihtoon 2-3 vuotiaana ei kovin pienistä vioista viitsitä enää korjauttaa.

On kyllä pääkaupunkiseudun taksiksi kovin pieni ajomäärä yleensä Helsingissä 100-125 tkm/vuosi ja esim. muualla 80-100 tkm/vuosi. Maaseututaksit erikseen.

Mitä takseihin tulee, kun auto on ajossa lähes koko ajan, niin autolla on oltava 2-3 eri kuskia , usein opiskelijoita tmv keikkaa tekeviä ja silloin annetaan autolle kenkää kun ei ole kyse omasta.

Edellämainitut arviot voivat pitää paikkansa aika monen taksin kohdalta, mutta minusta ei pitäisi yleistää.

Pääkaupunkiseudulla on n. puolet Suomen n. 9 tuhannesta taksista, joten joukkoon mahtuu monenlaista autoilijaa.

Jotkut vanhemmat isännät eivät käytä "renkiä" juuri lainkaan, vaan ajavat itse minkä jaksavat ja lopun aikaa auto seisoo. Kyllä siinä ajokilometrit siten vaihtelee. Aika vähän tuntuvat Helsingissä ajavan, kun täällä "maaseudullakin" näyttää kertyvän semmoiset 130-135 tuhatta km per vuosi.

Mitä tuohon auton "kengittämiseen" tulee, niin se on aika kuljettajakohtainen asia. Jotkut rengit ajavat paljon siistimmin kuin isännät.

Mitä auton huoltamiseen / korjaamiseen tulee, niin siinä on myös paljon omistajakohtaista vaihtelua. Joku pitää viimeisen päälle ja joku toinen ei suuremmin laittele, jos auto vain vielä kulkee eteenpäin.

Anteeksi tämä vuodatus, itse asiasta eli C-sarjan vanhasta taksista en tiedä juuri mitään, kun en sellaisella ole ajanut.

Yhdella kollegalla on nyt 4 C-sarjalainen peräkkäin menossa ja kuullemma pientä laittoa on riittänyt etenkin alustapuolella.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kyllä minustakin taksi on luotettavampi ostos kuin vaihtoautohallista repäisty satunnainen käytetty, juuri sen takia, että sillä autolla on otettu leipä maantieltä ruokapöytään. Autot huolletaan (en puhu Helsingistä) 99%sti Assytin mukaan ja niitä siivotaan säännöllisesti, myös sisältä. Meillä on ollut aina tapana viedä uusi pirssi heti ruostesuojaukseen ja sitä on vahailtu myös muutamia kertoja vuodessa, että maalit pysyy kunnossa. Mersukuskeilla täälläpäin on se tietty "mentaliteetti", kaikki nitinät ja natinat kaivetaan varmasti esiin ja korjautetaan, kyse on sentään Mersusta :) Varsinkin kun autot myydään usein suoramyyntinä ei ole varaa pitää ajokkiaan kuin sylkykuppina ja pestä käsiään kun auto lähtee pihasta, sillä tavalla ei ainakaan tarvitse odottaa, että sama ihminen ostaisi toisenkin kerran auton itseltä.

Pieni vinkkeriäinen vielä tuohon cdi:hin. Koska se on pyörinut nuo kilometrinsä sielä Hel(l)singin puolessa niin auto on luultavasti hieman 'tukossa'. Ei muutakuin kovaa ajoa 3-4 vaihteilla maantiellä, että noet lähtee liikkeelle, auto on HKI-Tampere välin jälkeen kuin flunssasta parantunut ihminen.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

petri.n kirjoitti:Minun uskomukseni on ainakin se että vanhat taksit ovat teknisesti erittäin hyvä kuntoisia, ottain huomioon, että siinä on ollut yrittäjän leipä kiinni. Asiakkaat, kun ei tykkää istua tienlaidassa odottelemassa hinausautoa, niin ajoneuvot huolletaan suht säännöllisesti. Ruoste ongelmia ei pahemmin ole, kun autoja pestään usein. Sanoisimpa että vanha taksi on turvallisempi ostos, kuin joku kaupparatsun entinen tai huolettoman omistajan jäljiltä oleva ajoneuvo.
Tätä en nyt mukisematta niele, anteeksi vain.

Eli lähtökohdat tilanteelle ovat jo niin erilaiset, etenkin jos puhutaan viellä AIVAN samanlaisista autoista.

Taksi, etenkin helsingissä taitaa ajella kaupunkiajona tauotta nuo kilometrit, siinä ehtii laatikko muutaman kerran vaihtaa, hyvä ois joskus jarrutella, josta seuraa jo sitten perusedellytys kulkemiselle eli kiihdytys.. Ja unohtaa ei tosin saa myöskään odottelua kone säksättäen tyhjäkäyntiä..

Kaupparatsu taaseen lähtee aamulla kotoa/hotellista ajaa yksinäisen kaupungin läpi, siintä isolle tielle jota sitten ajetaan muutama sata kilsaa ja ollaan tyytyväisenä perillä.

Tuo kaupparatsun autoista on kokemusta, yksi edellisistä autoista oli S40 T4 jossa tehot nostettiin 250hp, ja sitä ennen oli ajettu 150tkm jonka jälkeen on ajettu 100tkm, kytkin on alkuperänen eikä nitise ei pauku.

Toisena oli 626 2.0 Sport Saloon, kilometrit kun tuli 500tkm, niin ei luonne antanut myöten pidemmälle mennä ALKUPERÄISELLÄ kytkimellä.. Tosin kone on avaamatta vielläkin, ja laatikko timmissä kunnossa, kytkin tosiaan vaihdettu, mittarissa nytten 680tkm, tosin tää kyl nitiseee :roll:

Mielipiteitä kyllä kuunnellaan etenkin vertailuna HESAN takseihin, asia erikseen ovat sitten maaseutu taksit, tosin pienenä miinuksena hiekkatiet tietenkin(onko niitä viellä?).
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

15.7.2004 / C200T CDI STW A entinen taksi, kannattaako ?

Viesti Kirjoittaja illinois »

On hyvä että luetaan eri ihmisten kokemuksia eri Mersuista, mielipiteitä on puolesta ja vastaan. Kieltämättä syyllistyin yleistämiseen kun sanoin että taksit ovat huonokuntoisia kehäraakkeja kaikki. Toki löytyy poikkeuksia, ja on totta että takseja pestään usein (valitettavan usein isäntä on vaan sen verran väsynyt päivän ajosta että menee konepesuun ja aika pian näet naarmut maalipinnassa.) Jokainen auto on yksilö, joten Vehon taksi kuin jobbarilta ostettu MB voi osoittautua vikayksilöksi. Pääsääntöhän on että jätät tunteet ivuun ja ajat autolla eri pinnoilla mutkia, moottoritietä ja kuulostelet onko mielestäsi ok.Jos et tiedä pyydä kaveria mukaan joka ymmärttää autoista muutakin kuin sen että mäntä on se lieriö jossain pytyssä.

Edelleen sanon että tuolla hinnalla (32 teuroa) edellyttäen että on toimiva peli->>on liian kova hintapyyntö. Kyllä ainakin kaupunkitaksi pyörii niin paljon kadunkulmia että ihme on jos et joudu kulutusosia vaihtamaan 2 vuoden sisään. Ja soita edelliselle omistajalle, eiköhän sieltä tule lisätietoa jos nätisti pyydät.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

petri.n kirjoitti:Minun uskomukseni on ainakin se että vanhat taksit ovat teknisesti erittäin hyvä kuntoisia, ottain huomioon, että siinä on ollut yrittäjän leipä kiinni.
Omasta kokemuksesta vanhasta taksista senverran, ettei vuoden päivät ajettuani ei oo ollut juurikaan teknisiä murheita..
Vaikka heti voisi mennä tolpalle takaisin päivystämään..
Jos joku kakkosnelosen kyytiin kehtais tulla :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Takuulla sama pätee uudehkossa ja ja vanhassa mersussa että koeajolla ne nitinät na natinat kyllä huomaa.Ja kullähän varmaan 99% takseista huolletaan,koska eikos takuutkin raukea jossei merkkihuolleta.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
teroth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 17.05.2004 20:56
Paikkakunta: Elimäki

Viesti Kirjoittaja teroth »

Koska leipä tulee renkinä olemisesta, otetaan kantaa tuohon isäntien autojen hoitoon ja pitoon sekä pari esimerkkiä.

Kokemukset Kouvolasta ja ns. maalaiskunnasta eteläpuolelta: Sisustukset ovat siistit, koska sisältä pölyinen ja likainen auto antaa heti palautteen asiakkailta. Eikä se ole itsekään kivaa istua p*skaisessa ympäristössä (vrt. toimistojen säännölliset siivoukset) parhaimmillaan 15 h putkeen.

Matot on rapsittu päivittäin, imurointi isännästä riippuen useasti viikossa - kerta kuussa, mutta säännöllisesti. Suurin ongelma takakynnykset sekä etupenkkien selkämykset likaisista kengistä. Siistinä pitäminen vaatii päivittäin kostealla pyyhkimisen. Ns. vanhoilla parroilla on hieman motivaatiopuutetta tässä kohtaa.

Ulkopuolelta jako kolmeen: 1) päivittäin harjakoneessa => 3v ja 262tkm E-farkku meni vaihtoonalkukesästä: Paikallisen Vehon (Autosompa) myyjät ja fiksari v***uili isännälle, että voisi vähän vahailla välillä ja pestä harjattomassa. Maalipinta oli kyllä TODELLA matta ja naarmuinen. Kuriositeettinä mainittakoon että jo talvella katselin ko. auton ovenkarmeja: ruosteessa. Koska pesty koneessa ei tiivisteiden aluksia oltu koskaan kuivattu, pääsi muhimaan.

2) käsin kotona => ajatuksena hyvä, mutta toteutuksissa eroja (vie aikaa). Toiset pesevät kunnolla painepesurilla ja sienellä, toiset puolikuivalla vanhalla harjalla. Joskus jopa vahaavat. Nähty todella karmeita yksilöitä, mutta eräskin valkoinen TXI on yli kaksivuotiaana kuin pakasta vedetty.

3) Harjaton pesu + joskus harjallinen / käsinpesu => Sattui alle yli-ikäinen (3v 2kk) ja n. 200 tkm ajettu Eemeli. Piti kysellä että onko todella niin vanha kun ei ulkoa huomannut muuta eroa uuteen kuin muutamat kiveniskemät. Todella naarmuton. (yksityisiä ostajia olikin jonoksi asti)

Tekniikka: Kaupunkitaksissa kytkin ja loota ovat täysin erilaisessa asemassa kuin maaseudulla. Em. erittäin siisti Eemeli oli manuskalla varustettu ja viimeisen vuoden aikana oli jouduttu laatikko remppaamaan kun oli paikat löystynyt liikaa eikä vahteet pysyny paikallaan.

Audi A6:ssa kytkin luisti 2,5v ja 170tkm:n jälkeen niin paljon ettei ajamisesta tullut mitään. Koska auto oli jo myyty ja uutta odoteltiin, oli isännän ivallinen kommentti "minä ajan NIIN rauhallisesti ettei minulla ainakaan luista, eikä siten korjata".

Toisaalta on isäntiä jotka työllistävät korjaamoa heti kun pieninkin ylimääräinen kitinä kuuluu, mutta myös niitä joiden Volvossa huoltovalo palaa 30 000 km yli huoltoajan. "Kun se kerran kulkee..."

Toiset vaihdattavat merkkihuolloissa vain öljyt jotta saavat huoltokirjaan sen leiman mutta todellisia korjauksia / huoltoja ei tehdä ollenkaan. Tiedän tapauksen kun -98 E 220 D:llä ajeltiin n. 270 tkm taksissa ja ainoat huoltotoimenpiteet olivat öljynvaihdot 100tkm:n ja 200 tkm:n kohdalla. "Kyllä Mersu sen 3v kestää ilman korjauksia..." Oli harvinaisen vaikea myytävä.

Tuo taksitakuu 2v on melkoinen vedenjakaja: Jos autoon tulee pieninkin vika ja takuu on voimassa, korjataan. Ilman takuuta tulee maksamista, eli ei korjata. Monella isännällä onkin tapana vaihdattaa lähes kaikki kuluvat osat (jarrut, koiranluut, alapallonivelet yms.) n. kuukausi ennen takuun umpeutumista. Loppuaika ajellaan vaan, jollei akuuttia tarvetta tule.

Eli yhteenveto: Vanhaa taksia ostaessasi ole TODELLA tarkka millaisella isännällä / rengillä auto on ollut. Paras ja totuudenmukaisin tieto tulee muilta kuskeilta jotka tietävät ko. auton ja sen omistajan. Mene kyselemään tolpalle, itse olen vastannut pariinkin kyselyyn vanhoista autoista.

Jos soitat vanhalle isännälle, tulee yleensä tieto että "auto on säännöllisesti huollettu ja pesty", mutta tapoja ja keinoja on monia.
Oma talous:
MB E 200 CDI A -99

työn puolesta:
MB E 220 CDI T A -04
MB E 200 CDI A -03
Ex MB E 220 CDI T A -01
Ex MB E 200 CDI -00
+ lukuisia tähdettömiä keltakupuja
Vastaa Viestiin