Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
1177.91mV 0.01bar
4652.98mV 2.72bar
Eli näyttis että on 2.75bar max.
4652.98mV 2.72bar
Eli näyttis että on 2.75bar max.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.
Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ?
Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Ei ainakaan paikallisista liikeistä täälläpäin löytynyt. Itse tinasin johdon pätkät ja silikonilla liitin tukkoon, toiseen päähän sittten oikea liitin.veskola kirjoitti:Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.
Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ?
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
No onhan näillä varakkailla mersuharrastajilla ylimääräistä yksi 5 tonnia maksaa?veskola kirjoitti:Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä
Holset siellä lukee..
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Löytyiskö samasta paikasta kun itte antsakin?veskola kirjoitti:Kiitos, pistän noita muutamia tilaukseen.
Mistä löytyy tuohon sopiva liitin ?
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Tuo anturi tunnistaa korkeintaan 1,75 barin ahtopaineen. Rittääkö tuo näihin nokivasaroihin?JSJ kirjoitti:1177.91mV 0.01bar
4652.98mV 2.72bar
Eli näyttis että on 2.75bar max.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
- Paikkakunta: 08
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
veskola kirjoitti:Pitää varmaan mennä Raptekille sivuleikkurit takataskussa ihmettelemään paaliin menevien autojen kasoja. Hitsiläinen kun kyllä semmonen kunnolllinen liitin pitäisi nyt löytää uutena osana, ja Vehon paska varmaan myy koko johtosarjan viidellä tuhannella eurolla jos pyytää liitintä
saa sieltä vehosta niitä pelkkiä liittimiäkin..
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Tähän saakka on puhuttu että tämä on 4Bar absoluuttista painetta anturi, eli tuo 2,75 on suhteellista painetta. Se kyllä riittää.tomant kirjoitti:Tuo anturi tunnistaa korkeintaan 1,75 barin ahtopaineen. Rittääkö tuo näihin nokivasaroihin?
Tuolla on lisää tietoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 40#p842040" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
ok..............
Viimeksi muokannut joskami, Su 14.10.2012 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Kyllä se näyttää ihan oikeaa painetta tuon 2.75bar eli siitä anturin lukemasta vähennetty 1bar.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Perille meni, anturi siis ymmärtää 2,75 bar ylipainetta (3,75 bar absoluuttista). Jos se on lineaarinen , niin 0 V vastaa noin 0,93 bar alipainetta (0,07 absoluuttista), mikä voisi kiinnostaa bensaturboilijoita.JSJ kirjoitti:Kyllä se näyttää ihan oikeaa painetta tuon 2.75bar eli siitä anturin lukemasta vähennetty 1bar.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Liittimen kuoren nummero: A0065404281JSJ kirjoitti:Tuolta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=124400" onclick="window.open(this.href);return false; ketjusta saadun informaation mukaan tilattu kl-varaosilta numerolla 59663 "A007 153 0028" 4bar map. Just testasin arduinolla ja hyvin pelaa, huomenna paikalleen niin näkee pajoonko ahdot nyt nousee. Tuossa vielä kuva josta selviää pinnit yms.
Tyyppi on Bosch 0 261 230 195 ja hintaa 34e EDIT: Tuossa kuvassa pinnit oikein mutta mittaus alue väärin.
Sähköjohdon nummero: A0005402405 Sisältää pätkän johtoa, liittimen ja silikoni tiivisteen.
Viimeksi muokannut JarsaR, Ke 17.10.2012 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Tuola on kans aika hyvin noita liittimiä ja pinnejä http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/173/
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
.
Jos tarkoitatte sitä minun postaamaani 4bar anturia.
Niin se lineaarikartta on alla.
4,5V antaa sen 3bar ahtopainetta.
5V,llä se näkee kyllä yli 3,4bar paineen, ristiin kertomalla saa tarkankin luvun.
Jos tarkoitatte sitä minun postaamaani 4bar anturia.
Niin se lineaarikartta on alla.
4,5V antaa sen 3bar ahtopainetta.
5V,llä se näkee kyllä yli 3,4bar paineen, ristiin kertomalla saa tarkankin luvun.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Kiitoksia! Nyt tuli faktaa ja noilla tiedoilla ja tarkemman mittarin kanssa sain 3.2bar ulos anturista.tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitatte sitä minun postaamaani 4bar anturia.
Niin se lineaarikartta on alla.
4,5V antaa sen 3bar ahtopainetta.
5V,llä se näkee kyllä yli 3,4bar paineen, ristiin kertomalla saa tarkankin luvun.
[ http://i49.tinypic.com/2vdmjnr.jpg ]
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Mitä mittaria käytät paineelle referenssinä ?
Miltei tarkin olisi esimerkiksi se freescalen anturi, kunhan tekee sen elektroniikkaosuuden oikein tarkasti. Noissa mekaanisissa mittareissa mitä minulla on on hurjat erot. En sitten tiedä mitä valmistajat niille on luvanneet uutena. Toisaalta eipä näiden nyt niin tarkkoja tarvitse olla, luotettavia pikemminkin.
Miltei tarkin olisi esimerkiksi se freescalen anturi, kunhan tekee sen elektroniikkaosuuden oikein tarkasti. Noissa mekaanisissa mittareissa mitä minulla on on hurjat erot. En sitten tiedä mitä valmistajat niille on luvanneet uutena. Toisaalta eipä näiden nyt niin tarkkoja tarvitse olla, luotettavia pikemminkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Mekaanisella katsoin, itselle tuo tarkkuus kyllä piisaa. On kyllä ihmeen halpa 4bar mapiksi, joskus aiemmin etsin noita niin 150e pintaan oli ne mitä löysin.veskola kirjoitti:Mitä mittaria käytät paineelle referenssinä ?
Miltei tarkin olisi esimerkiksi se freescalen anturi, kunhan tekee sen elektroniikkaosuuden oikein tarkasti. Noissa mekaanisissa mittareissa mitä minulla on on hurjat erot. En sitten tiedä mitä valmistajat niille on luvanneet uutena. Toisaalta eipä näiden nyt niin tarkkoja tarvitse olla, luotettavia pikemminkin.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Hall anturi tilattu laatikon ulotulo akselin nopeustietoa varten. Tuossa linkki, jos jollakulla muullakin tarvetta:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... =73-490-38" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... =73-490-38" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
tuosa on sama anturi samasa käytösä.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Just näin! Itsellä pitää vielä miettiä mistä pulssit kun tuossa gee:ssä on pyöreät nuo kardaanin laipat.jukkis. kirjoitti:[ http://mbturbod.kuvat.fi/kuvat/silver+bullet/DSCN0008.JPG/_smaller.jpg ]
tuosa on sama anturi samasa käytösä.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Eikös siellä laatikossa muka ole valmiina sisällä lähtevän akselin anturia Minulla ainakin on, mutta se ei olekkaan noin hieno laatikko vaan zf.
Tuo 3 pulssia per kierros taitaa kyllä olla ihan liian karkea tieto ?
Tuo 3 pulssia per kierros taitaa kyllä olla ihan liian karkea tieto ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Ei ole, vasta 722.9 löytyy kyseinen anturi. Jos olen oikein ymmärtänyt niin alkuperäinen ohjaus saa nopeustiedon eculta. Tuosta pulssien määrästä en kyllä osaa sanoa, tietty tihemmällä hammastuksella päästään parempaan tarkkuuteen pienillä pyörintänopeuksilla.veskola kirjoitti:Eikös siellä laatikossa muka ole valmiina sisällä lähtevän akselin anturia Minulla ainakin on, mutta se ei olekkaan noin hieno laatikko vaan zf.
Tuo 3 pulssia per kierros taitaa kyllä olla ihan liian karkea tieto ?
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Rupesin itsekkin tutkimaan asiaa ja toden totta:
http://www.sk-autofit.de/wp-content/uploads/7226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Persiistä löytyy tuo ihana hammastus "6", niin sehän onkin vain parkkilukon lukitushampaat. Tosiaan 722.9 lootassa on siellä perimmäisenä rpm anturin hammastus:
http://www.europeantransmissions.com/eu ... 22.9p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
722.6 ainoat rpm anturit sijaitsevatkin tuolla keskellä:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rawing.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan tieto löytyy kyllä mahdollisesti perän anturista tai viimekädessä renkaiden ABS:lta, käyttäisikö se sitten perän anturia ECU:n tjms. välityksellä.
Toisaalta ei sillä lähtevän akselin anturilla oikeastaan muuta merkitystä ole kuin tunnistaa seisooko auto paikalla ja luistaako kitkapakat tolkuttomasti, jolloin pitää nostaa suojaukset ylös.
Teillekö tulee ei mersun perät näihin eli anturittomat perät ?
http://www.sk-autofit.de/wp-content/uploads/7226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Persiistä löytyy tuo ihana hammastus "6", niin sehän onkin vain parkkilukon lukitushampaat. Tosiaan 722.9 lootassa on siellä perimmäisenä rpm anturin hammastus:
http://www.europeantransmissions.com/eu ... 22.9p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
722.6 ainoat rpm anturit sijaitsevatkin tuolla keskellä:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rawing.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan tieto löytyy kyllä mahdollisesti perän anturista tai viimekädessä renkaiden ABS:lta, käyttäisikö se sitten perän anturia ECU:n tjms. välityksellä.
Toisaalta ei sillä lähtevän akselin anturilla oikeastaan muuta merkitystä ole kuin tunnistaa seisooko auto paikalla ja luistaako kitkapakat tolkuttomasti, jolloin pitää nostaa suojaukset ylös.
Teillekö tulee ei mersun perät näihin eli anturittomat perät ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Itsellä tuo anturi tulee ensisiaisesti vaihteen kytkeytymisen tarkkailua varten. Lisäksi sen avulla voidaan laskea nopeus jota tarvitaan kun rupean koodailemaan automaatti toimintoa tuohon ohjaimeen. Tietty tuo luiston tunnistus joka on yksi tärkeä lisä ominaisuus.veskola kirjoitti:Rupesin itsekkin tutkimaan asiaa ja toden totta:
http://www.sk-autofit.de/wp-content/uploads/7226.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Persiistä löytyy tuo ihana hammastus "6", niin sehän onkin vain parkkilukon lukitushampaat. Tosiaan 722.9 lootassa on siellä perimmäisenä rpm anturin hammastus:
http://www.europeantransmissions.com/eu ... 22.9p1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
722.6 ainoat rpm anturit sijaitsevatkin tuolla keskellä:
http://www.peachparts.com/shopforum/att ... rawing.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan tieto löytyy kyllä mahdollisesti perän anturista tai viimekädessä renkaiden ABS:lta, käyttäisikö se sitten perän anturia ECU:n tjms. välityksellä.
Toisaalta ei sillä lähtevän akselin anturilla oikeastaan muuta merkitystä ole kuin tunnistaa seisooko auto paikalla ja luistaako kitkapakat tolkuttomasti, jolloin pitää nostaa suojaukset ylös.
Teillekö tulee ei mersun perät näihin eli anturittomat perät ?
Oma projekti on 1982 g mersu niin siinä ei ole perissä mitään antureita eikä abseista tietoakaan
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
eli esimerkiksi tämmönen use case, kakkonen silmässä:
- in rpm :4000
- out rpm: 2000 // 4/2 on on välityssuhde kakkosvaihteelle (ei luista)
- kolmonen silmään
- kone tutkii: in/out eli milloin 3000/2000 toteutuu. 3/2 olisi välityssuhde kolmosvaihteelle tai milloin ollaan edes 10% päässä siitä.
Rupesin miettimään mihin tuota oikein tarvitaan.
- in rpm :4000
- out rpm: 2000 // 4/2 on on välityssuhde kakkosvaihteelle (ei luista)
- kolmonen silmään
- kone tutkii: in/out eli milloin 3000/2000 toteutuu. 3/2 olisi välityssuhde kolmosvaihteelle tai milloin ollaan edes 10% päässä siitä.
Rupesin miettimään mihin tuota oikein tarvitaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Jep, just näin muutaman kerran on käynyt esim. niin että kylmillä öljyillä ollut liian nopea vaihtoaika 3->4 ja nelonen ei olekkaan kytkeytynyt. Ja koska outputista ei ole mitään tietoa ohjain olettaa että on nelonen sisässä vaikka oikeasti onkin kolmonen jos tuota ei huomaa niin seuraava vaihteen vaihto ei sitten onnistukkaan kun käskytetään väärää solenoidia.veskola kirjoitti:eli esimerkiksi tämmönen use case, kakkonen silmässä:
- in rpm :4000
- out rpm: 2000 // 4/2 on on välityssuhde kakkosvaihteelle (ei luista)
- kolmonen silmään
- kone tutkii: in/out eli milloin 3000/2000 toteutuu. 3/2 olisi välityssuhde kolmosvaihteelle tai milloin ollaan edes 10% päässä siitä.
Rupesin miettimään mihin tuota oikein tarvitaan.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Ahaa, sillä siis tarkistetaan menikö vaihto perille. Mitenkäs se vaihto muutoin tapahtuu sähköjen kannalta ("käskyttäminen") ? Olen vähäsen ummikko näissä asioissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Yksinkertaistettuna nostetaan vaihtopaine pwm solenoidilla ja sen jälkeen avataan haluttu vaihto solenoidi x ajaksi sitten vaihtosolenoidi off ja lasketaan vaihtopaine alas. Vaihdon pehmeyteen jne. Vaikuttaa myös modulating (mikä lie suomenkielinen termi, modulointi?) paineen ja vaihtopaineen suhde, laatikon lämpö, kuun asento ja pari muuta pikkujuttuaveskola kirjoitti:Ahaa, sillä siis tarkistetaan menikö vaihto perille. Mitenkäs se vaihto muutoin tapahtuu sähköjen kannalta ("käskyttäminen") ? Olen vähäsen ummikko näissä asioissa.
Re: om603a moottorin piristys, superi paikallaan.
Mihinkä se modulointipaine vaikuttaa ?
Eli jos oli vaihtopaine A ja vaihtoventtiili Y, joka päästää paineen A jonnekkin hetkeksi, niin mihin tuo modulointipaine B vaikuttaa ?
...eli periaatteessa tietokoneen pitäisi tarkkailla pyörimisnopeuksia ja pitää painetta A kytkettynä kunnes nopeus muuttuu riittävän lähelle targettia ?
Hmmm tässähän oppii vaarallisia asioita koko ajan, kiitos siitä.
Eli jos oli vaihtopaine A ja vaihtoventtiili Y, joka päästää paineen A jonnekkin hetkeksi, niin mihin tuo modulointipaine B vaikuttaa ?
...eli periaatteessa tietokoneen pitäisi tarkkailla pyörimisnopeuksia ja pitää painetta A kytkettynä kunnes nopeus muuttuu riittävän lähelle targettia ?
Hmmm tässähän oppii vaarallisia asioita koko ajan, kiitos siitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi