Perä tuntuu nuljuvan oudosti montuissa. Tuntuma on, kuin ajelis jäykällä taka-akselilla varustetulla autolla. Iskarit on hyvässä iskussa.
Aiheuttaako vanhat koiranluut nuljuamista. En ole koskana vaihtanut koiranluita, mutta vaikuttaako se paljon? Miten niitten kuluman huomaa?
Kun ajaa mutkassa ja samalla pumppaa kaasua perä painuu ja samalla tulee jotain ihmeellistä poikittaistakin liikehdintää peräpäässä. Montuissa tuntuu kanssa V-mäiseltä. Takapyörät ovat myös vähän kallellaan, kun perä on painuneena. Kuin kuplafolkkarissa tai teinisierrassa.
Eihän tuo menoa haittaa ja nopeutta ei ole sen takia tarvinnut pudottaa, mutta saisiko alustaa parannettua paljon vaihtamalla koiranluut, vai on siellä kallistuksen vakaajassa jotain muitakin vaihdettavia osia?
W126:ssa on sitten samanlainen systeemi, kun W123:ssa eikä W124:n miljoonavipusysteemiä.
W126, Kuin jäykkä taka-akseli
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kyllä siellä on väljyyttä / kuluneisuutta jossain puslissa tms. Tuossa W126:ssahan on jonkinmoiset, sanotaanko niitä nyt sitten kolmiotukivarsiksi vai miksi,
systeemit. En ole perehtynyt niihin tarkemmin, toisinkuin tuohon W124:sen "multilink"-alustaan, mutta kaippa niissäkin on jotain kuluvia kumiosia tms. jotka voisivat aiheuttaa moista.
Tuossa Volvo 244:ssä oli aikanaan ihan loppu peräpään puslat ja auto oli todella rauhaton ajaa. Perä todellakin nuljusi jotenkin kummasti ylösalas ja pahinta oli että se teki sitä myös sivusuunnassa. Röykkyisellä tiellä se tuntui etenevän kuin ajokoira, perä pyrki jotenkin kummasti sivulle. Varsinkin hieman isommalla nopeudella ja sivutuulella se oli todella ärsyttävää jatkuvaa hakemista.

Tuossa Volvo 244:ssä oli aikanaan ihan loppu peräpään puslat ja auto oli todella rauhaton ajaa. Perä todellakin nuljusi jotenkin kummasti ylösalas ja pahinta oli että se teki sitä myös sivusuunnassa. Röykkyisellä tiellä se tuntui etenevän kuin ajokoira, perä pyrki jotenkin kummasti sivulle. Varsinkin hieman isommalla nopeudella ja sivutuulella se oli todella ärsyttävää jatkuvaa hakemista.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
W126:n taka-akselistosta löytyy takatukivarsien helat, 4 kpl. Lisäksi apurunko on tuettu ja samalla eristetty rungosta kolmesta pisteestä: edestä löytyvät apurungon helat 2 kpl ja takaa vetopyörästön tuki 1 kpl. Yleensä ensimmäisenä väljistyvät ulommat takatukivarsien helat (n.10 euroa/kpl). Huom. suosittelen vaihtamaan kerralla KAIKKI em. kumiosat. Ne ovat takuuvarmasti uusissa, jos niitä ei ole vielä uusittu. Syy moiseen kehotukseen on, että taka-akselisto on remontin jälkeen tuentojen osalta kuin UUSI. Apurungon tukien luhistuminen aiheuttaa mm. negatiivisen camberin lisääntymistä (perä painuu) ja kolahtelua vaihdetta paikallaan vaihdettaessa ym. epämukavaa ajettavuuden salakavalasta heikentymisestä puhumattakaan.