W124 takapyörien auraus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

W124 takapyörien auraus

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Uusinta tekniikkaa edustavalla nelipyöräsuuntauslaitteella (askelta viisaampi kuin laser, sanoi mekaanikko) mitattuna takapyörien kulmat ovat "vihreellä" eli ohjearvojen sisällä, silti takarenkaat kuluvat sisäreunoista ..eli haritusta on..mekaanikko ihmeissään, eikä suostu säätämään kulmia "punaiselle".... MIKÄ NYT ETEEN ???

Ammattlaisveljet / siskot, auttakaa !!!
MB w124 200D vm 1990
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Miltäs camber-arvot näytti?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

camber

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

vihreellä oli nekin, eli ohjearvojen sisällä....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalikokoiset renkaat ?

Ei VARMASTI välyksiä ?

Paljonko auraus oli milleissä ?

Camber asteina ?
wiimax.fi
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

takarenkaat

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Siis mitään ei säädetty, koska "kaikki on OK" sanoi mekaanikko, ostin ja asennutin uudet takarenkaat , nyt olen ajanut niillä 2000 km ja kävin näyttämässä niitä samalle mekaanikolle, hän silitteli takarenkaita paljain käsin ja sanoi, ettei ymmärrä, jotain vikaa tässä on , nää uudetkin alkavat kulua epätasaisesti, lupasi kysellä viipymättä nelipyöräsuuntauslaitteensa maahantuojan kanssa ja lupasi vielä soitella Vehollekin...ei ole kuulema aiemmin törmännyt moiseen, vaikka on kymmeniä Mersujakin säätänyt...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos ei asentaja sinulle antanut tositetta josta näet autosi pyöränkulmat niin jopa oli uusinta tekniikkaa.
wiimax.fi
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

lukemat

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Välyksiä ei ole, kaikki takapään puslat ja koiranluut ja takakelkan aluskumit vaihdettu viimeisen vuoden aikana, rengaskoko 195/65/15 Nokialaiset (04/03 valmistetut)
-auraukset takana milleissä vasen 0*15` oikea 0*18`
- camber vasen -1*50`ja oikea -1*65`

Pyöränsuuntausraportissa ei puhuta milleistä mitään, ekan numeron oikeassa yläkulmassa (johon laitoin tähden, on pikkuinen ympyrä:) )

Kertooko tämä mitään? Ohjearvojen keskivaiheilla ovat kaikki arvot....
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Missäs kunnossa jouset ja iskarit?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos ei todellakaan ole välyksiä, niin voihan sen aurauksen säätää jonnekin 0*10 tienoolle joka on vielä "vihreällä".
0*18 on jo siinä että voi vähän syödä rengasta, eli aurausta liikaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Nuo arvothan olivat ilmeisesti aurauksen puolella.
Ei kai noilla arvoilla sisäreunat pitäis kulua?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Jouset vaihdettu kaikki neljä viime kesänä, takaiskarit vaihdettu tammikuussa 2004 ( Sachs)

Jos mä tietäisin mitä tehdä ja mistä pitäis kulua ja mistä ei, en täältä kyseliskään :oops:

Ei siis ilmeisesti mikään satakaksnelosen tyyppivika :D
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minkä merkkiset on nuo uudet renkaat?
Renkaissakin voi kyllä olla vikaa, varsinkin jos on pinnatut.

Yks vaihtoehto on tietysti tarkistuttaa kulmat jossain muualla.
Jos kuitenkin on laitteissa vikaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kyllä säädöt täytyy olla pahasti poskelleen jos renkaat on kulunut silmin nähden 2tkm aikana. "Teeseitsemiehenä" olen säätänyt auraukset edestä ja taaka kepillä ja mittanauhalla :lol: :oops: :roll: ja ajanut 10tkm sinä aikana niin renkaat ei ole kulunut niin että voisi kulumaa havaita ja joskus auraukset on ollut 1cm pielessä, johtuen jousien, iskarien, nivelien ja tankojen vaihdoista.

195:t on niin kapeat renkaat että ne ei kulu jos pyörät edes näyttää oleva auton suuntaisesti

Onko auto madallettu?
Kulkeeko se suoraan?

Useat mittalaitteet ja asentajat menevät sekaisin madallettujen autojen kanssa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

keef kirjoitti:säätänyt auraukset edestä ja taaka kepillä ja mittanauhalla :lol: :oops: :roll: ja ajanut
8)
Amitsu ajoilta tuttu juttu.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

M.K kirjoitti:
keef kirjoitti:säätänyt auraukset edestä ja taaka kepillä ja mittanauhalla :lol: :oops: :roll: ja ajanut
8)
Amitsu ajoilta tuttu juttu.
saa näköjään paremmin suunnattua kuin laserilla :shock: , mutta eihän sitä joka viikko kehtaa veholla käydä säädättään jos esim. tankoja, niveliä vaihtaa.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Muistiko asentaja mitata etu- ja taka-akseliston korkeuden ennen kuin valitsi oikeat arvot tietokoneelta. Jo 1-2cm korkeusero akselilla vaikuttaa todella paljon vääristäen tietokoneen antamia arvoja. :!: Esim Classic version arvot ei toimi ollenkaan Sport versiosa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

vastauksia

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Ei ole madallettu eikä laitettu mitään muutakaan kuin originelliä osaa alustaan, renkaat olivat Nokian ja nää uudetkin ovat Nokialaiset koko on 195/65/15 ja viimeinen kirjain on i-siellä lopussa..en voi nyt tarkistaa, kun emäntä on menossa sillä autolla :)

Ei ne 2000km:n ajon jälkeen silminnähden kuluneet, mekaanikko totesi kuluneisuuden sormillaan silittelemällä etu ja takarenkaita ja sanoi takarenkaita jotenkin "karheemmiksi" ja siitä nyt viimeksi päätteli , et edelleen kuluvat lian nopeesti ja sisäreunoistaan...

Se suuntauslaitehan on sellanen , et siihen naputellaan näppäimistöllä rekisteritunnus ja rungonnumero (vai mikä lie pitkä numerosarja rekisteriotteesta..)ja sit se antaa ne ohjearvot ja sen mukaan säädetään, vaan kun säätötarvetta ei koneen mukaan ole !!
Minä ymmärrä muuta kuin sen , et eturenkaat kestää neljä kertaa kauemmin kuin takarenkaat ja vikaa on , mut kukaan ei tiedä missä, Vehon kone sanoi muuten samaa, ei säätötarvetta !!! Eli ilmeisesti vika on autossa, ei säätölaitteissa/mittauslaitteissa....

Kai ne kulmat muuttuvat ajon aikana, ne kulmathan mitataan toistaiseksi auton seistessä paikoillaan mittalaitteitten päällä hallissa :)))
HYVÄÄ kesänodotusta kaikile, ihmetellään lissää,
Kiitokset arvokkaista ja monipuolisista kommenteistanne !!

Matka jatkuu vaikka takapyörät viturallaan... :)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

"Vainukoira"?

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onko kolaroitu?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

on kolaroitu

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

nelisen vuotta sitten tuli Passatti kylkeen suoraan sivusta vasemalle keskelle etu-ja takaovien kohdalle. Kori oikaistiin ja kolmena seuraavana kesänä/vuotena renkaissa ei mitään outoa kulumista ei ole ollut !!!
Voiko kolari "alkaa vaikuttamaan " vasta vuosien kuluttua ???
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: on kolaroitu

Viesti Kirjoittaja M.K »

sinivalkoinenm kirjoitti:Voiko kolari "alkaa vaikuttamaan " vasta vuosien kuluttua ???
Jaa-a, hyvä kysymys, en tiedä. Jos keskuudessamme on joku "peltisheikki" :shock: , niin kommentti, kiitos. :!:

Auto oli ilmeisesti korinoikaisupenkissä "venytyksessä" ja rungon suoruus tuli tarkistettua. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: on kolaroitu

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miten muuten nuo camberit vaikuttavat renkaiden kulumiseen, eli mulla esimerkiksi jäi takacamberit punaiselle alustanlaskun jälkeen (-0.82 / -1.25).

Aikaisemmin auto kulutti eturenkaita 2x nopeammin kuin taka. (etuveto)

Muuttuuhan tuo camber kun laitetaan painoa päälle, eli pieneneekö nuo prosentit kun heittää parisataa kiloa tavaraa taakse ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: on kolaroitu

Viesti Kirjoittaja spede10 »

sinivalkoinenm kirjoitti:nelisen vuotta sitten tuli Passatti kylkeen suoraan sivusta vasemalle keskelle etu-ja takaovien kohdalle. Kori oikaistiin ja kolmena seuraavana kesänä/vuotena renkaissa ei mitään outoa kulumista ei ole ollut !!!
Voiko kolari "alkaa vaikuttamaan " vasta vuosien kuluttua ???
Voi vaikuttaa. Teräksellä, kuten nonella muullakin aineella on "muisti", joka voi laukaista jossain vaiheessa siinä olevat jännitykset. Esim. tärinä tekee sen.

Kolarikorjauksissa näitä jännittyksiä jää runsaasti ja jonkin niistä laukeaminen voi sitten vaikuttaa pyöränkulmiin.

Jos teräksestä halutaan varmuudella jännitykset pois, pitää se kuumentaa punahehkuiseksi ja sen jälkeen jäähdyttää hyvin hitaasti. Auton korin kyseessä ollessa tämä on tietysti mahdoton homma.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Tuo kolarivaurion vetäminen on täysin mahdollinen, menee akselit eri linjaan. Sen kyllä huomaa, koska ohjautuu eri tavalla eri suuntiin ja kulkee suoraan vähän kylki edellä.

Muuten mystinen juttu. Haritus ja liian suuri canber ainakin tekee tuon.
Samoin leveät ja matalat renkaat sekä korkeat paineet voisi selittää tuon kulumisen. Puslien välykset ei, koska takavetoinen kiskoo harituksen pois

On vähän kaukaa haettu, mutta kysyn kuitenkin:
ajeletko paljon mutkaista (sora)tietä raskaalla jalalla?
Kun kaarteet vedättää luiston rajoilla, niin nimenomaan sisäpuolinen rengas sutii herkemmin. Pienikin luisto ajanmittaan raspaa renkaan pintaa sisänurkalta. Sladissa vedätettäessä ulkopuolinen kuluu voimakkaammin mutta tasaisesti koko pinnaltaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

sladissa :)

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Jorma k ..kerro mulle, miten kesäkelillä asfaltilla kohta rippilouluikäisellä kaksatasella laiskalla dieselillä ajetaan "sladissa" ??? :)

Ajelen pääasiallisesti yksin (ei vetokoukkua lainkaan) tasaisesti sadan kilometrin työmatkaa asfaltilla , hiekkateillä en käy juuri lainkaan, olen 51v. rauhallisen ajotyylin ukkeli.

Kolariremontin kerrottiin sujuneen näin: ensin oikaistiin penkissä "vekin saanut" ovien välinen pylväs ja sitten se pylväs hitsattiin pois ja uusi tilalle ja taas katottiin suoruus ja kaikki pyöränkulmat ja kerran vuodessa olen tarkistuttanut nelipyöräsuuntauksessa pyörienkulmat, koskaan ei mitään säädettävää ollut , nyt vaan alkoivat noi takarenkaat kulumaan...
takarenkaitten paineet mulla on aina 2.3 ja tasasesti on tähän asti kuluneet, mut mähän en oo ajanukkaan tolla kuin vasta 450 000 km......

Mielenkiintoisia asioita tulee jatkuvasti ilmi, kiitos mielipiteistänne ja arvioistanne....

Jokohan nyt tuli kesä ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, tuota takapään auraustahan ei saa kepillä tai mitalla kohdalleen - vain jos tietää toisen rattaan olevan esim. juuri sen 1,5 mm aurauksella niin toisen puolen voi säätää kepillä.
Etupään voi säätää kotikonsteilla.

Nelipyöräsuuntauslaite näyttää myös "kulkukulman" eli tulevatko takarattaat suunnilleenkaan eturattaiden tekemää jälkeä pitkin vai onko auto tien päällä kuin ajokoira.

Kun autoa on madallettu ja takacamber pielessä, niin lisäpaino vain huonontaa tilannetta. :?

OT: Torstaina ajeli nelostiellä edelläni Jyväskylää kohti harmaa muovihelma 124, jota oli madallettu reilusti.
Tuplapakoputki, olisiko ollut 300 D.
Takarattaat oli niin syrjällään, ja varsinkin kuskin puoli, että pahaa teki.
Ja öljysavua tuli putkesta reilusti. :D
wiimax.fi
Vastaa Viestiin