M111.96* nokka-kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

M111.96* nokka-kysymys

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En haulla löytänyt eikä netistä ihmeellinen maailma tarjonnut vastausta aiheeseen. Eli on jäänyt epäselväksi m111 koneiden sielunelämä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen suhteen. Lähinnä siis se, onko 111.960/1 koneessa (E220, C220) muuttuva vaiko ei? Tällä hetkellä siinä käsityksessä että 200 ja pienemmissä ei olisi, mutta suuremmista se löytyis. Toisaalta ulkomaan foorumeilta löytyi sen suuntainen tieto että ainoastaan 230 koneessa, m111.974, olisi muuttuva ajoitus.

Tarkoitus olis saada jossain vaiheessa korvata 230 m102 tuoreemmalla, moottorin ohjaus pitäis saada pidettyä helppona, eli muuttuva ajoituksinen nokka olisi hankaloittava tekijä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M111.96* nokka-kysymys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Saahan sen mihin tahansa ohjelmoitavaan ruiskuun,megaruuttaankin mutta mallista en ole varma mihin.
Kaikki m111 koneet on kyllä samannäköisiä mutta alfamer kyllä kertoo että joissakin konetyypeissä on säätyvä nokka..mutta ei siis kaikissa eli kysyjä on oikeilla jäljillä kunhan saadaan faktaa siitä missä se sitten on säätyvä.
Viimeksi muokannut atlas, Pe 05.10.2012 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: M111.96* nokka-kysymys

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Näyttäisihän tuossa imunokka säätyvän..

Kuva

Samanlainen systeemi taitaa olla kaikissa 90-luvun bensakoneissa... ja motronikin ohjaus...
Eikös näihin käy megasquirt lähes "plug&play". Kun pystyy käyttämään alkuperäisiä antureita.
Korjatkoot joku jos puhun puutaheinää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M111.96* nokka-kysymys

Viesti Kirjoittaja tomant »

sv22 kirjoitti:...Tarkoitus olis saada jossain vaiheessa korvata 230 m102 tuoreemmalla, moottorin ohjaus pitäis saada pidettyä helppona, eli muuttuva ajoituksinen nokka olisi hankaloittava tekijä.
Laita solenoidin toinen napa maihin ja toiseen +12V, niin saat jatkuvan 20 asteen ennakon imunokalle koko kierrosalueelle. Alunperin ennakko on vain kierrosluvuilla 1200...4300. Tyhjäkäynti tosin tulee kovemmaksi ja epätasaisemmaksi tuolla ennakolla. Jos jätät nokan myöhäiselle, mikä on perusasetus, häviät tehossa aika paljon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M111.96* nokka-kysymys

Viesti Kirjoittaja napa »

tomant kirjoitti:Laita solenoidin toinen napa maihin ja toiseen +12V, niin saat jatkuvan 20 asteen ennakon imunokalle koko kierrosalueelle. Alunperin ennakko on vain kierrosluvuilla 1200...4300. Tyhjäkäynti tosin tulee kovemmaksi ja epätasaisemmaksi tuolla ennakolla. Jos jätät nokan myöhäiselle, mikä on perusasetus, häviät tehossa aika paljon.

tomant
eli tuota voi ohjata ihan helposti vaikka megan jollakin peruslähdöllä (ohjaa relettä), laittaa sen vain aktivoitumaan jossain 1200 rpm jälkeen...

autossa siis on megasquirt jo valmiina ja minä olen toiminut muutenkin tässä "teknisenä tukena", että sen suhteen ei ole ongelmia jatkossakaan...

meinasin kyllä jäävätä itseni tässä topikissa, mutta nyt ei tarvitse ainakaan alkaa sitä "laita megasquirt tai joku muu ohjaamaan" juttua...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin