En haulla löytänyt eikä netistä ihmeellinen maailma tarjonnut vastausta aiheeseen. Eli on jäänyt epäselväksi m111 koneiden sielunelämä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen suhteen. Lähinnä siis se, onko 111.960/1 koneessa (E220, C220) muuttuva vaiko ei? Tällä hetkellä siinä käsityksessä että 200 ja pienemmissä ei olisi, mutta suuremmista se löytyis. Toisaalta ulkomaan foorumeilta löytyi sen suuntainen tieto että ainoastaan 230 koneessa, m111.974, olisi muuttuva ajoitus.
Tarkoitus olis saada jossain vaiheessa korvata 230 m102 tuoreemmalla, moottorin ohjaus pitäis saada pidettyä helppona, eli muuttuva ajoituksinen nokka olisi hankaloittava tekijä.
M111.96* nokka-kysymys
Re: M111.96* nokka-kysymys
Saahan sen mihin tahansa ohjelmoitavaan ruiskuun,megaruuttaankin mutta mallista en ole varma mihin.
Kaikki m111 koneet on kyllä samannäköisiä mutta alfamer kyllä kertoo että joissakin konetyypeissä on säätyvä nokka..mutta ei siis kaikissa eli kysyjä on oikeilla jäljillä kunhan saadaan faktaa siitä missä se sitten on säätyvä.
Kaikki m111 koneet on kyllä samannäköisiä mutta alfamer kyllä kertoo että joissakin konetyypeissä on säätyvä nokka..mutta ei siis kaikissa eli kysyjä on oikeilla jäljillä kunhan saadaan faktaa siitä missä se sitten on säätyvä.
Viimeksi muokannut atlas, Pe 05.10.2012 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M111.96* nokka-kysymys
Näyttäisihän tuossa imunokka säätyvän..
Samanlainen systeemi taitaa olla kaikissa 90-luvun bensakoneissa... ja motronikin ohjaus...
Eikös näihin käy megasquirt lähes "plug&play". Kun pystyy käyttämään alkuperäisiä antureita.
Korjatkoot joku jos puhun puutaheinää.
Samanlainen systeemi taitaa olla kaikissa 90-luvun bensakoneissa... ja motronikin ohjaus...
Eikös näihin käy megasquirt lähes "plug&play". Kun pystyy käyttämään alkuperäisiä antureita.
Korjatkoot joku jos puhun puutaheinää.
Re: M111.96* nokka-kysymys
Laita solenoidin toinen napa maihin ja toiseen +12V, niin saat jatkuvan 20 asteen ennakon imunokalle koko kierrosalueelle. Alunperin ennakko on vain kierrosluvuilla 1200...4300. Tyhjäkäynti tosin tulee kovemmaksi ja epätasaisemmaksi tuolla ennakolla. Jos jätät nokan myöhäiselle, mikä on perusasetus, häviät tehossa aika paljon.sv22 kirjoitti:...Tarkoitus olis saada jossain vaiheessa korvata 230 m102 tuoreemmalla, moottorin ohjaus pitäis saada pidettyä helppona, eli muuttuva ajoituksinen nokka olisi hankaloittava tekijä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M111.96* nokka-kysymys
eli tuota voi ohjata ihan helposti vaikka megan jollakin peruslähdöllä (ohjaa relettä), laittaa sen vain aktivoitumaan jossain 1200 rpm jälkeen...tomant kirjoitti:Laita solenoidin toinen napa maihin ja toiseen +12V, niin saat jatkuvan 20 asteen ennakon imunokalle koko kierrosalueelle. Alunperin ennakko on vain kierrosluvuilla 1200...4300. Tyhjäkäynti tosin tulee kovemmaksi ja epätasaisemmaksi tuolla ennakolla. Jos jätät nokan myöhäiselle, mikä on perusasetus, häviät tehossa aika paljon.
tomant
autossa siis on megasquirt jo valmiina ja minä olen toiminut muutenkin tässä "teknisenä tukena", että sen suhteen ei ole ongelmia jatkossakaan...
meinasin kyllä jäävätä itseni tässä topikissa, mutta nyt ei tarvitse ainakaan alkaa sitä "laita megasquirt tai joku muu ohjaamaan" juttua...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."