2001/220 cdi, turbo ei toimi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

2001/220 cdi, turbo ei toimi

Viesti Kirjoittaja kopani »

Moro !

Turbo lakkasi ajossa toimimasta. Kalvo ehjä erg:ssä, siimapyörät pelittää, sanoi asentaja. Onko sähkösäädin oikealla puolella ? Onko se todennäköisempi vikapaikka kuin palikka vasemmalla puolella edestä katsottuna ja mikä sen nimi on :eh: ?

Mikä muu vika voisi olla kyseessä ?
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 2001/220 cdi, turbo ei toimi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kopani kirjoitti:Moro !

Turbo lakkasi ajossa toimimasta. Kalvo ehjä erg:ssä, siimapyörät pelittää, sanoi asentaja. Onko sähkösäädin oikealla puolella ? Onko se todennäköisempi vikapaikka kuin palikka vasemmalla puolella edestä katsottuna ja mikä sen nimi on :eh: ?

Mikä muu vika voisi olla kyseessä ?
Minkäs ikäinen on? (ja mallikin)
Turbon säätely systeemit on edestäpäin katsottuna vasemalla(samalla puolella kuin turbo)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kyse siitä että moottorinohjaus on vikatilassa eli vedot kateissa ?
Mitä vikoja muistissa ?
wiimax.fi
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Moro !

Kiitti vastauksesta .
Auto on 220 cdi vm. 2001. Neljä sylinterinen! 202? Emäntä reissussa sillä nyt. Asentaja, joka tutki sitä sanoi, että vika todennäköisesti edestä katsoen oikealla puolella olevassa pakeliitti osassa. Sillä on paksuutta about 1-2cm ja ehkä 4x6cm muut mitat. Toinen mahdollinen vikapaikka vastaavassa paikassa vasemmalla reunalla. Se oli isompi reilusti kooltaan ja kaarevampi muodoltaan. tupakka-askin kokoinen, mutta pyöreähkö.
Käyn tästä lähtiessäni KL varaosissa selvittämässä osien nimet ja hinnat. Tietokoneessa oli ja vikoja nollattiin kuulemma. Muistissa hehkun vika ja jarrupalojen vaihto-vika. Molemmat olen vaihtanut. Muita vikoja ei liene ollut? Eli moottorin kuvaa ei ollut, jos se on se moottorin ohjauksen sympoli? Vedot ovat tosiaan kateissa. Päättelin että johtuu turbon toimimattomuudesta? Voiko olla muukin syy? :eh:
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

kopani kirjoitti:Moro !

Kiitti vastauksesta .
Auto on 220 cdi vm. 2001. Neljä sylinterinen! 202? Emäntä reissussa sillä nyt. Asentaja, joka tutki sitä sanoi, että vika todennäköisesti edestä katsoen oikealla puolella olevassa pakeliitti osassa. Sillä on paksuutta about 1-2cm ja ehkä 4x6cm muut mitat. Toinen mahdollinen vikapaikka vastaavassa paikassa vasemmalla reunalla. Se oli isompi reilusti kooltaan ja kaarevampi muodoltaan. tupakka-askin kokoinen, mutta pyöreähkö.
Käyn tästä lähtiessäni KL varaosissa selvittämässä osien nimet ja hinnat. Tietokoneessa oli ja vikoja nollattiin kuulemma. Muistissa hehkun vika ja jarrupalojen vaihto-vika. Molemmat olen vaihtanut. Muita vikoja ei liene ollut? Eli moottorin kuvaa ei ollut, jos se on se moottorin ohjauksen sympoli? Vedot ovat tosiaan kateissa. Päättelin että johtuu turbon toimimattomuudesta? Voiko olla muukin syy? :eh:
Turbo "putoa pelistä" aina kun tulee joku vika mikä saa auton vika tilaan mahdolisia syitä sille on useit
joten jos mitään selvästi rikki/irti olevaa ei näy jonnekin *:rin piuhan päähän niin selkenee mikä sillä on
MA-PE 17-21
;)

dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Kuten CDI203 edellä kertoi :roll: ja lisämaininta siitä että ilmamassamittarista ei välttämättä jää vikakoodia muistiin, melkein sanoisin että sen vaihdolla alkaa toimia ellei vikamuistissa ollut mitään kulkuongelmaan viittaavaa...
Mainitsemasi osat ovat luultavasti ahtopaineentunnistin ja paineenmuunnin, jos ongelma on niissä on muistissa vikakoodi ahtopaineesta.
wiimax.fi
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Moro !

Voisiko vika olla likaisessa turbossa? Turbon akseli on ilmeisesti vuotanut jo pitkään ja öljynnyt ympäristöään.

Onko minkälainen projekti puhdistaa itse? Palikoita olen nyt vaihtanut. Konehan oli 203 / 220 cdi -01vm:n tyyppiä ! :problem:
killerimersu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

itse olen töissä paljonki korjaillut "TURBO VIKOJA" ilmamassamittarin vaihdolla :D kannattaa ottaa se auki ja putsata ja katsoa ettei jousi ja venttiili ole jumissa.. löytyy sieltä kuskinpuolelta tulipellin edessä kulkevasta kirkkaasta putkesta, 2 ruuvilla kiinni ja on jonkin verran piukassa että kärsivällisyyttä jos alat sitä irrottelee :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija

killerimersu kirjoitti:itse olen töissä paljonki korjaillut "TURBO VIKOJA" ilmamassamittarin vaihdolla :D kannattaa ottaa se auki ja putsata ja katsoa ettei jousi ja venttiili ole jumissa.. löytyy sieltä kuskinpuolelta tulipellin edessä kulkevasta kirkkaasta putkesta, 2 ruuvilla kiinni ja on jonkin verran piukassa että kärsivällisyyttä jos alat sitä irrottelee :D
Siis täh... :roll:
Ei taida ilmamassa mittari olla siellä päin

E:eikä ilmamassa mittarissa ole mitään jousia...
MA-PE 17-21
;)

killerimersu
Mersumies
Mersumies

oho :D sekotin nyt tohon egr vempaimeen :D:D:D:D eli tarkotin eegeeärrää :D

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Onneksi oli noin päin ajattelin jo lähteä psykiatrille hoitoon, jos ilmamassa anturiin on ilmennyt jousia
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Moro !

Voisiko vika olla likaisessa turbossa? Turbon akseli on ilmeisesti vuotanut jo pitkään ja öljynnyt ympäristöään.

Onko minkälainen projekti puhdistaa itse? Palikoita olen nyt vaihtanut. Konehan oli 203 / 220 cdi -01vm:n tyyppiä !
Tuskinpa. Uutta ilmamassamittaria on siis kokeiltu eikä vika korjaantunut ?
wiimax.fi
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

En vaihtanut. Irroitin, näytti oikein hyvältä ilman jousiakin :) Osa kaiketi kahdella ruuvilla repsikan puolella ilmaputken kyljessä kiinni? Pakko kai investoida 81 €,
maanantaina siis kauppaan, jos turboa ei kannata alkaa puhdistamaan. Kiitti ja pyhiä...!

ps. etupäästä kuskinpuolelta vaihdoin sen pikkupalikan(?). Peukalonpään kokoinen jossa ilmareikä keskellä ja kahdella ruuvilla kiinni. Ahtopaineen anturi kaiketi. Pers aukisena aloitin halvimmasta osasta enkä uskonut asiantuntijoita, sorry! Toki asentaja jolla näytin autoa, epäili sitä vikaantuneeksi.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Ei me voida tietää missä vika on, arvaillaan vaan kokemusten perusteella.
wiimax.fi
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ongelma jatkuu !

Ilmamassamittarin vaihto ei tuonut apua. Alakierroksilla veto hieman parani mielestäni. Kierroksia annettaessa on kuin olisi rajoitin päällä jo 3500 kierroksen jälkeen !?
Kai se on investoitava siihen kalleimpaan palikkaan, about 130 ekkulia ja toivottava apuja. :problem: Hyvät ideat edelleen siis tarpeen :?
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija

Kokeile niin että otaa pakoputken heti turbon jälkeen löysälle,
Jos ei vaikutusta niin jonnekin *:rin piuhan päähän
MA-PE 17-21
;)

killerimersu
Mersumies
Mersumies

veikkaisin edelleen eegeeärrää..

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Nyt on ahtopaineen säädinkin vaihdettu. Onhan se siellä repsikan ja turbon puolella etukulmassa? Näkyi olevan kuskin puolella täsmälleen samanlainen säädin :?
Ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään. Erg mötikkä kai sitten seuraavaksi vaihtoon ? Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?

Muuten! Viikonlopulla pitänee mennä letkulinjoja seuraillen, jotta liitokset varmasti olisivat ok. Kaveri kertoi jonkun vastaavasta viasta. Syynä syylärin molemminpuolin olevat jotkut paketit, joihin tulee turbolta letkut ?? Toisella puolen oli ollut ilmavuoto liitoksessa. Onks tiatoo tämmösestä?

Täsmennän vielä: Max kierroksien raja on tasan 3000, mitä auto ottaa millään vaihteella, ei siis 3500. Tulee siis ikäänkuin rajoitin vastaan.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Miksi vaihtelet osia arvailujen eikä vikatestin tuloksen perusteella ?
wiimax.fi
koyama
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja koyama »

kopani kirjoitti:Nyt on ahtopaineen säädinkin vaihdettu. Onhan se siellä repsikan ja turbon puolella etukulmassa? Näkyi olevan kuskin puolella täsmälleen samanlainen säädin :?
Ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään. Erg mötikkä kai sitten seuraavaksi vaihtoon ? Missähän päin se sijaitsee konehuoneessa?

Muuten! Viikonlopulla pitänee mennä letkulinjoja seuraillen, jotta liitokset varmasti olisivat ok. Kaveri kertoi jonkun vastaavasta viasta. Syynä syylärin molemminpuolin olevat jotkut paketit, joihin tulee turbolta letkut ?? Toisella puolen oli ollut ilmavuoto liitoksessa. Onks tiatoo tämmösestä?

Täsmennän vielä: Max kierroksien raja on tasan 3000, mitä auto ottaa millään vaihteella, ei siis 3500. Tulee siis ikäänkuin rajoitin vastaan.
osia kun vaihtelet tarpeeksi niin jossain vaiheessa kipuraja tulee vastaan ja viet se mersuammattilaiselle.Se on about tunnissa kunnossa :mrgreen:
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mittarissa kävi jo mersumiehen luona ihan ekana toimenpiteenä. En vain ollut itse mukana ja viesti viasta tuon käynnin pohjalta oli alkupään viestini kaltainen. Ei selvää vikadiaknoosia.

Oppiahan tässä haen, koska auto kuitenkin käytössä koko ajan.

Ammattilainen ja erityisesti oikean merkkinen vikamittari todella ratkaisee vian tämän historian pohjalta alta tunnin.

Makselen kuitenkin oppirahoja vielä Erg:in verran ja tsekkaan itse letkujen tiiviyden sikäli kuin kykenen. Ammattimiehelle sen jälkeen, jos ei uusia vinkkejä tule :)
toba-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja toba- »

Itsellöni teki w203 200CDI samalla tavalla, sopivasti mökkireissun alussa. Löi vikatilaan ilman varoitusvaloja. Syyksi paljasti vuotava turbon putki. Auto myös savutti paljon silloin eikä kierrokset nousseet yli 3000. Putki oli halki n. 5cm matkalta...
Alle puolta miljoonaa kilometriä ei lasketa.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Mittarissa kävi jo mersumiehen luona ihan ekana toimenpiteenä. En vain ollut itse mukana ja viesti viasta tuon käynnin pohjalta oli alkupään viestini kaltainen. Ei selvää vikadiaknoosia.
...........
Makselen kuitenkin oppirahoja vielä Erg:in verran ja tsekkaan itse letkujen tiiviyden sikäli kuin kykenen. Ammattimiehelle sen jälkeen, jos ei uusia vinkkejä tule
Tämä kertoo siitä miten vikadiagnoosilaitteen omistaminen ei hyödytä mitään ellei osaa käyttää sitä, edes listata vikamuistista löytyneitä vikoja "asiakkaalle".
Vinkkejä / apuja olisi mahdollista antaa jos olisi ollut se vikalista, nythän porukka vaan kertoo mistä kenenkin autossa on vikatila johtunut.
Jos minä listaisin kaikki syyt mitä itse olen vuosien varrella vikatilalle löytänyt ei päivä riittäisi kirjoittamaan.
Kyllä vika loppujen lopuksi löytynee näinkin mutta joutuu ostamaan aika monta osaa jos yhtään huono tuuri on.
wiimax.fi
killerimersu
Mersumies
Mersumies

dealer kirjoitti:
...........
Makselen kuitenkin oppirahoja vielä Erg:in verran ja tsekkaan itse letkujen tiiviyden sikäli kuin kykenen. Ammattimiehelle sen jälkeen, jos ei uusia vinkkejä tule
Tämä kertoo siitä miten vikadiagnoosilaitteen omistaminen ei hyödytä mitään ellei osaa käyttää sitä, edes listata vikamuistista löytyneitä vikoja "asiakkaalle".
Vinkkejä / apuja olisi mahdollista antaa jos olisi ollut se vikalista, nythän porukka vaan kertoo mistä kenenkin autossa on vikatila johtunut.
Jos minä listaisin kaikki syyt mitä itse olen vuosien varrella vikatilalle löytänyt ei päivä riittäisi kirjoittamaan.
Kyllä vika loppujen lopuksi löytynee näinkin mutta joutuu ostamaan aika monta osaa jos yhtään huono tuuri on.
jjep samaa mieltä, nykyää autoissa oon niin maan v*tusti kaikenmaailman antureita ja määrämittareita et ei niitä enää korjata iha samallai kun vanhaliiton munamallin kadettia :D

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

jjep samaa mieltä, nykyää autoissa oon niin maan v*tusti kaikenmaailman antureita ja määrämittareita et ei niitä enää korjata iha samallai kun vanhaliiton munamallin kadettia :D
Eikä tarvi olla edes nykyauto! Etsin melko kauan vikaa -93 Saabista kun ei käynyt. Kipinää tuli ja bensaa sai. Loppujen lopuksi vika oli puolassa :crazy: Se oli sitkein vika mitä itse olen selvittänyt osia vaihtelemalla :) Ja parasta tässä tapauksessa oli jo ostettaessa rikki ollut sytkäpoksi :?

/end offtopic
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
kopani
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ahtopaineen säädin (?) oli EGR venttiilin alta rikki. Osa missä on pieni ilmansuodatin kyljessä. Täsmälleen samanlainen löytyy turbon puolelta etukulmasta ja sen vaihdoinkin. Kokemusta tuli tästäkin asiasta ja TRE:n KL osille Nekalaan kiitosta hyvästä yhteistyöstä turhien osien hyvittämisessä.
Vika todella näkyi heti koneelta piuhojen kytkennän jälkeen ammattilaisen luona.
Kiitokset kommenteista :thumbup:
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ahtopaineen säädin ?

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Ehtoota , mites toi oikeesti pitäis pelittää ?
Vetää itsensä tyhjäkäynnillä "pohjaan" ?
Kun ottaa sähköt irti ja tökkää takas niin ei vedä enää ?
Säädinkö rikki ?
Vastaa Viestiin