Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mulla tuo säätäminen kyllä tuotti positiivisia tuloksia. Tuli kunnolla lisää alavääntöjä ja ahdin herää todella vauhilla. Samalla tuli luonnollisesti lisää vetäviä kierroksia. Nyt pysyy myös tyhjäkäynti samana (n. 700 rpm) vaikka on vaihe päällä ja rattia pyörittää. Pysyy samana kylmänä ja lämpimänä. Tulipa hyvä pumppu :D

Tuo turbokone taas on siitä hyvä että kulutus on pieni (matka-ajossa seiskan pintaan) ja silti kiihtyy kun tarvihtee. Savua vaan tahtoo tulla kun ahot alkaa pikkuhiljaa nousemaan. Taitaa olla morkoolin jousi niin löysä että pohjaa samantien kun painetta tulee :lol: alasyöttöä en ole kovin isolle säätänyt. Ruuvi on vaan millin-pari yli mutterin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

napa kirjoitti:on tuo monivena 250 sitten omituinen... kulutus oli 8.2 ltr/100 km :wtf:
kävin taas tankilla... nyt oli kulutus 6.4 ltr/100 km, mutta... kierroksia en ole päästänyt varmaan kertaakaan yli 3000 rpm (kiihdytykset on olleet siis "verkkaisia"), nopeus on ollut max. 80 km/h ja ketään en ole ohittanut... (pari traktoria lennosta, mutta niitä ei voi sanoa ohituksiksi, kun ei ole tarvinnut nostaa/laskea nopeutta...) hyvä etten ole vielä liikennevaloissakin sammuttanut auton (en nyt sentäään, mutta mielessä on kyllä ollut, kun muutaman kerran olen joutunut liikennevaloihin pysähtymään, yleensä olen onnistunut sovittamaan nopeuden niin, että on saanut rullata läpi...) "kaupunkiajoa" tuossa pätkässä ei ollut kuin jotain max. 10 km ja muu ihan perus maantieajoa, pisimmät siivut 180 km yhteensoittoon... tuolla ajotyylillä olisin luultavasti päässyt myös 300E:llä samoihin lukemiin tai jopa alle :problem: itse odotin 5 alkavaa kulutuslukemaa, koska tuossa oli kyllä kaikki keinot käytetty kulutuksen minimoimiseen, mitä osaan normaali ajossa kuvitella...

on tuo nyt sinänsä edistystä, koska aikaisemmin alin kulutuslukema (ennen pumpun ruuvausta) oli 7.25 ltr/100 km... ja mielestäni mittari pelaa ihan ok. eli ei jätä laskematta kilometrejä välillä... ja pitäis olla oma mittari (siis se mikä tuon 3.27 perän kanssa kuulukin olla)

mutta perä alkaa olla nyt siinä kunnossa, että se on pakko ottaa "huoltoon", mulla ei vain ole kuin 1 kpl 3.92 välityksellä olevaa hyvää perää tällä hetkellä, joten sillä mennään sitten seuraavat tankilliset, kunhan vain saan aikaiseksi sen vaihtaa alle (siihen löytyy myös mittari, eli saa kilometritkin täsmäämään...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
napa kirjoitti:itse odotin 5 alkavaa kulutuslukemaa
Ei esikammiokoneella :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:
napa kirjoitti:
napa kirjoitti:itse odotin 5 alkavaa kulutuslukemaa
Ei esikammiokoneella :D
juu, saattaa olla että odotin liikoja :thumbdown: toisaalta ei tuo nyt niin epätaloudellinen voi olla esim. ducatoon verrattuna, joka kunnossa ollessaan (kun oli 5 vaihdetta...) meni 6 ltr/100 km matka-ajossa... (sillä massalla ja ilmanvastuksella...)

mutta nyt ollaan siis rajalla, että mun tulee halvemmaksi ajaa 200E bensalla, se meni 5.7 ltr/100 km, kun ajoin sillä myös tuolla säästö tyylillä :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Seinäjoen polttoainehintojen mukaan diesel maksaa 1.555 €/litra....95E10 1.715 €/ litra ja 98E 1.770 €/ litra.
Edellämainituilla hinnoilla Napan 200B kulut 100 kilometrillä 95E10 aineella 9.7755 €...98E aineella 10.089 ja dieselillä 9.952
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:Seinäjoen polttoainehintojen mukaan diesel maksaa 1.555 €/litra....95E10 1.715 €/ litra ja 98E 1.770 €/ litra.
Edellämainituilla hinnoilla Napan 200B kulut 100 kilometrillä 95E10 aineella 9.7755 €...98E aineella 10.089 ja dieselillä 9.952
+ käyttövoimavero :D tosin se nyt ei ole kuin jotain 50 €, kun tuo farkku on paku...

toisaalta kulutukset pitää laskea niin, että tuo diesel vie sen n. 7.7 ltr/100 km ja bensa suunnílleen 7.2 ltr/100 km, en minäkään jaksa jatkuvasti ajaa sitä taloudellisuus ajoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla oli joskus W201 kahden litran bensakoneella, sen keskikulutus talviaikaan sekalaisessa rauhallisessa ajossa oli noin 11 litraa sadalle eli vähemmällä meni kun vertaa 124-korisiin.
En sitä kauaa pitänyt, onneksi oli myös diesel pihassa ettei tarvinnut joka viikko olla lompsaa tyhjentämässä paikallisella huoltoasemalla.
Ei pysty ei näillä kilometreillä ajamaan vanhoilla bensamersuilla, tosin ei kyllä kiinnostaisikaan käyttöautona kun pitää noin viitenä aamuna viikossa päästä työpaikalle ja takaisin ja mielellään päivän aikana nostelee vain muiden omistamien autojen konepeltejä.
Harrasteautot erikseen :thumbup:

Asiaan: Saako tuosta kohtuudella säädettyä syöttöä lisää kun laittaa STT turbosarjan OM616:een ?
Kuva
wiimax.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

niin no. viime talvenkin tuo 200E oli mulla käytännännössä jatkuvasti ajossa, enkä minä sais sitä millään kuluttamaan yli 9 ltr/100 km :shock: enkä saanut muuten 300E:lläkään, kuin jotain 9 ltr menemään ainetta "hullun kiilto silmissä" ajellen :think:

tuo farkku tuli hankittua lähinnä siksi, että ajattelin sen menevän sellaisella maltillisella 4-5 ltr:n kulutuksella, mutta ei se ainakaan tuolla yksilöllä näköjään onnistu :? "japanin kosto", eli mitsu L300 pakukin meni 7 ltr/100 km, vaikka sillä ajoi kuinka sattuu, niin on se nyt kumma, jos ei w124 250 monivena mene paljon vähemmällä :shock: viimeistään sitten, kun olen tuon perän ja laatikon vaihtanut varmasti toimiviin, niin kulutuksen pitää alkaa 5 tai sitten tuo lankku menee paaliin... tuo laatikko tuntuu välillä, kuin siellä olisi toinenkin pykälä harraamassa vastaan, mikä kyllä selittäis tuota kulutusta ja perässä on pinjonin laakerilla ainakin 5 mm klappi, että ei nuo tiedossa olevat viat/puutteet ainakaan kulutusta pienennä :problem:

ja tuohon ketun hehkuttamiseen en ole tottunut vieläkään, käytännössä aina kun hyppään autoon, niin käännän avaimen suoraan startti asentoon ja sitten kun sitä on muutaman sekunnin sahannut, niin muistaa, että ai niin, tätä piti hehkuttaa kesälläkin :evil: (ducatossa ei hehku toiminut kunnolla ja yli + 5 C lämpötilassa se ei edes yritä/anna hehkuttaa, joten on vähän päässyt unohtumaan nämä dieselien perus metkut :D )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

dealer kirjoitti:Asiaan: Saako tuosta kohtuudella säädettyä syöttöä lisää kun laittaa STT turbosarjan OM616:een ?
Ei tuon säätö välttämättä paljoa auta. Voi olla että joudut käymään kannen alla. 1½-2 kierrosta lisää niin on hyvä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:niin no. viime talvenkin tuo 200E oli mulla käytännännössä jatkuvasti ajossa, enkä minä sais sitä millään kuluttamaan yli 9 ltr/100 km :shock: enkä saanut muuten 300E:lläkään, kuin jotain 9 ltr menemään ainetta "hullun kiilto silmissä" ajellen :think:

tuo farkku tuli hankittua lähinnä siksi, että ajattelin sen menevän sellaisella maltillisella 4-5 ltr:n kulutuksella, mutta ei se ainakaan tuolla yksilöllä näköjään onnistu :? "japanin kosto", eli mitsu L300 pakukin meni 7 ltr/100 km, vaikka sillä ajoi kuinka sattuu, niin on se nyt kumma, jos ei w124 250 monivena mene paljon vähemmällä :shock: viimeistään sitten, kun olen tuon perän ja laatikon vaihtanut varmasti toimiviin, niin kulutuksen pitää alkaa 5 tai sitten tuo lankku menee paaliin... tuo laatikko tuntuu välillä, kuin siellä olisi toinenkin pykälä harraamassa vastaan, mikä kyllä selittäis tuota kulutusta ja perässä on pinjonin laakerilla ainakin 5 mm klappi, että ei nuo tiedossa olevat viat/puutteet ainakaan kulutusta pienennä :problem:

ja tuohon ketun hehkuttamiseen en ole tottunut vieläkään, käytännössä aina kun hyppään autoon, niin käännän avaimen suoraan startti asentoon ja sitten kun sitä on muutaman sekunnin sahannut, niin muistaa, että ai niin, tätä piti hehkuttaa kesälläkin :evil: (ducatossa ei hehku toiminut kunnolla ja yli + 5 C lämpötilassa se ei edes yritä/anna hehkuttaa, joten on vähän päässyt unohtumaan nämä dieselien perus metkut :D )

Ei tuo W124 E250 TD automaattina mene millään alle 5-litran satasella, tekee sitten mitä hyvänsä. Farkkuna perävälitys ja automaattina tekee siitä aika syöpön, kun sadan vauhdissa moottori huutaa lähes 3000 r/min. Jotakin pientä voisi saada aikaan, kun EGR:n tukkisi kokonaan pois pelistä ja laittaisi harvemman perän alkuperäisen tilalle. Sitten jos viitsii lievästi ahtaa ( turbottaa ) ja välitykset harvaksi, niin menee aika mukavasti ja pienellä kulutuksella.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:

Ei tuo W124 E250 TD automaattina mene millään alle 5-litran satasella, tekee sitten mitä hyvänsä. Farkkuna perävälitys ja automaattina tekee siitä aika syöpön, kun sadan vauhdissa moottori huutaa lähes 3000 r/min. Jotakin pientä voisi saada aikaan, kun EGR:n tukkisi kokonaan pois pelistä ja laittaisi harvemman perän alkuperäisen tilalle. Sitten jos viitsii lievästi ahtaa ( turbottaa ) ja välitykset harvaksi, niin menee aika mukavasti ja pienellä kulutuksella.
juu, huomattu on, että kiertää sen 3000 rpm 100 km/h vauhdissa ja siksi tiputinkin siihen normaaliin 80 km/h... mutta paljon sekin näytti vaikuttavan, eli 8.2 ltr/100 km -> 6.4 ltr/100 km... no, oli mulla muutenkin kyllä aika raju kaasujalka, kun piti testata mitä tuo vie normaali ihmisten ajotyylillä...

harmittavasti vain tuo on liian uusi turbotukseen (-94), ja luuletko, että en olisi sitä jo kokeillut, jos se olisi "laillista" :wink:

2.87 perä on ollut harkinnassa, jos jostain löytyis sopivasti... 2.65 on jo luultavasti liiankin harva... mutta kokeillaan nyt kaikenlaista mikä vaikuttaa kulutukseen ja/tai miten vaikuttaa... siirretään sitten vaikka joskus tuo kone toiseen koppaan (mulla olis yksi sedanin -89 ei vähäpäästöinen hyvä kori, jota olen säästellyt, jos vaikka olis tarvetta... en ole siis vienyt kilpiä pois ja "romuttanut" sitä) ja laitetaan ahdinta kylkeen ja vaikka lukkoturbiinilla olevaa laatikkoa kaveriksi... tai sitten unohdetaan nämä mersun w124 dieselit ja pysytään vain niissä bensoissa, ne kun tuntuu sopivan mulle paljon paremmin :D tuollainen 7-8 ltr:n kulutus on paljon helpompi hyväksyä 300E mersussa, kuin vapari dieselissä, kun kulkupuoli on kuitenkin tarvittessa ihan toisen tyyppistä... (ajelin kuitenkin yli 25 000 km sillä omalla 300E:llä, ennen sen telakalle laittoa ja kertaakaan ei kulutus ollut yli 10 ltr/100 km, kun laskin kilometreistä ja tankatuista litroista... toki ajelin sillä pääosin vain 80 km/h...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Siekkinen kirjoitti:
napa kirjoitti:
napa kirjoitti:itse odotin 5 alkavaa kulutuslukemaa
Ei esikammiokoneella :D
http://www.mercefreaken.com/" onclick="window.open(this.href);return false; -> modellene -> 124 -> 300D

w124 300D 5v manuaali, tehtaan ilmottama

5.4l/100km 90km/h

7.0l/100km 120km/h

Manuaalina se alkais vitosella, automaatilla ei kylläkään vitoslukemia ajeta :) ite aattelin ottaa tavotteeksi 5l/100km /90km/h, päiväajovalot, katintyhjäys, sportline on jo, 7mm elementit? ja katotaan mitä muuta keksitään...

Napa autolle näyttää:

S124 E 250 Diesel T-modell

Forbruk per 100 km
-ved 90 km/t automat: 6,2 liter
-ved 120 km/t automat: 8,1 liter


Nauratti vähän nuo 200D 4v ja 300D 5v kulutuserot :D

W124 200D
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 4-tr. manuelt: 0,53 liter
-ved 120 km/t 4-tr. manuelt: 0,70 liter
-ved bykjøring 4-tr. manuelt: 0,79 liter

W124 300D
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 5-tr. manuelt: 0,54 liter
-ved 120 km/t 5-tr. manuelt: 0,70 liter
-ved bykjøring 5-tr. manuelt: 0,98 liter
Viimeksi muokannut johani, To 04.10.2012 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

valmistajan ilmoitus E250 monivena farkulle on tälläiset lukemat...

Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t
manuelt: 0,58 liter
automat: 0,62 liter

-ved 120 km/t
manuelt: 0,76 liter
automat: 0,81 liter

-ved bykjøring
manuelt: 0,95 liter
automat: 0,93 liter

eli kyllä tuo pitäis olla mahdollista saada pienellä optimoinnilla menemään alle 6 ltr/100 km, myös automaatilla... tuo 120 km/h kulutus tieto on ihan turha mun ajossa, kun en ikinä tuollaisia nopeuksia käytä tieliikenteessä ja "kaupunkiajo" tarkoittaa mulla sitä, että ajetaan 50-60 km/h tasanopeutta... ei sitä, että ajetaan liikennevaloista toiseen kiihdytys kilpailua... lisäksi täällä tiet on sitä tasaista "aakeeta laakeeta", eli jos ylämäkeen haluaa ajaa, niin pitää aina lähteä vähintää toiselle paikkakunnalle ja jos lähtee väärään suuntaan, niin saa kyllä ajaa aika kauas... :D

mutta tuo kiihtyvyysarvo 0-100 km/h on aika koominen, ei tuossa nyt enää sentään noin kauaa mene :D (ja jos normi 200D sedan kiihtyy tehtaan ilmoituksen mukaan 20,4 sek. 0-100 km/h, niin kyllä tuo melkein puolet nopeammin siihen kiihtyy...) joten kyllä parempaan suuntaan ollaan menty, ainakin sillä osa-alueella...

Akselerasjon 0-100 km/t
manuelt: 16,3 sekunder
automat: 17,0 sekunder
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

" harmittavasti vain tuo on liian uusi turbotukseen (-94), ja luuletko, että en olisi sitä jo kokeillut, jos se olisi "laillista"

Mitenkäs tuo muuten menee, kun vastavassa mallissa on turbodiesel tekniikka. Vähäpäästöisiähän on molemmat vaihtoehdot.
Kyllä mielestäni autoon täytyy saada vaihtaa moottori, jos siitä sattuu hajoamaan alkuperäinen moottori, ja auton korjaamiseksi sattuu luiskahtamaan tilalle vastaava turbomoottori.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

124 on saanut vaan vanhemmalla om602 turbolla (siis jos puhutaan 250 mallista)
S124 300TE
W124 300D
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

S202 kirjoitti:124 on saanut vaan vanhemmalla om602 turbolla (siis jos puhutaan 250 mallista)

On myös W124 E250 TDT 20 V...eli OM 605, tosin vähemmän laisesti.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:" harmittavasti vain tuo on liian uusi turbotukseen (-94), ja luuletko, että en olisi sitä jo kokeillut, jos se olisi "laillista"

Mitenkäs tuo muuten menee, kun vastavassa mallissa on turbodiesel tekniikka. Vähäpäästöisiähän on molemmat vaihtoehdot.
Kyllä mielestäni autoon täytyy saada vaihtaa moottori, jos siitä sattuu hajoamaan alkuperäinen moottori, ja auton korjaamiseksi sattuu luiskahtamaan tilalle vastaava turbomoottori.
väyrysen OM606 turbokoneen saisin kyllä vaihtaa tai W202 (C250) OM605 turbokoneen, mutta tuota alkuperäistä konetta en laillisesti saa turbottaa... tuo oma farkun kori ja muu yleinen kunto taas ei anna aihetta tuollaiseen muutokseen :D

tai sitten tuon oman -98 mallisen 2.5 TDI ducaton koneen :lol: se olis luultavasti hyvinkin taloudellinen tuossa farkun kopassa... pitääköhän alkaa piruuttaan tehdä välaippaa sen ja 722.4 laatikon välille, kun mersun omat moottorit ei pysty taloudellisuutta tarjoamaan :think: öljypohjaa joutuu kyllä muokkaamaan, mutta muuten pitäis olla ihan toteutettavissa oleva asia... pitää laittaa harkintaan :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:

väyrysen OM606 turbokoneen saisin kyllä vaihtaa tai W202 (C250) OM605 turbokoneen, mutta tuota alkuperäistä konetta en laillisesti saa turbottaa... tuo oma farkun kori ja muu yleinen kunto taas ei anna aihetta tuollaiseen muutokseen :D

tai sitten tuon oman -98 mallisen 2.5 TDI ducaton koneen :lol: se olis luultavasti hyvinkin taloudellinen tuossa farkun kopassa... pitääköhän alkaa piruuttaan tehdä välaippaa sen ja 722.4 laatikon välille, kun mersun omat moottorit ei pysty taloudellisuutta tarjoamaan :think: öljypohjaa joutuu kyllä muokkaamaan, mutta muuten pitäis olla ihan toteutettavissa oleva asia... pitää laittaa harkintaan :idea:

Kyllä minä unohtaisin Ducaton moottorin, kun vertaa OM 605 tai 606 Mersun turbomoottoreita....150 hv...177 hv....väännöt pitkälti yli 300 Nm. Sovitus kunhan heittää paikalleen. Molempiin Mersun moottoreihin mahdollisuus asentaa mekaaninen rivipumppu.
Kyllä meno alkaisi muuttumaan alkuperäiseen verrattuna. :P
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:

Kyllä minä unohtaisin Ducaton moottorin, kun vertaa OM 605 tai 606 Mersun turbomoottoreita....150 hv...177 hv....väännöt pitkälti yli 300 Nm. Sovitus kunhan heittää paikalleen. Molempiin Mersun moottoreihin mahdollisuus asentaa mekaaninen rivipumppu.
Kyllä meno alkaisi muuttumaan alkuperäiseen verrattuna. :P
jos kulutus on pääasia, niin kannattaa kuulemma unohtaa nuo mersun esikammio koneet :wink: niillä ei kuulemma pääse vähällä... ja mulla on ainut tarkoitus tämän 250 farkun kanssa, että saa halpoja kilometrejä, kohtuullisella kulkemisella, eli tehoja pitää olla enemmän, mitä vakio 200D:ssä, mutta kulutus pitää saada alle 6 ltr/100 km yhdistettyä, (eli seka ajossa olis tarkoitus saada tuo kulkemaan 5.5-5.9 ltr/100 km haarukassa, kaikki sen alle on plussaa... enkä mä enää ole kovin kaukana tästä, 6.4 ltr/100 km on vain 0.5 ltr liikaa, tuohon 5.9 ltr/100 km verrattuna...)

ja jos voiman paskaa taas haluaa, niin sitten pitää unohtaa dieselit tykkänään...ei taida vieläkään olla niitä 4 numeroisia teholukemia kellään esittää OM606 koneesta, joka soveltuu vielä ihan päivittäiseen ajoon (ei taida olla edes sellaisia OM606 pohjaisia koneita olla olemassa , jotka ei sovellu tuohon käyttöauto kategoriaan, mutta olis saatu tuon verran edes tehoa ulos...) , että lopettakaa jo pliis tuo dieselin paremmuudesta vouhkaaminen...

ja miksi yllytät ihmisiä laittomuuksiin :evil: ei tuollaiseen vähäpäästöiseen autoon saa mennä mitään mekaanista rivipumppua asentelemaan sähköisen tilalle, siitä tulee joku laiton katiska, ainakin erään lietolaisen foorumilaisen mielestä :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:


ja miksi yllytät ihmisiä laittomuuksiin :evil: ei tuollaiseen vähäpäästöiseen autoon saa mennä mitään mekaanista rivipumppua asentelemaan sähköisen tilalle, siitä tulee joku laiton katiska, ainakin erään xxxxxxxxx foorumilaisen mielestä :wink:

Äläs nyt Napa halaveeraa dieseleitä, odotas kun pääset dieselin makuun, niin et muulla enää ajelekaan.
Kyllä Mersun vitonen ja kutonen kiertää kauniisti ja antaa tarvittaessa maukkaan kyytin...usko pois.
Arolan Juhani tuossa naapurikunnassa ja tuttavani osaa laittaa tarvittaessa Mersun liikkumaan asiakkaan tahdon mukaiseksi. :D
Hänelläkin aivan tavallin " väykkky " Om 606, josta ainakin penkkilappu 430 hv ja on tavallinen käyttis.
Dieselistä on sopivasti saatavissa sinunkin käyttöön nappi peli, eikä tarvitse mihinkään laittomuuksiin syyllistyä.
Katsastuspojat eivät ymmärrä tuon taivaalista, mikä ruiskutuspumppu on OM 605 tai 606 imusarjan alla piilossa. :P
Päällepäin vähäpäästöisyys näkyy pakokaasun " kierrätysputkistoilla " tai paremminkin ahtoputkistolla.
Pienillä muutoksilla myös 5-litraa satasella alittuu kirkkaasti, kun on varaa muutella välityksiä turbovehkeessä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:
napa kirjoitti:


ja miksi yllytät ihmisiä laittomuuksiin :evil: ei tuollaiseen vähäpäästöiseen autoon saa mennä mitään mekaanista rivipumppua asentelemaan sähköisen tilalle, siitä tulee joku laiton katiska, ainakin erään xxxxxxxxx foorumilaisen mielestä :wink:

Äläs nyt Napa halaveeraa dieseleitä, odotas kun pääset dieselin makuun, niin et muulla enää ajelekaan.
Kyllä Mersun vitonen ja kutonen kiertää kauniisti ja antaa tarvittaessa maukkaan kyytin...usko pois.
Arolan Juhani tuossa naapurikunnassa ja tuttavani osaa laittaa tarvittaessa Mersun liikkumaan asiakkaan tahdon mukaiseksi. :D
Hänelläkin aivan tavallin " väykkky " Om 606, josta ainakin penkkilappu 430 hv ja on tavallinen käyttis.
Dieselistä on sopivasti saatavissa sinunkin käyttöön nappi peli, eikä tarvitse mihinkään laittomuuksiin syyllistyä.
Katsastuspojat eivät ymmärrä tuon taivaalista, mikä ruiskutuspumppu on OM 605 tai 606 imusarjan alla piilossa. :P
Päällepäin vähäpäästöisyys näkyy pakokaasun " kierrätysputkistoilla " tai paremminkin ahtoputkistolla.
Pienillä muutoksilla myös 5-litraa satasella alittuu kirkkaasti, kun on varaa muutella välityksiä turbovehkeessä.
älä nyt puhu paskaa... jos jostain löytyy tuollaisia katsastajia jotka päästää mekaanisella rivipumpulla olevan vähäpäästöisen "ST mersun" leimasta läpi, niin siitä pitää sitten tehdä kysely trafille, että onko katsastaja syyllistynyt virkavirheeseen...

minä olen joutunut ajamaan dieselillä pienen ikäni töissä, enkä todellakaan tule ikinä nauttimaan siitä helvetin käläkälä äänestä vapaa- ajallani... dieselit sopii työkoneisiin, ei henkilöautoihin... olen siis ajanut jo liikaakin dieselillä, saadakseni siitä mitään mielihyvää... (ihan jo omillakin autoilla on tainnut mennä miljoona kilometriä dieselillä + traktorilla ja rekalla ajelut siihen päälle, kilometreissä laskettuna voidaan olla aika lähellä 5 miljoonaa, mitä on dieseliä tullut kuunneltua :evil: )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
napa kirjoitti:


ja miksi yllytät ihmisiä laittomuuksiin :evil: ei tuollaiseen vähäpäästöiseen autoon saa mennä mitään mekaanista rivipumppua asentelemaan sähköisen tilalle, siitä tulee joku laiton katiska, ainakin erään xxxxxxxxx foorumilaisen mielestä :wink:

Äläs nyt Napa halaveeraa dieseleitä, odotas kun pääset dieselin makuun, niin et muulla enää ajelekaan.
Kyllä Mersun vitonen ja kutonen kiertää kauniisti ja antaa tarvittaessa maukkaan kyytin...usko pois.
Arolan Juhani tuossa naapurikunnassa ja tuttavani osaa laittaa tarvittaessa Mersun liikkumaan asiakkaan tahdon mukaiseksi. :D
Hänelläkin aivan tavallin " väykkky " Om 606, josta ainakin penkkilappu 430 hv ja on tavallinen käyttis.
Dieselistä on sopivasti saatavissa sinunkin käyttöön nappi peli, eikä tarvitse mihinkään laittomuuksiin syyllistyä.
Katsastuspojat eivät ymmärrä tuon taivaalista, mikä ruiskutuspumppu on OM 605 tai 606 imusarjan alla piilossa. :P
Päällepäin vähäpäästöisyys näkyy pakokaasun " kierrätysputkistoilla " tai paremminkin ahtoputkistolla.
Pienillä muutoksilla myös 5-litraa satasella alittuu kirkkaasti, kun on varaa muutella välityksiä turbovehkeessä.
älä nyt puhu paskaa... jos jostain löytyy tuollaisia katsastajia jotka päästää mekaanisella rivipumpulla olevan vähäpäästöisen "ST mersun" leimasta läpi, niin siitä pitää sitten tehdä kysely trafille, että onko katsastaja syyllistynyt virkavirheeseen...

minä olen joutunut ajamaan dieselillä pienen ikäni töissä, enkä todellakaan tule ikinä nauttimaan siitä helvetin käläkälä äänestä vapaa- ajallani... dieselit sopii työkoneisiin, ei henkilöautoihin... olen siis ajanut jo liikaakin dieselillä, saadakseni siitä mitään mielihyvää... (ihan jo omillakin autoilla on tainnut mennä miljoona kilometriä dieselillä + traktorilla ja rekalla ajelut siihen päälle, kilometreissä laskettuna voidaan olla aika lähellä 5 miljoonaa, mitä on dieseliä tullut kuunneltua :evil: )

Kirjoituksesi perusteella olet saanut pahoja traumoja dieselillä ajoista. :D Ducatolla ajaminen kyllä aiheuttaakin vähintäänkin mielialahäiriöitä, mutta ei sentään Mersun OM 605 ja 606 :ssa, kun niiden ääni edes kunnolla kuulu kabiiniin.
Työkoneet ja raskas kalusto kuuluvat Ducaton kanssa samaan sarjaan, eli vastenmielistä ajella työkseen tuollaisilla.

Meikä kun on noita katsastuspoikia nähnyt enemmän kuin yhden, ja tiedän heidän yleiskokemuksen erilaisista autoista, niin olen vähän eri mieltä sinun kanssa, mitä ne loppupelissä tietävät. :P Tulevat joskus jopa kysymään meikäläiseltäkin neuvoja , jos tarvii jotakin spesiaalitietoa saada. :angel:
Alkaa vaan laittamaan sitä autoasi parempaan kuosiin, ja laita sillälailla, ettei sitä kaikki huomaa mitä on tehty. Ei siitä tarvitse mitään ST-versiota tehdäkään, riittää ihan vakiopalokoillakin tuollaiset tuplat alkuperästehoihin, niin Napan 300E jää jo jalkoihin, kun polkastaan kaasu pohjaan.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:

Kirjoituksesi perusteella olet saanut pahoja traumoja dieselillä ajoista. :D
kyllä, näin on... tähän olinkin jo palaamassa, mutta ajattelin jättää väliin, mutta kun nyt otit puheeksi niin... tais olla armeijassa ensimmäisen kerran, kun oikein kunnolla alkoi vituttamaan dieselit... juuri kun oli saanut hyvän asennon ja mukavat +25 C zilin koppiin lämmintä ja ajattelin ottaa pienet 6 h tirsat aikani kuluksi, niin eiköhän joku saatanan protokuski lyö valmetin tulille siinä -40 C pakkasessa ja koko ketun lappi raikuu käläkäläkälä...
Mesemies89 kirjoitti: Meikä kun on noita katsastuspoikia nähnyt enemmän kuin yhden, ja tiedän heidän yleiskokemuksen erilaisista autoista, niin olen vähän eri mieltä sinun kanssa, mitä ne loppupelissä tietävät. :P Tulevat joskus jopa kysymään meikäläiseltäkin neuvoja , jos tarvii jotakin spesiaalitietoa saada. :angel:
Alkaa vaan laittamaan sitä autoasi parempaan kuosiin, ja laita sillälailla, ettei sitä kaikki huomaa mitä on tehty. Ei siitä tarvitse mitään ST-versiota tehdäkään, riittää ihan vakiopalokoillakin tuollaiset tuplat alkuperästehoihin, niin Napan 300E jää jo jalkoihin, kun polkastaan kaasu pohjaan.
kyllä ne täällä ainakin tietää jotain asioista, mutta suomi on iso maa...

sulla ei vissiin nyt ole ihan täyttä tietoa, missä tuon 300E:n kanssa mennään :problem: tarkoitus on siis ottaa nelinumeroiset teholukemat takapyöriltä... mutta ei toki enää mersun M103 koneesta... ja uskallan sanoa, että sellaista dieseliä ei suomesta tule löytymään (luultaasti ikinä), joka edes tuolle omalle 300E:lle tulis laittamaan kampoihin, puhumattakaan niistä oikein tosissaan rakennetuista bensa autoista, mitä suomesta löytyy... (vai olisko parempi puhua RE85 autoista tässä yhteydessä, kun ei bensaa enää oikein kukaan käytä näissä jutuissa...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:



sulla ei vissiin nyt ole ihan täyttä tietoa, missä tuon 300E:n kanssa mennään :problem: tarkoitus on siis ottaa nelinumeroiset teholukemat takapyöriltä... mutta ei toki enää mersun M103 koneesta... ja uskallan sanoa, että sellaista dieseliä ei suomesta tule löytymään (luultaasti ikinä), joka edes tuolle omalle 300E:lle tulis laittamaan kampoihin, puhumattakaan niistä oikein tosissaan rakennetuista bensa autoista, mitä suomesta löytyy...
[/quote]

Muistan hämärästi polttomoottorimaailmasta, että tulevaisuudesa kun dieselit vielä kehittyy, niin dieselmoottorista tullaan ottamaan suuremmat tehot kuin bensamoottoreista.
Tekniikka on yksikertainen, jossa polttoaineena dieselin molekyylipaino ratkaisee asian. Joten Napan bensamoottorin haaveet ylivertaisuudesta voidaan mitätöidä vain haaveeksi.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mesemies89 kirjoitti:
napa kirjoitti:



sulla ei vissiin nyt ole ihan täyttä tietoa, missä tuon 300E:n kanssa mennään :problem: tarkoitus on siis ottaa nelinumeroiset teholukemat takapyöriltä... mutta ei toki enää mersun M103 koneesta... ja uskallan sanoa, että sellaista dieseliä ei suomesta tule löytymään (luultaasti ikinä), joka edes tuolle omalle 300E:lle tulis laittamaan kampoihin, puhumattakaan niistä oikein tosissaan rakennetuista bensa autoista, mitä suomesta löytyy...
Muistan hämärästi polttomoottorimaailmasta, että tulevaisuudesa kun dieselit vielä kehittyy, niin dieselmoottorista tullaan ottamaan suuremmat tehot kuin bensamoottoreista.
Tekniikka on yksikertainen, jossa polttoaineena dieselin molekyylipaino ratkaisee asian. Joten Napan bensamoottorin haaveet ylivertaisuudesta voidaan mitätöidä vain haaveeksi.[/quote]

samaa mieltä. ja paljon on niitä, joilla on aikomus ottaa sen ja sen verran siitä ja tästä, mutta vähemmän on niitä, ketkä on ottaneet! jos nyt vaikka mersufoorumilla, kun kerta ollaan, niin otetaan puheeks mersut ja niiden virittely. paljon on yli 400, 500 ja 600 heppasiakin pelejä ollu ihan penkkilappujen kanssa. tietääkseni kaikki muut diiseleitä, paitsi tomantin pensaturbo mese ja sitten olikohan NFS:n pensaturbo mese. toi NFS:n vekotin kehitti aika paljon tehoja, olisko ollu lähelle 700 heppaa jollakin etanopensalla.. en muista. mutta missä on napan virivirilaitteet?

nyt ei ole tarkotus mitenkään vittuilla, tai muutakaan sellasta. ihmettelen vaan, kun napa ajelee ilmeisesti aika paljon diiselikoneisilla autoilla, vaikka pensakoneisiakin on tarjolla ja samalla solvaa diiselimoottoria minkä kerkiää. ja samaa rataa jatkuu, kun puhe tulee virittelystä. aina ollaan tekemässä jotain yli tuhat heppasta pensakikotinta, mutta tulokset vaan tuntuis olevan aika laihat. ei millään pahalla, saahan sitä höpistä vaikka lämpimikseen, mutta jos kerran on jo viitisen vuotta ollu puhe siitä, että on rakenteilla joku virivirivekotin, niin kyllä sille olis jossain kohtaa hyvä saada vähän tulostakin, ettei jää sellanen mielikuva, että on pelkkiä puheita. napan tietoataitoa en kyseenalaista, sen verran on kuitenkin tullu ilmi. jostain kumman syystä vaan jääny ne tulokset tosiaan aika laimeiks.

onkos napa se sun 300E vielä hengissä? sehän kannattais ihan muuten vaan ja urheilun kannalta käyttää penkissä nyt, kun siinä on se parempi ruisku systeemi ja muutenkin moottori kondiksessa. vai ootko pistäny sen jo lihoiks siltä osin?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesemies89 kirjoitti:
napa kirjoitti:



sulla ei vissiin nyt ole ihan täyttä tietoa, missä tuon 300E:n kanssa mennään :problem: tarkoitus on siis ottaa nelinumeroiset teholukemat takapyöriltä... mutta ei toki enää mersun M103 koneesta... ja uskallan sanoa, että sellaista dieseliä ei suomesta tule löytymään (luultaasti ikinä), joka edes tuolle omalle 300E:lle tulis laittamaan kampoihin, puhumattakaan niistä oikein tosissaan rakennetuista bensa autoista, mitä suomesta löytyy...
Muistan hämärästi polttomoottorimaailmasta, että tulevaisuudesa kun dieselit vielä kehittyy, niin dieselmoottorista tullaan ottamaan suuremmat tehot kuin bensamoottoreista.
Tekniikka on yksikertainen, jossa polttoaineena dieselin molekyylipaino ratkaisee asian. Joten Napan bensamoottorin haaveet ylivertaisuudesta voidaan mitätöidä vain haaveeksi.[/quote]

haluan nähdä sen ajan, kun topfuel autot kulkee dieselillä :lol: aika kauan saa vielä dieseliä jatkojalostaa, että sillä päästään 1000 hevosvoiman litratehoihin... sehän tekis OM606 jo n. 3000 hp :wink: (jos ei oteta huomioon niitä 1.5-5 cm3 lennokin moottoreita, joiden voidaan ajatella toimivan "diesel periaateella")

älä nyt sekoita mitään teoreettista fuusio juttua tähän asiaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Dixon »

napa kirjoitti: haluan nähdä sen ajan, kun topfuel autot kulkee dieselillä :lol:
Silmät auki niin näät. Kulkee jo. :D
S124 & W124
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
onkos napa se sun 300E vielä hengissä? sehän kannattais ihan muuten vaan ja urheilun kannalta käyttää penkissä nyt, kun siinä on se parempi ruisku systeemi ja muutenkin moottori kondiksessa. vai ootko pistäny sen jo lihoiks siltä osin?
itse auto hengissä ja voi hyvin... en vain ole sellaista hosuvaa tyyppiä :wink: tai no, sen vanhan megan myin siitä juuri alkuviikosta ja alkuperäinen mersun kone on lähtenyt kiertoon jo ajat sitten... ei mersun bensakoneestakaan ole valitettavasti viriviri aihioksi :thumbdown: ainakaan näistä vanhemmista... japania sen olla pitää (alle 3.5 litraisissa) tai sitten jos oikein isoa konetta, niin sitten pitää ottaa vanha kunnon jenkki kasi :wink: (632 cid ja sitä rataa)

sellaista osien hankinta vaihetta eletään vieläkin... ja tahtoo olla välillä ihan oikeitakin töitä/asiallisempaa hommaa tiedossa :D tuo 300E on sellainen "tehdään kun huvittaa" projekti enemmän... enkä ole saanut edes vielä täysin purettua sitä osiinkaan hiekkapuhallusta varten :thumbdown: no, tekniikasta ei puutu enää kuin se bemarin perä, sitten olis kaikki käytännössä moottorista taka-pyöriin asti hankittuna :think:

ja sitten on vielä ne kymmenet kaverien projektit, jotka vie aina oman aikansa... kai tuon 300E:n olis jo kasaan saanut, kun olis ottanut avioeron ja laittanut lapset laitokseen, mutta olisko se sitten taas ollut sen arvoista :problem: parikymppisellä poikamiehellä (tai lapsettomana pariskuntana, on kuitenkin hieman eri kuviot, kuin "perheellisellä" :wink: )
Viimeksi muokannut napa, To 04.10.2012 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mullapa on diisselikäyttis jonka teholukemat alkaa kolmosella :D ja toimii ihan normaalisti jokapäiväisessä ajossa ja ohikin pääsee jos tarvii. Äänet ei tosin ole kovin sivistyneet mutta se korjautuis kun jaksais sijottaa omaisuuden pumppuun.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:




älä nyt sekoita mitään teoreettista fuusio juttua tähän asiaan...
Nykytietämyksen mukaan kiihkeimmät palamisnopeuksiset polttoaineet eivät tee moottorista tehokasta. :wtf: Moottoriin saadaan voimaa painesuhteilla ja polttoaineen molekyylimassalla on ratkaiseva merkitys.
Vastaa Viestiin